Punkteringssäkra vs förstärkta däck?

39 inlägg 0 nya
Punkteringssäkra vs förstärkta däck?

Hej!

Jag kollar runt på lite olika begbilar nu, min Picasso har börjat närma sig 20 000 mil och det börjar kännas som det snart är dags att byta. Tittar runt på olika modeller (begagnat, max 200 000 kr, helst diesel och automat) och ser att en del är utrustade med run-flat som original och därmed inte har reservdäck.

Run-flat är ju dyra däck, så jag funderar på om ett alternativ är förstärkta / extra load däck och så punkteringsspray i bagaget? Under mina 11 år med Picasson så har jag inte råkat ut för någon punktering, men det är klart att det kan hända.

Förstärkta/XL däck är ju mer slittåliga än andra, har de på Picasson. Så det borde ju minska risken för punkteringar.

Run-flat är ju flera hundra kr dyrare per däck än samma däck utan run-flat. Och det är främst bara premiummärkena som erbjuder det ändå. Vill gärna ha flera däckalternativ.

Run Flat däck är djävulens påfund
Bilen bullrar mer och blir mer riktningsinstabil.
Så jag rekommenderar absolut att du skall undvika dessa.

Jo, det finns en massa nackdelar med run-flat - det jag tänker på är att en bil som var utrustad med det från fabrik saknar reservdäck. Så om något händer så står man där. Så skulle det fungera med en burk punkteringsspray istället och förstärkta/XL-däck för att minska punkteringsrisken?

Förstärkta däck avser väl belastningen dom tål - alltså bilens totalvikt. Gissat att det knappast påverkar punkteringsbenägenheten. Numera är det ju nästan uteslutande punka-spray som följer med bilarna för reservhjulet är ju bortrationaliserat. I vissa fall finns det plats för en reserv men då får man beställa det från början eller köpa separat senare.

Raphael wrote:
Jo, det finns en massa nackdelar med run-flat - det jag tänker på är att en bil som var utrustad med det från fabrik saknar reservdäck. Så om något händer så står man där. Så skulle det fungera med en burk punkteringsspray istället och förstärkta/XL-däck för att minska punkteringsrisken?

Du behöver inga förstärkta däck om inte bilens totalvikt ger att det behövs.
I min bil finns en kompressor och lagningsvätska. Standard från fabriken.
Funkar naturligtvis även med punkaspray.

Vad är det för modeller som du tittar på som har RTF som inte är BMW?
Vilka andra tillverkare har det med någon regelbundenhet? Att bilar inte har reservdäck är ju inget nytt utan det saknar ju nästan alla bilar idag, men har kompressor och pungaklegg-burk

*Robban

Jag skulle nog kunna tänka mig att ett förstärkt c däck är mindre risk för en punktering då det är fler lager kord/ armering.
Sedan kanske ett förstärkt c däck har andra mindre bra egenskaper på ett lätt fordon utan last.
Har kört med sådana för 20 år sedan men har inget negativt minne av det.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

EnannanRobban wrote:
Vad är det för modeller som du tittar på som har RTF som inte är BMW?
Vilka andra tillverkare har det med någon regelbundenhet? Att bilar inte har reservdäck är ju inget nytt utan det saknar ju nästan alla bilar idag, men har kompressor och pungaklegg-burk

Ja det undrar jag också.
Jag vet att det finns som ett möjligt val för ett prispåslag till Mercedes. Men skulle aldrig någonsin välja ett sådant däck. Hade det på två BMW, så jag har fått mer än nog av dessa däck.

Jag kollar faktiskt på en Countryman med diesel för jag har alltid tyckt de sett roliga ut. Årsmodell 2014-2016 R60 modellen. Min budget är < 200 000 kr. De har varken reservdäck eller luftkompressor utan bara run flat däck. Helst skulle jag vilja ha en C3 Aircross diesel men finns inga begagnade, har sålts bara typ ett par stycken med diesel och bensin känns inte som ett alternativ för mig. Jag vill köra på HVO. En ny Aircross diesel har jag inte råd med.

Kadjar/Qashqai och Peugeot 3008 är för stora för mig. Juke är för liten. Fiat 500X för liten invändigt och 500L finns inte med automat.

Jag gillar förstärkta däck för de har ett extra styrkelager så de är mer stryktåliga, de håller längre, de ger fler mil. Nackdelen är att de väger lite mer så lite högre rullmotstånd än icke XL-däck. Jag bor på landsbygden med grusvägar och knökiga vägar.

Då köper du en sådan :)
Rolig bil och köp absolut inte Runflat då du skall byta däck. En lagningsflaska duger gott. Det hade jag i mina BMW då jag inte köpte Runflat på vinterdäcken.

De är stötigare, bullrigare och ger sämre styrkänsla. I princip allt med dom är negativt förutom när man får punka.

Ja, jag tänker undvika runflat - jag är bara osäker på punkteringsspray men det kanske är ett fullgott alternativ? Man ska ju ändå inte köra mer än några få mil och max 80 km/h med runflat ändå.

Jag har även kollat på elbilar men under 200 000 kr finns bara typ Zoë och Leaf och de rymmer för lite bak. Jag har ju hund. Soul finns men ligger ju på 230-250 tkr med 30 kwh och 2017-2019 årsmodell. Fast den är ju faktiskt ful.... Är osäker på elkostnaden, Ionity har ju höjt priserna. Dessutom vill Soul ha byte kylvätska batteriet vid typ 7000 - 10 000 mil och det lär vara dyrare än byte av partikelfilter till diesel. Men för typ 70% av mina resor skulle jag klara mig med hemmaladdning.

Och så vill jag ha dragkrok, behöver inte mer än 800 kg men ändå.

Så mycket att tänka och räkna på.

Vill poängtera att förstärkta däck för personbilar (reinforced, XL osv) inte är samma sak som C-däck. C-däck är för transportfordon och släp osv. Förstärkta personbilsdäck är vanliga personbilsdäck med extra lager, så de klarar högre belastning. De har även styvare däcksidor och klarar högre tryck. Förstärkningarna gör dem tåligare, men de väger dock lite mer så rullmotståndet är högre och de är lite hårdare så lite sämre komfort. Men, förstärkningarna gör dem tåligare inte bara för mer last i bilen utan de klarar även av ojämna vägar bättre, t ex potthål och kraftiga hack som kan utgöra stora påfrestningar på vanliga däck om man råkar köra ner i dem i högre hastighet osv.

En Mini är väl en rejält mycket roligare bil än din Picasso.
Men en Peugeot 2008 om du vill åka Franskt?
Finns väl inte ett uns av den fjädringskomforten i en Mini?

Men om du skall köpa en Mini så rekommenderar jag att du utökar budgeten lite
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-countryman-cooper-d-all4-aut-gps-panorama-7457-14324892
För 25% högre budget får du en 2017 med den nya BMW dieselmotorn, den är absolut värt att satsa på. I alla fall provköra så märker du skillnaden i gångkulturen och hur tyst den nya motorn är gent emot den gamla.
Egentligen en ganska liten merkostnad för en bättre och bränslesnålare motor.

De däck som är förstärkta - är det inte framförallt däck-sidan som man förstärkt och inte slitbanan ? I så fall borde dom inte på nåt sätt vara mera punkteringssäkra.

Pi wrote:
De däck som är förstärkta - är det inte framförallt däck-sidan som man förstärkt och inte slitbanan ? I så fall borde dom inte på nåt sätt vara mera punkteringssäkra.

Det är vad jag också vill minnas.
Mindre komfortabla och mer bullriga även dom. Men inte som Runflat.

De jag tittar på ligger kring 160 - 180 tkr i pris. 250 tkr är över min budget. För de pengarna får jag en ny C3 Aircross diesel automat, eller nya 2008:an dvs 2020 års modell och ingen 2017.

De 2008 med diesel och automat är äldre, de nya med automat är bensinare. Samma med C3 Aircross. Så ser utbudet ut på marknaden. En 2008 GT med bensin auto ligger på 170 tkr av 2019 års modell. Det är klart prisvärt! Men det är bensin.

Jag tycker inte om att köra bensin, man måste gasa så mycket jämfört med diesel, inte ens PureTech turbon har bottendraget hos en diesel fast den är bättre där än många andra bensinare. Och HVO vill jag köra på.
Alternativet är att konvertera PureTech motorn till etanol, det finns satser för det i Frankrike men inte i Sverige vad jag vet. Frågan är hur de franska satserna fungerar i svensk vinter om man skulle beställa från Frankrike.

Förstärkta däck har en starkare intern struktur vilket gör dem mer tåliga för stötar och andra former av belastningar, det handlar alltså inte bara om sidoväggarna.
https://www.kwik-fit.com/tyres/types-of-tyre/reinforced-tyres

When normal and reinforced tyres are used in the same way, the latter will last longer. XL tyres can travel for a greater total distance without suffering internal damage, even when under intensive use. However, this applies only if you follow the car manufacturer’s recommendations as for the right tyre pressure.
Reinforcement of the tyre improves resistance to mechanical damage that can result from, for example, driving at high speeds into the curb.
Better traction and adhesion properties. The tyre’s greater rigidity ensures stability, more effective transmission of the vehicle’s power to the road surface, better handling on corners, a faster reaction to turns and a greater resistance to additional loads and forces (acceleration, braking, centrifugal forces on turns).
https://www.oponeo.co.uk/blog/reinforced-tyres-advantages-and-disadvantages

Kör man på spikar och liknande så tror jag inte förstärkta däck gör någon större skillnad, men för punkteringar som beror på skador i däcket pga stötar och slag, där tror jag förstärkta däck är mer tåliga.

Och ja, jag gillar fordon med udda utseende interiört och exteriört. Sen är ekonomi svårt att räkna på, men min erfarenhet är att dieslar överförbrukar mindre jämfört med NEDC-normen än bensinare gör.

Jag skulle helst vilja ha någon av de nya elbilarna från PSA, som e-2008, där finns en räckvidd som skulle fungera för mig, men jag har helt enkelt inte de pengarna att lägga ut även fast driftskostnaderna är lägre. Men > 150 000 kr extra, det kommer ta tid att tjäna in.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.