Punkt 31: Fossilfria transporter

15 inlägg 0 nya
Punkt 31: Fossilfria transporter

Ny regering tillträder och punkt 31 i ök mellan SMPCL ska genomföras:

Fossilfria transporter wrote:
Fossilfri laddning och tankning ska möjliggöras genom att
infrastrukturen byggs ut. Investera i produktion och distribution av biogas. Från år
2030 kommer det inte längre vara tillåtet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar
(Utredning tillsätts 2019. Kräver godkännande av EU-kommissionen. Ny
lagstiftning beslutas under mandatperioden). Regeringen kommer att driva ett
motsvarande förbud i hela den Europeiska unionen. Ett årtal ska utredas för när
fossila bränslen ska vara helt utfasade (I samma utredning som innan).
Reduktionsplikten ska vara utformad så att den bidrar till att nå det nationella
målet om minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter med 70 procent år
2030. Vid en kontrollstation som genomförs 2019 ska successivt ökade kvotnivåer
skärpas för tiden efter 2020.

6.15

Ännu finns inga förtydliganden om vad "fossilfri" betyder när det gäller bränslen eller hybrider men inriktningen mot 2030 har ju varit uppenbar ett tag. Kommer det att påverka ditt val av bil framöver?

6.15

Ja, jag har valt elbil sedan 1 år tillbaka. Jag kommer inte kunna byta tillbaka till en förbränningsmotor.

Power to the people

Det är väl klart att det kommer att påverka mitt bilval, men jag skulle vilja ha ett förtydligande av vad som menas men bensin- och dieseldrivna bilar. Räknas även laddhybrider in i detta? Räknas bilar som kan köras på förnybara drivmedel, som HVO-100, in i detta?

Elbil, hybrid, laddhybrid, HVO-100, tror inte att politikerna bakom denna skrivelse har så stor hum om vad som ingår i begreppet "fossilfri." Bensin och diesel är nog det enda de känner till av fossila bränslen.

Jag har nog också svårt att återgå till en vanlig bil med förbränningsmotor när jag har vant mig vid en dieselladdhybrid som jag bara tankar HVO100 i.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Dags att projektera några kärnkraftverk. Det går mycket snabbare att bygga än annan elkraft. Tyskland använde 40% förnybar energi (sol, vind, vatten) under förra året. De är snart ikapp oss.
Jag kör helst elbil till vardags, men måste få siffrorna att gå ihop.

En tanke skulle ju ändå kunna vara att under kommande 11 år "investera" i en ren fossilbil eftersom våra politiker inte gärna kan förbjuda fossilbränslen innan 2045 - året då nettoutsläpp ska vara noll (vilket iofs tillåter vissa utsläpp).

Skälen för är främst:
1. Bilar från utlandet (turister, migranter m fl) kör fossilt. Endast EU kan besluta om förbud.
2. Sveriges sämre bemedlade kör fossilt. Politiskt självmord att stänga dessa ute.
3. Befintlig fordonspark måste fasas ut under rimlig tid efter 2030.
4. Husbilar, båtar, motorcyklar mm ligger efter i utvecklingen av fossilfri teknik.

Skäl emot är väl främst ett lågt andrahandsvärde. Service kommer förmodligen att finnas så länge det finns fossilfordon.

6.15

Kul att se att dom vågar satsa på biogasen igen och att sannolikt klimatklivet kommer få finnas kvar.
Just biogasen ser jag som ett bra alternativ just nu. Denna punkt kommer nog göra att jag vågar titta på en biogaskärra igen.
Just utbyggnaden av gasmackar stannade av rätt rejält när alliansen tillträdde 2006 då diesel deklarerades vara framtidsbränslet, kul om det får ta fart igen. Alla kommer inte kunna köra elbil.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Och vi slapp Helldén som Transportminister... En lyckans dag :-)

*Robban

Tror inte att det spelar någon roll vem som är ansvarig utom möjligen på marginalen när det gäller uppföljning av utredningar etc. Annars är Helldén synnerligen sympatisk tycker jag. Han svarar utan vidare på frågor via Twitter t ex. Det är ovanligt för politiker. Märks tydligt att han brinner för sitt intresseområde.

6.15

Känns dock som att utvecklingen på elbilsområdet går för långsamt. 2030 ligger ganska nära i tiden. Kommer själv ihåg när jag började fundera på ny bil runt 2014, och redan då funderade jag på elbilar. Jag kom dock fram till att den enda elbil jag skulle kunna tänka mig var Tesla Model S och den var alldeles för dyr. Nu har det gått 5 år och nu finns det väl en 5 elbilar jag skulle kunna tänka mig, (Tesla S/3/X, Jaguar I-pace, Audi e-tron) men de är fortfarande på tok för dyra. Hade ingen laddmöjlighet hemma 2014 och det har jag egentligen inte nu heller. Vår Brf har satt in 4 laddstolpar i garaget, men de räcker inte långt om alla ska byta till elbil.
Och jag undrar fortfarande varför alla lite exklusivare elbilar måste ha 400+ hk? Visserligen så är de tunga, men 250 hk borde väl ge mer än tillräckliga prestanda även i en bil som väger över 2 ton.

Kanske att det riktiga elbilsgenombrottet inte kommer förrän nästa generation batterier är här? Det vet ju ingen när det sker, så redan satta tidsgränser är nog inte helt självklara. Antingen har majoriteten då en elbil av något slag, eller så går vi tillbaka till tidigt 1900-tal med transporter och som en följd mycket annat i samhället. Dagens batterier är ju väldigt stora och det känns tveksamt om det ens är möjligt att ersätta världens 1miljard+ bilar med sådana batteribilar?

pinjong wrote:
Tror inte att det spelar någon roll vem som är ansvarig utom möjligen på marginalen när det gäller uppföljning av utredningar etc. Annars är Helldén synnerligen sympatisk tycker jag. Han svarar utan vidare på frågor via Twitter t ex. Det är ovanligt för politiker. Märks tydligt att han brinner för sitt intresseområde.

Just Helldén verkar ha lite svårt för att invänta att utredningarna blir klara innan han ska peta i dem och få dem att visa det han vill.
Trump svarar också på Twitter, men hinner inte med alla riktigt.

Det slog mig nu när jag läser om förbud mot omkörning* av tunga lastbilar i Skåne att punkt 31 enbart nämner bilar. Nya lastbilar ska alltså fortsatt få säljas efter 2030. Vid den tidpunkten menar även forskare att vi har km-skatt vilket borde minska mängden bilar på längre vägavsnitt. Jag ser framför mig att våra större vägar är till brädden fyllda med långtradare som visserligen drivs på biodrivmedel men ändå inte är optimala ur varken miljö- eller klimatsynpunkt.

* https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxgoKd/stopp-for-omkorning-med-tunga-lastbilar

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.