Hösten är här och då kommer problemet med den sörja som vi får från dieselpumparna på macken som ett brev på posten (eller idag säkrare än det).
Bilen hostade några gånger och dog sen helt några mil hemifrån och blev stående efter vägkanten. På med väst och ut med varningstriangel då stället inte var idealt men det var åtminstone inte mörkt.
Det finns ett "lock" ovanpå bränslefilterarmaturen och efter en del pumpande och startförsök gick motorn igång och bilen kunde halta hem med tänd motorstörningslampa.
Hade som tur var ett nytt bränslefilter hemma och efter några timmars jäklande med specialgjort verktyg satt det nya där. Släckte motorstörningslampan med OBD2-adaptern och mobiltelefon och bilen gick sedan som den skulle.
Var dock nyfiken på hur det gamla filtret såg ut så jag öppnade det med hjälp av bågfil, det det ut som ett förvuxet oljefilter i mitt fall.
Inga stora gelklumpar som man sett på näter ibland men ett tunt lager med något slemmigt och svart, se bilden.
[img=52959]
Flera lager papper i filtret och är det täckt med något som inte är rimligt lättflytande så blir det ju stopp vilket jag erfarit handgripligt.
Denna sörjan vill man nog inte ha in i bränslepumpen som väl är av rejäl högtryckstyp vad jag förstår. Diskussionen om vilka bilmärken och om var bränslepumpen sitter tycker jag vi kan lämna därhän, har man kraftigt tryck från en pump kan den naturligtvis trycka igenom längre och ju större filter desto längre tar det innan det blir stopp men det hjälper inte om det är sörja i bränslet som man inte vill ha vidare!
Har nu börjat med tillsats (Sta-Bil) som skall hjälpa mot detta, om det verkligen kan göra det är en annan fråga. Skulle ju kunna lösa upp "slemmet" så det passerar men fasta partiklar blir kvar i papperet.
Vet inte varför inte bilden kom in, nytt försök: