Vi Bilägares forum

Vårat knöliga automatiserade samhälle.

Vårat knöliga automatiserade samhälle.

Fick en garageport påkörd i vår BRF, en ren olyckshändelse. Bilägaren anmäler till sitt FB, kommer till mig som ordförande i föreningen och undrar hur det löser sig med porten. Då ägaren har svårt med svenska språket, tar jag hans skadenummer för att hjälpa till, det ligger ju även i föreningens intresse att få porten fixad, ägaren av garaget kan inte använda det.

Kontakta FB är väldigt tidsödande, ren mail tar 3-4 arbetsdagar, ärendet kan jag inte logga in på då jag inte är bilägaren, komma fram på telefon tar 8-9 minuter, alltså få ett samtal framkopplat. Man ska svara på en massa frågor av en syntetisk röst, man ska logga in, vilket jag inte kan, man ska identifiera sig. När man väl kommer fram får man veta att det är 1-2 timmars kö, men de ringer upp om man knappar in telefonnummret.

Kommer till slut fram och förklarar läget "Vi löser det".........sen händer ingenting.

Skickar mail, får svar efter en vecka "Skicka kort på skadorna, hur gammal är porten"

Efter en månad med flera samtal och mail får jag "Skicka offert" Jag kontaktar portleverantören, som skickar en offert, som jag vidarebefodrar till FB. Får tillbaka efter en vecka "Vi betalar, skicka faktura"

Kontaktar portleverantören igen, och vidarebefodrar FBs mail, och påpekar då att jag och föreningen inte ha nått med detta att göra, utan det är en beställning från FB.

Porten kommer upp efter 2 månader, garageägaren får bilen uppbruten och slangad på bensin under tiden.

Föreningen får fakturan, ringer o förklarar att vi inte vill ha nån faktura "Ursäkta, det går per automatik till leveransadressen" Fakturan skickas till FB, att få fram vilken adress den skulle till tog en vecka. Portleverantören får tillbaka fakturan, FB betalar inte en faktura utställd på föreningen. I portleverantörens system kan man inte bara ta bort en faktura eller byta adress på den, så det blir en ny faktura till FB, och vi får en kreditfaktura, och vi måste ju för säkerhetsskull ta in de i vårt system.

Nu 5 månader senare trodde man detta var löst, men idag fick föreningen en momsfaktura på reparationen !!!

 

Nästa gång nått blir påkört ska jag inte göra nånting.

2021-09-28 20:16

Kommentarer

Hur vet du att han som körde på porten hade automat? Om nu allt var det automatiskas fel? Felet var väl att nån körde på porten.....;)

2021-09-28 20:46

Du har rätt Hendrik. Problemet hade aldrig uppstått med automatisk handbroms.
Porten är automatisk, men förstod inte att den skulle öppna sig när en bil kom rullande ;)

2021-09-28 21:00

Hade gått fortare om du åkt till byggmarknaden, köpt material och BYGGT en ny port...
Man blir mörkrädd...

2021-09-29 12:01
/Hilife