Vad bestämmer laddströmmen i laddhybrider och elbilar?

15 inlägg 0 nya
Vad bestämmer laddströmmen i laddhybrider och elbilar?

Hej!

Jag frågade en bekant i helgen om han visste vad som styr hur mycket ström som en laddhybrid eller elbil kan laddas med, om det styrs av bilens batteriövervakning eller av laddaren och om det går att styra på något vis. Han hade inte heller nån aning så jag frågar här istället.
Vad bestämmer hur mycket ström som bilen laddas med helt enkelt?

Både bilen och väggen, avgör hur mkt laddström man kan mata batterierna med.

Eftersom många använder vanliga uttag att ladda i så förstår vem som helst att Ivarssons svar är galet. Väggen styr ingenting. Däremot har man uttagen avsäkrade för att inte belasta anläggningen för mycket och då ger man bilen information om hur mycket den får dra ur väggen. På min ena laddsladd till min hybrid har jag en brytare som går att ställa 6-10-16A beroende på vilket uttag jag stoppar den i.
När den kopplas in i uttaget ger den en signal till bilen om vilken ström som är tillåten varpå bilen sätter det som tak.

Bilen kan självfallet dra ner strömmen ännu mer om batteriet blir för varmt.
En elbil kan laddas med högre effekt oftast genom att mata med likström. Även där får bilen information från nätet hur mycket som går att få och sen styr bilen hur mycket som faktiskt dras. Det vanligaste är ännu att man har 50 kW tillgängligt i snabbladdarna, men de flesta bilmodeller kan i dagsläget inte ta emot den effekten speciellt länge så därför styr elektroniken ner strömmen.

Det finns snabbladdstationer med 150 och 350 kW uteffekt, men de flesta bilarna på marknaden drar ändå enbart 50 kW när de kopplas in där.

Vissa elbilar har tydligen inställningar i bilen för hur mkt laddström som ska/kan tas emot.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny,
Helt rätt! Jag läste om nån elbil (minns inte vilken) som använde GPS för att komma ihåg hur mycket ström den fick ta på olika platser. En vanlig motorvärmarstolpe kan ha 6A-säkring och det är tråkigt att komma tillbaka ett arbetspass efter att man har parkerat och inse att säkringen gick strax efter att man lämnade bilen.
Det vanligaste är dock att man sätter ett tak för hur mycket energi man ska fylla på. Batterierna mår bäst av att aldrig laddas helt fullt och det verkar vara svårt att få reda på hur nära max respektive tillverkare låter en komma.

Exakt vad jag skriver Mäkinen. Vad du har för produkt i väggen, bestämmer hur mkt du kan mata med och bilen bestämmer hur mkt den kan ta emot. Vad är ditt problem?

Tack L Mäkinen. Det var precis det jag undrade! Nu vet jag. :)

Ivarsson,
Väggen avgör ingenting. Ditt tidigare svar i tråden innehåller ingen information överhuvudtaget och därför behöver andra förklara för frågeställaren hur det egentligen förhåller sig. Hade du bemödat dig med ett seriöst svar och inte bara "hit and run"-postat hade jag antagligen inte skrivit något.

Ja det är bra Mäkinen. Benny fick ett gilla av dig, trots att det var precis lika "intetsägande" svar som mitt. Jag vet mkt väl att mitt svar inte var uttömmande.

Väggen bestämmer ingenting är ju det korrekta, du kan dra 13A eller mer rätt länge innan en 10A säkring går.
Det är säkringens borottpunkt som avgör hur mycket som går att belasta väggen men säkert att överbelasta eller ens lasta säkringsstorleken under lång tid är det inte.
Min laddkabel kan ställas in för valfritt uttag mellan 1-16A.
VW har inställning i bilens display.

Det är först när man ansluter mot en intelligent laddbox med fasövervakning som bilen och boxen kan komma överens om ett vettigt effektuttag.

@Junkers
Men vad händer om det diffar mellan kabel och bilinställning? Är det alltid laddkabelns inställning som gäller (om man kör ett schuko uttag)?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har ingen bilinställning så kan inte svara...

Väggen, är ju i det här fallet, vanlig husvägg, motorvärmaruttag, laddbox, billaddare, laddstation.

Dvs. Väggen bestämmer hur mkt du kan mata på till bilen och TILLSAMMANS MED bilens förmåga att ta emot.

Bilen eller dess laddare ställs in flr hur mycket man ska ta ut oavsett vad vägguttaget klarar. Ställer man in för högt går säkringen efter ett tag, detta gäller schukouttag.
Har man en laddbox blir det intelligent.

Har man en ställbar kabel till schukouttaget kan man sätta ett tak för strömmen. Om jag minns rätt ger inställningen olika pulståg till bilen som den sen tolkar. Då kan bilens elektronik styra strömmen upp till det värdet som den finner lämpligt.
De flesta kablar med schukoanslutning har en "klump" där man kan välja max strömstyrka, men den jag köpte har det inbyggt i anslutningen till bilen med en liten brytare med tre lägen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.