När jag blir stor ska jag ha...

18 inlägg 0 nya
När jag blir stor ska jag ha...

...ja, vad tänkte ni när ni växte upp att ni skulle köra som vuxna?
Självklart lär det variera med i vilken tid ni var små. För mitt 6-8-åriga jag var den stora drömmen en Dodge Challenger. En bekant till familjen körde en sån och jag tyckte den var enormt häftig.
När jag kommit till de yngre tonåren hade min blick flyttats till Tyskland. Att se en BMW 3.0 si slå ner rumpan mot asfalten vid full acceleration var höjden av bilrelaterad njutning.

I körkortsåldern hade en vän en BMW 2002 med Schnitzer F2-motor. Åkturerna i den gav mersmak.

...ett flygplan och en helikopter.

Bil? Det är ju bara tråkigt och jobbigt...

(obs, skojar ej!)

Tyckte Lamborghini Countach var en cool bil... , kanske var något av den drömbil när jag var liten. Hade nog inga funderingar på mer ekonomiskt åtkomliga bilar då. Tyckte BMW var ganska tråkiga på den tiden eftersom mina föräldrar i stort sett bara kört BMW, med undantag för en W 123 Mercedes och några Saabar. När vi var på semester i Frankrike på 80-talet så blev deras E28 520i stulen och vi fick åka hyr-Renault 11 istället. Jag tyckte det bara var spännande. Tyckte Renault 11 såg cool ut!

Jag skulle ha en Pjaton, mormor fattade noll vad jag tjatade om.
Men en dag uppfylldes min önskan när jag fick en röd P 1800.

Kan inte påminna mig att jag hade några bildrömmar vid 6-8 årsåldern. Snarare önskade man väl en ny cykel och med stigande ålder var det först moped och sedan lätt MC som hägrade. Bilintresset uppkom först på höstkanten när jag var 18 och möjligheten att köra en varm bil uppenbarade sig.

6.15

Toyota Supra som jag fick köra in i tvätthallen hos min farbror som var Toyotahandlare, men har tyvärr aldrig ägt någon då de fortfarande är alldeles för dyra, men man har ju fått köra :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon no1 wrote:
Toyota Supra som jag fick köra in i tvätthallen hos min farbror som var Toyotahandlare, men har tyvärr aldrig ägt någon då de fortfarande är alldeles för dyra, men man har ju fått köra :)

Jag gjorde slag i saken 2008 och köpte en Supra av 1989 årsmodell med 870mil på mätaren, ja 870mil!! Var sjukt sugen på en oxblodsfärgad/vinröd Toyota Supra av 1984 årsmodell den andra generationen och den första generationen som kom till Sverige där den stod hos Pelle Ericsson Bil AB i Karlstad. Har för mig att den kostade ca 120tkr då hemskt mycket pengar då. Men det blev ingen Supra av första generation som kom till Sverige för mig, men jag tycker bilen är lika snygg idag som då den kom hit 1984. Finns nog något enstaka snyggt exemplar kvar som har fått den omvårdnad bilarna är värda. En sådan ska jag ha om jag någon gång ska ha någon......

Drömbilarna har varierat genom åren, så även annat...
Porsche 930 RSR var länge en våt dröm, hade en byggmodell i 1/12 av en sådan...
Även Suzuki Katana var mmmm...

Motorcykeldrömmarna är sedan länge lagda åt sidan, men Porsche finns kvar, fast idag vill jag istället ha en 991 GT3 RS (ouppnåelig) eller en Cayman GT4 (uppnåelig)

*Robban

Som barn åkte jag mycket taxi, till o från tåget, eftersom mina föräldrar inte hade bil. Förmodligen därför som jag varit enormt bilintresserad sen ca 1års ålder. :-) Mercedes var favoriten att åka i, med det vackra "kikarsiktet" på huven. En sån ville jag ha när jag blev stor. Det har inte blivit någon än, så det börjar väl bli dags snart... ;-) Det gick även en svart Impala -59 som taxi i min stad och det var en dröm som gick i uppfyllelse varje gång vi hade turen att få åka i den. :-D

När jag blir stor ska jag ha vett att köra ordentligt.

Ja när jag suktade efter körkort och såg en Opel Rekord -72, så drömde jag om en sådan. Sjukt, jag vet;-) Men jag tillfrisknade rätt snart.

Nu för tiden har jag en annan drömbil i sikte. Den är lite dyrare än dåtidens Rekord. Men visst ska jag köpa den....

I början av 70 talet när jag var i förskole/skolåldern så var det Porsche 914 som var drömmen har jag för mig. Citroen SM fanns nog med också. Vet inte varför :-) När jag tog körkort så var det BMW 320 som jag ville ha...men det blev 205 GTI istället.

Jag blev förstörd redan som barn. På 60-talet fick jag en trehjuling med ratt som man tog några extra fiktiva tag när man skulle runda ett hörn, alltså man lekte att man hade fler rattvarv än vad man använde.
Det fortsatte med en cykel med treväxlad låda på ramröret likt en amerikansk automatväljare, inte konstigt att man blev som man blev.
Sen kom moppen, Suzukin var min ultimata frihetsmaskin, jag bodde på den och han avverka 2700 mil på tre år vilket är mycket.
Jag har nog avverkat alla bilar som finns som drömbilar, men huvuddragen är coupéer i första hand och sedaner i andra hand. Kombi har aldrig slagit på mina hjärtesträngar och dagens suv-trend är utan min förståelse, men så ser jag på bilar mer som estetiska konstverk i första hand och det praktiska långt senare. Därför börjar det bli svårt att hitta modeller som uppfyller mina krav.
Likadant är det med de motorcyklar jag ägt, de har varit i sporttouringsegmentet och det är väldigt få kvar som nya. Multistrada/Adventure i all ära men vackra är de inte.

Still looking for freedom

När jag blir stor ska jag ha...

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Men vad hette styret ? Hade ett likadant på min blåa Zyndapp KS50 sport med 5hk cylinder, 17 mm förgasare ch ställbara munstycke.

Axel61 wrote:
Jag blev förstörd redan som barn. På 60-talet fick jag en trehjuling med ratt som man tog några extra fiktiva tag när man skulle runda ett hörn, alltså man lekte att man hade fler rattvarv än vad man använde.
Det fortsatte med en cykel med treväxlad låda på ramröret likt en amerikansk automatväljare, inte konstigt att man blev som man blev.
Sen kom moppen, Suzukin var min ultimata frihetsmaskin, jag bodde på den och han avverka 2700 mil på tre år vilket är mycket.
Jag har nog avverkat alla bilar som finns som drömbilar, men huvuddragen är coupéer i första hand och sedaner i andra hand. Kombi har aldrig slagit på mina hjärtesträngar och dagens suv-trend är utan min förståelse, men så ser jag på bilar mer som estetiska konstverk i första hand och det praktiska långt senare. Därför börjar det bli svårt att hitta modeller som uppfyller mina krav.
Likadant är det med de motorcyklar jag ägt, de har varit i sporttouringsegmentet och det är väldigt få kvar som nya. Multistrada/Adventure i all ära men vackra är de inte.
Still looking for freedom

Det är bara att jubla för detta inlägg! Tummen upp!

Guran wrote:
Men vad hette styret ? Hade ett likadant på min blåa Zyndapp KS50 sport med 5hk cylinder, 17 mm förgasare ch ställbara munstycke.

Buffalo styre, kom på det nu.

Guran wrote:
Guran wrote:Men vad hette styret ? Hade ett likadant på min blåa Zyndapp KS50 sport med 5hk cylinder, 17 mm förgasare ch ställbara munstycke.
Buffalo styre, kom på det nu.

+1

Med två eller fyra hjul rullar livet lättare

Hehe, jag hade också en Zündapp KS50 75:a, dock på 90-talet då jag är lite yngre. Jag ville bara ha en cool moppe och farsan hade haft en likadan Zündapp i sin barndom, så då var det naturligt att skaffa en. Vill minnas att jag köpte den för 5 000, sålde den 3-4 år senare för 5 000.
Nu på blocket kostar de betydligt mer....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.