Vi Bilägares forum

Rättfärdiga sina val

Rättfärdiga sina val

Hur kommer det sig att vissa verkar ha ett behov av att propagera för sina val av fordon? När någon frågar efter råd om vad man ska välja spelar det ingen roll vad de skriver, de får alltid samma svar från några individer. Vuxna människor borde väl begripa att alla bilar är kompromisser med olika delar av konstruktionen prioriterade?
Bilars utseende finns det inget facit för vad som är rätt, men olika marknader verkar prioritera olika saker. I Sverige har vi länge varit vana vid att åka runt med bilar där man kan kasta in ett kylskåp eller en tvättmaskin utan att det påverkar komforten. I södra Europa har de snarare valt bilar som går att få in på tvären i en P-ruta. I Afrika har de valt bilar som går att hålla liv i länge med enkla medel.

Under senaste decenniet föreskriver modet att man ska ha en bil som ser robust ut med lite extra markfrigång och gärna med drivning runt om. Många köper dock bara utseendet utan det extra drivgreppet för det är "bekvämt insteg" och "bra runtomsikt".

Under alla min år jag hållit på med bilar har folk frågat mig vad de ska köpa och 9 gånger av 10 svarar jag Toyota Corolla. Att de frågar brukar betyda att de inte själva är intresserade av bilar och då är en bil utan utstickande egenskaper rimlig att skaffa, tycker jag. Den där tionde individen väljer snarare mellan en Lotus eller Porsche eller BMW och vill ha lite tankar kring specifika egenskaper.

Märkesfanatiker framstår för mig som lika konstiga som de som kan ägna 1,5 timme åt en fotbollstävling. Ingen tillverkare har svaret på den perfekta bilen för alla ägare. En av mina bästa vänner har just nu tre bilar av samma fabrikat, Chevrolet. Jag kan ändå inte se släktskapet mellan Matiz, Transport och Camaro. Den sistnämnda har förstås Fordmotor...

Uppdaterat: 2020-05-11 08:40

Kommentarer

Barndomen, skolgården och uppväxten är väl perioder som sedan präglar oss och vårt beteende. Har man t ex inte blivit sedd eller uppmuntrad så har man ett större behov av att senare i livet vara bra på något och ha "rätt". Omedvetet projicerar vi ibland våra känslor på olika prylar som därmed i någon mån speglar vår personlighet. Det behöver förstås inte vara just bilar men på det här forumet så blir det så.

Uppdaterat: 2020-05-11 09:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kan inte annat än hålla med. För egen del så brukar jag av princip aldrig rekommendera den bil eller det märke jag själv kör - kanske lite fegt men jag vill inte påverka nån att inte själva ta beslutet och sen eventuellt få tillbaka detta om man inte blir nöjd med valet.

Uppdaterat: 2020-05-11 09:32

Om man orkar skriva här och fråga om nåt visst märke borde man kanske också tänka ett steg längre och googla runt på nåt lämpligt forum och dra egna slutsatser av användarnas inlägg. Men jag gissar vissa frågar bara för att starta pajkastning...

Uppdaterat: 2020-05-11 09:48

Det är säkert ett ämne för en avhandling vid något universitet. Jag har ofta själv undrat över hur vissa människor blir så fanatiska över ett bilmärke att de börjar missionera och ska marknadsföra det i tid och otid och varje ifrågasättande får ett väldigt aggressivt bemötande.
Jag började min yrkesbana på bilverkstad på ett företag som var representant för MB, Saab och Simca och det blev en hel del jobb på dessa, men även en del andra märken.
Mina första egna bilar var ingen av dessa, men en märklig sak som jag lärde mig tidigt var, att oavsett vilket märke man valde, kom det alltid någon som talade om att man valt en skitbil och undrade hur man kunde vara så blåst att man lät sig bli pålurad en sådan.
Eftersom man hade ytterst begränsade monetära tillgångar försökte man förklara detta, men det fungerade sällan.
De flesta kompisar befann sig i samma situation och det hade ju det goda med sig att det blev en väldigt massa olika märken och modeller att skruva isär och ihop, delar hämtades ofta på bilskrotar som på den tiden hade mängder av bilar uppställda, det var ju långt före något miljötänk.
Nåja, de som nu ansåg att man åkte skitbil, med all rätt ibland, hade ofta förmånen att kunna köpa helt nya bilar och grundade sitt påstående efter detta. Jag minns t.ex. en man som åkte VW och som förklarade att det var världens bästa bil, han hade haft sex st. körde 2000 mil om året och tankade bara, aldrig några fel, ingen service, ingen olja, men han bytte bil varje år! Det här var på den tiden de flesta bilar skulle smörjas var 100e mil och ha oljebyte var 200e!
När man senare kunde köpa lite nyare bilar minskade skruvandet, men då ökade svetsandet istället, jag var med om att byta plåt ett varv runt och när man var färdig var det dags att börja om på nytt! Det blev en del modifieringar som borde gjorts redan vid tillverkningen! Värst var franska och japanska, men engelska och tyska var inte mycket bättre.
Sedan blev det Saab. I snart femtio år har det alltid funnits minst en Saab närvarande och det har varit mycket reparationer, därför har det blivit en hel del andra märken samtidigt.
Eftersom jag åkt så mycket Saab är det kanske naturligt att man frågat om det var en lämplig bil att köpa och jag har försökt tänka efter om den passar, men ofta har jag rekommenderat att fortsätta med Volvo, det är nämligen ofta de som frågar.
Jag har alltid försökt att få de som frågar att inse att de ska köpa en bil de trivs med, det är viktigare än om den anses vara rätt märke eller om den tar en halv dl mindre bränsle per mil. Givetvis gäller det att också tänka på ekonomin, men trivseln måste få bestämma.
Det är därför jag tycker det är så märkligt med alla dessa missionärer, de inser inte att det som passar dem kanske är direkt olämpligt för en annan.
Än märkligare är de som inte accepterar att en bil av egna märket uppfattas som ful och konstig av någon annan!
Som en säljare sa åt mig en gång för länge sedan, "Du kan säga åt en person att han ser förskräcklig ut och att han gift sig med ett fnask, det gör inget, men säger du att han köpt fel bil och att det bara är skit då tar det hus i helsike!"

Uppdaterat: 2020-05-11 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eller så får man acceptera att vi är olika.

Att somliga inte bryr sig, som i det här fallet, om vissa speciella bilmärken medan för andra så är det oerhört viktigt.
Att hela tiden framhäva sitt favoritmärkes alla fördelar och bagatellisera dess nackdelar, gärna på bekostnad av konkurrenterna, är väl ungefär som att vara en enögd idrottssupporter, inget konstigt i det.

Problemet blir kollisionen när de motsatta parterna, för den som säger sig inte bry sig kan vara precis lika enögd fast åt andra hållet, försöker överbevisa varandra om vem som egentligen har rätt.

Det blir omöjligt när man inte kan visa en viss förståelse för motpartens ståndpunkt, tricket ligger i att inte bli provocerad av åsikterna och hålla diskussionen neutral trots att huvudfrågan snart fått diverse avgreningar, vilket är mycket svårt och en konst mycket få behärskar.

För så slutar det alltid här, en speciell fråga, gärna då negativ, om ett specifikt bilmärke knoppar genast av sig och gäller nu också konkurrenternas tillkortakommanden, intressenten försöker styra bort diskussionen utan att svara på huvudfrågan och de som säger sig inte bry sig, bryr sig plötsligt mer än någonsin.

Sen då själva huvudfrågan, att rättfärdiga sina (bil)val, tror jag bottnar i att många identifierar sig själva genom sina bilval.
Ett påhopp på bilvalet jämställs då för vissa med ett personligt påhopp, de klarar helt enkelt inte av att hålla isär begreppen.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Prestigelös skrev:

Sen då själva huvudfrågan, att rättfärdiga sina (bil)val, tror jag bottnar i att många identifierar sig själva genom sina bilval.
Ett påhopp på bilvalet jämställs då för vissa med ett personligt påhopp, de klarar helt enkelt inte av att hålla isär begreppen.

Vi använder ju det vi kan vilket även innefattar frisyr, kläder, boende osv. Om man säger att en person ser för tokig ut och pekar på dennes skägg, hår eller jacka så reagerar han åtminstone inombords. Sedan tenderar ju dessa yttre attribut att bli mindre viktiga vid stigande ålder men är något av dem av särskilt intresse "vårdas" det intryck man anser att det ger. Det är ju inte ovanligt att folk tvättar och putsar sin bil fastän den redan är ren. Då vet att bilen har hög prioritet och att barnen möjligen kan vara osnutna.

Uppdaterat: 2020-05-11 13:26
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Är inne på samma linje som Pi, är ytterst försiktig med att rekommendera den bil jag själv kör till någon annan. För det som passar bra för mig, passar inte nödvändigtvis bra för någon annan. Har lite svårt att förstå detta med märkesfanatism också, men vi människor har ett starkt behov av att dela in oss i "vi och dom". Är man märkesfanatiker så kan man ju känna en tillhörighet med de andra som kör samma märke, precis som AIK:are känner en tillhörighet med andra AIK:are. Själv försöker jag hitta en bil som ger mig den körupplevelse och komfort som passar mig. Sen struntar jag i vad det står på huven. Just nu kör jag BMW, men det är inte alls säkert att det blir en sådan nästa gång.

Uppdaterat: 2020-05-11 15:58

Jag själv brukar heller aldrig rekommendera den bil jag har, förutom då jag hade Astran som andrabil. Och söker någon en prisvärd bil som fungerar så kan en sådan fortfarande rekommenderas.
Har snarare avrått från att köpa begagnad BMW520D F10/11.
Nuvarande bil i min ägo har jag mig veterligen aldrig rekommenderat då frågan om en bil med motsvarande kvalitéer ej har ställts.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Man rekommenderar väl andra bil efter vad de har för behov. Är det en ensam person utan familj, så lär jag inte rekommendera min egen bil då det är en kombibil. Kör de dessutom mest stadskörning så finns inget behov av starkare motor osv.

Om pengar finns och inte är någon större faktor, så hade jag sagt en mindre elbil för den som mest kör i stan och någon enstaka gång längre än så.

Men för den som kör väldigt långa sträckor ofta så hade det nog blivit en dieselbil av passande storlek osv osv.

Uppdaterat: 2020-05-11 22:27
- Peugeot e-208 GT 2022

Jag har varit medlem i några märkesklubbar genom åren för att kunna vara med på olika aktiviteter. BMW-klubben hade konbanekörning på olika flygfält och provkörningsträffar där man fick testa nya bilar (850CSi till exempel) så det var lite kul, Hondaklubben hade bankörning, AMC/Ramblersällskapet hade träffar med andra bilfabrikat som inte fanns längre osv. För många var det fullständigt otänkbart att skaffa en bil av annat fabrikat än det "rätta". Jag minns blickarna jag fick på Porscheklubbens möte när Cayenne presenterades och jag tyckte det var lågteknologiskt med 100 hk/liter på en turbomotor.

Jag kan inte påstå att jag är fri från fördomar om bilar, men jag försöker vara ärlig om egna bilens tillkortakommanden.

Uppdaterat: 2020-05-12 10:22

bejje - på den nivån du skriver om så får man hoppas att dom själva kan avgöra ungefär vilken typ av fordon som passar dom bäst. Det är när man kommer närmare märken och modeller som jag själv är mycket restriktiv med rekommendationer - däremot kan man ju berätta om funktioner som dom kanske inte själva har haft men som finns i nyare bilar och kan vara till nytta.

Uppdaterat: 2020-05-12 10:23