Vi Bilägares forum

Tesla Model 3 från 540 000

Tesla Model 3 från 540 000

Nu går det att beställa en enbart bakhjulsdriven Tesla Model 3 i Sverige. Prislappen utan att man lägger till nånting är 540 000 kr.

Uppdaterat: 2019-04-12 09:12

Kommentarer

Fortfarande för dyrt för "folkelbilen" som alla skulle ha råd med.

Uppdaterat: 2019-04-12 09:14
- Peugeot e-208 GT 2022

Det är standardplus-modellen, och nu är tydligen autopilot alltid inkluderat. Så ja, det blir en del dyrare tyvärr. Tesla klarar inte riktigt av att hålla vad de lovade alldeles nyss.
Basversionen (standard) ska tydligen gå att beställa i USA, men inte på nätet. Se https://electrek.co/2019/04/11/telsa-35000-model-3/
Enligt artikeln är det inte klart om detta kommer att gå utanför USA (eller Nordamerika).

Uppdaterat: 2019-04-12 09:26

Nu tycker jag prisnivån börjar komma ner i rimligare nivåer. Efter 60000 kr i bonus landar den på 480000. En BMW 3-serie med lite utrustning lär inte hamna så långt ifrån detta.

Uppdaterat: 2019-04-12 10:16

Nu är denna inte basmodellen utan det är en hel del extrautrustning inkluderat som t.ex. AP, elstolar med minne, Navi, glastak m.m.....så som Skodaägare skriver 480.000 kr efter bonus, vet inte om du får motsvarande 3-serie, A4 eller c-klass för mycket under det och då är ju utan tvekan Teslan betydligt billigare att äga så nu kan vi nog påstå utan att tänja på något att det är många som får svårt att motivera att Tesla är dyrare än motsvarande fossilbil.

Uppdaterat: 2019-04-12 10:43

Kollade lite på konkurrenterna lite snabbt, Tesla Model 3 SR+ enligt ovan då 480.000 kr efter bonus. BMW 320d, med samma utrustning, 473.600 kr. Mercedes C220d, med samma utrustning, 477.900 kr. Audis konfig gav jag upp efter en stund....snacka om att krånglat till något i onödan.....
Men om vi ser till tjänstebilsmarknaden iaf, där det lär va halva förmånsvärdet på Model 3 med så blir den troligtvis billigare i kalkylen både för företaget och absolut för den enskilda förmånstagaren.

Uppdaterat: 2019-04-12 11:48

Men Teslan kommer inte hundra mil på en tank som oljebrännarna och då måste man stanna redan i Sundsvall om man åker från Stockholm och inte i Kalix så det går aldrig...
Bortser man från första betalningen så är Teslas företagsleasingsförslag billigare per månad än min KIA, men de räknar på att man knappt använder bilen (10000 mil på tre år) och 50% restvärde.

Uppdaterat: 2019-04-12 11:49

Mäkinen: Du kan ändra de variablerna på Teslas sida, du kan sätta 2000 mil om året och dra ner första betalningen till 0. Sen om du pratar med dem kan man lägga det lite hur som. Min Model S har vi tagit med 4000 mil om året och 45 % restvärde. Troligtvis är det då ett övervärde kvar som sänker nästa bils månadskostnad hyfsat.
Sen nej, man kommer inte lika långt på en tank. Men är det ett reellt problem om man tänker efter lite? Jag körde 60 mil igår med min, stannade halvvägs efter knappt 3 h och gick på toa, åt en korv och köpte mig en mugg te att ha med på färden, efter det var bilen "fulltankad" igen och jag kom hem med god marginal.....

Uppdaterat: 2019-04-12 11:58
L. Mäkinen skrev:

Men Teslan kommer inte hundra mil på en tank som oljebrännarna och då måste man stanna redan i Sundsvall om man åker från Stockholm och inte i Kalix så det går aldrig...
Bortser man från första betalningen så är Teslas företagsleasingsförslag billigare per månad än min KIA, men de räknar på att man knappt använder bilen (10000 mil på tre år) och 50% restvärde.

Hur ofta kör man 100 mil utan att stanna och ta rast?

Uppdaterat: 2019-04-12 12:28

Nu börjar det likna något.
Även jag reser över hela landet och absolut kört långstintar Umeå-Uppsala eller Malmö-Uppsala så är det ytterst sällsynt och framför allt jäkligt dumt. Klart att en halvtimmes rast på vägen med lite avtappning och matpåfyllning behövs och då fungerar ju även dessa resor, i värsta fall med ett kort och ett längre stopp.
Väldigt mycket handlar om att se till användning och att tänka på ett nytt sätt, lika som när vi gick från veckoladdade telefoner till dagsladdade telefoner.
Har en granne i Garaget hemma som köpt en Modell 3 och vi har inga laddare just nu, men det verkar ju fungera bra för honom ändå, har inte snackat med honom hur han gör, men med den räckvidden bilen nu har och lagom körning så behöver han kanske till en laddare en gång i veckan, vad vet jag.

Uppdaterat: 2019-04-12 12:49
*Robban

Jag tänkte inte på att ironi inte funkar i skrift. Det där med att köra non-stop till Kalix lockar inte speciellt mycket. Det känns som att jag kan använda min tid bättre om jag stannar lite längs vägen. Det är dock det argument som kommer hela tiden mot elbilar att de inte går nog långt. Även vanligt bland folk som har en mil till jobbet och bor i villa.

Hade jag kört bara tvåtusen mil per år tror jag att jag hade valt egen bil med V8 under huven...

Uppdaterat: 2019-04-12 13:23
Henrik M skrev:

Nu är denna inte basmodellen utan det är en hel del extrautrustning inkluderat som t.ex. AP, elstolar med minne, Navi, glastak m.m.....så som Skodaägare skriver 480.000 kr efter bonus, vet inte om du får motsvarande 3-serie, A4 eller c-klass för mycket under det och då är ju utan tvekan Teslan betydligt billigare att äga så nu kan vi nog påstå utan att tänja på något att det är många som får svårt att motivera att Tesla är dyrare än motsvarande fossilbil.

Må så vara, men en poäng är möjligen att medan en 3-serie etc i litet mer modest utrustat utförande går att få loss för (minst?) 100 kkr mindre, så är det (så som redogjordes för i texten på Electrek, länkad till ovan) mycket möjligt att basversionen av Model 3 aldrig kommer till Sverige. Om man nu vill ha en något mindre kostsam elbil.

Uppdaterat: 2019-04-12 13:38

ToRy: Sant, men då är du återigen där att du dels jämför bara inköpspriset, inte ägandekosten, samt att du jämför äppel och kameler. Jag skulle gissa på att gör du en jämförbar kalkyl över 3 års privatägande med Model 3 SR+ och en 100 kkr lägre prissatt 3-serie och för enkelhetens skulle räknar med samma restvärdesprocent på båda så hamnar du på att Teslan är minst lika prisvärd att äga om inte billigare. Och för företagen som har anställda som rullar lite mera mil är det helt klart en positivare kalkyl. Så jo, jag tror detta blir en hit. Självklart kan jag ha fel och allt för många tror att de måste ha en bil med 100 mils räckvidd för att få livet att gå ihop.......
Men min killgissning är att Tesla Model 3 är för att stanna på 10 i topp iaf bland de sålda bilarna per månad......tror inte det var en engångsföreteelse nu i Mars. Jag hoppas verkligen fler tar chansen och åker och testar själva än bara läser negativa myter och provkörningar från dåligt pålästa personer.

Uppdaterat: 2019-04-12 13:48
Henrik M skrev:

Sen nej, man kommer inte lika långt på en tank. Men är det ett reellt problem om man tänker efter lite? Jag körde 60 mil igår med min, stannade halvvägs efter knappt 3 h och gick på toa, åt en korv och köpte mig en mugg te att ha med på färden, efter det var bilen "fulltankad" igen och jag kom hem med god marginal.....

Hur snabbt går det att ladda Teslan?

Uppdaterat: 2019-04-12 14:51

När jag la till metallic lack, valde de normala fälgarna som inte såg ut att komma från biltema och vit interiör hamnade priset på 520000 efter rabatten. Fortfarande ok pris med tanke på prestandan. Hade dock velat kunna konfigurera den mer. Tex kunna välja bort glastaket och navigationen och få den billigare.

Uppdaterat: 2019-04-12 14:51

Tror att Teslans största problem i Sverige komme vara att den inte finns som kombi eller att den inte är en halvkombi som den ser ut att vara. 3-serien är som jag förstått det redan som sedan rymligare med ett större bagage.

Uppdaterat: 2019-04-12 14:53
Apex skrev:

Tror att Teslans största problem i Sverige komme vara att den inte finns som kombi eller att den inte är en halvkombi som den ser ut att vara. 3-serien är som jag förstått det redan som sedan rymligare och har ett större bagage.

Uppdaterat: 2019-04-12 14:55

Henrik, vad kostar den att tanka full på en supercharger? Eller är det fortfarande gratis?

Uppdaterat: 2019-04-12 14:55

tyckte jag såg i en av Tesla-Björns videos att det går på 2,50 per kWh.

Uppdaterat: 2019-04-12 15:54
- Peugeot e-208 GT 2022
Henrik M skrev:

ToRy: Sant, men då är du återigen där att du dels jämför bara inköpspriset, inte ägandekosten, samt att du jämför äppel och kameler. Jag skulle gissa på att gör du en jämförbar kalkyl över 3 års privatägande med Model 3 SR+ och en 100 kkr lägre prissatt 3-serie och för enkelhetens skulle räknar med samma restvärdesprocent på båda så hamnar du på att Teslan är minst lika prisvärd att äga om inte billigare. Och för företagen som har anställda som rullar lite mera mil är det helt klart en positivare kalkyl. Så jo, jag tror detta blir en hit. Självklart kan jag ha fel och allt för många tror att de måste ha en bil med 100 mils räckvidd för att få livet att gå ihop.......

Absolut, så kan det säkert vara -- i själva verket hoppas jag att det är så! Och att M3 kommer in ordentligt som förmånsbil. Det jag menade var mest att om Tesla hade haft en ännu något billigare (mindre dyr?) version så hade det kunna bli ett rejält lyft bland privatkunder också, eftersom jag tror att många ryggar litet för inköpspriset och inte bara litar på en rationell kalkyl. Förhoppningsvis har jag fel där också. :-)

Uppdaterat: 2019-04-12 15:56

Glastak är tyvärr standard eftersom det sätts dit sent i processen för att robotar ska komma åt att montera inredning snabbt.

Uppdaterat: 2019-04-12 16:51
Apex skrev:

Henrik, vad kostar den att tanka full på en supercharger? Eller är det fortfarande gratis?

Det är lite olika från supercharger till supercharger, troligtvis beroende på lokala avtal, men de 2 jag laddat på har vart 2,24 resp 2,36 kr/kwh. Och verkar som de som åker Model 3 ligger på 1,6-1,7 kwh/mil i snitt.

Uppdaterat: 2019-04-12 16:58
Apex skrev:

Tror att Teslans största problem i Sverige komme vara att den inte finns som kombi eller att den inte är en halvkombi som den ser ut att vara. 3-serien är som jag förstått det redan som sedan rymligare med ett större bagage.

Beror på hur man ser det, bara bagaget bak så är BMW lite större men inkl. utrymmet under golvet i Model 3 är den större samt att den ju har sitt främre utrymme med. Tror de som vill ha kombi eller större väntar in Model Y.

Uppdaterat: 2019-04-12 17:00
Rutger Jönåker skrev:

Henrik M wrote:Sen nej, man kommer inte lika långt på en tank. Men är det ett reellt problem om man tänker efter lite? Jag körde 60 mil igår med min, stannade halvvägs efter knappt 3 h och gick på toa, åt en korv och köpte mig en mugg te att ha med på färden, efter det var bilen "fulltankad" igen och jag kom hem med god marginal.....
Hur snabbt går det att ladda Teslan?

Beror ju på lite hur laddat batteriet är, första delen från 0 och sista mot 100 går det saktare men där mellan ligger Model 3 på 120 kw i timmen nu. Men V3 Supercharger som är på g nu så kommer det öka markant.

Uppdaterat: 2019-04-12 17:12
L. Mäkinen skrev:

Men Teslan kommer inte hundra mil på en tank som oljebrännarna och då måste man stanna redan i Sundsvall om man åker från Stockholm och inte i Kalix så det går aldrig...

Däremot lär det kosta 400 kr med Supercharging att köra samma sträcka istället för 950 spänn på OK.

Uppdaterat: 2019-04-12 18:00
Power to the people

Tack för svar, Henrik. Fördelen med Tesla är ju helt klart deras egna laddstationer.

Uppdaterat: 2019-04-12 18:05

Jag provkörde Model 3 idag i Göteborg. En kortare runda, ca 15 km/30 minuter, notoriska köer i Göteborgstrafiken.
Men jag blev faktiskt positivt överraskade av ljudnivån, inget som var märkbart påträngande som vissa påstår.
Det ska nog gå att vänja sig vid skärmen i mitten, ovant så klart, men kanske inte värre än Volvos Sensus ändå.
BRA tryck i accelerationen, detta var nog en vanlig Long Range (ej Performance) - eldriften är klart beroendeframkallande. :-)

Uppdaterat: 2019-04-12 18:06
Power to the people