Mönsterdjup och vad man kan tycka...

32 inlägg 0 nya
Mönsterdjup och vad man kan tycka...

Jag tycker att denna reklam är förkastlig: http://www.vibilagare.se/partnermaterial/dack-fran-michelin-levererar-prestanda-och-sakerhet-pa-sista-millimetern

1,6 mm mönsterdjup är inget man ska åka omkring på. Eller vad tycker ni?

Gränsfall men vilken enorm skillnad det är mellan fabrikat.

Min Mustang sliter ju gärna bakdäck och Pirelli höll ca 1200 mil.
Nya Mussen levererades med Michelins nyaste sportdäck och efter 1000 mil så ser man faktiskt inte mycket slitage alls. De kommer säkert hålla dubbelt så länge som Pirelli.
Dessutom är dem enormt mycket bättre, våtgrepp är som natt och dag.

Jag anpassar ju ändå farten redan när däcket är nytt så för mig innebär ett minskande mönsterdjup bara ännu mer anpassning. Det handlar om farten vid riktigt vått väglag och passage av vattensamlingar. Tycker att man vet ganska väl vid vilken hastighet och däckkondition man får ett släpp.

6.15

Ja mussen körs ju sällan i regn och slicks är ju bättre på torrt...

Audi A5 SB wrote:
Jag tycker att denna reklam är förkastlig: http://www.vibilagare.se/partnermaterial/dack-fran-michelin-levererar-prestanda-och-sakerhet-pa-sista-millimetern

1,6 mm mönsterdjup är inget man ska åka omkring på. Eller vad tycker ni?

Jag kan hålla med om att Michelins reklam är förkastlig, och dessutom oseriös för 1,6 mm är på tok för lite, oavsett däckproducent, för att det ska vara säkert och speciellt vid vått väglag, gällande risken för vattenplaning och längre bromssträcka.

Följande text och bild nedan finns på konkurrenten Nokians sajt på https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/njut-av-bilkorningen-aven-i-hostrusket-kolla-hur-dina-sommardack-ser-ut/. Tänk på att det som nämns som slitna däck är sådana med 2 mm mönsterdjup.

"Det finns stor skillnad på bromssträckan mellan slitna och nya sommardäck. Testet som finska biltidningen Tekniikan Maailma (16/2016) har gjort visar att slitna däck med två millimeters mönsterdjup hade upp till tolv meter, eller tre billängder, längre bromssträcka än däck med sju millimeters mönsterdjup på våt asfalt från en hastighet på 80 km/t. Bilen med slitna däck hade fortfarande en hastighet på 45 km/t när bilen med nya däck hade stannat. I testet fanns även med ett nytt mjukt dubbfritt vinterdäck, som till och med hade längre bromssträcka än det slitna sommardäcket."

Mönsterdjup och vad man kan tycka...

Hur kan Michelin försvara att man ska köra helt slut på sina däck, om man utgår från ovanstående test? Mycket märkligt. Tänker man en vinn-vinn situation för miljö och klimat då däck används extra länge samtidigt som det ökar möjligheten att minska på den "skadliga" människan?

Min erfarenhet är att Goodyear och Michelin rullar väldigt långt innan de är förbrukade, det kan knappast vara något dåligt eftersom mönsterdjupet då är större efter 2000 mil med Michelin än många andra fabrikat.

1,6mm går väl bra, halva året åker folk omkring på vinterdäck som enligt testen är än sämre. Så vad är problemet? Så länge däcken är lagliga är det väl ok. Och dagens breda däck brukar inte bli jämt slitna så det är dag för nya däck innan dess.

Jag håller med Guran. Ska man noja över att däcken blir sämre ska man väl med den logiken köpa nya däck varje månad för att vara på den säkra sidan. Jag har haft många bilar med slitna gamla däck som dock varit lagliga. Det borde vara en fullträff för miljön om man sliter ut däcken och dessutom medvetet kör försiktigare när man vet att däcken är inkörda.

Kör man riktigt försiktigt, så går det väl att åka på de dubbfria vinterdäcken även på sommaren...

Intressanta kommentarer. Ska man tolka det som att de flesta tycker att 1,6 mm är OK, så borde det ju vara fritt fram för att köpa och köra på de värsta kinesiska lakritsremmarna som oftast döms ut som usla och livsfarliga i de flesta testerna.

John2008:s länk och bild stämmer med min egen uppfattning.

Men vi tycker ju alla olika, även om jag hade förväntat mig en annan respons från alla er bilintresserade. Jag skulle inte sätta min fru, eller för all del mig själv, i en bil med 1,6 mm mönsterdjup på däcken - oavsett fabrikat.

Kör man försiktigt... ja jisses. Kör man försiktigt så lär man ju inte behöva ABS, ESP, Autobroms, säkerhetsbälten och allt annat "Bling-bling" (för att travestera en bakåtsträvare här på hemsidan). Kör man bara försiktigt så händer det ju inget farligt.

Jag brukar byta till dubbfria vinterdäck i början av oktober för att vara redo för vintern och slippa stå där med lång näsa när halkan kommer. Skall man hårddra detta så är ju det helt fel, bättre att åka med utslitna sommardäck som bromsar bättre på våt asfalt. Kan ju köra både en och två månader innan det blir halkigt och då har jag utsatt mig för faran att ha betydligt längre bromssträcka helt i onödan.....

Så då blir helt plötsligt 1,6 mm OK? För att det ena är värre än det andra?

Jag begriper mig inte på sådana resonemang. I min enfald trodde jag nog att man bör sko sin bil med bra däck som passar årstiden och är "bättre" än skitdäck.

Men eftersom jag är överbevisad om att jag har fel, så släpper jag nu detta ämne. Jag hoppas dock att jag slipper möta bakänden av valfri bil på fel vägbana p.g.a. att man vill "rädda miljön". 1,6 mm - ja jag säger då det......

Nä, jag skulle inte släppa ut frun på 1,6 mm, av den anledningen att hon inte har en blekaste aning om hur däcken ser ut.
Själv skulle jag kunna åka med mönster på gränsen av samma anledning, jag har koll på mina däck, vet vad dom klarar av, och kör där efter. Men jag sätter inte på däck med 1.6 mm, eller ens 3 mm som mest.
Har 3-4,5 mm på BMWns bakdäck beroende på var man mäter, dom får gå en säsong till.

Här är en annan text och bild också av Nokian som handlar om hur olika slitna däck har olika andel kontakt med underlaget beroende på hastighet. Observera att Nokian anser att 1,6 mm mönsterdjup är det samma som helt utslitna däck, medan Michelin tycker det är helt i sin ordning och tillräckligt säkert. Se https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/forutse-vattenplaning/

"Väggreppet minskar dramatiskt när hastigheten ökar och däcken är slitna. Bilden visar hur stor vägkontakt däcken med olika mönsterdjup har på en väg där det finns tre millimeter vatten och hastigheten är 75 km/h. Jämfört med en bil som står helt stilla har bilen med däck som har 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar endast 16 procents kontakt med vägen."

Mönsterdjup och vad man kan tycka...

Med Michelins inställning till däck och säkerhet (se länken i allra första inlägget #1) kommer jag inte köpa några däck tillverkade av dem. För vad mer kan man tänkas se mellan fingrarna på?

John2008 wrote:
Här är en annan text och bild också av Nokian som handlar om hur olika slitna däck har olika andel kontakt med underlaget beroende på hastighet. Observera att Nokian anser att 1,6 mm mönsterdjup är det samma som helt utslitna däck, medan Michelin tycker det är helt i sin ordning och tillräckligt säkert. Se https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/forutse-vattenplaning/
"Väggreppet minskar dramatiskt när hastigheten ökar och däcken är slitna. Bilden visar hur stor vägkontakt däcken med olika mönsterdjup har på en väg där det finns tre millimeter vatten och hastigheten är 75 km/h. Jämfört med en bil som står helt stilla har bilen med däck som har 1,6 millimeter av mönsterdjupet kvar endast 16 procents kontakt med vägen."

Med Michelins inställning till däck och säkerhet (se länken i allra första inlägget #1) kommer jag inte köpa några däck tillverkade av dem. För vad mer kan man tänkas se mellan fingrarna på?


Eller så gör Michelin mycket bättre däck än Nokian, det vet du inget om, bara att Nokians däck måste bytas väldigt ofta för att behålla prestandan. Så baserat på att Nokians däck slits väldigt fort prestandamässigt så kommer du inte köpa Michelin ???

Om man nu skall vara sådan som synar allt.... Stämmer dessa fakta från däcktillverkare som vill sälja däck en jäkla massa och få en att byta ofta... Transportstyrelsen är dom uppköpta av däcktillverkare. Däcktillverkare är dom uppköpta av gummitillverkare..... KONSPIRATIONSTEORIER stavas detta *ler*

VI äro alla olika, vilket är bra!
Jag skulle inte heller köra ett däck till 1,6mm.
3-4mm är det minsta som jag kör med. Hade jag bara haft bilen som en shoppingbil inne i stan så hade jag kunnat tänka mig att gå lägre, men eftersom jag behöver köra bil på alla typer av väg i stort sett varje dag så vill jag ha ett djupare mönster.
Samma sak med vinterdäck, jag kör dubbfritt och lägger på dessa innan alla står i kö utanför gummihandlaren och samma sak nu, inte köar jag mellan 1-15 april för att få av dem även om jag i år ändå inte gjort det eftersom jag skall till fjälls i Påsk.

*Robban

Lägg sedan till att mönsterdjupet ska gälla 75% av slitbanan, så är det i princip OK att köra med helt slät kant.
Håller med om Gurans poäng om vinterdäck året runt. Må vara att de klarar vattenplaning bra, men det är då allt. Bromsa kan de inte.

Fråga till alla: när råkade du ut för vattenplaning senast? För min del är det minst 25 år sen.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag kan inte påminna mig att ha vattenplanat med någon bil någonsin. Åtminstone inte mer än att styrningen bara tappat känslan momentant. De sämsta däck jag kört på hade delvis nedsliten cord och gick från 4 mm till det skicket på några mil. Aktiv körning på försvarets flygplatsasfalt (Strängnäs-Malmby flygbas) med torra däck räckte för det.

När blir ett däck farligt? Är det i övergången mellan 2,4 och 2,3 mm mönsterdjup? All vettig bilkörning handlar om att anpassa sig till rådande förhållanden. Svänger vägen eller är den rak? Kör jag en Ferrari eller en ångvält? Så ett däck med 1,6 mm fungerar bra på torr väg men är värdelöst i 200 km/tim genom en vattenpöl. Det gäller att anpassa sin körning.

6.15

Jag får nog lov att återkomma i ärendet - även om jag lovat annat.

Vattenplaning - jo det har jag fått av och till. Det är då farthållaren kopplar ur p.g.a. att däcken roterar olika snabbt. Är det bara jag som råkat ut för det på senare tid?

Sen är det väl ingen "fast" gräns när däcken är kass - det hela handlar väl om att däcken blir sämre och sämre? Om ni inte noterat att bilen blir bättre att hantera när ni bytt till nya däck - ja då tycker jag att ni inte har känsla för bilkörning ö.h.t. Möjligen undantaget för körning rakt fram och utan att bromsa.

Sen dyker det frekvent upp det där med "att köra försiktigt" och att "anpassa sin körning". Jag begriper inte resonemanget - milt sagt. Ska du panikbromsa för ett barn som oförhappandes kutar ut i vägen, så måste väl rimligen däckens (och bilens) retardationsförmåga vara av i alla fall "lite" intresse? Eller kanske bromsförmågan i din bli inte är så där värst viktig - du kör ju försiktigt.

Men visst, kör ni bara på era usla däck ner till 1,6 mm på 75% av ytan - men kör extra försiktigt. Själv byter jag vid ca 4 mm.

Slutligen; jag milt sagt förvånad över kommentarerna i denna tråd - och inte minst sagt bekymrad. Ni (inte alla) får ju "klarsynt" att framstå som just klarsynt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.