Mitsubishi Motors meddelade idag att man kommer att lämna Europa:
https://www.am-online.com/news/manufacturer/2020/07/27/mitsubishi-motors-in-the-uk-shares-unexpected-market-withdrawal-plan-with-dealers
https://europe.autonews.com/automakers/mitsubishi-wind-down-europe-business
Kommentarer
Får vi deras bilar med Renaultlogga sen?
Dom japanska märkena tynar bort. Subaru har tre modeller i Sverige och Honda en handfull. Kanske handlar det om den svåra pågående omställningen som tar mycket resurser och där biltillverkarna måste spara.
Renault/Nissan/Mitsubishi-alliansen har ju uttryckt att Renault och Dacia ska bli koncernens fokus i Europa.
I våras meddelades att Lada skulle slutas säljas i EU, och alliansen istället satsar på Dacia i lågprissegmentet.
Att Mitsubishi nu lämnar Europa är naturlig del i samma strategi. Frågan är om nya Outlander PHEV kommer att säljas under annat varumärke?
Apropå #3. Subaru säljer bra i Nordamerika, och där är det förstås inte alls lika viktigt med lägre bränsleförbrukning, plug in-hybrider och elbilar som i Europa. De har satt Europa på undantag genom att inte hänga med i den utveckling som är viktig här.
Samma sak gäller Honda kanske. De har dock en hybridversion av Accord som får bra recensioner, men sådana drivlinor tycks inte hamna i de modeller de säljer i Europa.
Det var en tråkig överraskning. Men man spår ju att årets förlust blir ca 12 miljarder kronor, så något måste väl göras.
https://www.svd.se/chockerande-siffror-sankte-mitsubishi
Jag tror nog dom kommer fortsätta sälja Outlander och om någon mer kommer som laddhybrid
Snarare blir det en konsekvens då dom beslutat att inte uppdatera sina modeller.
https://tekdeeps.com/mitsubishi-leaves-europe-after-deciding-that-it-will-not-update-its-cars/
Grosser: som jag tolkar artikeln du länkar till ska nya Outlander *inte* säljas i Europa. Eller?
Och här: https://www.autoexpress.co.uk/news/352852/mitsubishi-confirms-gradual-retreat-uk-and-european-market
” Mitsubishi will depart the UK and European markets in the near future, following confirmation that it won’t introduce any new-generation models to Europe or develop cars for the European market moving forward.
Its existing model line-up will remain on sale in Europe and the UK for as long as emissions regulations and residual stock levels will allow.”
Denna tråd är stängd.