Överspänning och andra elstörningar och elbilar

33 inlägg 0 nya
Överspänning och andra elstörningar och elbilar

Det slog mig en sak (obs, vits!). Hur är skyddet hos elbilar då åskar slår?
Likaså andra störningar som kan förekomma såväl dippar som oaymmetri på trefas och överspänningar.

Bilen sitter i väggen på enfas: Vad tål den?
Trefas?
Laddstation på stan?
Laddstation hemma?
Vad klarar stationen hemma?
Finns detta specat någonstans?

Skjuter man laddare? Batteri? Laddstation? Kabel?...
Om du har trefas, kan den ladda på tvåfas eller 2,x-fas? Klarar den 270v?
190?
...

Jag skulle nog påstå att svaren är lika många som frågorna multiplicerat med antalet bilar på marknaden. Inget klarar ett direkt åsknedslag och sen får man reducera skadorna i takt med avståndet till nedslagsplatsen.

Det behöver ju inte ens slå ner och även om det slår en bit bort så kan det generera mycket höga energinivåer och andra problem i elnätet.
Vet en gång vid sommarstugan då det slog i klipporna några hundra meter bort. Ur en takkontakt sprutade det småblixtar.
Slog en gång hemma också, ett kvarter bort. Då hade jag missat att säkra telefonledningen in (nedgrävd skall sägas!) så bredbandsmodem, brandväggen efter den och ena nätverksporten i datorn rök. All övrig elektronik var dock skyddad via UPS så strömvägen klarade det sig iallafall.
Låt oss säga att du får en spik på ett par kV. Är det bara att beställa bärgare då, eller hur pass väl är det skyddat?
Specas det något alls i manualerna?

I manualen till min KIA står det "Do not charge when there is lightning.".

Vilken snillrik fråga!
Strålande tanke.
Men som vanlig kommer nog argumentet att vara att "blixten slår ner så sällan så inte behöver man oroa sig för det".
Det är lätt att säga i förväg men så lagom kul när man får betala för ett nytt elsystem.

L. Mäkinen wrote:
I manualen till min KIA står det "Do not charge when there is lightning.".

Ja det är ju lätt att veta... Ovanstående som sköt modem med mera hos oss var på natten.
Vi vaknade av att någon drog av en bomb i sovrummet - lät det som!
That's it...
Kollade sedan på blixtobservationerna och det var ett åskväder ett antal mil bort som hade rört sig åt vårat håll.
Sedan tomt på obsar. Sedan EN observerad blixt. Sedan tomt i ett par mil innan det tog fart igen.

Så det är så lagom lätt att veta - man får låta bli att ladda på sommaren. Och våren. Och hösten. Och vissa vintrar... när det finns risk för åska. :-p

Man bör ju alltid se till att ha ventilavledare monterade, det ger inte 100% skydd, men är oftast fullgott.
Att som myndigheterna rekommenderar springa runt och koppla ur allt är oftast meningslöst, det blir för jobbigt, även om det naturligtvis är bäst.
Men har man luftledningar är det en annan sak, då bör man rycka ur varje stickpropp!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När man är inne på denna fråga om elförsörjning så kan man fundera på hur transporter skulle fungera i händelse utav krig tex när alla bilar i en framtid är eldrivna, hur har egentligen politiker och andra tänkt till där? Hela Sverige skulle antagligen stanna när elförsörjningen är utslagen, vi kommer att leva i ett mycket känsligt samhälle framöver.......

Fast där e det nog värre med bensinen till alla Toyotahybrider :-)

Redan kört. All mat i Sverige är slut på 1,5-2 veckor. Förutsatt att transporter fungerar.
Affärerna är tomma på drygt två dagar.

Finland som behållit sina beredskapslager klarar ett halvår.

Parentes, men i händelse av ofred gäller det att bo nära en liten kraftstation eller ha egen produktion.

När det kommer till åskstörningar så gäller sedvanligt skydds- och potentialutjämning samt åskskydd i tre nivåer för fullgott skydd mot ledningsbundna överspänningar.
https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/aska-och-askskydd/

Power to the people

Kan tillägga en sak som inte nämns i länken: Moderna bilar fungerar avsevärt sämre som faradays bur på grund av all plast som används. Därför är rådet i dag att helst inte lita på att ta skydd i en bil om det finns alternativ.

Men oavsett nu hur man gör med sitt åskskydd eller inte så, de flesta har ju faktiskt inte ens i närheten av vad vi har hemma (bor i bostadsrätt så kan inte påverka vad som helst tyvärr men gjort det jag kan med rimliga medel) med UPS för datorutrustning (som tål kraftiga variationer kan tilläggas), överspänningsskydd på inkommande telefonsladd (fibersladden känns lite overkill att skydda...), och överspänningsskydd på dyrare prylar som TV, diskmaskin, kylskåp och akvarium samt luftkonditionering, så kvarstår ju just funderingen på hur känslig eller okänslig en elbil är.
En manualbit har vi gått från en bil: Hur ser det ut i övriga?
Står det något om toleranser för spikar och dippar, fasvariationer med mera?

Shogun wrote:
När man är inne på denna fråga om elförsörjning så kan man fundera på hur transporter skulle fungera i händelse utav krig tex när alla bilar i en framtid är eldrivna, hur har egentligen politiker och andra tänkt till där? Hela Sverige skulle antagligen stanna när elförsörjningen är utslagen, vi kommer att leva i ett mycket känsligt samhälle framöver.......

Vi får väl göra som för 75 år sedan, köra på gengas, eller.......?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad som är bäst i händelse av krig kanske behöver en egen tråd egentligen, men jag tänker att det beror lite på vilken typ av konflikt man avser. Det går ju att producera el inom landet, och då ladda elbilar. Sämre med bensin/diesel där. Men man kommer ju långt på en full tank diesel i händelse av kortvarig konflikt, om man har tur och har tankat precis.

Men hoppas inte någon suboptimerar sitt bilval på vad som skulle vara bäst i krig..

De elkvalitetsärenden med elbilar jag har haft på jobbet rör oftast spänningsnivån, som att laddningen slutar fungera om spänningen går under 207 V (90% av Un 230 V). Detta främst i klena lågspänningsnät, typ ej ombyggda sommarstugeområden m.m.
Andra parametrar verkar inte påverka bilens laddning nämnvärt. Däremot är det lite spännande med allt switch-brus (supratoner) som bilens laddare lämnar tillbaka till elnätet.

Vad bilarna tolererar däremot är nog sällan utskrivet i instruktionsböckerna...

Power to the people

saabnisse wrote:
Shogun wrote:När man är inne på denna fråga om elförsörjning så kan man fundera på hur transporter skulle fungera i händelse utav krig tex när alla bilar i en framtid är eldrivna, hur har egentligen politiker och andra tänkt till där? Hela Sverige skulle antagligen stanna när elförsörjningen är utslagen, vi kommer att leva i ett mycket känsligt samhälle framöver.......
Vi får väl göra som för 75 år sedan, köra på gengas, eller.......?

Köra en elbil på gengas blir nog svårt........jag tänker nu lite längre fram när de fossila bilarna är borta mer eller mindre och majoriteten bilar är elektriska, det kommer att bli ett väldigt känsligt samhälle när elförsörjningen är utslagen på några dagar med ofred med Putin. Sedan står hela Sverige stilla, hur har politiker tänkt till här? Hur ska transporter fungera etc. Har man inte tänkt på detta eller vad, det skulle vara intressant att veta hur de tänkt i händelse av krig tex när alla åker elbil och de flesta fossila bilar är borta. Återigen har någon tänkt överhuvudtaget på detta, hur ska vi klara transporterna?

Gissar att det kommer flera, snabbare och betydligt allvarligare problem i samhället än privatbilisters transporter i händelse av en kollaps av elnätet. Det behövs inte många minuters stillestånd över hela landet t ex en kall vinterdag innan problemen snabbt hopar sig. Samhället är väldigt enkelt att skada idag om illasinnade makter vill störa ordentligt. Än värre vore nog att förstöra vattenförsörjningen - t ex är ju Mälaren den stora färskvatten-reservoaren i Mälardalen.

Förberedelser och prepping är A och O.

Power to the people

Grosser wrote:
De elkvalitetsärenden med elbilar jag har haft på jobbet rör oftast spänningsnivån, som att laddningen slutar fungera om spänningen går under 207 V (90% av Un 230 V). Detta främst i klena lågspänningsnät, typ ej ombyggda sommarstugeområden m.m.
Andra parametrar verkar inte påverka bilens laddning nämnvärt. Däremot är det lite spännande med allt switch-brus (supratoner) som bilens laddare lämnar tillbaka till elnätet.
Vad bilarna tolererar däremot är nog sällan utskrivet i instruktionsböckerna...

Intressant. Har de då programmerat in en cutoff vid just 207, baserat på att det är lägsta tillåtna spänning i elnätet?
Det där sätter åter igen fingret på en sak jag tidigare nämnt gällande batteribilars hinder: Alla dessa platser som inte skulle orka med ett gäng batteribilar som skall laddas, just för att näten är dimensionerade för en helt annan användning.
Någon måste betala dessa kostnader för ombyggnation, och det lär ju i sedvanlig ordning bli samtliga. Kanske borde en sådan kostnad läggas på batteribilsanvändarna?

K_Klabbe wrote:
Vad som är bäst i händelse av krig kanske behöver en egen tråd egentligen, men jag tänker att det beror lite på vilken typ av konflikt man avser. Det går ju att producera el inom landet, och då ladda elbilar. Sämre med bensin/diesel där. Men man kommer ju långt på en full tank diesel i händelse av kortvarig konflikt, om man har tur och har tankat precis.
Men hoppas inte någon suboptimerar sitt bilval på vad som skulle vara bäst i krig..

Det räcker med att slå ut stamnätet från norr så har vi tappat halva elproduktionen. Inte komplicerat heller med några väl valda riktade attacker. Har vi då sedan innan tappat utlandsförbindelserna så, tja... har vi tur finns det kärnkraftverk som fortfarande fungerar.
Eller skicka in lite virus och trojaner i systemet, och så även till elbilarna. När kommer första viruset till en elbil, som kan tankas in via elnätet? Bara en tidsfråga, helt klart.

Bensin och desel har ju såklart också sina problem men är ändå lättare att lagra och transportera. Bara vi tänker till lite och bygger upp beredskapslagren igen, plus att det trots allt finns en hel del farmartankar på många platser. Och vid utslagen produktion och elnät kan man ändå lätt begränsa tillgången till det som finns kvar så att det mest nödvändiga kan ha bränsle, såsom försvar och räddningstjänst samt kommunikationscontainrar, vattenreningscontainrar och liknande.

Shogun, gengas var naturligtvis lite inoniskt.
Som Pi skriver kommer ett totalt strömbortfall att få väldiga konsekvenser.
Landsbygden har ju avsevärt större möjligheter att klara sig än tätorter. Det är avsevärt svårare idag än på 1940-talet då kravet på el inte var lika stort, men tranportbehoven klarades med hjälp av ånglok, med gengasdrivna bilar och mc,, med batteribilar, med cyklar och med cykelbilar!
Ånglok är ju borta, men konv. bilar kan ju köras på gas i någon form, batteribilar kan få problem om distributionen av el slås ut, men cyklar finns ju kvar.
Men det största problemet blir nog uppvärmning och vattenförsörjning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.