Elmoppe som komplement till bilen

31 inlägg 0 nya
Elmoppe som komplement till bilen

I höstas under elcykelpremiens tid så köpte jag en elmoppe och drog nytta av rabatten för elcyklar som även gällde elmoppar.

Måste säga att det var ett riktigt bra köp. Den modell jag köpte heter Drax Stealth.
https://www.youtube.com/watch?v=gPYY9i1PXDk

Kan tillägga att jag inte ens hade en moppe under tonåren även om jag nån gång lånade kompisars.
Nu så här när jag blivit äldre så blev ändå en moppe intressant. Jag rör mig mycket inom staden och då är moppen perfekt förutsatt att man inte behöver ta med sig massa saker, då får det bli bilen.

Moppen är så gott som helt tyst och kommer upp i 53km/h om det inte är motvind. Vid stark motvind så kommer man upp i 45km/h.

Om jag inte missminner mig så går den 6 mil på en laddning vilket måste ses som mycket. Jag kör oftast kortare sträckor på några kilometrar så jag kan köra många gånger på en laddning.

Laddar gör man i vanligt 230v eluttag.

För en person som mig som har en motorstark bil så kan man tycka att det verkar fjantigt med en moppe, men det är faktiskt både praktiskt och kul att köra. Ofta kör man förbi folk som blir förvånade att de inte hört en komma.
Accelerationen är också betydligt bättre än en bensinmoppe. Givetvis ingen växling som vanligt med eldrivna fordon.
och som sagt, 53km/h är mer än tillräckligt för stadstrafik där det ändå bara är 40-väg.

Någon annan som har erfarenhet av elmoppar?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Ingen egen erfarenhet, förutom att jag tilltalas klart med av avgasfri transport på alla sätt. Schysst val, bejje! :-)

Är det litium- eller blysyrabatteri som gäller?

Power to the people

Vad har den för förbrukning? Har du nån mätare för det? Vore lite intressant veta....går den att ladda med 3-fas om man har tillgång till det?

Jag tittade på en Vässla 2 som finns som erbjudande om man är Vattenfall kund.
45-scoter som går 60km på ett Li-batteri

*Robban

Vad kostar den att försäkra? Min son närmar sig mopedålder och jag blev chockad över hur dyrt det är att försäkra en moped jämfört med mc, i mitt namn.

Elmoppe låter kul. :) Jag skulle hellre köpa en elmoppe än en elbil, men det är ju främst för att jag inte har någonstans att ladda den senare... En elmoppe skulle jag kunna ladda i förrådet ute. Har sett någon ibland och det verkar kul åka fram nästan ljudlöst. Räckvidden låter riktigt bra. Är nog sällan man har behov av mer på en moppe. Men för mig skulle det i så fall främst bli ett nöjesfordon, att glida runt med på vackra dagar. Även smidigt ta för att åka till affären för att handla nåt man glömt. Men så mycket mer nytta än så kan jag nog inte komma på... Fast allt måste väl inte ha en funktion att fylla. ;)

Rutger, jag resonerade likadant för drygt 10 år sedan, en scooter för att åka kilometern ner till båthamnen, lite ärenden, fast då med förbränningsmotor. Sedan kollade jag vad försäkringen skulle kosta:(. Då blev det en mc istället. Men elscootrar kanske inte är så poppis bland ungdomar och skadefrekvensen lägre så premien kanske är rimligare prissatt.

Intressant ämne! Jag har funderat på idén att köra elmoped til jobbet (centrala Stockholm), en sträcka på 13-14 km, istället för att åka kollektivt. Det borde gå minst lika snabbt, och man slipper vänta vid hållplatser. Ett problem är dock följande. Vid en passage över vatten finns två alternativ: motorväg och gång/cykelbana. Ok, det är egentligen inte motorväg eller ens motortrafikled, men 3+3 filer och 70 km/h. Det faktiska hastigheten är förstås knappast 70... Där har åtminstone inte jag lust att klämma mig in på en moped! (Om det ens är tillåtet.)

Å andra sidan, på gång/cykelbanan är -- antar jag? -- bara den långsamma mopedvarianten tillåten (upp till 25 km/h). Men det vore ju trevligt att köra snabbare än så på andra delar av pendlingssträckan, med en snabb-moped (klass 1?). Hur tusan löser man det problemet?

Det var en tidigare skribent här som också körde elmoppe men det var för flera år sedan.
Henrik - vad skall du med 3-fasladdning till när det gäller så små batterier ? Det blir väldigt låga laddeffekter är jag rätt säker på.
Vill ni ha billig moppeförsäkring så köp en gammal "veteranare". Det går fortfarande att få tag i hyfsade exemplar av t ex Piaggio Ciao för säg 5000 kr medan motsvarande "svenska" moppar kostar minst det dubbla och i många fall betydligt mera. Och såna gamla moppar kan ni köra på cykelbanorna.
Men visst vore det kul att även ha en elmoppe i "flottan" men just nu räcker det med de 2-hjulingar jag har...:)
Och lycka till bejje och fortsätt gärna att skriva om ditt liv som el-moppeist...:)

Finns väl även någon variant med tak och sidor från Skand?

6.15

Dotterns EU väspa kostar över 3000 i försäkring.
Min 1200 traja kostar 1800:-
Dessutom så tar EU väspan 0,47-0,5 varje tank.
Trajan tar mellan 0,42-0,55 beroende på gas.

Ha det måste vara vettigt med en elmoppe i stan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Min lilla veteran-Ciao vill jag minnas att jag mätt upp till den fasansfulla förbrukningen av 0,2 l/mil och försäkringen tror jag kostade ca: 400 kr/år senaste gången...:)

Grosser wrote:
Ingen egen erfarenhet, förutom att jag tilltalas klart med av avgasfri transport på alla sätt. Schysst val, bejje! :-)
Är det litium- eller blysyrabatteri som gäller?

Det är lithium.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Henrik M wrote:
Vad har den för förbrukning? Har du nån mätare för det? Vore lite intressant veta....går den att ladda med 3-fas om man har tillgång till det?

Förbrukningen ser man inte tyvärr, bara en mätare för hur mycket batteri som är kvar. Laddaren är en extern laddare med vanlig 230v kontakt. Just min laddare är på 4A, men det finns kraftigare också.

- Peugeot 308 SW GT -2019

FXX wrote:
Vad kostar den att försäkra? Min son närmar sig mopedålder och jag blev chockad över hur dyrt det är att försäkra en moped jämfört med mc, i mitt namn.

Jag har inte haft MC så har ingen koll på priserna för det, men moppen betalar jag 4846 kr per år för helförsäkring.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag betalar ungefär 4000 kr per år för helförsäkring för min Triumph Street Triple R.

Här var den ja: https://www.skandskoter.se/gomoto33

6.15

L. Mäkinen wrote:
Jag betalar ungefär 4000 kr per år för helförsäkring för min Triumph Street Triple R.

Det är mycket möjligt att jag kan få ett lägre pris. Jag jämförde inte ens olika försäkringsbolag utan la den på min banks försäkringar. Jag kanske borde se mig omkring vad andra företag ger för pris.

- Peugeot 308 SW GT -2019

L. Mäkinen wrote:
Jag betalar ungefär 4000 kr per år för helförsäkring för min Triumph Street Triple R.

Sanslöst vilka skillnader mellan Norrland och där du bor.

Jag har halva priset på min 1200 i svedias Triumph märkesförsäkring.
Gamla hdn ligger helförsäkrad på 1600 på LF.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

bejje wrote:

Jag har inte haft MC så har ingen koll på priserna för det, men moppen betalar jag 4846 kr per år för helförsäkring.

Okej, min mc ligger på 1000kr/år, bara trafik dock. En sån där Rieju crossmoped ville mitt bolag ha 10,500kr/år för. 3500 ligger en scootermoped på så jag misstänker att en elmoped ligger i samma prisklass då.

Appropå förbrukning, tror min knallert låg på 0,1L/mil. Min mc ligger på 0,2.

Jag har haft fd en helt ny moped för 3000 kr, Yamaha Chappy 50 kubikmotor, halvautomatisk 3-växlad, första köpt 1982 fram till såld 1983 och körd 470 mil/per år. Det var 17 månader jag ägt och gått närmare 660 mil. Långkörning drar ca 0,20 L/mil och blandadkörning ca 0,25 L/mil.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.