Service på bil som går 400mil om året

12 inlägg 0 nya
Service på bil som går 400mil om året

Hej forumet.

Har en VW Golf från 2008 (bensin) som andrabil och som går blott 400 mil om året.
Hade en 12000-mila service vid Jan 2016 där det gjordes en stor översyn, byttes bromsvätska och även byttes kamkedja. (Hade då gått 12600 mil)

Vid Jan 2017 gjordes nästa service med motoroljebyte, luftfilter, tändstift och den hade då gått 13000 mil.

Nu är det dags igen, bilen har gått 13400mil och har bokat en service där de enligt spec har en extra stor översyn av bilden, byta bromsvätska, olja och luftfilter till ett pris av 5200:-

Min fråga till er.
Behövs det byta olja varje år trots att bilen bara gått 400 mil?
Samma sak med bromsvätskan, bilen har gått 800 mil sedan senaste bytet för 2 år sen.

Med tanke på åldern på bilen, skulle ni ändå rekommendera att alltid gå till en autkoriserad serviceverkstad eller skulle ni spara pengar och göra det någon annanstans?

/ Peter

Gå till en vettig hemmapulare eller annan mindre verkstad och gör en basservice.
Olja åldras, oavsett hur man kör.
Bromsvätska är hygroskopisk (tar upp fukt) vilket den också gör vare sig den används eller ej.

Beroende på hur rädd du är om bilen så skulle jag åtminstone koncentrera mig på bromsvätskan - det kan bli farligt annars! Den kan du dessutom byta själv om du inte har tummen precis mitt i handen.
Luftfilter - titta på det och se om det ser bra ut? Det är egentligen inte milen i sig utan typen av luft den utsatts för. Dammig öken eller ren alpluft ger en milsvida skillnad.

Motorolja - alltså, en kollega till mig bytte olja på sin gamla Volvo, efter okänt antal år och åtminstone 10.000 mil. Byt själv kanske? Eller som sagt, en hemmapulare löser det där billigt. Skaffa olja själv från Biltema eller annat lämpligt prisvärt ställe. Eller skit i't?
Många korta sträckor eller få långa? Det spelar lite in hur oljan åldras också. Få långa är bra, många korta är dåligt - rent generellt.

Kolla vad Nisse på hörnet tar för oljebyte (inklusive/exklusive olja) samt bromsvätskebyte?

Min åsikt i allaafall.

Svinigt pris för en enkel service.
Byt olja på en mindre verkstad, bromsvätskan kan du vänta några år med.

Lär dig byta olja/filter för några hundringar en gång om året och Tura och kör.
Med dom milen så gör en större service vart femte år skulle jag tycka.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Faktum är att om Du kjör väldugt lite så andvänd då mineralolja.
Syntetiljan blir värdelös om den står och inte andvänds,nya bilar som står i "lager" utan att ha kjört 1 mil måste enligt fabrikens rekommedationer nyta oljan efter 3 månader i "lager" då syntetoljan bryts ner.Den är dessutom mycket dyrare men så är det i konsumer samhället.Det handlar om att "sälja" vad faen som hälst till vilken pris som hälst.Svergies verksteder är dessutom dyrast i hela EU även då dom fuskar och gjör dårliga jobb många gånger.Lita inte på verkstan nära Dig utan få en andra eller tredje opinion.

Byt olja varje år, bromsvätska vartannat. Du löser det själv om du är lite händig/intresserad, annars låt någon oberoende verkstad du har förtroende för fixa det.
Övrig service "efter behov" - ett tips är att vara med och titta/lyssna på vad besiktningsmannen säger. De brukar vara duktiga på att se t.ex slitna bromsar, däck mm som kan vara läge att åtgärda.

StefL wrote:
Byt olja varje år, bromsvätska vartannat. Du löser det själv om du är lite händig/intresserad, annars låt någon oberoende verkstad du har förtroende för fixa det.
Övrig service "efter behov" - ett tips är att vara med och titta/lyssna på vad besiktningsmannen säger. De brukar vara duktiga på att se t.ex slitna bromsar, däck mm som kan vara läge att åtgärda.

Nu har jag ju ny bil sedan några år men som du säger och det har jag gjort i 30 år.
Är överdrivet intresserad och be om förklaring och titta extra noga och ta en bild på det som besiktningsmannen visar så kanske du kan fixa det skälv eller har lättare att få ett bra pris på verkstaden när du har en bild och vet lite om vad det är för fel.

Jag känner spontant att bromsvätska vart 3-4 år och jag tror att dom flästa gamm bilar är det inte bytt på 10 år om jag skall vara ärlig.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är det många korta sträckor under de 400 milen, så rekommenderar jag att byta motorolja (och oljefilter).

Luftfilter är mindre behov av att byta, även om filterduken förtätas något så är det inget som du kommer lida av.
Bromsvätska... ja, det slarvar ju de flesta med utan problem. Vi kör ju inte mycket i alperna precis.
Men, att byta var 5:e år räcker nog gott..

Ta kontakt med en liten verkstad, det finns ingen anledning att föda en dyr märkesverkstad.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo, varför överdriva servicebehovet på en gammal bil så hultarns inlägg #8 håller jag med om. Och oljebyte är nog inte heller så kinkigt med de körsträckorna så nog skulle jag vänta i alla fall 2 år emellan bytena om oljan känns bra. Ok - är det VWs 1,2/1,4 l TSI-motor med kamkedja så kanske man för säkerhets skull skall byta olja varje år men annars känns det lite onödigt med så kort körsträcka.

Tack för hjälpen!
Har avbokat servicen och byter olja/oljefilter själv.
Avvaktar med byte av både luftfilter och bromsvätska.

Peter Öxgård wrote:
Tack för hjälpen!
Har avbokat servicen och byter olja/oljefilter själv.
Avvaktar med byte av både luftfilter och bromsvätska.

Tummen upp ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En gammal andrabil servar man och mekar med själv. Är ju bara kula att ha en bil man kan skruva lite på. Är liksom vitsen ned en äldre billig bil. Annars kostar ju servicen mest av allt i bilkostnaden. Reservdelar från Biltema duger gott, annars är det rejält mycket billigare att köpa delar från Tyskland. Där får du originaldelar billigare än på Biltema.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.