Manuellt läge i automatlåda?

19 inlägg 0 nya
Manuellt läge i automatlåda?

Tjena! Jag har kanske en löjligt dum fråga men jag ställer den ändå!
Jag ska börja ta körkort för automat och tänker på de lådorna som har ett läge där man välja att växla manuellt (geartronic?). Är detta något jag får nyttja med enbart mitt automat körkort?

Tack på förhand vänner!
(Ber om ursäkt om detta hamnar i fel post eller om det är en fråga som redan fått sig sitt svar i tidigare forum)

Nej det kan du inte. Räknas som automat med växelväljare. Manuell bil har du en pedal till, kopplingen där harvdu skillnaden Trafikverket gör.

Tycker att Patriks svar blev en aning tvetydigt relativt frågan men jag kan inte tolka det på annat sätt än att saknas kopplingspedal så är bilen automatväxlad.

Jo så är det, saknas kopplingspedal är lådan automatisk, men det är även lite tvetydigt att kalla det manuellt läge på en automatlåda eftersom lådan fortfarande delvis växlar automatiskt.
Det handlar ju främst om att spärra lådan för automatisk uppväxling, t.ex. vid färd i kraftiga utförslut för att kunna utnyttja motorbroms, nedväxling sker ju vanligtvis automatiskt oavsett vad väljaren står på.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tackar för svar! Jag var otydlig och menar självfallet att bilen saknar koppling. Men om jag förstår er rätt så är detta något jag får nyttja?

Koppling = manuell låda, ingen koppling = automatlåda. Ev "manuella" lägen i automatlådan innebär ändå att det är en automatlåda. Det man inte lär sig med "automat-körkort" är ju att hantera just kopplingspedalens och växelspakens samverkan. Har man inga fysiska problem som omöjliggör att köra manuellt växlad bil så tycker jag personligen att man skall försöka ta ett körkort där man får köra en sådan bil - det finns ju trots allt mängder av manuellt växlade bilar på marknaden.

Tack som tusan för svar!

Pi: Dock kan ditt svar utökas lite till: Saabs Sensonic hade ingen kopplingspedal men var ändå en manuell låda i pappret. Funnits ett par till såna här exempel under årens gång även om de inte såldes i några massor.

Ja, vill man hitta väldigt ovanliga undantag så finner man alltid sådana....
F ö fanns det långt före Saab Sensonic bl a Ford Taunus med s k Saxomat-låda - samma princip men väldigt ovanliga idag.
Sen misstänker jag att dessa ändå betraktas som automatiska lådor ur strikt juridisk synpunkt eftersom de inte kräver att man hanterar kopplingspedalen. Det är väl i princip ingen skillnad i det avseendet mellan dessa och de s k robotiserade växellådorna som bl a Opel och PSA använt under senare år.

Pi: Vad skrev jag nyss? På pappret var Saabs Sensonic en manuell låda. Därav att många bytte dem mot vanlig manuell när de krånglade, krävdes ingen omregistrering.
Såklart det finns undantag för allt, därav mitt svar då du förenklade lite väl mycket med ditt lite felaktiga svar ovan.

Henrik - hade t ex saabnisse skrivit exakt mitt svar så hade du inte protesterat utan det är helt beroende på att just jag skrev det. Så mitt svar var nog inte felaktigt sett ur TS synvinkel.

bejje wrote:
Pi wrote:Har man inga fysiska problem som omöjliggör att köra manuellt växlad bil så tycker jag personligen att man skall försöka ta ett körkort där man får köra en sådan bil - det finns ju trots allt mängder av manuellt växlade bilar på marknaden.

Det hade varit mitt svar för några år sedan också, men nu är jag inte så säker längre. Dels så exploderar automatlådebilarna på marknaden. Allt färre väljer manuell låda, men utöver det så är ju alla elbilar och hybrider per automatik automatlåda. Tror knappast man har någon nytt av kunskapen av manuell växling om säg 5-10 år.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Vad gäller själva frågan så instämmer jag i att det måste vara frånvaron av kopplingspedal som räknas. Det finns ju ofta av manuella möjligheter som växlingspaddlar på ratten, och så finns halvautomatiska (?) lådor som de Peugeot körde med tidigare. Men utan kopplingspedal: automat. För ett myndighetssvar på detta är det väl Transportstyrelsen som är aktuell.

Sedan vad gäller körkort så tycker jag också att automat fungerar bra, med samma argument som bejje. Det går alltid att hyra automat också, när man är på resa. Har man ett jobb som kräver bilkörning med olika fordon så är det en annan sak. Och inte minst så är förstås utbudet av litet äldre och billiga begagnade bilar mycket större med manuell låda. Vilket kan vara viktigt för en ung person. Men generellt tycker jag inte att körkort för automat är en dålig idé.

Ser ingen större anledning att ta körkort för manuell låda idag. Om prognoserna slår in och alla snart kör elbilar så blir ju i stort sett alla nya bilar automatväxlade. Man spar både tid och pengar på att ta körkort för automat.

Biltjuvarna i USA klarar inte av att stjäla manuella bilar. Det lär väl bli samma utveckling här...

Det beror på vilket intresse man har av gamla bilar.
Sonsonen har precis fått sitt kort och det blev för manuell, men det beror på det som tidigare påpekats, det finns ett väldigt stort utbud av beg. manuellt växlade bilar.
Så om kortet kostar mer, kan det ändå bilen bli billigare!
Sedan har vi ju det här intresset för veteranbilar.
Om det finns!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det finns miljoner skäl att ha ett körkort för manuell låda - alltså alla miljoner bilar på vägarna idag som inte är automatväxlade. Men är man relativt ointresserad av bilar och bara köper nya så kan man ju klara sig med ett "automat-kort". Men jag håller med saabnisse i det mesta han skrivit ovan.

Varför skulle körkortet bli billigare? Är ju helt individuellt. Skulle inte förvåna mig om de som tar körkort för bilar med koppling betalt mindre.
Min känsla är att de som tar för automat har lite svårare för bilkörningens krav på koordinerade kroppsrörelser. Finns ju sådana som aldrig lär sig koordinera koppling och gaspedal och sedan en växelspak uppe på det. Så är ju bra att dessa får möjlighet att få ett körkort som gör det möjligt för dom att köra och garanterat även en mycket säkrare framfart.

Om det blir billigare eller inte, beror ju förstås på när man tar körkort. Själv tog jag i 30-års åldern (för manuell) och jag kan, utan tvekan säga att det hade varit betydligt billigare att ta för automat. Tog man själv körkort i unga år, så kan det nog vara svårt att ha förståelse för hur lång tid det tar att lära sig manuell växling när man är äldre.
Och då har jag ändå inga större problem med koordinationen.
Och Pi:s kommentar om bilintresse förstår jag inte alls. Jag är oerhört intresserad av bilar, men också ganska ointresserad av att växla själv.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.