Varför gardinairbagsen utlöser vid frontalkrock

4 inlägg 0 nya
Varför gardinairbagsen utlöser vid frontalkrock

Att sidogardinerna utlöser på många bilar, i frontprovet. Är ett säkerhetsmässigt val, som många biltillverkare valt. Tidigare försvann gasen ur kuddarna så fort, att dom inte skulle skydda om bilen tex voltade efter en krock. Om dom hade utlösts redan vid frontalkrocken. Men nya kuddar, och annan typ av gas. Gör att gasen stannar kvar flera sekunder i kuddarna. Att dom utlöser redan vid frontalkrocken, hindrar vänsterarmen från att åka ut genom rutan. Det hindrar även huvudet från att slå i B stolpen, när kroppen studsar tillbaka från krockkudden.

http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-oss/Krockgardiner-ny/

Mazda 6 huvudstuds i B-stolpen
http://www2.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Bluffprodukter-Tipsa-oss/Sa-har-gjordes-krocktesterna-ny/

Det där tycker jag är jätteintressant, när man löser vilka kuddar och varför.
Värt att notera också är att aktuellt krocktest som belyses här är inte full front utan har krafter riktade åt sidan varvid risken för att träffa stolpen ökar. Intressant vore att se hur bilar aom skjuter sidogardinen gör vid en helt rak träff.

Euroncap testar ju numera fullfront också. Många skjuter gardinerna då också. Jag brukar kolla hur Volvo gör. Gör dom på ett sätt, så brukar jag lita på att det är rätt.

Haha, ja. Och så är det coola i dag att man med mjukvara rent teoretiskt kan förändra allt detta.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.