2018 års snålaste bilar

5 inlägg 0 nya
2018 års snålaste bilar

Teknikens Värld har listat bränsleförbrukningen på alla testade bilar under 2018, i deras egen "Sverigecykeln" och totala milkostnaden.
Snålast i denna test var Suzuki Swift 1,2 mildhybrid med 0,48.
Anmärkningsvärt är att nr 2 drar nästan 1 dl mer (0,57) Seat Ibiza 1.0 95 TSI, och än mer anmärkningsvärt att man kan åka stora Audi A6 Avant 40 TDI S tronic på 0,62.
Värt att nämna är väl också att världsberömda Octavia Combi 1.0 115 TSI vil ha 0,60 i denna test.

Totala milkostnaden domineras av 9 småbilar, Polo 1,0 TSI 95 är billigast på 29,16 kr/mil, men på 6e plats har Kia Niro Plugg in 1.6 DCT klämt sig in, trots att den varken är liten eller billig att köpa (30,49 kr/mil)

Man har också listat lägsta värdeminskningen, där tar Dacia Duster 1,2 TCe 4x4 förstaplatsen, resten är småbilar.

Körde en Subaru Impreza 2,0 -18 idag - finns den i listan och vilken förbrukning anger då TV ? Skulle vara intressant som jämförelse till min egna högst ovetenskapliga test i dagens snöiga och relativt kalla väglag. Skulle spontant säga att den är törstig men f ö en ovanligt angenäm bekantskap i den bilklassen och med en förarmiljö man absolut skulle kunna leva med - trots att det är en japansk bil...:) Fin vinterbil med bra värme - även i ratten men allra längst upp så var ratten inte uppvärmd. Och trots avsaknad av hög frigångshöjd så tuggade den på bra på vår hittills oplogade väg ute på landet...:)

Bara testad som VX, men den gick inte att köra i bänken. Subaru är inte kända för snåla bilar, snarare tvärs om.

Nä, snål kändes den inte utan jag bedömer att den drog 1--1,5 dl/mil mera än andra motsvarande bilar i storleksklassen. Men jag trivdes i bilen och den var inte så jättelåg att ta sig in i heller utan fullt OK. Synd att den var lite törstig... Och att årsskatten är nästan 5500 kr - huvva....

Kul att Toyota yaris hybrid drar 0,68 i Sverigecyckeln. Volvo v60 D4 0,60

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.