Bussar i halväder

20 inlägg 0 nya
Bussar i halväder

Nu snöar det, och har snöat, hyfsat friskt i bland annat stockholm. Detta i kombination med nära nollgrader = skithalt.
Bussarna får problem, bland annat då de ju väger en hel del och då blir även små backar knepigt innan det sandas på ordentligt.
Om vi tar en storstad likt Stockholm:
Hur skulle det fungera med snökedjor eller motsvarande?
Alltså inte bara rent framkomlighetsmässigt utan främst rent praktiskt.

Det är många bussar och det går åt flera kedjor per buss. Vad kostar detta för att utrusta i lämplig mängd? Att köra fulltrafik med kedjor kan vi anse som uteslutet, men för att hålla en viss bastrafik på kritiska sträckor i allafall.
Arbetsmässigt - klarar vem som helst med enkel träning att få på kedjorna på en SL-buss?
Tidsmässigt - vilken tid skulle behöva avsättas per buss för att få på och av kedjorna samt hanteringen av dessa?
Hur pass dåligt fungerar det på barmark - många bussar går ju trots allt på blandat underlag även i de mer kraftiga snöfallen.
Fler spekter?

Har ni någon faktiskt kunskap av snökedjor eller mostavarande på bussar för persontrafik i storstadsområden med dess blandade körsätt, vägtyper och hastigheter?
Har ni några andra idéer på hur man kan förbättra situationen de gånger det inträffar?

Fundera gärna, och diskutera, men behåll tonen saklig och vänlig tack!

Lite funderingar såhär framför nyheterna en tisdagsmorgon i November.

Ett av problemen är att drivningen sker på hjulen på släpet som vid hjulspinn snabbt glider åt sidan och bussen viker sig. Man kan fundera på varför SL överhuvudtaget använder dessa bussar när det är halt. Anledningen till att det är drivning på släpet är att man vill ha ett så lågt golv som möjligt och då hamnar hela drivpaketet längst bak.

En enklare, men kanske dyrare, lösning än snökedjor är möjlighet att koppla in drift på alla hjul vid halka.

Det skulle säkert göra nytta i de backar etc där de fastnar när det är sådär halt runt 0-gradigt. Men kedjor är vad jag vet helt otänkbart att köra med på asfalt några längre sträckor, så det skulle nog i princip betyda att man skulle behöva ta av och sätta på kedjorna under pågående tur, kanske flera gånger. Alltså ej görbart i praktiken. Men vem som helst klarar det nog med lite träning. Jag tror mer på att ett första steg vore att ge bussarna bra vinterdäck istället för att fläska på med snökedjor.

Generellt med halka så är väl problemet att det är riktigt halt för sällan och för kort period för att det skall vara värt att byta typ av buss eller liknande för att avhjälpa problemet. Inte ens vinterdäck är det tydligen värt.

Man kanske kan tänka sig att linjer dras om delvis då för att låta de med kedjor gå just där det är som störst problem, i stället för att ställa allt?

Vad är det för sulor man använder på SL-bussarna? Är det någon form av åretruntdäck eller är det vinterdäck av friktionstyp?
Om inte vinterdäck - varför kör man inte med det?

Det är dubbade vinterdäck som gäller för oss som inte tar bussen.

Lås inga trådar.

Xanthopteryx wrote:
Vad är det för sulor man använder på SL-bussarna? Är det någon form av åretruntdäck eller är det vinterdäck av friktionstyp?
Om inte vinterdäck - varför kör man inte med det?

Det är värdelösa året-runt-däck av kostnadsskäl.

Aftonblaskan drar på med "Stockholm i chock", de skrev tidigare att Arlanda express står stilla efter ett tåg "kört med en skadad rälsplatta", något som TT skickat ut. Vad det nu är. Rälsplatta har jag aldrig hört tidigare.

Men, vad kan man förvänta sig av TT, som har Aftonblaskan som största ägare....

Jag lider med dem i Stockholm som går i chock. I Västerås är det fina vädret, här är det ingen chockad.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Med elektrifiering av bussarna så skulle man ju kunna ha en motor per drivaxel vilket torde förbättra framkomligheten något.
"Snösockar" än en annan enklare idé än kedjor kanske?

Power to the people

Någon bör damma av det här projektet: https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=qNXL2EEscuE

Det är ingen chock här, det hela handlar om några bussar som fastnat vid Slussen där trafikmiljön är lite stökig nu vid ombyggnaden, kedjor är inget alternativ.
Det som måste till är planering från de ansvariga, väghållarna måste vara framme och halkbekämpa innan bussarna kommer, inte när 50 bussar redan står och slirar.
Det är samma ställen år efter år där det blir stopp, borde inte vara svårt att planera "Vid minsta risk för halka el snö, står en gubbe vid backe x med sand"

Själv har jag korsat stan 3 ggr idag med sommardäck, går utmärkt med planering, framförhållning och avstånd. Jag drabbade ingen annan, men andra drabbade mig, både med och utan vinterdäck, p.g.a avsaknad av planering, framförhållning och avstånd.

Rikard wrote:
Det är ingen chock här, det hela handlar om några bussar som fastnat vid Slussen där trafikmiljön är lite stökig nu vid ombyggnaden, kedjor är inget alternativ.
Det som måste till är planering från de ansvariga, väghållarna måste vara framme och halkbekämpa innan bussarna kommer, inte när 50 bussar redan står och slirar.
Det är samma ställen år efter år där det blir stopp, borde inte vara svårt att planera "Vid minsta risk för halka el snö, står en gubbe vid backe x med sand"
Själv har jag korsat stan 3 ggr idag med sommardäck, går utmärkt med planering, framförhållning och avstånd. Jag drabbade ingen annan, men andra drabbade mig, både med och utan vinterdäck, p.g.a avsaknad av planering, framförhållning och avstånd.

Håller fullständigt med gällande väghållningen såsom sandning (stenkross är förvisso bättre). De borde börjat med att lägga kross redan innan snön kom, särskilt när det är såhär kring nollan. Då finns ändå krosset där i sörjan vilket hjälper påtagligt.
Salt bör definitivt inte användas anser jag. Det gör bara saken värre och allt blir bara en muschig slush som man hasar och kasar ovanpå.
Att det gick bra för dig har ju faktiskt också att göra med att det skiljer sisodär 20 ton emellan er. Gravitationen har så att säga större påverkan i medförslut och uppförslut på ett tyngre fordon. Att man dessutom har en lätt framdel som gärna tar sin egen väg när rumpan trycker på underlättar inte.

Stenkrossen har fint grepp, men de få cyklister som trotsar kylan får punka av stenkrossen, så den är nog snart borta här i stan.

Jag jämförde på inget sätt mig med bussar/tung trafik, utan med vanliga bilister, tex damen före mig som promt skulle ända fram till rödljusstolpen, och blev stående i en uppförslutning, isf att stanna 10 meter tidigare där det var planare. Nu var det mig hon hade bakom sig och kunde backa en bit för att få fäste (jag passade på att ta fart och smita förbi) men det kunde varit en likasinnad som stått 50 cm bakom, och då blir det typ moment 22, ingen kommer någonstans.

Med SLs inställning lär snöproblemen fortsätta i all evighet:

"- Allvädersdäcken är godkända för trafik, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL" (från SVT Nyheter).

Problemet för SL verkar inte vara det kaos i trafiken som uppstår vid snöfall utan mer vilket kaos som inköp av bättre lämpade däck skulle göra med nästa bokslut.

Bussar skulle självklart fungera bättre med individuell eldrift av hjulen vilket lätt går att ordna både för batteribussar som körs i bland annat i Umeå och vätgasbussar som rullar i andra länder.
Hjulplattor är ett problem på spårbunden trafik som uppstår när banhållaren inte ids ta bort träd och buskar runt spåren så att löven hamnar på rälen och då kanar hjulen vid bromsning vilket gör att hjulen får en platt del som kan höras när tåget passerar.
Runt Mässan i Älvsjö idag har tydligen Stockholm stad varken råd med sand eller salt så där var det glashalt och trafiken stod still hela förmiddagen trotts att snöfallet började redan igår. Halkbekämpningen kanske jobbar hemifrån som våra politiker gör.

PREVIA wrote:
nder.
Hjulplattor är ett problem på spårbunden trafik som uppstår när banhållaren inte ids ta bort träd och buskar runt spåren så att löven hamnar på rälen och då kanar hjulen vid bromsning vilket gör att hjulen får en platt del som kan höras när tåget passerar.

Jodå, visst var det hjulplattor de menade, men de skrev "rälsplatta"...
Men, Arlanda express har i likhet med alla moderna rälsfordon fastbromsningsskydd, så risken för hjulskador pga kanande hjul är minimal. Däremot kan det ju vara en ful skada på hjulbanan, pga materialsläpp, och en sådan kan skada rälen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:
PREVIA wrote:nder.
Hjulplattor är ett problem på spårbunden trafik som uppstår när banhållaren inte ids ta bort träd och buskar runt spåren så att löven hamnar på rälen och då kanar hjulen vid bromsning vilket gör att hjulen får en platt del som kan höras när tåget passerar.

Jodå, visst var det hjulplattor de menade, men de skrev "rälsplatta"...
Men, Arlanda express har i likhet med alla moderna rälsfordon fastbromsningsskydd, så risken för hjulskador pga kanande hjul är minimal. Däremot kan det ju vara en ful skada på hjulbanan, pga materialsläpp, och en sådan kan skada rälen.


Man kan ju råka ut för låsta bromsar också, fastfruset eller fastkärvat exempelvis, vilket kan sätta fina plattor. Hur mycket teknik det än finns så är det ju likväl mekanik som är inblandat och mekanik är ju sällan felfri till 100% (inte elektronik heller för den delen..).

Rikard wrote:
Stenkrossen har fint grepp, men de få cyklister som trotsar kylan får punka av stenkrossen, så den är nog snart borta här i stan.
Jag jämförde på inget sätt mig med bussar/tung trafik, utan med vanliga bilister, tex damen före mig som promt skulle ända fram till rödljusstolpen, och blev stående i en uppförslutning, isf att stanna 10 meter tidigare där det var planare. Nu var det mig hon hade bakom sig och kunde backa en bit för att få fäste (jag passade på att ta fart och smita förbi) men det kunde varit en likasinnad som stått 50 cm bakom, och då blir det typ moment 22, ingen kommer någonstans.

Har bott i en ort där man för många många år sedan sedan övergick från salt till stenkross. Och den typen av kross, tja, får du punka av det så är det nog ändå dags att byta däck på cykeln. Det blev dessutom så mycket trevliga miljö när vi fick vintervita gator med stenkross och sand i i stället för svarta blöta kladdiga eländen.

Många lastbilar har en funktion med ketting på en trumma innanför drivhjulen som föraren kan aktivera när han känner att det slirar.
Trumman börjar rotera och kettingarna far under hjulet och ger grepp.
Borde inte det funka för en buss

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, stenkross tar även nya däck. Klippte ett bara för en dag sedan när jag vale att cykla till bussen i stället för att ta bil. Har en elcykel som bara rullat ca 50 mil ännu, men nog gick däcket. Så har man otur så behöver inte däcken vara slitna.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Såg precis den här artikeln: https://www.dn.se/sthlm/bussar-far-vinterdack-for-att-klara-extremt-vintervaglag/
Verkar som en del bussar ska få vinterdäck nu. Men långt ifrån alla, och bara ett fåtal på båda axlarna. Får se hur stor skillnad det gör!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.