Bränslecellens galenskap

22 inlägg 0 nya
Bränslecellens galenskap

Är det verkligen rimligt att gå en lång omväg för att driva sin bil på vätgas istället för på ursprunglig el?

https://www.youtube.com/watch?v=eqwemyaYA6I

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag tror säkert bränsleceller kommer, men det dröjer nog innan de får någon större tillämpning för fordonsbruk och när det sker är det säkert för flytande bränslen som etanol eller metanol.
Där är ju infrastrukturen dessutom redan väl utbyggd.
Vätgas är inget bra energilager och ännu sämre blir det för fordonsbruk.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@saabnisse. Det verkar finnas en bil nu, Gumpert Nathalie, som tankas med metanol som omvandlas till electricitet i bilens bränslecell.

Quote:
It starts with a 17.2-gallon tank that holds the methanol, which takes three minutes to fill. In a process that reverses the laboratory creation of methanol, the alcohol is heated to between 572 and 752 degrees Fahrenheit, separating the liquid into carbon dioxide and hydrogen. The hydrogen gets sent to a 15-kW fuel cell to produce electricity, which is not sent to the battery, but straight to the electric motors located at each wheel, those four motors.

Detta är väl det som du talat om sedan några år tillbaka. Det jag inte förstår är vart energin som krävs för att skilja ut vätgasen kommer ifrån. Det krävs en temperatur på mellan 300-400 °C.

https://www.autoblog.com/2020/03/05/roland-gumpert-nathalie-methanol-fuel-cell-supercar/

6.15

@pinjong, ja men bl.a. Nissan hade fått fram fungerande prototyper med metanolbränsleceller, men de har tydligen tagit en paus.
Fördelen med etanol och metanol är ju att det är enkelt och billigt att framställa, lätt att distribuera och hantera, infrastrukturen är ju redan utbyggd.
Värmebehovet jobbar man med för att bli av med, men jag tror att man kan lösa det med en fotogendriven blåslampa, annars får man väl använda en del av elenergin.
Etanol har ju för övrigt framställts av gemene man sedan århundraden!
Men det finns fler försök:
https://www.energinyheter.se/20190803/18895/forskare-har-tagit-fram-branslecell-som-drivs-av-lignin

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan bli bra när framställningen av etanol från koldioxid kommer igång i större skala.
Tänk vad fint med små automatiska soldrivna tankstationer i eller utanför varje litet bostadsområde.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Idag kostar en liter träsprit ca 20 kr/liter. Så kostnaden för att tillverka egen elektricitet blir hög. Billigare att "tanka" från elnätet.

6.15

pinjong, vad tror du en liter bensin eller diesel skulle kosta om den såldes i små butiksförpackningar?
Att framställa sprit industriellt är inte speciellt kostsamt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lyssnar just nu på ViBs Podcast där dom nämner att VW lägger ner all utveckling av gasdrivna bilar - vilket då givetvis även omfattar vätgasdrivna.

Bra synpunkt saabnisse men man måste förstås även lägga på Statens ofrånkomliga påslag.

Jag känner mig tveksam när det gäller personbilar men undrar om inte samma lösning med framgång används för att tillverka elektricitet ombord på ISS. Kan minnas fel.

6.15

Jag tror fortfarande på Vätgas.
Lokal tillverkning och enkelt att tanka.
Undrar vad resultatet blir om man räknar på all energi som krävs för att bygga det för 500kg tunga elbilsbatteriet kontra ett 50kg till en bil med bränsleceller. Lägger på detta på ”kostnaden/utsläppen/verkningsgraden” på elbilen eller drar från bränslecellsbilen. Undrar då om Vätgas som energibärare egentligen blir så inneffektiv som belackarna påstår.

Vätgas för bilar är lika idiotiskt som det alltid varit.

Där håller jag helt med junkers.
Men jag tror att bränsleceller i någon form för fasta eller flytande bränslen kommer.
Det dröjer nog ganska lång tid innan det blir vanliga, förmodligen flera decennier.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med den utvecklingshastighet det är på batterier så kommer vi snarare allt längre från vätgas, varför kasta bort 60-70% av energin i omvandlingar?

junkers wrote:
Vätgas för bilar är lika idiotiskt som det alltid varit.

Tror jag inte en sekund på.
Vad skedde när Tesla började bygga fungerande bra batteribilar som ingen trodde på? Men jag kanske har fel. Bara framtiden vet svaret.

Energiförlusterna är för stora i omvandlingsstegen. Bränsleceller med vätgas förblir "framtidens" teknik.

Power to the people

junkers wrote:
Med den utvecklingshastighet det är på batterier så kommer vi snarare allt längre från vätgas, varför kasta bort 60-70% av energin i omvandlingar?

Vem vet hur vi effektivt kan ”destillera” väte i framtiden? En tratt som suger in luft och skiljer ur vätet, ingen vet vad framtiden bjuder på.
Och ingen vet hur pyramiderna byggdes för fyra tusen år sedan, exakt positionerade helt utan GPS :)

Guran, att framställa väte direkt ur luften tror jag blir ganska dyrt och energikrävande, men egentligen är det inte produktionsfasen jag bekymrar mig för när det gäller vätgas, utan mer lagring och distribution, det blir väldigt dyrt att bygga infrastrukturen.
Det är därför jag tror att det blir lättare att skilja ut vätet från sprit och det är absolut lättare att distribuera , förvara och tanka sprit än att tanka gas. Dessutom är de flesta vana vid att hantera vätska.
Ett stort problem med bränsleceller är dålig livslängd för väteceller och ännu sämre för metanolceller och detta tillsammans med lägre produktionskostnader tror jag man måste lägga mycket arbete på.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Guran: Luft innehåller 0,55ppm vätgas så det går år mycket luft. Förövrigt är vätgas i gasform lömskt att hantera, värgas läcker oerhört lätt.

Mr.Wheeler wrote:
Guran: Luft innehåller 0,55ppm vätgas så det går år mycket luft. Förövrigt är vätgas i gasform lömskt att hantera, värgas läcker oerhört lätt.

Luft har vi gott om. Vem vet, snart finns ”vätgassilar” som sållar ut vätgasen ur luften.
Teknikutvecklingen stannar aldrig av och alla antaganden jag läst i detta inlägg baseras bara på existerande kunskap. Och Facit gör inte längre räknemaskiner till trotts att man var 100% säker på att inget kunde konkurrera ut dom.

För snart trettiofem år sedan var jag på ett föredrag som anordnats av FM och handlade om väte som energibärare.
Man diskuterade bränsleceller för väte och de problem som fanns med vätgas.
Man informerade om Sovjets satsning på metalliskt väte där man ansåg sig ha kommit väldigt långt och de förutspådde att man inom en tioårsperiod skulle ha vätgas som energibärare i satelliter, flygplan och som SIRM (eng. CIRM) i interstellära farkoster.
Nåja, vi vet hur det gick, Sovjet finns inte och inte något metalliskt väte i bruk heller. Säkert pågår forskning och utveckling, men om man tar med tidsaspektet så kanske vi får vänta hundra år eller mer?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En annan intressant energibärare är väteperoxid H2O2 som ju faktiskt använts praktiskt i "jetpack" https://sv.wikipedia.org/wiki/Jetpack
dock utan att bränsleceller varit inblandade.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.