Vi Bilägares forum

Toyota Avensis 2013

Toyota Avensis 2013

Hej hopp. Nu kommer jag trampa på en och annan tå men detta är min högst personliga uppfattning om denna bilen.

Min styvfar hämtade ut en tjänstebil i januari 2013. En Avensis kombi med dieselrova under huven och manuell växellåda.
Jag fick "äran" att låna bilen ett par dagar då han skulle resa till Frankrike på affärsresa och ville inte ha bilen vid tågstationen.

Denna bilen har i skrivande stund gått 13.800 mil UTAN ETT ENDA PROBLEM.. Han har inte ens behövt byta bromsdetaljer, enbart service.
Bilen har inte stått i garage en enda dag under sitt hittills 2-åriga liv.
Snacka om kvalitet och driftsäkerhet i den bilen! Här måste jag ställa mig vid skaran som hyllar Toyota.

MEN....

...satan i gatan vilken tråkig bil.. Inte en gnutta körglädje finns. Det är verkligen en bil för den som vill ta sig från A till B. Till och med min RIO är skoj i jämförelse.
Vart ska jag börja?.....

* Ratten är i storleken BUSS, smal och stenhård. Rattarna på 80-talet va mjukare.
* Den silverfärgade plasten på mittkonsolen är ju ett skämt. Ser ju ut som en leksaksbil. Det blir repor om man tittar för hårt på plasten.
* Backkameran är av den sämsta upplösningen jag någonsin sett. Min i40 har knivskarp bild på kameran medans denna har grynig och lite halvsuddig, (kollade på backkameran på en auris när jag va och provkörde och den va av samma dassiga kvalitet)
* Hårda parkbänkar till stolar utan speciellt bra sidostöd. Åka långt i den vet jag inte om jag skulle uppskatta. Visst BMW har också hårda stolar men det är en annan typ av hårdhet.
* Knak och knarr lite här och var i kupen. Visst den har gått snart 14.000 mil men ändå?
* Rost på bakluckan!? Jag hittade en spricka i lacken på bakluckan som börjat rosta och som har lämnat en rinning. Kollar man noga så ser man att det verkligen är lacken som spruckit. Ser inte ut som ett stenskott eller annan yttre påverkan.

Summerat så är jag grymt imponerad av bilen driftsäkerhet. Startar och går i alla väder men jag är inte det minsta imponerad av bilen i övrigt och skulle inte välja en Avensis vid mitt nästa bilbyte. Jag föredrar en bil som erbjuder körglädje där själva resan är målet ;)

Tack för mig.

Uppdaterat: 2015-01-28 08:16

Kommentarer

Exakt är som du ser på Toyota som dom flesta gör... en tråkig bil som tar dig garanterat till punkt A och B men finns inte så mycket mera.
Bilen är lika upphetsande som att lägga en flintastek på en iskall grill, det händer liksom inget då.

Uppdaterat: 2015-01-28 11:16
Pär

Håller med dig tillfullo ,Deeds!

Uppdaterat: 2015-01-28 11:58

Bra sammanfattning Deeds, de är precis så man känner för Toyota. De väcker inga köp-känslor.

Uppdaterat: 2015-01-28 12:11
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Japsen skrev:

Hellre det än att ha nåt franskt bröt som är på verkstad 20 dagar per år utan speciellt hög körglädje.

Jag har haft franskt och hade inte inne den en enda dag förutom vanlig service...

Uppdaterat: 2015-01-28 12:13
Pär

Kul läsning ändå att det finns NÅGON bil idag som kan rulla 14000 mil utan att något mer än sedvanlig service behövs.
Tyvärr är detta knappast någon generell regel ens för Toyota utan säkert snarare ett undantag.
Ingenting verkar byggt för att hålla så länge längre och vi vet i ärlighetens namn inte heller om den aktuella bilen faktiskt gjorde det!
Hur ser villkoren ut bakom kontraktet? Kör man så mycket så kanske det finns ett "fullservicekontrakt"?
Toyota är dessutom oerhört duktiga på att vårda sitt rykte om att vara pålitliga och inom dessa ramar ryms det mycket som kunden nödvändigtvis inte måste veta. Kanske köper samma företag många bilar och då är det extra viktigt att visa upp ett bra intryck.

En god vän till mig köpte också en Avensis ny och han vittnar tyvärr inte om samma felfrihet och när bilen var tänkt att bytas in så skulle han inte få någon fördel utav modellens goda andrahandsvärde eftersom att den då saknade nybilsgaranti. Toyota byter in bilen billigt och lägger sedan på sin TKG garanti och höjer priset saftigt. ( i just detta fallet handlade det om ca 60.000kr )
De som sedan köper bilen får en längre garanti än då den var ny vilket gör att man påverkar marknaden på flera vis.

Uppdaterat: 2015-01-28 12:54

Nån som har koll på ifall det är någon ny facelift på gång för Avensis? T ex gällande nya eller uppdaterade motorer.

Uppdaterat: 2015-01-28 13:07
marcus.jonsson.587 skrev:

Nån som har koll på ifall det är någon ny facelift på gång för Avensis? T ex gällande nya eller uppdaterade motorer.

Är en helt ny generation av Avensis på gång, tror den kommer under 2016

Uppdaterat: 2015-01-28 14:13
Pär

Bra resention och jag köper det mesta, tyvärr så är ditt intryck från deras diesel och på det jag läser så är det en mediokert utrustad bil, själv kör jag 2012 Sedan Premium med CVT-lådan, skinnklädsel, elstolar med minne som är superbekväma, min ratt är tjock och i mjukt skinn, långresorna har avklarats utan minsta trötthet i kroppen, ljudet är fenomenalt via 11 högtalare original och Gps:en är ett under, enkel att använda och visar både adresser och telefonnummer på allt du kan tänka dig, eftersom jag har ett stort bilintresse så blev det 60mm sänkning och 20" fälgar skodda med 255/30-20 så jag kan garantera att ytterst få hänger med när det blir riktigt kurvigt, bakckameran du beskriver har en undermeny där du ställer in den så jag kan garantera dig att den inte är grynig om man gör rätt, så jag åker problemfritt och bekvämt och vet att jag kan väja för en igelkott i 140 :)

Dom som påstår att Avensis är en krångelbil här i forumet har nog livlig fantasi :)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-01-28 17:58

Jag har ju skrivit tidigare om min grannes Avensis som han till stor glädje slutligen blev av med. Han hade inte ett gott ord att säga om bilen under den tid de hade den, bara fel och trassel med allt. Rostar t.o.m. på taket (det såg jag faktiskt själv, lackfel?). Och inte hade den något värde när den skulle säljas!
Den hade ändå gått ca 45000 mil med hans fru vanligtvis bakom ratten och hon hade varit väldigt nöjd med den! ;o)

Uppdaterat: 2015-01-28 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse jag tycker nästan du var lite rolig :)

Uppdaterat: 2015-01-28 18:59

Jag vill lägga till mitt förra uttalande om grannens Avensis att han kör C5, frun kör enligt honom en ny "Kasskaj" som han förvånas över, för den var inte alls lika skakig som han trott.
Jag ska fråga vad hon tycker vid tillfälle.

Uppdaterat: 2015-01-28 21:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@ SiggeNm, det märks att du inte hängt med i motorsporten, själv har jag kört Celicor, Mr2, Supra som för övrigt fortfarande är bland de mest poppulära bilarna att trimma, i mitt garage står en av de första modellerna av Celica med en Twinkammare från 70 talet, idag ser vi GT-86 som är otroligt uppskattad, på vilket sätt menar du att alla dessa bilentusiaster och tävlingsförare inte skulle kunna köra Toyota ???

Snart gör man comback i WRC med Yarisen och nyss släpptes GT-86:an i rallyutförande

Just därför kör många bilintresserade Toyota :)

Uppdaterat: 2015-01-28 21:48

Du kanske har delvis rätt Simon men det är nog mera signifikant för Toyota-ägarna att dom är ovanligt ointresserade av bilar - även om det som alltid finns undantag främst för de som äger mera "klassiska" Toyotor.

Uppdaterat: 2015-01-28 22:11

Till Toyotas försvar får man säga att de har både roligare och snyggare bilar i andra delar av världen.
Toyota Avalon hade jag som hyrbil sist i USA. Det var en trevlig bekantskap.

Uppdaterat: 2015-01-28 22:22

Med tanke på hur prisvärd och driftsäker Avensis är, VARFÖR ser man nästan inga rulla som taxi?

Uppdaterat: 2015-01-28 22:32

Däremot finns det en hel del Auris Kombi HSD som taxibilar - lite småskumt eftersom framstolarna inte direkt är de bästa i denna bilklass...och antagligen är framstolarna i Avensisen bättre och därmed lämpligare för yrkesförare.

Uppdaterat: 2015-01-28 22:41
Gäsp skrev:

Chaffisen ska sitta i den hela dan .. Arbetsmiljöfråga.

Precis... Ingen åkare som själv kör sin taxi skulle köpa en Toyota pga komfort och arbetsmiljö.

Att det sedan är många åkare som har anställda chaufförer som tvingas genomlida dagarna bakom ratten på en Prius och Prius+ (Auris har jag knappt sett som taxi här i Sthlm) är en annan sak och det är enbart pga ekonomi, driftsäkerhet och miljöbilsregler. Sitter de själva bakom ratten väljer de andra bilar...

Uppdaterat: 2015-01-28 22:44

Tack Pi, har man vuxit upp med en Toyotahandlare som tävlat i rally i många år och som körde Celica GT på 70 talet så kunde jag inte motstå att slå till när möjligheten dök upp, så nu har jag ett långtidsprojekt, motorn är färdigbyggd och snart ska bilen in på lack, bjuder på en bild :)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-01-28 23:12

Tack Gäsp, fast vi har nog kommit ifrån trådämnet, sorry

Uppdaterat: 2015-01-28 23:19

Shogun - har nån i tråden överhuvudtaget nämnt VW innan du nu drog upp det ? Trodde vi snackade Toyota i allmänhet och Avensis i synnerhet...

Uppdaterat: 2015-01-29 10:58

Shogun den var inte original när jag köpte den så jag kommer att göra den lite brutal, motorn som låg i kommer från en F3 bil och var en 2 liters Toyota/Nova, nu har jag en nybyggd maskin på 1,8 liter med betydligt vassare kammar så jag är rejält sugen på att starta upp motorn och rulla ner till Åstorp för bänkning, men har en hel del jobb kvar innan lack på bilen, monterar centrallås, fönsterhissar flyttar batteri till skuffen och oljebehållaren till torrsumpen, drar dessutom om hela elen i motorutrymmet då jag vill ha det cleant...

Får se hur nacken klarar av det, har jag flyt så kanske den rullar ut i vår
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2015-01-29 11:03

Nu är det väl ändock så att man nästan är tvungen att välja om man vill ha en driftsäker bil eller en rolig och snygg bil, verkar ju inte direkt krylla av bilar som är driftsäkra plus roliga att köra och snygga att se på.

Eller kan någon komma på en?

Nu ligger ju som bekant skönhet i betraktarens öga och likaså vad som är roligt att ratta medans driftkvalitet går att mäta statistiskt, men generellt så anses ju t.ex. Alfa-Romeo vara Toyotas raka motsats om ni förstår vad jag menar.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Simon - oavsett om jag inte direkt kan räknas som Toyota fanboy (trots att jag ägt Toyota) så är det kul att se din "projektbil" och jobb med såna bilar uppskattas alltid så skapa gärna en egen tråd som sen fylls på successivt.

Uppdaterat: 2015-01-29 11:10

Shogun - jag tycker faktiskt inte att det var ett dugg relevant att dra in VW och dra igång en diskussion om dess brister och förtjänster i en tråd som tidigare i stort sett uteslutande handlat om Toyota och främst Avensis. Det känns på nåt sätt som att du alltid måste passa på att slå mot VW och jag förstår egentligen inte varför. Visst - jag har bl a en Golf idag (+ en Kia och en Mazda) men jag är inte så enögd att jag bara kan se ett enda bilmärke utan jag har redan haft och kommer att ha olika märken - oftast byter jag märke vid varje bilbyte. Senaste gången var det helt klart Golfen som tilltalade både mig och övriga familjen mest och då blev det en sån - inget som jag på nåt sätt ångrar. Tvärtom så är det få bilar som matchar förarmiljön och köregenskaperna vid vardagskörning - det märker man varje gång man provkört nåt annat. Mitt största bekymmer är att hitta en ny bil som förutom att uppfylla andra krav även skall erbjuda en bra förarmiljö med de funktioner jag redan har. Jo - slantar man mycket mera än vad Golfen kostar så hittar man givetvis kandidater men jag tänkte faktisk slanta lite mindre nästa gång eftersom transportbehovet blivit mindre (utflugna barn). Men nu slirade jag tyvärr bort från Avensis-ämnet i denna tråd. F ö har min syster och svåger en Avensis kombi -04 (tror jag) och på det stora hela har den gått bra men den går inte så mycket eftersom svågern alltid haft tjänstefordon.

Uppdaterat: 2015-01-29 14:38

Tycker inte vi skall älta vad en viss person har gjort eller inte tidigare. Han blev avstäng och kom tillbaka med ett nytt nick och vad jag sett så sköter han sig ypperligt nu. Åsikter om bilmodeller vilka som helst får man lov att ha för detta är inte personangrepp. Skilda åsikter om Toyota och VW kommer vi alltid att ha och ingen kommer att ge sig och det är bara att gilla läget. Alla köper den bil som passar deras intresse, ekonomi och behov och detta gör att vi gillar/köper olika bilar oavsett vilken bilmodell som är pålitligast.

Uppdaterat: 2015-01-29 15:16
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

" suck"

Uppdaterat: 2015-01-29 15:48

Jag håller med. Vi behöver en tråd om roliga Toyotor! Bring it on!!!

Uppdaterat: 2015-01-29 16:58
Prestigelös skrev:

Nu är det väl ändock så att man nästan är tvungen att välja om man vill ha en driftsäker bil eller en rolig och snygg bil, verkar ju inte direkt krylla av bilar som är driftsäkra plus roliga att köra och snygga att se på.
Eller kan någon komma på en?
Nu ligger ju som bekant skönhet i betraktarens öga och likaså vad som är roligt att ratta medans driftkvalitet går att mäta statistiskt, men generellt så anses ju t.ex. Alfa-Romeo vara Toyotas raka motsats om ni förstår vad jag menar.

Personligen gillar jag Honda. "Toyota"-kvalitet men med mer körglädje och personlighet. Utseendet är som du säger högst personligt men jag tycker de blandar riktiga bottennapp med bilar som är riktigt snygga.

Uppdaterat: 2015-01-29 20:05

I och med att det är lagkrav i så många länder har man nog sett till att man inte kan koppla bort det. På Saab kunde man också koppla bort det, men då var däckövervakning ett tillval! Jag skulle nog välja en bil med ABS-systemet!

Uppdaterat: 2015-01-29 21:54

Hej hopp.

Här har det kommit reaktioner som väntat ;)

Detta var som sagt min högst personliga uppfattning.
Min styvfar som "äger" denna bil är totalt ointresserad av bilar i allmänhet. Han vet inte ens vart man fyller på spolarvätska i bilen. Det får dom göra på macken. Det är tur att han blir påmind om service för annars skulle han inte reflektera över att det behövs, inte ens efter 14.000 mil.
Med denna information i ryggen så vill jag fortsatt påstå att bilen inte haft några problem alls. Firman han jobbade för när bilen inskaffades har enbart leasat den. När han sedan bytte jobb så flyttades leasing med. Leasingen går egentligen över tre år men måste nu avbrytas,redan efter två, då bilen har gått lite väl långt.
Simon.. Du har helt rätt i att denna bil är en snikmodell av Avensis. Inget extra alls. Skulle tro att en mer utrustad version är skönare att köra.

Uppdaterat: 2015-01-30 09:03