Personibilstraktordiesel

23 inlägg 0 nya
Personibilstraktordiesel

Ja, lite som rubriken antyder.
Kom att tänka på det i går när en bil körde förbi mig från en parkering i centrum.
En gammal VW var det jag kunde se, men inte mer än så (bedömt 80-90-tal - grön, åt det limegröna hållet, typ).
Man snackar mycket om att dieselpersonbilar kan låta som traktorer.
Det stämde definitivt in här!
Att en så pass liten bil kunde låta så mycket var, intressant. =)

Så, vilka bilmodeller/märken/motorer tycker ni låter allra mest? Eller värst?
Ja, det behöver inte vara liktydigt med varandra: En del motorer kan låta massor men ändå med en rätt skön klang emedan andra kan låta ganska lite men låter riktigt illa, falskt och liknande.

Gärna även om ni har ljudinspelning eller YouTubeinspelning att visa upp. Målande beskrivningar är också välkomnat.

Krav: Personbil skall det vara, och endast en fungerande motor. Alltså inte en sexcylindrig som går på fyra cylindrar på grund av fel. Kallstarter är däremot helt okej.

Värst tycker jag det är att behöva sitta i dieselbilar som Kia Sportage som jag provade med dieselmotor och genast dök obehagskänslan från gamla dieselbussar upp med ett tröttande dov ton som inte är behaglig alls. Befriande att komma tillbaka till Priusen trots att den är en snart 20 år äldre bil så känns den mycket behagligare att åka i.

Enligt egna högst personliga åsikter så är de allra flesta dieslar klart mindre behagliga att lyssna till än motsvarande bensinare.

Håller med Pi, alla dieslar låter illa och inte så sällan står de och går på mackar och utanför ingången till mataffärer, jag börjar nästan tro att de inte har förstått att man kan stänga av motorn när man inte kör bilen...

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Men visst är det skillnad, eller hur?
Vissa tycker ni mer illa om emedan vissa kanske ni faktiskt inte ens riktigt tänkt på?
Att jämföra den jag hörde med vår V90 är ju som natt och dag till exempel!

Kan personligen känna (som ofta gillar dieselljud) att denna som exempel kanske inte hör till...de mest välljudande:
https://www.youtube.com/watch?v=geCXaxPHErs

Diesel låter maskulint!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag gillade diesel ljud i 20 år och och kanske mäst för ekonomin och tänkte aldrig byta men nu gillar jag tystnaden av en bensin motor då man insett att man om man väljer rätt kombo nästan kan åka lika snålt med en tsi trea i en lätt bil som en buller diesel ;).

Alla dieslar hörs mer eller mindre utanför bilen men i cupen skiljer premium vagnen ut sig från lågbudget bilen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Skall man sticka lite OT så kan jag känna att vissa bensinare faktiskt låter värre i mina öron. Det är något vinande ljud i frekvenser som verkligen är otrevliga. Diesel är mer lågfrekvent vilket mina öron gillar bättre.
Generellt sett alltså.

Simon - Dom har väl kört för kort sträcka, så dom lämnar dom på tomgång för att partikelfiltret ska hinna regenereras och batteriet återladdas efter förra starten och dieselvärmaren. ;-)

Förr tyckte jag Mercedes dieslar lät mysigt. Lite ungefär samma känsla som knastret från en vedspis eller en katt som spinner. Vet inte om dagens dieslar låter annorlunda, men idag tycker även jag dom enbart låter illa. Typ stenkross. Det gör ont i min själ att se en ny fin BMW men höra ljudet av en traktor. Men det kanske beror på att jag vill höra det underbara ljudet av en bensin 6a när jag ser en BMW...

mso och X skriver saker jag kan hålla med om. Dels att det skiljer in och utvändigt, att premium och budget skiljer sig åt och även att vissa bensinmotorer låter illa idag. Fick mig att tänka på en provkörning av två Volvobilar. I väntan på att få testa nya V90, när den visades, så tog vi en tur i V40 med nya VEA T4. Den lät ju som en diesel! Det var ett jäkla knatter, som gjorde mig besviken. När vi sen körde V90 D4 lät den underbart lent och kraftfullt i jämförelse. Inuti bilen alltså. Utvändigt lät även den som en stenkross...

Tycker att 2.0 tdi i Audis bilar har ett lent ljud. För övrigt tycker jag att dieselsexor låter bättre invändigt än många bensinfyror.

Apex wrote:
Tycker att 2.0 tdi i Audis bilar har ett lent ljud. För övrigt tycker jag att dieselsexor låter bättre invändigt än många bensinfyror.

Oljudet från en dieselmotor är allra mest påtagligt när man står inne i ett parkeringshus och någon kliver fram till en Alfa Giulia eller BMW varpå man själv dröjer sig kvar nån sekund för att lyssna och tystnaden bryts av något som för tankarna till makadam som hälls över ett plåttak kombinerat med långsamt ökande varvtal. När motorn släpps ner på tomgång får man känslan av att något tvingar den att snurra till skillnad från den alerta tonen i en välstämd bensinmotor. Där får man snarare förnimmelsen av att gasspjällen håller emot en kraft som vill någonstans.

På en tidigare arbetsplats kom jag ofta till p-huset samtidigt som en BMW och en Jaguar. Båda två lät mer som att de fått drivlinan monterad av Perkins eller Kubota.

Finns inget härligare än en BMW med bensin motor som startar, det är härliga ljud. Diesel, har ej funnit någon som låter bra.. man tror mest det är något fel på motorn.

En stor dieselmotor är betydligt behagligare att lyssna på än motsvarande bensin men smådieslar har lite svårt för sig, den rullande frekvensen blir påtagligare ju mindre volym. Sedan finns det naturligtvis olika utvecklare av motorer också.
Knack,rök och os hör till historieböckerna och ljudnivån likaså https://www.youtube.com/watch?v=mLWYcGG4Rjo .
Att utse just dieselbilsförare som utmärkande syndare att tomgångsköra i onödan är enbart dumt Simon.

Tyvärr så kostar det 100.000kr extra att få det härliga ljudet från en rak bensin sexa i en BMW nu för tiden.

Bond,
Det där är ingen personbil...
Det går att få dieselmotorer att inte låta illa, men det krävs att det är tvåtaktare då.
https://youtu.be/yR9I1x2Ix-0

En vanlig personbilsdiesel låter en del på tomgång ja. Om man gillar det eller inte är personligt. Jag gillar ljudet eftersom jag är uppvuxen med det och kopplar det till en robust motorkonstruktion.

När det gäller bilar i trafik där motorljudet hörs, t ex på en genomfartsgata i ett samhälle där farten är ca 30 km/tim, vill jag hävda att det inte går att skilja på diesel- eller bensinmotorer. Bara att gå ut och blindtesta. Det har jag gjort.

Talar vi högre hastigheter är det bara vägljud som hörs.

6.15

Jodå L.Mäkinen det är en personbil. Kanske inte det mest påtagliga exempel men;
Förlorade en gång ett vad om 50 lakan. Jag provkörde en Audi A8 och co-drivern envisades med att det var en diesel jag körde vilket jag helt enkelt inte trodde på, inte för fem öre. Jag har själv en AM DB7 Vantage som referens.

Eller som Clarkson skrev om V90:)
"The 2-litre diesel in my test car was the more powerful of the two and it was fitted with two turbochargers along with a compressed air cylinder that shoots air into the engine when you demand more power. This sounds very clever and it certainly reduces turbo lag. But there’s no getting round the fact that this is a very big car and it’s being moved about by a 2-litre diesel.

An engine of this size works fine in a Golf or a small leaf blower. But it really doesn’t work at all in the V90. It clatters when it is cold and constantly sounds as though it’s working its arse off, even when you’re trundling down the motorway. Couple this to a dim-witted eight-speed automatic that occasionally suffers from dementia and can’t remember what it’s supposed to be doing, and you have a car that is not remotely exciting, or even pleasant to drive."

När Jeremy Clarkson testade nya Volvo XC90 2015 med samma motor så skrev han: "It becomes quite relaxing. Very relaxing, in fact. Because the 2-litre engine is now far quieter than it was in the old model, and the ride — mostly — is pretty good too. It’s so soothing you could nod off. And you’d be fine because it’d wake you up if anything was going wrong."

Och som kommentar i marginalen: "2-litre diesel is whisper quiet"

Han kanske har blivit påverkad av Drevet.

6.15

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.