Problem med ett bilköp

15 inlägg 0 nya
Problem med ett bilköp

Hej, har haft otur med ett bilköp och undrar om det är något jag kan göra eller har rätt till. Berättar om köpet nedan.

Köpet gjordes över telefon utan att jag hade sett eller provat bilen.
Jag köpte en demobil (KIA ceed SW 2019) från bilaffären Hedin den 10/5. Jag själv bor i Stockholm och bilaffären och bilen var lokaliserad i Göteborg. Säljaren berättade att bilen var helt i nyskick och hade inga som helst problem. Säljaren sa därefter att de hade kontrakt på att använda bilen tills den 28/5 och därefter kommer ett ägarbyte ske till mitt namn och bilen kommer att transporteras hem till mig i Stockholm när transportbolaget får möjlighet.

Ägarbytet ägde rum den 28/5 men transporten dröjde. Jag fick hem bilen den 5/6. Direkt när jag fick bilen märkte jag att ACn inte fungerade som den skulle, den kylde inte ner bilen. Bilen hade endast åkt 70km och det fanns ingen varudeklaration. Jag kontaktade säljaren som sa att jag skulle ta kontakt med en Kia anläggning och låta de felsöka den, eftersom de använt bilen som demobil så har de inte haft möjligheten att upptäcka något sånt då den har använts så ytterst sparsamt tydligen. Detta tyckte jag var oerhört frustrerande och tråkigt, att det allra första jag får göra när jag får en bil som ska vara helt ny och felfri är att lämna in den på service. Första bästa tid hos en anläggning var den 12/6.

Felsökningen gjordes hos Torvalla Bil och där konstaterades det att ACn hade problem och att det var fel på kompressor och magnetströmföring, för att åtgärda detta behöver nya delar beställas in till anläggningen och därefter får jag göra ett till besök för att bilen ska repareras. Torvalla blev förvånade att ett sånt här fel inte hade upptäckts hos Hedin och att de skickade iväg bilen till mig utan att kontrollera detta, det ska göras en leveransservice innan bilar skickas till kunder. En sådan verkade inte ha gjorts. En varudeklaration saknades.

Jag kontaktade säljaren efter detta och krävde en ersättning/kompensation för att bilen inte stämde överens med annonsen samt vad jag hade blivit underrättad om, jag frågade också om en leveransservice hade gjorts, säljaren sa att de hade gjort en sån när de väl fick bilen från fabriken men att ingen sån hade gjorts innan bilen skickades till mig då bilen endast var 3 månader gammal. Därefter sa säljaren att en kompensation kan de inte betala, att bilar får problem och jag har haft otur och att KIAs nybilgaranti täcker detta (vilket stämmer men ändå). Jag har ett flertal gånger bett om en varudeklaration men säljaren verkar hittills ha ignorerat det.

Det är alltså såhär långt jag har kommit just nu. Jag undrar om jag har rätt till ersättning för detta. Bilen hade alltså problem med ACn innan jag fick den och det är inget jag fick veta över telefon av säljaren och inte heller något som stod på bilannonsen. Hade jag vetat det hade jag aldrig köpt bilen. Nu kommer jag att få göra ett till besök till anläggningen för reparationen, mycket extrajobb fram och tillbaka. Att en felfri bil som är i nyskick och endast åkt 10mil ska behöva servas på detta vis är inte bra, andrahandsvärdet har ju sjunkit drastiskt nu när man kan se att den servats på detta vis, dessutom finns risken att när fel väl finns i en bil så tenderar de att återkomma igen senare. Säljföretaget vill inte ge någon ersättning.

Finns det något jag kan göra?

Varför skulle andrahandsvärdet sjunka bara för man har reparerat ett fel på garantin ?
Och att ett fel skulle återkomma efter att det reparerats har då jag aldrig varit med om någon gång efter snart 40 års bilägande

Jag kan inte heller förstå varför bilen skulle gå sönder igen pga. detta. Menar du att du fått ett måndagsexemplar? Det hade du väl fått även om bilen varit fabriksny isf.? Ac'n går ju inte sönder efter 7 mil, detta felet hade ju funnits där ändå. Men visst är det uselt av Hedin bil att skita i kontrollprogrammet innan man levererar en bil. Tyvärr så har jag hört mestadels negativt om Hedin bil. Min egna svartmetallic Honda var repig på ena sidan efter en reparation hos dom. Men det är väl precis som hos alla andra företag som expanderar fortare än vad dom klarar av, då faller det igenom nånstans tyvärr.

Sedan vet jag inte vad du menar med ersättning? Att nya eller begagnade saker går sönder hör till vardagen, att då begära ersättning för sveda och värk, utebliven lön eller vad, det hör väl till ödet att man ibland får vänta eller använda sin tid till sånt. Skulle alla begära kompensation för att tandläkaren är 5min sen, att kassabiträdet på Ica tar 2min längre tid än normalt osv. så skulle vi nog ha ett ganska otrevligt samhälle. Jag kan inte se den ekonomiska förlusten i ditt fall, felet täcks ju av garantin.

Tänker att man kan se nu att bilen varit på service redan ett antal gånger, att det registreras vilket inte ser bra ut och minskar intresset,speciellt när det är grundliga fel.

Sen att fel återkommer är av personliga erfarenheter men jag kan ha haft otur.

Jag tänkte just ersättning för att jag får lägga ner tid på det här, ta ledigt från jobb när jag förväntat mig en felfri bil som ska vara helt I nyskick, låter inte som tandläkare eller kassabiträde. Men jag tänkte fel alltså. Sen att en bilhandlare kan sälja en bil som inte överensstämmer med annonsen samt att köparen inte kan förvänta sig någon som helst kompensation i det fallet är också fel? Det låter väldigt surt.

acmilan wrote:
Tänker att man kan se nu att bilen varit på service redan ett antal gånger, att det registreras vilket inte ser bra ut och minskar intresset,speciellt när det är grundliga fel.
Sen att fel återkommer är av personliga erfarenheter men jag kan ha haft otur.
Jag tänkte just ersättning för att jag får lägga ner tid på det här, ta ledigt från jobb när jag förväntat mig en felfri bil som ska vara helt I nyskick, låter inte som tandläkare eller kassabiträde. Men jag tänkte fel alltså. Sen att en bilhandlare kan sälja en bil som inte överensstämmer med annonsen samt att köparen inte kan förvänta sig någon som helst kompensation i det fallet är också fel? Det låter väldigt surt.

Att bilen ”servats” ser ju jättebra ut i papprena. En reparation har absolut ingen som hellst betydelse.

Att ett fel återkommer, ja jag vet inte, men en bytt del är ju ny, och går samma sak sönder igen så är det ju dålig kvalitet.

Ersättning för förlorad arbetsinkomst låter långsökt, har jag aldrig hört talas om att någon har fått. Tänker direkt på en på gatan 5 hus bort som har 2,3Msek i månadslön, hur skulle det se ut om han skulle vilja ha ersättning för en halvdag:) Nä det låter tyvärr långsökt.

Jag förstår att det låter surt, men så länge man får varan lagad utan kostnad så kan man nog inte förvänta sig några ekonomiska ersättningar. Du anses gå skadefri eftersom du inte betalar något själv, förutom med din tid isf.

Annars håller jag med dig i sak, Hedin bil har fuckat till det ordentligt i detta ärende! Du får ”rejta” dom på diverse ställen och ge dom dålig feedback. Ju fler som gör så, ju sämre betyg och dom måste skärpa till sig för att inte tappa kunder.

Är tyvärr inte förvånad när det gäller Hedin Bil.
Har själv bara en rad dåliga erfarenheter efter mitt förra bilköp hos Hedin i Mölndal (Bilvaruhuset).

De är såpass stora numera så de bryr sig inte ett smack.

Vilket skämt, jag köpte också från Hedin i Mölndal.

Varför ska du få ersättning öht? Du får bilen reparerad och så är det det fungerar i fortsättningen, när det blir fel på din bil. Den måste repareras och du måste lämna in den. Givetvis borde Hedin ha kontrollerat det hela, men du har ju alltid möjlighet att häva köpet, eller behålla den. Ditt val.

"Köpet gjordes över telefon utan att jag hade sett eller provat bilen." Att man som konsument gör på detta vis kan aldrig rekommenderas. En provkörning och en ordentlig kontroll direkt på försäljningsstället innan köp bör helt klart göras. En demo-bil har ofta körts och testats av den mängd personer och kan ha hanterats vårdslöst, trots få mil på mätaren.

En varudeklaration på bilen, som räknas som begagnad, ska finnas eftersom den såldes via en bilhandlare. Att AC:n inte fungerade borde man därför ha upptäckt. Finns ingen varudeklaration kan det utgöra ett brott mot marknads-föringslagen, eftersom det strider mot god branschsed.

Jag anser att Acmilan har rätt att få ersättning för omkostnader i samband med nödvändiga reparationer, eftersom felet fanns där redan från början och ingen information lämnades om det.

Tyvärr John så fungerar inte lagstiftningen så. Men du får självfallet tycka att den borde vara så:) Och jag håller med dig i sak, även om jag vet att det är en no-brainer, lönlöst mao.

Man får uttrycka sig missnöje så fler blir upplysta istället. Jag tog ut en semesterdag för att serva min Seat på Seat Gbg en gång. När jag kom in vid 16 för att hämta den så sa kundmottagaren ”oj, det har blivit nått fel, din bil är inte påbörjad så den blir fixad imorgon istället”. Jag fick en tvättsvamp och 10% rabatt på servicen, jag var vansinning när jag gick därifrån och upplyste dom om att jag aldrig skulle sätta min fot där igen, vilket jag inte gjorde heller.

"Tyvärr John så fungerar inte lagstiftningen så. Men du får självfallet tycka att den borde vara så:) Och jag håller med dig i sak, även om jag vet att det är en no-brainer, lönlöst mao."

https://lawline.se/answers/vem-star-for-omkostnader-vid-avhjalpande-enligt-konsumentkoplagen

Kan tillägga att jag hört av mig till säljaren flera gånger för varudeklarationen. Enligt de krävs ingen då bilen endast är 3 månader gammal. Jag har meddelat att jag kommer att ta fallet vidare till ARN och det verkar de inte bry sig om.

Om bilhandlaren åtgärdar felet/felen inom rimlig tid så tror jag tyvärr inte att du får nåt bifall hos ARN, acmilan. Och det vet säkert Hedins. Däremot bör du kunna kräva lånebil den tid din nya bil står på verkstan för åtgärder eftersom det är garanti-åtgärdanden - det har jag själv i alla fall alltid fått utan diskussioner. Men jag har å andra sidan aldrig handlat med Hedins.

[quote=John2008]"Tyvärr John så fungerar inte lagstiftningen så. Men du får självfallet tycka att den borde vara så:) Och jag håller med dig i sak, även om jag vet att det är en no-brainer, lönlöst mao."
https://lawline.se/answers/vem-star-for-omkostnader-vid-avhjalpande-enligt-konsumentkoplagen[/quote]
Ja skadestånd vid en civilsrättslig process, och då säger jag bara lycka till med advokater a 1800kr/tim för att stämma en bilfirma på utebliven arbetsinkomst en halvdag. Jag tror inte ens att man tar upp ärendet i domstol.

FXX wrote:
Tyvärr John så fungerar inte lagstiftningen så. Men du får självfallet tycka att den borde vara så:) Och jag håller med dig i sak, även om jag vet att det är en no-brainer, lönlöst mao.
Man får uttrycka sig missnöje så fler blir upplysta istället. Jag tog ut en semesterdag för att serva min Seat på Seat Gbg en gång. När jag kom in vid 16 för att hämta den så sa kundmottagaren ”oj, det har blivit nått fel, din bil är inte påbörjad så den blir fixad imorgon istället”. Jag fick en tvättsvamp och 10% rabatt på servicen, jag var vansinning när jag gick därifrån och upplyste dom om att jag aldrig skulle sätta min fot där igen, vilket jag inte gjorde heller.

Man måste bli arg och kräva lite saker, det har jag alltid gjort genom åren om något inte gått som verkstaden eller säljaren sagt.

T.ex. om vi avtalar om en tid då jag ska hämta min bil efter reparation eller service och den inte är klar så säger jag att jag måste ha bil och de hade lovat att den skulle vara klar så då vill jag ha en lånebil säger jag, annars klarar jag mig inte.

I nästan alla fall har de inte sagt emot detta utan bara get mig en lånebil. En eller två gånger har de hävdat att de inte har någon lånebil, men då har jag inte gett mig utan sagt att de får minsann fixa det eller fixa bilen medan jag väntar.

Efter lite tjat har de sedan kunnat få fram en lånebil i alla fall.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.