Elscooter - En del av trafiken

38 inlägg 0 nya
Elscooter - En del av trafiken

Ämnesraden fick säkert pulsen att öka hos några men tänkte passa på att skriva några rader om min senaste fordonsinköp, en elscooter.

Det var lite av en spontanköp men hade hört från kompisarna att det är ett väldigt roligt sätt att ta sig fram på, samt hade en tanke att kanske slippa åka t-bana den sista sträckan till jobbet när vädret tillåter.

Så....köpet föll på en XIaomi Mi M365

När det gäller sparkcyklar så är min erfarenhet av dessa rätt obefintlig, men man kunde ju åka skateboard som ung och klarade även av att stå på en snowboard för några år sedan, så balansen finns ju där.
Ligger under 100 kilosstrecket så maxvikten på 100KG klarar jag också av.

Första intrycket av skotern är bra, skulle säga att denna modell kvalar in mellan budget och premium ;-).
Bra ihopsatt, snygg design och kostar någonstans mellan de billigaste och de dyrare.

Körmässigt så skulle jag säga att vem som helst med normal balans och som t.ex. kan åka skidor eller cykla kommer klara av att köra den.
Två körlägen finns, ett ECO och ett vanligt.
Med Eco så tar det längre tid att komma upp i fart och någon längre toppfart, men du kommer enligt uppgift de 30km som listas enligt specifikationen.
Men standardläge så är det betydligt roligare, men på bekostnad av räckvidd (max 20km)

Det blev inte så mkt körande till jobbet som jag trodde, det var lite meckigt att ta med den på tåget (är lite bekväm).
Men det har blivit desto mer småturer till affären istället för att ta bilen och när man hälsar på folk och vill köra lite sightseeing.

Testade att laborera lite med olika programvaror för att få den att gå lite snabbare, men det blev ofta på bekostnad av körkänsla. Den gick visserligen snabbare och kom snabbare upp i hastighet, men körningen blev ryckigare och bromsarna (skivbromsar) och motorbroms fungerade inte lika bra som i "orginal" utförande.

Efter ca 30 mil på skotern så har jag gjort följande förändringar.
Köpt en plastpricka till styrstången för att köra den stabilare och få bort ett knarrande ljud.
Köpt en krok att hänga matkassen på samt ett skivbromslås.

Visst, det slår inte min MC när det gäller att ha kul men elscootern är verkligen riktigt rolig att köra och man småler lite hela tiden när man susar fram med den.

Bidrar med ett trevligt kort när jag besöker en svensk stad och njuter av en glass.
OBS: Den dedikerade glasshållaren är standardutrustning ;-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Ny "mobilitet" är alltid spännande. :-) Är det hjälmtvång i och med elmotorn?

Power to the people

Dessa scooters betraktas väl i stort sett som elcyklar så nåt hjälmtvång finns säkert inte även om det är att rekommendera.

Nej, det är inte hjämtvång på personer över 15 år även om som Pi säger är att rekommendera.

Värt att flika in är att bromsarna på de olika skotrarna är rätt olika konstruerade, denna har ett riktigt bromshandtag och en skivbroms. Många saknar detta och förlitar sig endast på elmotorns bromsförmåga eller att man ställer sig på bakskärmen (som även går på denna som backup).

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En egen skoter slänger man väl inte på trotoaren eller släpper var som helst, som man gör med hyrskotrarna.

Dom har ju ett stöd och de flesta ställer dom på detta, det gäller ju även hyrskotrarna.
Men det finns ju en del som inte bryr sig om någon annan än sig själv, så jag väntar med spänning på när folk blir ersättningsskyldiga för om dom inte behandlat sin hyrskoter med respekt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det finns ju tillfällen då man skulle vilja ha ett eget alternativ till lokalbussen. Kan handla om att man står med husvagn 15 km från centrum och vill kunna åka in och ta en öl t ex. Har dock ännu ej sett någon över 40-strecket åka på något eldrivet (scooter, bräda, hjul etc) med ett undantag - Carl Bildt. Dessutom har jag gett mig 17 på att inte på något sätt (medvetet) gynna regimen i Kina.

6.15

Det finns faktiskt ett par tyska premium modeller, dom kostar upp emot 10K och är därför inte de vanligaste man ser på gatorna.
Men fortsätter jag nyttja den såhär mycket som jag gör idag så blir det nog något i den klassen.

Och förstår helt vad du menar med Kina, det satt långt inne innan jag slog till på just detta just därför att det är Xiamoi.
Kanske inte främst för att inte gynna regimen men mer ur ett säkerhet och kvalitetsperspektiv.

Även om det inte är någon konditionsträning direkt så är det lite balansträning och är riktigt kul. Det passar sådana som mig och Carl Bildt som är över 40 ;-)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Denna modell av Xiaomi vann testet i senast AMS. Jag köpte en elspark till pojken för nått år sedan på Hobbex. Minns inte märket men den var billig, typ 800 spänn. Var riktigt stark och perfekt att låta honom åka 6-700m bort till Pizzerian och köpa mat. Men den höll inte så länge, det var något i elektroniken som gav upp så den bara tvärdog efter man hade kört 10-talet meter efter laddning.
Min stora farhåga var just laddningen av den. Man har ju läst mängder av såna där hoverboards som börjat brinna och ibland exploderat under laddning.

@FXX, förstår exakt vad du menar med laddningen. Och det var därför jag väntade rätt länge med att köpa en tills den testats rejält.
Detta är ju inte någon Andersson variant från netonnet men heller inte någon premiumvariant så känner mig hyffsat säker. Men man kan aldrig veta.
Det är dock en modell som vunnit lite designawards och skruvats isär av många entusiaster, men det är ju ingen garanti.

Min håller fortfarande ihop efter ett 30 tal mil och rätt hård körning, just luftfyllda däck gör det bekvämt att hoppa ner från trottoarkanterna. Nackdelen är lite som dom nämner i många forum, att punkterade däck är lite meckiga att laga.
Men man får med en uppsättning extradäck med slang i paketet, rätt trevligt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Läste en tråd på Flashback, om hur det var att stjäla en hyrskoter, och om det gick att få igång den sen. De är ju utrustade med GPS och går att spåra. Men nån påstod sig ha 3 st hemma i garderoben, och det hade inte dykt upp nån för att hämta dom.

Man blir ju lite frågande till varför någon har 3 st hemma i en garderob.
Sen är det väl rätt självklart att dom är svåra att spåra om dom finns i en stängd garderob, en GPS tracker måste ha kontakt med satelliter om det inte är så att den har assistans av telefonnätet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

https://www.seat.com/company/easy-mobility-cars/future-today/exs-kickscooter.html

Å ena sidan är det kul att biltillverkare hakar på en trend osv, men kan samtidigt känna att det där med badge engineering ofta är dåligt.
I detta fallet är det en Segway variant som kostar runt 4-5000.

Om Seat varit seriösa så tycker jag dom borde integrerat det bättre med bilen (dedikerade hållare, app intregration i SEATs app) osv.
Kul initiativ och hyffsat ok el-skooter, men känns lite snabbt utfört för att få lite publicitet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har du lampa på skotern ?? Mötte igår mitt på dagen en skoter med en irriterande lampa. Den var mycket stark och blinkade i otakt, typ blink blink........blink...... Jag har inte sett nån hyrskoter med nått liknande. Lampan var irriterande redan på flera hundra meters håll, typ som att åka mot en stoboskoplampa. Hoppas dåren inte åker runt med den när det börjar mörkna.

Ja, det sitter en LED lampa framtill, lyser rätt ok faktiskt och i fast sken.
Baktill så är det lampa och bromsljus.

Har sett dom där som blinkar, gillar tanken på det då det gör att man syns. Men måste ju vara otroligt jobbigt att se på.
Frågan är om det är lagligt, låter mer som något hemmatweak.
Har däremot sett sådana som blinkar baktill, men är osäker på om det är någon moddad variant eller standard.
Låter mer som något som är löst eller på G att gå sönder.

Måste bara tillägga att det verkligen är sanslöst kul med el-skooter, trodde inte riktigt på att jag skulle tycka det men ser verkligen nyttan med den och hade jag bott i en storstad och haft ett bra och smidigt lås hade det varit givet att äga en.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nån som inte kan ha varit i verkligheten, har ju godkänt blinkande bakljus på cyklar.

Bak är det ju helt ok tänker jag, det lyser ju inte särskilt starkt. Och blinkningar kan ju fånga folks uppmärksamhet, tänker på Saab eller vilket märke det var som ville (eller kanske fick till) att om man bromsade hårt så blinkar bromsljuset.

Läste på lite om den el-skootern jag har och det visar sig att den blinkar rött baktill när man bromsar. Inget jag tänkt på.

Men blinkande ljus framtill låter lite konstigt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Blinkade "vitt" ljus framtill är definitivt inte tillåtet - däremot är blinkande bakljus under vissa förhållanden godkänt (minst 200 blinkningar/minut) - https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

Vore bättre med fast sken, fokusera på en blinkande lampa i mörker är mycket svårare, blinkande när man bromsar var en mycket bättre ide.

Jag har inte brytt mig om denna tråd eftersom jag inte bor i en storstad och vi knappt har detta fenomen.
Har ju dock varit i Stockholm och Göteborg och sett alla elsparcyklar som står överallt. Man hyr den en snabbis och dumpar den vart man vill.

I Kalmar däremot som är en ganska liten stad i jämförelse har så vitt jag vet inga sådana firmor som hyr ut där man bara kan köra och lämna den vart man vill.

Men däremot ser jag allt fler som köpt sina egna och kör omkring och det går fort!
Nåja, "fort" är relativt, men de åker omkring på cykel och gångbanor och där är 25 hm/h ganska snabbt med tanke på att de inte låter. Räcker med att någon gångtrafikant kliver lite åt sidan helt oväntat så får dom en sparkcykel i ryggen.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Absolut, samma gäller ju för elmopeder, cyklar och elcyklar, det finns en ökad risk för att gångtrafikanter blir påkörda.
Att gående kör hörlurar och stirrar i en telefon gör inte saken bättre.

Men precis som med cykel så ska ringklocka finnas monterad och man får självklart anpassa hastigheten och vara uppmärksam.
Jag tycker mig uppleva vara mer uppmärksam på en elskooter då jag inte behöver fokusera på att trampa, sen så är bromsarna riktigt bra på just den jag har.
Kvalitet på bromsar diffar dock stort på de olika modellerna

Testa vetja, tycker man om saker på hjul, har normalt balanssinne så kommer man älska en elskooter.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.