Vi som (El)cyklar

41 inlägg 0 nya
Vi som (El)cyklar

Det blev lite hetsig diskussion om cyklister vett och ve i två tidigare trådar så dessa diskussioner kan vi lämna kvar i de trådarna.

Eftersom forumet ju gäller "andra motordrivna fordon" så smög jag in El-cykel, även om jag själv kör med en 90-kilos motor som går på kött och potatis...

Som cyklist sedan evigheter, 40+ år så har jag sett utvecklingen både av cykelsporten i sig och av cykling som fortskaffningsmedel.

Trafikmiljön var betydligt lugnare när jag började cykla som motion, men det var färre bilar och det togs lite större hänsyn generellt till varandra som det känns.

De senaste 10 åren har jag igen kommit gång och cyklar som träningsform och kör en del lopp, ni vet 40+ krisande gubbe ;-) i Lycra...
Ganska snabbt insåg jag att attityden på landsvägarna blivit väldigt mycket hårdare, allt för många bilister lämnade knappt armbågs lucka vid omkörning trots att jag var ensam och inget möte, helt klart en läskig attitydsfråga.
Efter några år på landsvägen, både själv och i grupp så kände jag att det inte var kul längre eftersom jag ständigt kände en oro över allt för många stolliga incidenter med andra trafikanter så landsvägscykeln fick respass.

Började köra MTB istället och känner att det är mycket färre konflikter i och med det, visst, en och annan gångare eller ryttare kan ibland ha synpunkter men 99% av de man möter hälsar så glatt och det är ömsesidigt.
För mig är det en motionsform som är skonsam för kroppen och jäkligt rolig då den ger en fartkänsla som jag saknat sedan min tid inom motorsporten. Det är också kul att köra diverse lopp för att ha som morot att träna för och sedan tävla mot mig själv och försöka slå tidigare tider.
Efter ett par MTB med framdämpning så är jag nu inne på min andra heldämpade cykel och för mig är det skillnad som natt och dag att ha dämpning även bak.

Är det dyrt då, brukar en del undra? Ja, man får en ganska hygglig bil för vad min cykel kostar, men det är en sport som har en enorm spännvidd på vad folk cyklar på och det kan kosta från 5-6000 upp till över 100 000 kr beroende på vad man väljer...

Hur ser cyklingen som hobby eller som pendling ut för er andra?

*Robban

Sedan barnet kom till har cykligen blivit i stort sett noll, tyvärr. Saknar det. Har en redig crascent 24-växlad med halvterrngdäck (vet inte vad det kallas, men det är en rullklack i mitten så den rullar lätt på asfalt men med hyfsat grova mönster vid sidan om så skog och annan knepigare terräng funkar tillräckligt bra). Självklart pakethållare och riktiga stänkskärmar då jag gillar praktiska saker. Har cykelväskor så man kan transportera tunga och hyfsat skrymmande prylar.
Cykel är ett fantastiska transportmedel!
Nu har vi lite ont om plats men jag har seriöst funderat på en trehjulig lådcykel, främst från Bakfiets. Finns med och utan växel, med och utan automatväxel. Med och utan elstöd. Modellen med automatväxel och elstöd känns lockande. Finns kapell med mera att köpa till får lådan också. Då skulle vi klara en stor del av våra vardagstransporter (ej till mitt jobb eller mina föräldrar dock). Allt ifrån handla (där vi när vi väljer närmre större affär promenerar - några kilometer - men till den stora blir det tyvärr bil) till utflykter till besök i stallet så dottern får sitt tittaochklappapåhästbegär uppfyllt.
Någon som har en lådcykel? Märke? Vad tycker ni om den? Tvåhjulig eller trehjulig?

När jag var yngre cyklade jag överallt i stort sett. Skola, morföräldrar, kompisar, sommarjobb, ... Blev över 100 mil per år.

Jag har en SCO, tvåväxlad, arv efter morfar. Skönaste cykeln man kan cykla (nåväl) åka på. Men jag tyckte det blev så tungt med att ha en trög växel och en jääätte trög växel så jag köpte mig ett nytt framhjul från https://www.rull.se/Elcykelkit_-_Bygg_din_egen_elcykel
Det är otroligt vad 250w gör ändå!
Jag är duktigt sugen på att köpa en MTB med elassistans. Men det är lite mycket pengar för att testa om det är kul eller inte.

10000 i skatterabatt om du väljer rätt hoj.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX, jag förstår att du gillar och byggt om din gamla cykel med hjälpmotor, men vad ser du för vinning med en el-MTB?
Problemet du kan åka på är att det är ett motorfordon och då faller det på terrängkörningslagen... Men visst är det säkert kul med lite hjälp i backarna...

*Robban

Ska inte ge mig in på några diskussioner om att elassistansen gör cykeln till ett motorfordon för det vet jag inte, dock svårt att tänka mig det. Motorfordon brukar kräva nån form av körkort och åldersgräns, det har jag aldrig hört talas om att en elcykel ska lyda under, detta om effekten på motorn ligger under 250W, annars klassas det som moped.
Min son på 13 år brukar låna den till pizzerian när han handlar till hela familjen:)

Eftersom jag är ganska djupt i MTB-träsket så vet jag att det i många områden inte är tillåtet, men det är inte entydigt och inte heller solklart vad som gäller. Ju mer el-MTB som kör där det är tveksamt desto närmare kommer vi totalförbud även för tramp-cykel.

*Robban

En viktig distinktion är att du måste trampa för att komma fem. Kan du köra enbart på elen så lär den oftast klassas om.

EnannanRobban wrote:
FXX, jag förstår att du gillar och byggt om din gamla cykel med hjälpmotor, men vad ser du för vinning med en el-MTB?
Problemet du kan åka på är att det är ett motorfordon och då faller det på terrängkörningslagen... Men visst är det säkert kul med lite hjälp i backarna...

Jag åkte mycket motorcross i min ungdom, har även en offroadhoj i garaget, så jag gillar att åka i skogen, men det får man ju inte med hojen. Så tanken på att åka tvåhjuligt i skogen är lockande på äldre dar, dock vill jag nog gärna ha lite assistans av en motor av nått slag och då finns inte mycket att välja på.
Googlade lite och en elcykel räknas som cykel. Så är det tillåtet att cykla så är även elmtb tillåten, enligt lagen iaf.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Elcykel/

FXX, förstår att du skulle tycka att en trampvevad MTB skulle kännas slö om du är van med Cross.
Du får annars satsa på Downhill så får du farten utan att behöva trampa så mycket...
Men trampningen ger bra nytta för oss som inte längre är 25... Vet inte hur gammal du är, men motion är alltid bra. Kämpigt i början, sen kommer lite fart, man byter cykel med bättre grejer, träffar nya kompisar som har ballare cykel och innan du vet ordet av sitter du där med en heldämpad kolfiber-MTB med vassa komponenter för 50'... Det är som vilken drog som helst...
Syns i busken!

*Robban

Idag köpte jag en ny cykel för skogsåka. Får se om jag gillar det eller inte. Tanken är att jag ska cykla med grabben och det blev ett väldigt gnäll om min ide att köpa en elassisterad, har jag förståelse för förvisso:-). Så jag köpte en vanlig MTB. Ska bli spännande att se om det är något för mig.

Vi som (El)cyklar

FXX lycka till med det ROLIGA för det är det *ler*

Tack Patrik!
Vi cyklade en liten sväng genom skogen igår kväll på ca. 5km och det känns i skinkorna idag:)
Ni som cyklar på grus, vad har ni för tryck i däcken? Jag hade 1,6bar och tyckte det rullade trögt, ska tilläggas att det var detta som var i däcken när jag köpte den. Höjde till 3bar efter skogsturen och då kändes det betydligt mer lättrullat. 3,5bar är max enligt texten på däcken.

Min erfarenhet av att cykla på olika underlag är att det beror på däcken och vad man själv gillar.
Högt tryck blir mer lättrullat och mer stötigt på grus och sämre grepp i grövre terräng.
Prova dig fram med andra ord, och byter du däck kan något annat vara bra där.
Laborera även med ett tryck bak på drivhjulet om du har dåligt grepp och ett fram för att kompromissa lite med rullningen.

Ja jag får prova mig fram helt enkelt. Nu får cykeln vila ett par dagar, precis hemkommen från 6km rask gång med barnvagn. Så underbart att traska på tidiga söndagsmorgnar då dom flesta ligger och drar sig i sängen fortfarande:)

Brukar ha samma tryck på drivhjulet (Bakdäcket).
Justerar ibland framhjulet om jag vet om att det blir asfalt/grus med barnen.
Svårt att hitta en gyllene medelväg. Om du har en låsbar/ställbar framdämpare kan den hjälpas till att ändra stöttigheten.

I skogen är det skönt att verkligen få fäste men asfalt vill man ha rullen.
Cyklarna är byggda på olika sätt, däcken likaså.
Lycka till. Hitta roliga vandringsleder cykel leder.
PS kolla i kommunen efter bike park. En del har det ibland cykelklubbarna.

Ha med en bra pump så är det lättare att justera. Högt till terrängen. Pys ur. Cykla runt. Pumpa upp till hemvägen.

FXX, jag kör med ca 1,7-1,8 i skogen (95 kg cyklist) och det är för bra fäste och lagom rull.

*Robban

Härligt! Trampa på i livet *ler*

Ny tur ikväll, 8km på grus/barr. Kändes betydligt mer lättrullat med 3bar i däcken. Det är lite beroendeframkallande:) Många sura miner från främst gående, men det struntar jag i, visade hänsyn genom att sakta ned osv. Nu planeras det för lampor och grejor, kan sluta precis hur som hellst:)

FXX, på "MTB-stigar" så är 3 bar väldigt onödigt högt, gissar att du nar 2,1-2,2" breda däck?
Det rullar inte lättare totalt sett utan du kommer att tappa energi genom att det blir väldigt stötigt istället för att däcken flyter över ojämnheter.
Testa 1,8-2,0 i alla fall om du inte är väldigt tung.

"Jaaaa, näää, du vet, det började att jag retades på ett forum och nån tyckte att jag skulle testa... Pjaff, cykla...
Ja, du vet sen så testade jag en gång, köpte en MTB och började köra lite... innan jag visste ordet av kunde jag allt om däcktryck, dämpartryck, vilken lampa som är kung, vad för kedjeolja man skall ha, ett set med höstdäck med grövre mönster skaffades...
GPS-klocka, SPD-pedaler och skor, fullt ställ med Lycra...
Cykelmässan på våren, hittade en ny cykel som hade bättre grejer, växlar, bromsar, kolfiberram, heldämpad... började jaga Stava-segment i skogen, anmälde mig till några lopp, med Cykelvasan som utmaning...

...jag som torde att jag bara kunde köpa en MTB och cykla lite...

;-)

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.