Vi Bilägares forum

Om stora leder hålls så öppna som möjligt så bör olycksrisken minska

Om stora leder hålls så öppna som möjligt så bör olycksrisken minska

Fredag 7/8 E4 straxt innan Hölö, lunchtid, bra väder men ändå- IGEN: All trafik leds över i vänster körfält. Olycka trodde jag (hur kan dom ?) Polis på plats (MC) gjorde vad som ankom på honom. Ställde MC som "TMA" i höger fil för att skydda bil i vägren. Rätt men FEL. Det rörde sig om vit passatkombi med punka vänster bak. Varför instruerades inte passagerare att kliva över vägräcke och varför instruerades inte bilförare att: Däcket är kass men fälgen klarar faktiskt att rullas 200 meter i låg fart (med minskad last) till vägverksvändplatsen 200 meter längre fram. Inget hinder på motorvägen = ingen risk för påkörning av t.ex. rattsurfare

Längre fram: brinnande timmerbil E4 söderut efter avfart Ingelsta i Norrköping.
1. Flertalet bilar bildade kö på motorvägen, något fler kunde valt att köra genom stan om polis anvisat dem.
2. I detta kaos med flera timmars långa köer en fredag em.: Från Stockholmsrondellen till Himmelstalund var vänster fil avkonad för kommande arbeten. För alla glödheta - I detta kaos - ta bort konerna eller meddela på något sätt OK att nyttja vänsterfilen också. Det var bara 20 meter vägarbete nere vid rondellen. Mindre kaos = mindre stress och frustration = mindre risk för följdolyckor.

Idag 14/8 Husvagn med problem vid HÖLÖ-avfarten igen. Få bort den bara säger jag. Detta hände inte. Nu har istället en tragedi inträffat (vet ej om skadade med materiellt är det mycket med lastbil som efter påkörning vält över E4. Totalstopp många timmar. Det lär koka i alla förhoppningsfulla ledighetsfirare. Och när man är förbi lär det som vanligt köras utan eftertanke och bara med egostuk. Plattan i mattan - flytta dig såskopp till den som råkar köra i laglig fart. SOM VANLIGT. Och fler krockar lär det då bli.....

Uppdaterat: 2020-08-14 16:51
Åkare

Kommentarer