Märkliga priser på besiktningen

37 inlägg 0 nya
Märkliga priser på besiktningen

När jag nyligen var och besiktigade min skåpbil reagerade jag på priset.

Bara för att det är en "lastbil" så kostar den 595kr och besiktiga.
Nu hade jag en dålig styrled, inget att säga om det, den byttes, men ombesiktningen kostade 395 kr! Hade det vara samma bil fast regad som personbil hade det kostat 280 kr.

Jag undrar ju varför en bil med färre kontrollpunkter kostar mer när det är samma port och lyft,..

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja du... Intressant fråga. Min husbil har en totalvikt på 4250 kg och kostade då ca 50% mer än exakt samma typ av husbil som var registrerad för en totalvikt på 3500 kg... Samma lika fast ändå inte... Hmmm

*Robban

Robban: ja, där har du en annan konstig sak. Varför?
Nu har jag inte kollat alla bolag, men nog verkar de ha ungefär samma priser (förutom enstaka erbjudanden)
Låter mer som samverkan än konkurrens.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommer inte ihåg vad det kostade när jag besiktade husvagnen senast men det var en slant. Och hur avancerad var den besiktningen? Tja, de skakade vagnen lite och kikade på däcksidorna.

6.15

Den värsta "stölden" är nog trots allt vid besiktningen av obromsade släpvagnar. Dom kollar belysningen, chassinumret, att kulkopplingen inte är glapp samt att hjullagren är OK. Gjort på typ 2 minuter.

Å andra sidan är man ju glad över att de inte gör en brottsplatsundersökning av vagnen utan slarvar över.

6.15

Det finns ju "buskar" också, och de tar förstås tid, även om de fordon som är fina går snabbt.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ju dyrare besiktning desto bättre ty "Man får vad man betalar för". Det har jag hört i alla fall. Jag tyckte dessutom att jag hörde något om att besiktningen skulle bli bättre på alla vis när monopolet upphörde.

Färre individer som är kunniga på lastbilar, än personbilar, samt att besiktning av lastbilar kräver annan och större lokaler och kraftigare utrustning. Med samma resonemang kan man tycka att en 1996 Polo, borde kosta mindre att besikta än en 2016 V90, men det är ett och samma pris. Så för att summera.

Tillgång till kunnig personal
Större och kraftigare utrustning
Behov av större lokaler

Lika med dyrare.

Eller så håller man sig med ny bil som inte behöver besiktigas. På så vis spar man flera hundra :)

Ivarsson wrote:
Färre individer som är kunniga på lastbilar, än personbilar, samt att besiktning av lastbilar kräver annan och större lokaler och kraftigare utrustning. Med samma resonemang kan man tycka att en 1996 Polo, borde kosta mindre att besikta än en 2016 V90, men det är ett och samma pris. Så för att summera.
Tillgång till kunnig personal
Större och kraftigare utrustning
Behov av större lokaler
Lika med dyrare.

Då läste du inte vad jag skrev i #1: samma port och lyft. Det är en liten station, de har bara en port.
Dessutom samma personal.
T.ex. en Caddy som lastbil blir mycket dyrare än en Caddy som personbil, trots färre punkter att kolla.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är som vanligt med prissättning. Man tar inte betalt efter sina kostnader utan efter hyr mycket man kan få. En personbil drabbar en hushållskassa och en lastbil (oftare) ett företag. I företaget förväntar man sig kostnader för att driva verksamheten.
Apropå det behöver jag besikta min privatägda lastbil. Tack för påminnelsen!

Lätt lastbil har alltid varit dyrare än personbil. Varför kan man som sagt fråga sig.

Heja avregleringen.

Innan avregleringen hade jag inte haft ett antal tider att välja på imorgon (lördag) när jag kom på att jag skulle boka tid tidigare idag.

Och som sagt, lätt lastbil var även dyrare innan avregleringen.

L. Mäkinen wrote:
Innan avregleringen hade jag inte haft ett antal tider att välja på imorgon (lördag) när jag kom på att jag skulle boka tid tidigare idag.

Precis, avregleringen har haft samma effekt som andra avregleringar: bättre tillgänglighet men högre priser. Åtminstone bättre tillgänglighet där kunderna finns, dvs där det inte är glesbefolkat. Jämför avregleringen av apoteksbranschen, samma sak där. I mitt närmaste köpcentrum finns 3-4 apotek nu, med bättre öppettider. Baksidan har de som bor i glesbygd och behöver ovanliga läkemedel, som nu inte alltid lagerhålls där.

...om det dessutom finns ett apotek i glesbygden - eller en bilprovningsanläggning... De kommersiella aktörerna är ju inte dummare än att de etablerar sig där största kundunderlagen finns.

Lite OT men läkemedel beställer man billigast över Nätet. Även receptbelagda. Sedan kan man välja vart man vill få sitt paket.

6.15

hultarn wrote:
Ivarsson wrote:Färre individer som är kunniga på lastbilar, än personbilar, samt att besiktning av lastbilar kräver annan och större lokaler och kraftigare utrustning. Med samma resonemang kan man tycka att en 1996 Polo, borde kosta mindre att besikta än en 2016 V90, men det är ett och samma pris. Så för att summera.
Tillgång till kunnig personal
Större och kraftigare utrustning
Behov av större lokaler
Lika med dyrare.
Då läste du inte vad jag skrev i #1: samma port och lyft. Det är en liten station, de har bara en port.
Dessutom samma personal.
T.ex. en Caddy som lastbil blir mycket dyrare än en Caddy som personbil, trots färre punkter att kolla.

Då förstår du inte vad jag skriver. För att besikta lastbilar så krävs det annan utrustning och personal. Bara för att du har en liten lastbil, måste du givetvis betala för att det ska gå att besikta stora lastbilar där.

Ivarsson wrote:

Då förstår du inte vad jag skriver. För att besikta lastbilar så krävs det annan utrustning och personal. Bara för att du har en liten lastbil, måste du givetvis betala för att det ska gå att besikta stora lastbilar där.

När samma personal kör lätta lastbilar och personbilar på samma bana - vad är då skillnaden? Förutom färre kontrollpunkter på en lastbilsregad skåpbil. De besiktigar inte större lastbilar där. Vad motiverar prisskillnader över 40%?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.