Självkörande bilar

32 inlägg 0 nya
Självkörande bilar

Såg nyligen ett inslag i SVT:s "Vetenskapens Värld" om självkörande bilar och enligt forskarna som intervjuades så är självkörande bilar bara några år bort. Utopin för dessa forskare verkar vara att man inte äger sin bil utan bara beställer en självkörande bil hem till sig som sedan kör en dit man ska. Vill man köra själv får man göra det på avlyst område "lite nostalgiskt" som en av forskarna i inslaget uttrycker sig. Blir ärligt talat lite skrämd av denna enorma övertro till tekniken. Det verkar som att alla är helt övertygade om att datorerna kör bil mycket bättre än människan. Vad tror ni, kommer "manuell" bilkörning snart vara ett minne blott? Kanske blir som ridning är idag? Ett rent nöje istället för ett sätt att transportera sig?

Självkörande bilar kommer att bli standard och eget bilägande blir något som inte är vettigt då.
Att beställa en bil som kommer och hämtar en och kör dit man skall blir normalt.
Fördelen med självkörande bilar (från statens sida sett) blir att man kan inte parkera fel, bilen kan aldrig köra för fort, rattfulla förare finns inte mer, bilstölder försvinner men eftersom gemene man inte köper egen bil så kommer bilfabrikanterna att sälja färre bilar (men de kan ju ta mer betalt för de självkörande bilarna så kanske man tjänar bra med pengar i alla fall)

Själv tycker jag det är en tråkig utveckling eftersom jag gillar att köra bil och blir lätt uttråkad av att bara åka bil. Lyckligtvis så slipper jag nog vara med om att man inte kan köra bil själv.
Vad som händer när jag är foder till blommor struntar jag förstås i.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Gillar också att köra bil och kommer nog att köra så länge jag får. Sen undrar man ju om det kommer behövas så många bilmärken som idag när alla bara åker bil. Begrepp som styrkänsla och körglädje blir ju helt ointressanta när man inte kör. Det är ju enbart åkkomfort och ljudnivå som blir intressant. Så troligen kommer väl märken som t.ex. Alfa Romeo och Porsche som fokuserar mycket på körkänsla få svårt att hävda sig

Vib kommer att ha dragit sin sista suck eftersom biltester blir överflödiga när man bara kan åka bil.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Skodaägare wrote:
Det är ju enbart åkkomfort och ljudnivå som blir intressant.

Har du varit inne i en elektronikaffär som t ex Elgiganten? Där ser du att det finns ett stort utbud av artiklar som är till för att förnöja dig. Det är TV-apparater, spelkonsoler, datorer, mobiler, ljudanläggningar osv. Dessa prylar kommer förmodligen att flytta in i bilen och den bästa totalupplevelsen för pengarna vinner. Men då pratar vi om den högsta autonoma nivån och kanske 15 år in i framtiden.

6.15

Det märkligaste, och kanske även mest skrämmande, är dock att man knappt kan hitta några skribenter som är kritiska till självkörande bilar. Alla verkar nästan enhälligt övertygade om att detta är framtiden.

Vi har ju självkörande hissar numera och det går utmärkt. Genom historien har automatik, robotisering och datorer tagit över väldigt mycket av det som människan fått sköta. Visst har det höjts kritiska röster utmed vägen men de har tystnat allteftersom fördelarna har visat sig.

6.15

Jag hoppas på ett bakslag mot denna teknokratiska agenda. Bilen och bilismen är = FRIHET åt alla.
Det är just friheten som det nu tummas på och att vi ska in i system, vilket säkert roar en del forskare och ingenjörer som tycker att de har räknat ut allt.

Men hade det inte funnits någon drivkraft att utveckla teknik hade vi inte ens haft automobilen. ;-)

6.15

Fördelen med bilar kontra bussar och tåg är att de inte håller sig till förutbestämda rutter och så länge jag kan få en egen kabin att hamna där jag vill kan jag acceptera att någon annan tar mig dit jag ska. Sen vill jag förstås ha möjlighet att köra själv från gång till annan, men det kanske räcker med en avancerad simulator för att ge mig den biten.
Att transportera mig från hemmet till Göteborg eller för den delen till kontoret dagligdags är inga resor jag skulle sakna att kontrollera.

Egentligen är det ju inte så stor skillnad på självkörande bilar och en vanlig taxi som i olika form funnits i hundratals år!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förhoppningsvis kan man stänga av pladdret från en självkörande bil om man tröttnar och den kanske fraktar en riktigt bekvämt utan ryck och krängningar.

Tvärnit wrote:
Det är just friheten som det nu tummas på och att vi ska in i system, vilket säkert roar en del forskare och ingenjörer som tycker att de har räknat ut allt.

Just detta som oroar mig också. Börjar lukta lite Orwells 1984 om allting.

L. Mäkinen wrote:
Förhoppningsvis kan man stänga av pladdret från en självkörande bil om man tröttnar och den kanske fraktar en riktigt bekvämt utan ryck och krängningar.

Jovisst, skillnader kommer naturligtvis att finnas.
Men man kan ju tänka sig att färden kommer att ske med en påtvingad tjatig guidning med reklam för varje företag man passerar och info om deras oslagbara saliggörande produkter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

pinjong.
Helt riktigt men att vetenskapen ska skärskådas och hållas i tyglar, vetenskapen får ej bli till en religion och dess utövare ej till ett prästerskap och än mindre påvar.
Det är sunt idag och på sin plats att andra maktfaktorer har börjat i att ifrågasätta och till och med avfärda vetenskapliga rön och sk sanningar vilket det idag dessutom råder inflation på och det råder ett överslag i media och vars uppkomst med media flödet är allt mer snårigt att bena ut. Det finns personer och sk tankesmedjor med högst dubiös grund i nivå med reklambyrå men att de skaffar sig en större credit o tyngd än vad de egentligen äger i något läger via media och sociala nätverk.
Fenomenet är stort iofs ganska lätt att se om att man läser globalt, de flesta läser dock lokalt och tror blint på allt vad som står.

Jag tror lyckligtvis inte på ett brett genomslag för självkörande därför att stora delen världen inte är på denna sidan och därmed är det inte önskvärt! Herre je de står o väntar på att kunna få sig en egen bil att köra med och riktiga vägar på det...

Ja Tvärnit, problemet med att bena ut vad som är vetenskap, pseudovetenskap, alternativa fakta osv ligger i att väldigt många inte fått lära sig kritiskt tänkande. Har man det t ex genom att man själv ägnat tid åt högre studier så är det relativt lätt att förstå hur man gör för att avslöja "planterade fakta". I annat fall riskerar man att ingå i en lättmanipulerad massa som tyvärr bara är ett redskap för avsändaren av ett falskt budskap.

Självkörande bilar riktar sig inte till människor som kört bil i hela sitt liv utan till de nya generationer som växer fram. De som hellre konsumerar digital underhållning än lär sig böket med att köra ett fordon. Men förmodligen även till dom som värderar sin tid och vill vara produktiva inte bara på bussen eller på tåget utan även i ett mindre fordon.

6.15

Tror garanterat att självkörande bilar inte är så långt borta.

Vi Bilägare - Självkörande bil - AUDI AICON ratt o pedaler saknas
http://www.vibilagare.se/nyheter/audi-aicon-styr-sjalv-i-framtiden

Men alltför många både frågatecken och olösta problem måste lösas. Vad händer vid fortkörning? En olycka har inträffat och polis sänker hastigheten manuellt. Olyckfordon (polis-, ambulans- eller brankår) kommer bakifrån och vill ha fri väg???

Nej, jag är nog kroniskt misstänksam mot elektronik. I 99,9% fungerar den kanske med vad händer i det där tusende fallat?

Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Självkörande fordon kräver en total systemomläggning och bara detta och om man tänker över hela Sverige....Bara i de större städerna så krävs det att fordonen interagerar vilket betyder att alla fordon ska ha fullt ut eller delar av självkörande teknik som över rider förarens kommandon och på detta så lär ingrepp i infrastrukturen göras för stödteknik.
Vi har i nuläget ett vägnät i uselt skick och en tågnäring fylld av diverse bekymmer...
Det har alltid pågått framtids projekt vilka kan ses som en lekstuga eller skyddad verkstad och att dem behöver anslag, hur mycket som sedan blir till verklighet de är en annan femma.
Skulle det nu bli till zoner i cityn med självkörande fordon så kommer detta att utvecklas till en demokratisk fråga över vilka som tror sig äga städerna? Denna frågan kan mycket väl väckas tidigare att för vem?
För alla? Eller enbart för en elit?
Det finns exempel idag på hur stadskärnor har möblerats om så att lokal busstrafiken och lastbil har det extremt svårt ja till och med en normal stor bil äger besvär i myriaden smala gator, pytte små rondeller som mest ser ut som en slottspark med anor till 1600-talet.
Besvär växer i folkets led, det behövs bara en politisk kraft som lyfter dessa besvär upp på bordet, mängden näringar kommer att våga stötta då de idag ligger i ett strypgrepp där de tvingas till att omlokalisera sig på grund av... för att åter få in kunder och gods och vem betalar för detta omak och ekonomiska tapp?

Det finns en mängd behov som helt har negligerats och då kommer demokrati frågan nära till hands.

öland wrote:
Men alltför många både frågatecken och olösta problem måste lösas. Vad händer vid fortkörning? En olycka har inträffat och polis sänker hastigheten manuellt. Olyckfordon (polis-, ambulans- eller brankår) kommer bakifrån och vill ha fri väg???

I Googles projekt förstår bilarna hur de ska agera när "ser" bilar med saftblandare. De förstår även polismans tecken men därutöver klarar de att hantera flerfaldigt mycket mer intryck t ex i en korsning jämfört med en människa. Datorn onboard kan simulera vad en stor mängd fordon, cyklister och fotgängare kan tänkas företa sig härnäst.

öland wrote:
Nej, jag är nog kroniskt misstänksam mot elektronik. I 99,9% fungerar den kanske med vad händer i det där tusende fallat?

I det där tusende fallet smäller det. Men innan dess har många liv sparats.

6.15

pinjong wrote:
öland wrote:Men alltför många både frågatecken och olösta problem måste lösas. Vad händer vid fortkörning? En olycka har inträffat och polis sänker hastigheten manuellt. Olyckfordon (polis-, ambulans- eller brankår) kommer bakifrån och vill ha fri väg???
I Googles projekt förstår bilarna hur de ska agera när "ser" bilar med saftblandare. De förstår även polismans tecken men därutöver klarar de att hantera flerfaldigt mycket mer intryck t ex i en korsning jämfört med en människa. Datorn onboard kan simulera vad en stor mängd fordon, cyklister och fotgängare kan tänkas företa sig härnäst.
öland wrote:Nej, jag är nog kroniskt misstänksam mot elektronik. I 99,9% fungerar den kanske med vad händer i det där tusende fallat?
I det där tusende fallet smäller det. Men innan dess har många liv sparats.

Kan biltillverkarna börja använda samma elektronik som ex flyget gör så skulle jag bli betydligt lugnare. Tycker jag läser att de allra flesta bilar har "elektronikproblem" som de mest vanligaste förekommande felen. Som parallell kan man jämföra med civilflyget där jag vill minnas att det är minst 50.000 flygplan i luften varje minut dygnet runt globalt men det är ju extremt sällan dessa drabbas av elektronikproblem. Eller i vart fall inget man hör talas om.

Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

Jag hoppas självkörande bilar eller semi-självkörande kommer fortare än kvickt. Det behövs då vi människor blir allt sämre förare samt att man under vissa stunder då skulle kunna fokusera på annat, som de gånger man åker tråkig motorväg.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.