Marknadspositionering

54 inlägg 0 nya
Marknadspositionering

Vad är det som gör att olika bilar säljer?
När jag växte upp var det "Noll till hundra" som var skrytmåttet i bilannonserna. Nu när vanliga familjebilar gör den sprinten på mellan sex och sju sekunder så är det sällan man har nytta av det.
När Jaguar skulle sälja E-type påstod de att den toppade 150 mph (241 km/h) och 90-talets mest fantastiska bil McLaren F1 toppade 240,1 mph. Sen dess har det väl varit några andra som skrutit med toppfarten, men på vanliga bilar är det inte direkt skrivet med stor fetstil längre.
Tittar man på annonser idag så dominerar förbrukningssiffror som väl är lika realistiska som nämnda Jaguars toppfart.
Laddhybrider annonseras med hur många kilometer de kan köras på el och elbilar med räckvidden.
Vad fångar folks ögon? Är det 1016 kr/mån som får folk att reagera? Blir man då inte irriterad när man ser alla dolda siffror som gör de där 1016 onåbara?

Tror det är förbrukning, laddmöjlighet och utrustning som fångar folks ögon. Toppfart och 0-100 är nog inget som säljer längre. Sen tror jag det som säljer allra mest i Sverige är lull-lull för pengarna. Se bara på diverse skribenter här i trådarna som är så stolta över att deras bil för 200kkr har mer utrustning än en "premiumbil" som kostar mer än det dubbla. Det är nog därför Hyundai och Kia säljer så pass bra i Sverige, för de erbjuder mycket utrustning till ett, i sammanhanget, rimligt pris. Väghållning, ljudnivå, styrkänsla och fjädringskomfort bryr sig nog försvinnande få personer om.

I detta forum är det liter per mil som positionerar mest, och ger flest inlägg. Ha ha, min bil drar mindre än din, typ...

Nog kan jag erkänna att värde för pengarna var en faktor när jag valde att köra KIA. Fast jag tycker inte den är speciellt bullrig eller har dåliga egenskaper. Motsvarande utrustad europeisk bil hade nog kostat några kronor till om det hade funnits.
Jag ser mig inte som en typisk bilköpare heller pga mitt intresse för att KÖRA bil. För mig "måste" det finnas något udda/kul/intressant med bilen för att jag ska fastna. Statistiken talar för att alla inte är som jag.

Det som skulle attrahera mig och åtminstone få mig att fundera på att byta bil skulle vara en modell som ligger före sin tid och utstrålar framtidssäkerhet. Tesla har haft sådana vibbar men nackdelarna har dykt upp sedan den första hajpen. Det känns som att vi passerat peak Tesla. En rimligt prissatt energieffektiv lätt bil med lång räckvidd och god estetik skulle tilltala mig.

Interiören måste vara modern med digital instrumentering och snygga inbyggda skärmar. Aktiv och passiv krocksäkerhet är självklart och finns den högsta autonoma nivån färdig så är det ett plus. Bilen måste kunna dra lite vikt och ha bra förmåga när det gäller framkomlighet. Man vill inte bli stående på en 10-cm iskant.

Jag accepterar steget efter skyltavläsning dvs ISA men vill gärna kunna overrida tillfälligt exv vid omkörning av långtradare. Ingår pgm-rader för km-skatt så slipper jag betala extra för det när det införs.

6.15

7 års garanti i anonserna säljer riktigt bra fast 99% aldrig kommer att behöva det oavsett fabrikat.

Digital instrument kluster säljer till männen fast det gammla klassiska fungerar minst lika bra till lägre kostnad.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso: en nyfiken fråga, varför skulle det bara vara till männen digital instrumentering säljer? Sen fungerar det ju inte lika bra med gammalt klassiskt då du kan få upp betydligt mycket mer information i det digitala utan att det blir rörigt då du själv kan styra vad du vill se och när. Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

För mig är det just viktigast med vägållning, ljudnivå, vibrationskomfort, fjädringskomfort, styrkänsla m.m. Och, ärligt talat, så tycker jag inte att det händer så himla mycket med bilarna på det området. Har kört flertalet nya modeller och jag kan inte påstå att de går så fantastiskt mycket bättre på vägen än min X3:a. De kanske är tystare, men någon hårresande skillnad är det knappast. En ny E-klass är inte enormt mycket mer komfortabel än mina föräldrars 10 år gamla E-klass heller. Nej, det mesta händer på elektronikens område, det blir allt mer och mer avancerade infotainment och körhjälpssystem på bilarna.

Henrik M wrote:
mso: en nyfiken fråga, varför skulle det bara vara till männen digital instrumentering säljer? Sen fungerar det ju inte lika bra med gammalt klassiskt då du kan få upp betydligt mycket mer information i det digitala utan att det blir rörigt då du själv kan styra vad du vill se och när. Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

Haha gammal och konservativ kanske.
Att många män lägger 10000 för att få digitalt om man kan få det är nog ett faktum.
Men på tex peugot som jag testade var det som ett flipperspel i 10 sekunder men medytterst få möjligheter.
Och visst är det oändliga möjligheter på en dyrare Volvo men ja är nog skeptisk ändå.

På min bil har jag nav och kan spegla telefonen på mitten skärmen om jag vill.
Men det faktum att man sällan använder nav och jag får nav info i högtalarna hur och var och meter etc och tydlig stor pil och meter mellan mätarna om jag mot förmodan inte hörde infon.

Nja överdrivet tycker jag med digitalt clustrr och 75% av kvinnorna vädesätteter nog usb i baksätet till barnen och säkerhets detaljer som lastnät mm mm skulle jag tro.

Och jag kan hålla med om att tillverkningskostnaden är densamma eller billigare men köparen får lägga på extra slanten ändå.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Henrik M wrote:
Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.

Kan tänka mig att utvecklingen av mjukvaran(grafik, gränssnitt osv) är ganska dyr. Borde ju annars vara mycket billigare att sätta dit en skärm istället för massa små rörliga delar i en traditionell mätartavla.

Apex wrote:
Henrik M wrote:Och jag är nästan säker på att det digitala är billigare idag i tillverkningskostnad än det gamla klassiska mekaniska mätarhusen.
Kan tänka mig att utvecklingen av mjukvaran(grafik, gränssnitt osv) är ganska dyr. Borde ju annars vara mycket billigare att sätta dit en skärm istället för massa små rörliga delar i en traditionell mätartavla.

Mjukvaran kan bli dyr, men utslaget på antalet enheter blir kostnaden nästan försumbar!
Skärmar i sig, speciellt de som blir programmerbara för att passa resp. bilägares önskemål kommer alltmer och är naturligtvis alldeles utmärkt.
Kladdskärmar är ett otyg, men det är något vi tvingas att vänja oss vid.
Fysiska strömställare är dyra både i tillverkning, montering och inkoppling och slits mer än en ikon och så är ju allt fler vana vid att kladda på ikoner i sina mobiler.
Det är kostnadsjakten som styr, kan man dessutom lura kunden att betala mer för en billigare produkt har man lyckats.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 - har du nåt som bekräftar ditt påstående om att bilägare nästan aldrig behöver nyttja bilarnas garanti ? Alla mina nyköpta bilar (rätt många) utom en enda har krävt garanti-åtaganden. Även vår KIa har krävt ett garantiåtagande efter ca: 4 år och ett annat lite tidigare. Så jag tar väldigt gärna emot 7 års garanti istället för de 2 år som tyvärr många märken fortfarande envisas med.

Pi, det är ju helt riktigt att det känns tryggt med lång garanti, men vad många inte tänker på är att det inte är gratis, man får betal för garantin vid bilköpet.
Behöver man inte utnyttja garantin är det ju ett plus. Främst för leverantören!
Men har man bara två års garanti som man betalat för och något dyrt inträffar efter tre år saknar man nog att man inte betalat lite extra för lång garanti.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

mso 1000 wrote:
Haha gammal och konservativ kanske.
Att många män lägger 10000 för att få digitalt om man kan få det är nog ett faktum.
Men på tex peugot som jag testade var det som ett flipperspel i 10 sekunder men medytterst få möjligheter.
Och visst är det oändliga möjligheter på en dyrare Volvo men ja är nog skeptisk ändå.
På min bil har jag nav och kan spegla telefonen på mitten skärmen om jag vill.
Men det faktum att man sällan använder nav och jag får nav info i högtalarna hur och var och meter etc och tydlig stor pil och meter mellan mätarna om jag mot förmodan inte hörde infon.
Nja överdrivet tycker jag med digitalt clustrr och 75% av kvinnorna vädesätteter nog usb i baksätet till barnen och säkerhets detaljer som lastnät mm mm skulle jag tro.
Och jag kan hålla med om att tillverkningskostnaden är densamma eller billigare men köparen får lägga på extra slanten ändå.

Till att börja med kostar det väl knappast 10.000 extra till nån bil?! De som har det har väl det som standard, tror bara det är vissa VAG-modeller som fortfarande mjölkar kunden på den pengen....och de tar 4900 till Passat iaf.
Sen ett faktum att man sällan använder navi? Det är väl inget faktum....väldigt individuellt, du kanske inte använder navin ofta, men jag vet massor av folk som använder den jätteofta, själv använder jag den riktigt mycket. Och jag hatar att få stereon avbruten av vägvisarrösten så den är det första jag stänger av i en bil. Mycket trevligare ha den i instrumenthuset med en tydlig karta och markering av hur och vart man ska.
Sen tror jag du är väldigt gammaldags i dina värderingar om du tror att män värdesätter sådant mer än kvinnor och att de mer värdesätter barnens behov av USB.......välkommen till 2019 säger jag då.

...eller också är du Henrik en något fartblind teknik-freak ? Inget illa ment med det men jag kan säga att väldigt många i bekantskapskretsen ligger nog mera åt de tankar mso 1000 framför. Rätt eller fel - vem vet ?

haha, då känner du inte mig Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Skodaägare wrote:
Tror det är förbrukning, laddmöjlighet och utrustning som fångar folks ögon. Toppfart och 0-100 är nog inget som säljer längre. Sen tror jag det som säljer allra mest i Sverige är lull-lull för pengarna. Se bara på diverse skribenter här i trådarna som är så stolta över att deras bil för 200kkr har mer utrustning än en "premiumbil" som kostar mer än det dubbla. Det är nog därför Hyundai och Kia säljer så pass bra i Sverige, för de erbjuder mycket utrustning till ett, i sammanhanget, rimligt pris. Väghållning, ljudnivå, styrkänsla och fjädringskomfort bryr sig nog försvinnande få personer om.

Ha ha, när jag läser ditt inlägg så får jag uppfattningen att här har vi en som betalat dyrt för en bil som accar fort, tillhör premiumsegmentet med bra väghållning, låg ljudnivå och vass styrning, men likt förbannat så är det ingen av grannarna på gatan som tittar på min bil. Men den där jä-la Torsten och hans nya Kia Niro för 199,990 står dom i fönstret och ger tummen upp till:)

Inget ont menat, dom flesta här vet att du uppskattar ditt märke, men det kändes som att det fanns ett uns av bitterhet i ditt inlägg;)

40-talisten wrote:
I detta forum är det liter per mil som positionerar mest, och ger flest inlägg. Ha ha, min bil drar mindre än din, typ...

Ja det verkar ligga mycket prestige i den frågan:).

Henrik M wrote:
haha, då känner du inte min Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Haha. Vi blir väl också fartblind och hemma tam så att säga.

Jag tittar till 99,99% på vägen och adaptiva farthållaren ser till att jag håller exakt den hastighet som är bruklig och bilen anpassar sig till omgivningen.
Telefon och nav pratar man med utan skärm.

Elbaklucka skulle jag inte byta bort nu när man har.
Köpa en bil utan LED strålkastare går bort.

Det är väl som sagt det man blir van vid värdesätter man.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Henrik M wrote:
haha, då känner du inte min Pi, nej jag är absolut inget teknikfreak, tvärtom faktiskt, men jag ser fördelar med saker. Helt klart tycker jag valfrihet på en digital skärm är bättre än "gammaldags" mätare som bara visar samma hela tiden utan möjlighet att välja.

Haha. Vi blir väl också fartblind och hemma tam så att säga.

Jag tittar till 99,99% på vägen och adaptiva farthållaren ser till att jag håller exakt den hastighet som är bruklig och bilen anpassar sig till omgivningen.
Telefon och nav pratar man med utan skärm.

Elbaklucka skulle jag inte byta bort nu när man har.
Köpa en bil utan LED strålkastare går bort.

Det är väl som sagt det man blir van vid värdesätter man.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag gillar flexibla skärmar, vill jag ha numerisk visning av hastigheten kan jag få det, vill jag bli av med den onödiga varvtalsvisningen går det bra och vill jag ha navin i skärmen, som på Volvon, är det utmärkt.
Man behöver inte vara teknikfreak för att uppskatta sådant.
Men ikoner kommer jag aldrig att gilla, jag vill ha fysiska vippor, som på gamla engelska bilar, där man både känner och ser läget.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.