Vilka bilar har seriös TPMS där jag kan läsa av trycket i realtid inne i bilen?
Jag vill inte ha en varning om att något är fel utan att det kvantifieras. Idag hände det på motorväg och för mig är praktiskt att veta om det är 0,1MPa eller 0,5MPa som saknas. Det påverkar hur gärna jag byter färdväg.
Kommentarer
Min Ford har det och jag tror du kan köpa till det till VW, Kia har det också.
Mina två senaste har möjlighet till avläsning i realtid. Bara att välja att visa det.
Då jag har inställt på bar så vet jag inte exaktheten på Mpa. Men den mäter på en tiondel och registrerar snabbt hur däcken värms upp under körning eller hur solen lyst på ett däck.
Om det är ”seriöst” för dig vet jag dock inte. Och inget alls som jag bekymrar mig för.
Det jag menar är att jag råkade ut för att jag fick en varning idag. Eftersom jag inte vet hur illa det är tog jag första avfarten och åkte in på en mack. Där kunde jag se att det knappt saknades något alls. Hade jag vetat att det var så lite hade jag kunnat spara 20-30 minuter och tittat på det hemma.
Alla bilar från 2014 har någon form av TPMS. Antingen indirekt eller det du eftersöker direkt TPMS.
VAG-bilar har indirekt TPMS, med reservation för att någon ”udda” modell kan ha den direkta. Jag är ganska säker på att BMW har direkt TPMS och tror även MB har det. Kia har väl också?
VAG har möjlighet till äkta mot en merkostnad, jag valde inte till det eftersom man behöver 8 sensorer, tänk på vinterdäcken, ca 2500:- för en uppsättning.
Kolladr nu, 2000:- kostade tillvalet till min Passat vid beställning. Men som sagt en uppsättning till vinterdäcken behövs också.
Betalade inte ett öre extra för TPMS ventilerna på mina två senaste bilar (Hyundai och Toyota) då det är standard.
Däremot kostade så klart dom nån tusenlapp extra till vinterdäcken. Men fick 25.000kr för vinterdäcken till Ioniq5 när jag bytte in den. Så ingen merkostnad,
V8
Det var nytt för mig, att det fanns möjlighet som tillval på VAG-bilar. Men det kanske är något nytt som kommit på senare år? Kan inte minnas att det fanns möjlighet när jag köpte nytt från VAG.
Noterar dock att det framför allt är fossilbilarna som man kan välja till direkt TPMS. Verkar inte finnas till deras elbilar.
Och varför skall man kosta på sig "seriös" TPMS? Verkar övernervöst. Det är ju MYCKET sällan man får punktering eller pyspunka nu för tiden. Kolla lufttrycket själv är ju billigt och gratis oftast.
Jag tycker seriös TPMS är det bästa. Jag fick själv varning i våras att lufttrycket sjönk, tänkte först att det går nog bra köra på dit jag skulle men slog fram trycket och såg de närmsta kilometrarna hur det sjönk i realtid och insåg att det inte skulle gå så kunde välja att köra mot däckverkstad istället och när jag var framme där så var det mer eller mindre helt tomt. Hade jag kört på och bara gissat utefter varningen hade jag blivit stående mitt i skogen utmed storavägen med punka.
För att slippa öda en halvtimme på att systemet påstår att ett av de nymonterade däcken har ett problem. Hur gör du om du får en varning när du kör på motorväg? Svänger du av och kontrollerar på närmsta mack eller kör du hem för att trycket var rätt för två veckor sen när du kollade senast?
Jag kan säga att om min bil hade visat trycket igår hade jag lugnt kört hem. Nu ville jag inte sabotera ett nytt däck så jag svängde av och kollade, helt i onödan.
Samma sak när hustrun fått punktering och monterade ett nytt däck. Under de första dagarna efteråt envisades hennes bil med att varna för felaktigt tryck, men det var enbart något olika omkrets på däcken den reagerade på. Nu har den slutat varna, men hon är instruerad att stanna när det händer.
Dessutom kommer en bil med sensorer i hjulen reagera på tryckförändring snabbare än en som mäter med ABS-sensorer vilket kan rädda däck och fälg.
Ja vill man ha både hängslen och livrem samtidigt, då gör man som du och köper "riktig" TPMS. Att få punktering eller pyspunka idag är väl lika vanligt som partiell solförmörkelse.
Varför svarar du inte på en direkt fråga?
Jahaja. Då har du tydligen inte läst på diverse forum om hållbarheten på elbilsdäck och inte att förglömma Volvos åretruntdäck.
Finns massor att läsa om folk som får punktering i tid och otid
Kanon att ha däcktryck i displayen inkl varning. har det på alla våra bilar.
Jag har tryckvisning i displayen på en av motorcyklarna också. Tyvärr gick givaren bak sönder vid däckbyte så där är det ingen uppgift. Lyckligtvis bryr sig inte cykeln om det. På en del bilar hade jag fått ännu en varning som plingar framför ögonen.
Ja vill man läsa om problem då skall man läsa forum m.m. Det är ju de få procenten som har problem som skriver. Men de 98 % som aldrig har haft problem skriver ju inte. Eller hur?
Jo jag har också haft problem de 55 åren jag haft bil men aldrig har det krävt bärgning, eller något ditåt. Körde på ett metall stycke på 1 dm och det blev tvärpunka och ett nytt däck . Nytta av riktig TPMS? Nej.
Fick punktering 30 mil hemmifrån utan att jag märke det direkt, så det var väl pyspunka, men tog mig hem på 3 fullpumpade hjul.
Så jag är tveksam till "riktig" TPMS är nödvändigt, utan jag nöjer mig med ABS styrd däckskontroll.
Christer, har du recharge däck på din Volvo?
Näää! Vanliga Michelin Primacy 4 SUV GOE, som på den förra.
Det skall du vara glad för 👍
Rechargedäcken verkar ofta få punktering.
Jag fick runflat-däck på min, undrar hur de beter sig vid punka?
Ja jag är glad. Oftast!
Helt hopplösa däck, men kanske har dom blivit bättre.
Men dom väsnades rejält och var betydligt mycket mer okomfortabla än ”vanliga” däck.
Har haft två BMW med sådana däck så jag har viss erfarenhet.
På C40 med 20" var recharge de tystaste, så köpte en med dessa
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.