Vi Bilägares forum

Urkopplingsbart antisladd/antispinn på en vanlig bil/mc

Urkopplingsbart antisladd/antispinn på en vanlig bil/mc

Eftersom diskussionen kom upp i en annan tråd tänkte jag att vi kunde ta det separat.
Jag har gärna urkopplingsbara system så att jag kan komma fram där jag vill. En del bilar jag haft tidigare har inte gått att köra uppför backen till hemmet med systemen påkopplade.
Alla biltillverkare är inte lika bra på att ställa in systemen. Första gången jag körde en Tesla Model S höll antisladdsystemet på att kasta bilen av vägen när jag gasade ut ur en rondell. Likadant gjorde en BMW Z3 M Roadster, men åtskilliga år tidigare.

Jag har även kört nån hyrbil där bromsarna blev överhettade när jag ville ta mig framåt på en slingrig väg vintertid. Tydligen ville den hjälpa till med kurvtagningen genom att bromsa bakhjulen.

Min Ducati har tre olika körprogram där man kan få olika gensvar på gaspådrag och ingrepp av ABS både rakt fram och i kurvor. På grusväg är den rent olämplig att köra med inställningen för bra väglag.
De olika lägena är dessutom justerbara så att man kan välja parametrarna oberoende av varandra i fem steg.

2021-01-08 13:32

Kommentarer

Givetvis ska man kunna stänga av alla hjälpsystem om man vill det. Optimalt är att ha flera program precis som din mc.

Att en bil blir osäker för att man inte kan göra det är skitsnack.

2021-01-08 13:47

Sällan eller aldrig jag känner av slir/sladd eller abs. Men när de behövs, främst abs, är jag glad för funktionen.

Hade jag ägt en Ferrari och kört på bana så hade jag däremot velat optimera bilen. Så på en standardbil för användning på allmän väg är det bara en onödig kostnad med inställningsmöjligheter som jag ser det.

2021-01-08 13:57
Apex skrev:

Att en bil blir osäker för att man inte kan göra det är skitsnack.

Jo, med fel förare blir en bil osäkrare med avstängda säkerhetssystem, utan nån som helst tvekan.

2021-01-08 14:00

Pinjong. Hihi då har du anammat Eco körning på riktigt om dina system lampor aldrig blinkar. Hihi.

Ja på min 198kg mc med 100hk värdesätter jag mitt regn mode när det är regn.

Likadant när jag ska upp för branta backen med tyngsta släpet så kan det vara bra att slå av antispinn då motoreffekten annars stryps för mycket på min framhjulsdrivna bil. ;)

2021-01-08 14:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Länge sen jag upplevde att motoreffekten stryptes för mycket - senast tror jag det var på en Focus -08. Senare bilar har haft mycket bättre kalibrerade system.
De som vill köra utan livremmar får väl helt enkelt köpa äldre bilar med lägre säkerhetsnivå. Och köra på banor eller liknande ställen.

2021-01-08 14:56
Henrik M skrev:

Apex wrote: Att en bil blir osäker för att man inte kan göra det är skitsnack.
Jo, med fel förare blir en bil osäkrare med avstängda säkerhetssystem, utan nån som helst tvekan.

Med fel förare blir alla bilar osäkra oavsett vilka säkerhetssystem som finns.

2021-01-08 15:20
Apex skrev:

Henrik M wrote:Apex wrote: Att en bil blir osäker för att man inte kan göra det är skitsnack.
Jo, med fel förare blir en bil osäkrare med avstängda säkerhetssystem, utan nån som helst tvekan.

Med fel förare blir alla bilar osäkra oavsett vilka säkerhetssystem som finns.

Tror faktiskt inte att du är dummare än att du mycket väl förstod vad jag menade.....
Men oavsett, alla bilar oavsett förare blir säkrare med alla säkerhetssystem. Punkt!
Du får gärna vara för en osäkrare trafikbild, jag är det inte och jag hoppas innerligt DU inte är och leker med dina bilar där jag och mina barn rör mig....
Kolla hur bra det gick för nåt år sen när en kille lekte med sin bil och sladdade fram och tillbaks och helt plötsligt tappade kontrollen och körde ihjäl ett par stycken.....vet inte alls vad du anser men jag anser det hade vart bättre om de hade levt idag utan en lekande idiot i en BMW utan eller med urkopplade system som det såklart var den gången om jag inte minns fel.

2021-01-08 15:33
Henrik M skrev:

Apex wrote:Henrik M wrote:Apex wrote: Att en bil blir osäker för att man inte kan göra det är skitsnack.
Jo, med fel förare blir en bil osäkrare med avstängda säkerhetssystem, utan nån som helst tvekan.
Med fel förare blir alla bilar osäkra oavsett vilka säkerhetssystem som finns.
Tror faktiskt inte att du är dummare än att du mycket väl förstod vad jag menade.....
Men oavsett, alla bilar oavsett förare blir säkrare med alla säkerhetssystem. Punkt!
Du får gärna vara för en osäkrare trafikbild, jag är det inte och jag hoppas innerligt DU inte är och leker med dina bilar där jag och mina barn rör mig....
Kolla hur bra det gick för nåt år sen när en kille lekte med sin bil och sladdade fram och tillbaks och helt plötsligt tappade kontrollen och körde ihjäl ett par stycken.....vet inte alls vad du anser men jag anser det hade vart bättre om de hade levt idag utan en lekande idiot i en BMW utan eller med urkopplade system som det såklart var den gången om jag inte minns fel.

Är du 12 år gammal eller? Kan du skriva som en vuxen utan personliga påhopp så fort någon inte håller med dig?

En bil där man kan stänga av säkerhetssystemen är precis lika säker som en bil där man inte kan göra det med en vettig förare bakom ratten. Precis som att en vettig förare kan köra säkrare med en hastighet som ligger 15% över än en idiot som ligger 10% under eller en med 500hk kontra en med 115hk osv.

Nu vet du inte ens vilken bil det var men idioten som körde ihjäl ett par stycken hade förmodligen gjort det förr eller senare oavsett om allt var på eller av. Var han full? Höll han på med mobilen?

2021-01-08 16:58
Apex skrev:

Är du 12 år gammal eller? Kan du skriva som en vuxen utan personliga påhopp så fort någon inte håller med dig?
En bil där man kan stänga av säkerhetssystemen är precis lika säker som en bil där man inte kan göra det med en vettig förare bakom ratten. Precis som att en vettig förare kan köra säkrare med en hastighet som ligger 15% över än en idiot som ligger 10% under eller en med 500hk kontra en med 115hk osv.
Nu vet du inte ens vilken bil det var men idioten som körde ihjäl ett par stycken hade förmodligen gjort det förr eller senare oavsett om allt var på eller av. Var han full? Höll han på med mobilen?

Nej, han höll inte på med mobilen vad vi vet, han var inte full, utan han erkände som det var......han lekte i halkan och tyckte det var kul att sladda fram och tillbaks, precis som du skriver att du gjorde senast härom dagen......jag anar att han med hade bedömt det som gott om plats. Och nej, jag är ganska säker på att det inte hade hänt om han hade kört en bil som förhindrade sånt lekande beteende.
Jag förstår verkligen inte hur du på fullaste allvar kan sitta här och försvara såna här saker......hur du har mage att påstå att en bil utan säkerhetssystemen är lika säker som en med.
Jag lämnar denna diskussionen nu!

2021-01-08 17:05

Lugna och fina nu. På min AMG från 2005 kan man inte koppla ur ESP helt (om man inte kan vissa knep) och det är väl av en orsak. Inte heller på min nya MB går det att göra (Sport+ är möjligen nära nog urkopplat).

Men att inte förstå att 18-åringar med bakvänd keps ständigt lockas av att köra utan hängslen - och vad det kan innebära - det är möjligen utopiskt. Att inte se faran i detta, när biltillverkarna sett det, visar på en frihet under ansvar som möjligen bör uteslutas som möjlighet.

2021-01-08 17:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

För övrigt har TS tagit upp tråden om att det ska (sannolikt) gå att koppla ur ESP för att öka framkomligheten, så har jag fattat det i alla fall. Nu dök det ju upp några anekdoter om sämre ESP-system i vanlig trafik i.o.f.s - men jag blir gärna rättad.

I det fall TS endast avser framkomlighet, så vore det väl ganska bra om man kan koppla ur ESP upp till farter av ca 30 km/h.

2021-01-08 17:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Apex wrote: Är du 12 år gammal eller? Kan du skriva som en vuxen utan personliga påhopp så fort någon inte håller med dig?
En bil där man kan stänga av säkerhetssystemen är precis lika säker som en bil där man inte kan göra det med en vettig förare bakom ratten. Precis som att en vettig förare kan köra säkrare med en hastighet som ligger 15% över än en idiot som ligger 10% under eller en med 500hk kontra en med 115hk osv.
Nu vet du inte ens vilken bil det var men idioten som körde ihjäl ett par stycken hade förmodligen gjort det förr eller senare oavsett om allt var på eller av. Var han full? Höll han på med mobilen?
Nej, han höll inte på med mobilen vad vi vet, han var inte full, utan han erkände som det var......han lekte i halkan och tyckte det var kul att sladda fram och tillbaks, precis som du skriver att du gjorde senast härom dagen......jag anar att han med hade bedömt det som gott om plats. Och nej, jag är ganska säker på att det inte hade hänt om han hade kört en bil som förhindrade sånt lekande beteende.
Jag förstår verkligen inte hur du på fullaste allvar kan sitta här och försvara såna här saker......hur du har mage att påstå att en bil utan säkerhetssystemen är lika säker som en med.
Jag lämnar denna diskussionen nu!

Jag är ganska säker på att han hade gjort det.

”Jag förstår verkligen inte hur du på fullaste allvar kan sitta här och försvara såna här saker”
Mao är allt som vanligt. Du kan med din egocentriska världsbild inte förstå att någon inte tycker som dig.

Med en vettig förare så ÄR en bil lika säker utan eftersom en vettig förare tex inte kommer stänga av systemen där han kan köra ihjäl någon.

” Jag lämnar denna diskussionen nu!”
Gött

2021-01-08 17:15
Apex skrev:

Med en vettig förare så ÄR en bil lika säker utan eftersom en vettig förare tex inte kommer stänga av systemen där han kan köra ihjäl någon.

Se #11.

2021-01-08 17:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
mso 1000 skrev:

Pinjong. Hihi då har du anammat Eco körning på riktigt om dina system lampor aldrig blinkar. Hihi.
Ja på min 198kg mc med 100hk värdesätter jag mitt regn mode när det är regn.
Likadant när jag ska upp för branta backen med tyngsta släpet så kan det vara bra att slå av antispinn då motoreffekten annars stryps för mycket på min framhjulsdrivna bil. ;)

Vi har lite olika klimatzoner i det här geografiskt konstiga landet. Märks inte minst när vinterdäck eller kupévärme ska diskuteras. Jag bor på Västkusten där havet värmer några mil inåt landet. Så kyla och halka är i jämförelse med inlandet och norra Sverige ovanligt.

2021-01-08 17:41
Audi A5 SB skrev:

För övrigt har TS tagit upp tråden om att det ska (sannolikt) gå att koppla ur ESP för att öka framkomligheten, så har jag fattat det i alla fall. Nu dök det ju upp några anekdoter om sämre ESP-system i vanlig trafik i.o.f.s - men jag blir gärna rättad.
I det fall TS endast avser framkomlighet, så vore det väl ganska bra om man kan koppla ur ESP upp till farter av ca 30 km/h.

Nja, även antisladd kan ställa till problem. De jobbar med bromsarna som kan bli väl varma.

2021-01-08 18:51

L. Mäkinen vill köra som en biltjyv. men bilens säkerhetssystem hindrar honom. För jävligt, ju...

2021-01-08 18:52

40-t,
Jag vet inte hur man stänger av på nuvarande bil eller om det ens går. Det tar jag reda på när/om jag får behov av det.

2021-01-08 18:58
L. Mäkinen skrev:

Nja, även antisladd kan ställa till problem. De jobbar med bromsarna som kan bli väl varma.

Jag förutsätter att vi pratar om att köra på bana? I så fall har jag ingen invändning.

2021-01-08 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Lugna och fina nu. På min AMG från 2005 kan man inte koppla ur ESP helt (om man inte kan vissa knep) och det är väl av en orsak. Inte heller på min nya MB går det att göra (Sport+ är möjligen nära nog urkopplat).
Men att inte förstå att 18-åringar med bakvänd keps ständigt lockas av att köra utan hängslen - och vad det kan innebära - det är möjligen utopiskt. Att inte se faran i detta, när biltillverkarna sett det, visar på en frihet under ansvar som möjligen bör uteslutas som möjlighet.

Jag tror faktiskt att du har en knapp (en bil med sladdande) längst ”bak” till vänster på mittkonsolen på din C300d som du kan stänga av ESP helt med. På min sitter det på motstående sida, den stänger av hela ESP systemet. Den får du testa innan din Polestar levereras.

2021-01-08 19:35
Guran
Guran skrev:

Jag tror faktiskt att du har en knapp (en bil med sladdande) längst ”bak” till vänster på mittkonsolen på din C300d som du kan stänga av ESP helt med. På min sitter det på motstående sida, den stänger av hela ESP systemet. Den får du testa innan din Polestar levereras.

Jag är "ganska" säker att den bara stänger av ESP i lägre farter.

2021-01-08 20:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Guran wrote:Jag tror faktiskt att du har en knapp (en bil med sladdande) längst ”bak” till vänster på mittkonsolen på din C300d som du kan stänga av ESP helt med. På min sitter det på motstående sida, den stänger av hela ESP systemet. Den får du testa innan din Polestar levereras.
Jag är "ganska" säker att den bara stänger av ESP i lägre farter.

Så kan den vara, jag har provat på min och sladdad I nån kurva med dom ystra 170 diesel hästkrafterna :) enligt instruktionsboken så fick jag det till att det kopplade på sig igen när man bromsade. Men jag har inte testat i nån större utsträcknig då bilen inte på något vis uppmanar till slika manövrer. Men den vickar i alla fall lite på rumpan då alla hjulen krafsar på den halkiga vägen.

2021-01-08 20:17
Guran

Det är synd om oss som har 4-hjulsdrift. Eller...

2021-01-08 20:38

Jag vill inte möta er sladdglada på smal skogsväg...

2021-01-08 20:46
mso 1000 skrev:

Pinjong. Hihi då har du anammat Eco körning på riktigt om dina system lampor aldrig blinkar. Hihi.
Ja på min 198kg mc med 100hk värdesätter jag mitt regn mode när det är regn.
Likadant när jag ska upp för branta backen med tyngsta släpet så kan det vara bra att slå av antispinn då motoreffekten annars stryps för mycket på min framhjulsdrivna bil. ;)

Det enda hjälpsystem som jag känner att jag saknar på mina gamla Ducati är ABS. Men det har faktiskt gått bra i 15 år nu. Men sedan har den "bara" 80-90hk, och så inbillar jag mig att jag kör med respekt för grejorna.

2021-01-08 20:49

Det verkar lätt bli dagisnivå och pajkastningskalas i trådar som denna.

Det jag tror vi "sladdglada" (om jag nu vågar tala för alla) vill med att ha system urkopplingsbara eller kanske bara nerställda är ju på ett område vi bedömer som säker (t.ex. iskörning, eller tom asfaltsplan) kunna testa lite och få en känsla för bilen. Och ja, få ha lite kul med.

Vi avser inte att åka på bredställ genom Kungsgatan i stan.

Var det förresten någon som tyckte första generation av A-klass, a.k.a. vältmercan, hade ett bra beteende? Med alla system på så välte den ju inte...

2021-01-08 20:53
Audi A5 SB skrev:

Jag förutsätter att vi pratar om att köra på bana? I så fall har jag ingen invändning.

Nej, även på snö och grus kan det spöka.

Jag kan inte påstå att jag kör speciellt brett nu längre. I modern tid har det mest varit pådrag ut ur kurvor och inte konstant ha bakhjulen i samma spår som framhjulen.

Jag har även svårt för känslan av att mina inputs till bilen filtreras och ska försenas innan de når hjulen. Det är därför jag aldrig gillat turbomotorer, aitomatlådor eller diesel.

2021-01-08 22:35
Desmoholic skrev:

Det verkar lätt bli dagisnivå och pajkastningskalas i trådar som denna.
Det jag tror vi "sladdglada" (om jag nu vågar tala för alla) vill med att ha system urkopplingsbara eller kanske bara nerställda är ju på ett område vi bedömer som säker (t.ex. iskörning, eller tom asfaltsplan) kunna testa lite och få en känsla för bilen. Och ja, få ha lite kul med.
Vi avser inte att åka på bredställ genom Kungsgatan i stan.
Var det förresten någon som tyckte första generation av A-klass, a.k.a. vältmercan, hade ett bra beteende? Med alla system på så välte den ju inte...

+1

2021-01-08 23:50

På din före detta bmw så ska det gå att stänga av helt. Håll in antispinn-knappen några sekunder så tänds en till lampa.
Se bild
Bild borttagen.

2021-01-10 15:36
It's a very good idea to leave a sinking ship

Ja, BMW går att stänga av, kort tryck stänger av antispinn, 5 sek båda systemen.
Jag åker inte i trafik med systemen avstängda, men knäpper av antispinn när jag tex står still vid ett halt trafikljus i uppförsbacke..
Jag kommer fortare iväg när jag själv får reglera gasen.

2021-01-11 18:29

På min Ford har jag normal/sport/track för olika mappningar + en knapp för avstängning av antisladd.
Men väljer man track läget stängs antisladd av då också.

2021-01-13 11:12

På min MB finns det en knapp mitt på panelen, men jag vet inte om den återställer sig vid högre fart. Måste kollas.
Tycker dock att bilen i sig hanterar antispinn rätt bra vid start i halt väglag. Det blinkar lite men drar iväg.
Sen är det förstås kul att åka lite överstyrt där så kan göras...

2021-01-20 11:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Idag hittade jag hur man stänger av anti-systemen på Mercan. Det fanns under "Körhjälp" eller något liknande. För att det ska vara roligt måste man köra med motorn i sport+.

Då vet jag det.

2021-01-20 19:32

Behöver inte leta på firma Forden, för det finns inget att stänga av.
Å andra sidan är bilen väldigt snäll i vinterväglag, den berättar tydligt vad som händer under hjulen.
Märkligt dock att modellen fick ganska bra betyg i Euro ncap, när den saknar alla hängslen.
Får en ny likadan om nån månad eller två......eller nån annan gång (leveranstiden flyttas fram varje månad) Blir spännande o se om den har hängslen.

2021-01-20 21:28