Dieselpersonbilarna borde inte få släppas ut på marknaden

16 inlägg 0 nya
Dieselpersonbilarna borde inte få släppas ut på marknaden

”Diselbilarna borde inte få släppas ut på marknaden”
Ett dieselförbud på Stockholms mest förorenade gator närmar sig. Nu kräver politikerna i Stockholm att regeringen ska sätta större press på biltillverkarna, att de ska stå för notan.
– De här bilarna borde inte få släppas ut på marknaden, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

https://www.svd.se/stockholmspolitiker-kraver-att-biltillverkare-star-for-notan

Äntligen har politikerna börjat agera, marknaden fick chansen och svek! Bra saker på gång
"Fler europeiska städer har infört tillfälliga förbud mot dieselbilar, bland annat Oslo och Stuttgart. Även Köpenhamn har öppnat upp för ett dieselförbud. Anledningen är de de stora utsläppen av kväveoxid skördar tusentals dödsoffer i Europa varje år.

I Tyskland har regeringen agerat kraftfullt med massåterkallningar. Senast i förra veckan kom ekonomiska krav på biltillverkarna. Samtidigt har svenska regeringen fått kritik för sin undfallenhet mot smutsiga dieselbilar.

Alla dieselbilar i utsläppsklass Euro 5 och Euro 6 som inte uppfyller löftena om avgasrening måste åtgärdas på biltillverkarnas bekostnad, anser Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd och gruppledare i trafiknämnden för Socialdemokraterna."

Blir en del att jobba med för tex. Volvo som säljer hälsofarliga bilar för fullt just nu.

leo_1 wrote:
Äntligen har politikerna börjat agera, marknaden fick chansen och svek! Bra saker på gång
"Fler europeiska städer har infört tillfälliga förbud mot dieselbilar, bland annat Oslo och Stuttgart. Även Köpenhamn har öppnat upp för ett dieselförbud. Anledningen är de de stora utsläppen av kväveoxid skördar tusentals dödsoffer i Europa varje år.
I Tyskland har regeringen agerat kraftfullt med massåterkallningar. Senast i förra veckan kom ekonomiska krav på biltillverkarna. Samtidigt har svenska regeringen fått kritik för sin undfallenhet mot smutsiga dieselbilar.
Alla dieselbilar i utsläppsklass Euro 5 och Euro 6 som inte uppfyller löftena om avgasrening måste åtgärdas på biltillverkarnas bekostnad, anser Jan Valeskog, stadsbyggnadsborgarråd och gruppledare i trafiknämnden för Socialdemokraterna."
Blir en del att jobba med för tex. Volvo som säljer hälsofarliga bilar för fullt just nu.

Vilket drev mot Volvo det har blivit. Sist jag kollade hade de flesta bilmärken dieselversioner.

Volvo är tyngst och helt beroende av diesel, det är den bistra sanningen.

Spam. Det börjar likna någon slags personlig kampanj.

6.15

Haha, så rätt.. fimpa tråden?

Oavsett, biltillverkare måste börja leverera mycket mer miljövänliga bilar. Det borde vara fokus nu! Sluta med SUV och fokusera helt på att få ner bilar under 100 g/km. Nya lösningar måste nu fram snabbt. Elbilar verkar inte vara lösningen...

Personlig övertygelse kallar jag det.
För mig är det förvånande att vändning och ny kursinriktning kom så pass snabbt. Men fakta finns numera i stor mängd och tvingar fram denna förhållandevis snabba och nödvändiga kursändring en.

leo, det här är fjärde tråden du drar igång om i princip samma sak!
Det räcker nu!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leo. hur många trådar på samma soppa kan du koka?
En dieseltråd om dagen är bra för magen, eller?
Åter igen, läs den rapporten från Naturvårdsverket som du och Shogun länkat till, inte konklusionen från Helldén utan innehållet i rapporten.
Hur ligger gamla stan och Hornsgatan i relation till stadsgården? Rätt illa om du frågar mig och vad finns i stadsgården som släpper ut rätt jäkla dåligt skit ut sina skorstenar och som Helldén gladeligen vill skall komma och handla i Stockholm?
Någon?
Backa av en meter och sluta använda Helldén som sanningsbärare...

*Robban

leo_1 wrote:
Personlig övertygelse kallar jag det.

Nej. Du använder Vi Bilägare för egen eller annans kampanj. Så ser jag det.

6.15

Styggavargen wrote:
Oavsett, biltillverkare måste börja leverera mycket mer miljövänliga bilar. Det borde vara fokus nu! Sluta med SUV och fokusera helt på att få ner bilar under 100 g/km. Nya lösningar måste nu fram snabbt. Elbilar verkar inte vara lösningen...

Fast vänta lite nu....
En biltillverkare säljer inga, låt säga SUVar, om ingen köper dessa. Eller hur?
Det är i grunden EXTREMT enkelt: Köp enbart en bil om du MÅSTE och köp enbart en bil i en storlek som faktiskt är NÖDVÄNDIGT och köp endast en bil som har så LÅG klimatpåverkan som möjligt totalt sett.
Biltillverkarna tillverkar de bilar som folk köper. DDet finns ingen tillverkare som tillverkar en bil som ingen vill ha, eller hur?

Det är nog inte samma sak saabnisse.
Denna tråd redovisar en viktig dagsaktuell händelse
som plötsligt ändrar spelreglerna och som kan vara av betydelse för konsumenten att känna till.
Politikerna och tjänstemännen i Stockholms stad satt äntligen ned foten och slutade tro på att marknaden skulle lösa utvecklingen mot allt hälsofarligare luft i storstaden. Viktig dagsaktuell händelse! Tyvärr är det nog för sent att sälja dieselpersonbilen nu.

Vad är det för vändning som skett så snabbt, Leo ? Och som påverkar mera än Stockholms innerstad ? Sverige är en aning större än Stockholms innerstad...

Etc/Ehrenberg varnade redan i juni!

https://www.etc.se/ledare/salj-din-dieselbil-nu-innan-det-ar-sent

Spelar ingen roll, det här hade platsat i någon av de trådar du redan öppnat!
Jag låser den här nu.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.