Vi Bilägares forum

Rättigheter vid dåliga däck vid beg-köp?

Rättigheter vid dåliga däck vid beg-köp?

Hej

Köpte för bara härom dagen en begagnad bil, 1.5 år gammal för 220’. Köpet gjordes via telefon och digitalt köpekontrakt efter att ha frågat lite saker om bilen, kändes ok med en så ny bil och hos stor auktoriserad ÅF. Säljaren skrev bland annat i mail att ”det finns både s- och v-hjul till bilen som är på ca 6mm”.

Han rapporterade skav på vinterfälgar och en mindre skada på bakre kofångare. Detta skulle de enl avtal fixa med lackstift.

När jag hämtar bilen noterar jag även skav på 2/4 av sommarfälgar. Skadan på bakre kofångare var i själva verket tre separata skador där man kletat på lackstift i fel vit kulör med en treårings precision.

Eftersom jag rest 60 mil och redan betalat bilen bet jag i det sura äpplet och gjorde ingen grej av det.

När jag nu kommer hem noterar jag att framhjulen är nedslitna till mönstermarkören. Har inte mätt och de kan mkt väl vara olagliga. Bakhjulen är ok.

Skicket på hjulen står ej i kontraktet. Är hjulen olagliga har jag förstått att jag ska kunna åberopa konsumentköplagen. Är dom precis på gränsen har jag ju som sagt mailbevis på hur jag blivit vilseledd men borde självklart kollat däcken innan avfärd.

Vad tror ni om läget? Handlar om en dinbil volkswagenhandlare.

Uppdaterat: 2019-04-27 01:13

Kommentarer

Ring tillbaka och säg precis det rt du skrev här. Även om det inte står så skall det muntliga avtalet hållas. Håller däcken inte det som dom lovat så får dom göra om göra rätt. Lackskadan om den är dåligt fixad kanske dom kan fixa om den.

Uppdaterat: 2019-04-27 07:05

Inget svar på din fråga men varför köper man en begagnad bil osedd?

Uppdaterat: 2019-04-27 07:40

Har du det i mail att däcken ska vara 6 mm är det lika juridiskt bindande. För ett par år sen så antogs i affärsjuridik att text i mail och sms är likställt med skriftligt på papper i juridiskt hänseende.

Uppdaterat: 2019-04-27 09:08

Henrik har säkert rätt. Men sedan får man väga saker emot varandra. Frågor som, kommer TS kunna åka till lokala däckverkstan och få tvp nya däck monterade och skicka fakturan till firman? Eller måste han färdas 60 mil med ledighet från jobb, bränslekostnad osv. som följd för att få två nya däck? Hur är bevisläget? TS kanske gjorde en brinnut på vägen hem och slet ned däcken själv.

Som parantes så råkade jag ut för en liknande grej när jag köpte bil 30 mil från min ort. Firman, en av skånes största Volvoåterförsäljare, hade ett garantiåtagande som såg fantastiskt bra ut på pappret. I princip så gällde en garanti för uppkomna fel att jag kunde lämna in bilen på en Volvoåterförsäljare här i byn så kunde dom bara fakturera firman jag köpte ifrån. Efter ett typ 50 mil började kopplingen slira, jag lämnade in bilen hos Bilia i byn, dom skötte all konversation med firman jag köpt bilen ifrån. Resultatet? Man upptäckte att laddtrycket var lite för högt på turbon, att nån hade skruvat på staget till wastegaten. Fick svaret från bilfirman att JAG måste ha gjort detta då bilen hade passerat deras 8500 punkters kontrollprogram innan försäljning så felet fanns inte vid köpet. Åtgärd? Ingen annan än att jag förmodligen aldrig kommer att köpa en bil från det företaget igen.
Summa sumarum som jag har lärt mig är att när man satt in pengarna på bilfirmans konto så har man på något sätt accepterat skicket på bilen man har köpt. Så länge man har kvar pengarna, dvs. innan affären är genomförd så har man makten på sin sida att ”tvinga” bilfirman fixa det och det på bilen innan man accepterar affär. Så fort pengatrasaktionen är genomförd så minskar ens chanser att få rättsida på en defekt ganska markant.

Nu ska jag inte dra alla bilfirmor över samma kant, det finns dom som är superbra. Men i det stora hela så finns det väl en anledning till varför just begagnade bilaffärer toppar statstik och sånt hos reklamationsnämnden eller vad det heter.

Uppdaterat: 2019-04-27 10:20

Tack för era svar! Tråkig historia FXX.

Inser att många tycker det är knäppt att köpa en bil så på distans och jag har väl lärt mig något av det. Gick in med inställningen om trygghet i nybilsgarantin som fortf finns och tron att säljaren var ärlig i sin beskrivning. Fick också ett bra pris på bilen sett till marknaden vilket ger lite höjd för problem. Tråkigt när man nu blev vilseledd dock.

Tar kontakt på måndag så får vi se

Uppdaterat: 2019-04-27 12:24

Jag har gjort 3 begagnatköp osedda, 2 från stora märkeshandlare i Tyskland, en Volvo och en Jaguar. De bilarna visade sig vara närmast i bättre skick än handlarna bedömde dem. Fick på båda de bilarna se digitala inscanningar på alla papper på bilarna samt en uppsjö av bilder när vi närmade oss affär, bortmot 50-60 bilder av bra upplösning och både på avstånd och i detaljer i släpljus m.m för att verkligen visa de få skavanker som fanns. Båda bilarna följdes åt av respektive märkes europagaranti för begagnade bilar. Kan även tillägga att bägge handlarna dels både hämtade mig på flygplats resp. tågstation och skötte allt riktigt snyggt med bjudning på middag samt i ena fallet även hotellrum så jag kunde köra utvilad norrut dagen efter.

Sen gjort en osedd affär av en handlare i Sverige, det var en betydligt sämre upplevelse, det var en handlare lite högre upp i landet som pga tidsbrist för mig "bjöd" på leverans av bilen med. Som tur var ingen jättedyr bil, en Volvo V50 drive. Han visade med massa bilder men alla tagna ut förskönande vinkel och noga valda för att visa det som sen fanns. Nu så blev det till slut så att han efter väldigt massa diskussioner och mer eller mindre hot om juridik inblandat tog sitt ansvar och bekostade det som behövdes men det kostade mig otroligt mycket tid och energi.

Uppdaterat: 2019-04-27 12:45

Säljaren tog på sig detta och ordnar med nya däck på hemorten. Föredömligt!

Tack igen för era svar

Uppdaterat: 2019-04-30 11:37