Saknar fysisk service bok

15 inlägg 0 nya
Saknar fysisk service bok

Tjena, jag har precis införskaffat mig en ny bil från en legitimerad återförsäljare (SEAT återförsäljare), bilen i fråga är en CUPRA Ateca..

Jag har dock upptäckt att bilen kom utan en fysisk service bok. När jag upptäckte detta ringde jag in till återförsäljaren.
Han påstår att alla bilar fr.o.m 2019 och senare inte har fysiska service böcker, utan allting sparas på en liten svart låda i bilen samt i en central service data bank.

Nån som vet om detta stämmer, eller fått liknande svar ifrån deras återförsäljare?

Stämmer och har varit så i många år på andra bilmärken.

@Guran
Tack Guran!

Vart lite orolig då försäljaren jag var i kontakt med är jäkligt grön. Så vågade inte riktigt lita till 100% på vad han säger. Han har tidigare missat lite och inte haft riktigt 100% koll på bilen heller. Så ville verkligen dubbelkolla detta.

Oj, en Cupra Ateca är inte en helt vanlig bil man ser på vägarna.
Kapar tråden lite och undrar hur dina första intryck av bilen är?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det har nog varit så även på VAG-bilar under flera år med den skillnaden att man ändå bifogat en konventionell "servicebok" i bilen som verkstan fyllt i parallellt. Kan tycka att boken trots allt är ett enkelt och snabbt sätt att se att, när och var service genomförts - inte minst för senare köpare av den begagnade bilen.

Finns på biluppgifter.se om man servat hos auktoriserad verkstad också.

Jo, jag har sett det FXX men nog är det enklare att se i en "pappersbok" och då ser man ju också vem som gjort servicen. Inget emot att det loggas elektroniskt men boken är ju väldigt etablerad och för många enklare att förstå.

Nej Pi, jag som inte är 60+ och van vid att allt finns på nätet är det betydligt enklare att ägna 3 minuter åt att kolla upp en bils historia via datorn och kan sedan gå vidare till nästa objekt om jag finner den ointressant som tänkt köpeobjekt.
Har ofta hjälpt äldre släktingar med detta som för dom tar en halv dag i anspråk men som för mig tar 10min. Bilens historik tar 3 minuter, fd. ägares telefonnummer, adress, bilinnnehav, färg på kalsonger (nästan iaf.) tar ytterligare 5min.
Serviceboken kommer snart att försvinna helt, den har spelat ut sin roll. Precis som med manualen till bilen som jag idag har i bilens infotainment.

FXX - jag som är 60+ fixar också detta utan problem - kanske för att jag jobbat inom databranschen och alltså med datorer ända sedan tidigt 70-tal. Men det finns som sagt andra som inte har det lika enkelt och som inte har juniorer som kan hjälpa dem.

Pi wrote:
FXX - jag som är 60+ fixar också detta utan problem - kanske för att jag jobbat inom databranschen och alltså med datorer ända sedan tidigt 70-tal. Men det finns som sagt andra som inte har det lika enkelt och som inte har juniorer som kan hjälpa dem.

Ja men dom är snart så gamla så dom skall snart varken köpa eller köra bil.

Det förstår jag också Pi. Men tyvärr kan man inte handfallen stå och titta när utvecklingen går framåt, man måste följa med i den, oavsätt ålder. Nu blir det lite OT här men. Jag tror mina föräldrar deklarerade med bank-id första gången förra året, dom åkte alltså fysiskt till skatteverket och lämnade pappren. Fram tills för 2 år sedan åkte dom till banken för att föra över pengar mellan konton varje gång. Dom betalar sina räkningar på giroblanketter som dom lägger i postlådan för dom litar inte på ”virus och sånt man hört om som finns på datorn”. Har flera gånger förklarat att bank-id är betydligt säkrare än att nån bryter upp postlådan och ändrar med tippex på era giroblanketter, dock utan framgång.

Det var väldigt OT men som sagt, man måste hänga med i utvecklingen även om man blir gammal. Beträffande elektronisk servicebok så måste det vara överlägset den pappersifylda. Och just att den ligger dels i bilens dator, dels i servicenätverkets dator måste vara bättre än enbart papper. Jag minns när jag sålde en bil privat och hade gjort all service själv men slängt kvittona. Tänkte att det kunde kännas lite märkligt att inte kunna bevisa vad som gjorts med bilen under 5000 mil i min ägo så jag gav serviceboken till en kompis som hade en kompis med en bensinmack med verkstad, sedan var den fulltecknad med stämplar och olika datum och mil. Med en elektronisk servicebok så känns det lite svårare att ”fuska” för dom som vill det.

Finns säkert fler märken som har detta men BMW är väl i framkant där man kan se alla tidigare servisar i infotainment.

Jag är också en 60-plussare (60 plus några månader) och jag envisas med att samla och sortera mina räkningar I en mapp även om jag använt elektroniska betalningar så länge jag kan minnas och datorer är inget problem, jag fungerar som släktens "datadoktor" och har (till leda) hjälpt otaliga släktingar med större och mindre datorproblem. Men nu börjar jag ledsna på detta "papperskrig" och överväger (äntligen?) att skippa pappersräkningarna...

Jag har noggrannt sparat alla servicefakturor på alla mina bilar, jag inbillar mig att det är en fördel vid byte/försäljning av bilen att kunna redovisa svart på vitt att jag skött om den. Vete fan om det har nån betydelse men det är svårt att lägga av med gamla vanor...

Köpte mig en Seat Leon 2017 nyligen och där sa säljaren att det inte ingick någon servicebok samt manual utan allt är digitalt.
Var lite skeptisk men köpte det, tills jag skulle städa bilen för första gången och öppnar förvaringsfacket under sätet.

Där låg allt prydligt, sannolikt legat där sen den levererades.

Men, är helt med rörande digital servicebok, speciellt om man som ägare och potentiell köpare kan logga in och se vad som gjorts.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vidare på OT då TS verkar ha fått sin fråga besvarad.
Jag hade också en del pappersfakturor fram tills det hände något hos det där företaget...Postnord..ni kanske känner till det? Min 20-kronors faktura från trängselskattehittepået dök aldrig upp utan det kom en otrevlig rackare på 520kr istället. Sedan den dagen kör jag e-faktura på ALLT! Fördelen som jag ser det är att det är svårare att skuldbelägga mig som person för en utebliven betalning. Om en e-faktura inte kommer in på min internetbank så är det ganska enkelt att se vart i ledet det brustit. Om posten slarvar bort min post är omöjligt att bevisa, jag är ju i princip betalningsansvarig från det att företaget ifråga skickar sin faktura.

Jag har precis som L West en märklig förmåga att samla alla papper i olika pärmar med olika namn på. ”Försäkringar”, ”Bank”, ”El” osv. Men numera så slipper man mycket av pappren när man får fakturan med tillhörande papper direkt i internetbanken. Sedan kan man enkelt logga in hos tex. försäkringsbolaget så ligger ju all pappersexercis där i fom av pdf. på ALLT. Försäkringsbesked, räkningar osv. Så att spara dessa dokument är ju egentligen totalt bortkastat.

Självklart så ska man spara kvitton på servicedetaljer och sånt om man servar bilen själv, sånt är ju svårt att efterbevisa eller ”ladda ned”:)

Jodå - även jag kör det mesta elektroniskt och numera även fakturor från Transportstyrelsen eftersom jag helt nyligen INTE fått en avisering för fordonsskatt levererad i brevlådan - varken den fysiska eller den hos Kivra. Dock blev jag lite misstänksam när jag skulle betala månadens räkningar så jag ringde upp och dom påstod absolut att dom skickat fakturan men jag hade inte fått den. Nu gick det bra utan förseningsavgift eftersom dom SMS:ade alla uppgifter men efter detta ligger även den leverantören bland elektroniska fakturor. Det var nog en av de sista som inte hanterades elektroniskt - hoppas jag.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.