London tar betalt för avgasbovar

14 inlägg 0 nya
London tar betalt för avgasbovar

Från SVT TextTV:

"London tar betalt för avgasbovar

London inför en ny avgift för de
allra äldsta och mest miljöfarliga
bilarna, säger den brittiska
huvudstadens borgmästare Sadiq Khan.

Avgiften på tio pund, motsvarande
cirka 115 svenska kronor, ska betalas
för bilar som inte uppfyller vissa
miljökrav.

Avgiften gäller vardagar 7-18, under
samma tid som trängselskatten på 11,5
pund. Vissa bilägare kommer alltså
att behöva betala motsvarande över
250 svenskar kronor för att köra
genom London."

Helt rätt grundtaktik. Vet inte mer exakt om hur det klassas men tycker att man borde sågs dieseldebatten och satsa på något liknande här. Gå på exempelvis euroklassning.
Sedan att kanske faktiskt våga ta betalt för trängselskatten. 11,5 pund är ju lite mer motiverande jämfört med 11 kronor...

Ja 11 kronor har ju inte hjälpt.

Skönt att göra det till en ekonomisk fråga vem som har rätt att grisa ner i stan. Har man råd kan man köra vad som helst...
Jag tror mer på att sätta regler för vilka nivåer av rening som krävs för att köra på olika ställen.

L. Mäkinen wrote:
Skönt att göra det till en ekonomisk fråga vem som har rätt att grisa ner i stan. Har man råd kan man köra vad som helst...
Jag tror mer på att sätta regler för vilka nivåer av rening som krävs för att köra på olika ställen.

Problemet med totalförbud är ju när Tant Agda 79 skall besöka sonen på Sveavägen eller när Familjen Olsson med sin V70 -02 har köpt en garderob de vill hämta upp på Strandvägen.
I detta fall kan de betala och göra det, eller i Londonexemplet helt enkelt åka utanför tiden. I annat fall kan de inte helt enkelt.
Sedan finns det, såg jag när jag kikade på hesidan för detta i London, en tidplan för olika faser i införande och förändring i framtiden.

Betänk även att de flesta som verkligen har råd att grisa ner som du säger, de äger sällan en bil som är äldre än att den precis börjat bli skitig. Sedan är den ju för gammal och måste bytas, ty man kan ju inte köra med en bil som är flera månader gammal - det är ju dålig status.

Räknade lite kort och att ta en redigt gammal bil (nu undantar vi, och även London i många fall, veteranbilar) in i de mest centrala delarna av London kostar 400 spänn! Inte ens snuskrikpellarna skulle nog betala 400 spänn, fem dagar i veckan. De skulle ju dessutom ändå ha bytt bil trettiotvå gånger de senaste 15 åren och har därmed en som klarar morgondagens krav...

Familjen Olssons Rullande Dass får väl stå kvar hemma och så budar de hem garderoben.
Jag är för zoner med krav på noll lokala utsläpp.

Hur gör du om du bor där då, när detta införs? Och du inte har råd att skaffa en bil som uppfyller de kraven? Hur gör du om du skall hälsa på någon där och du inte har den bilen som klarar det? Och du kanske dessutom kommer långväga ifrån? Och så vidare. Det kommer innebära alldeles för stora problem i det korta perspektivet. Men har du möjlighet att betala och att det sedan finns en glidande skala för när t.e. Euro 5 förbjuds, sedan Euro 6, och så vidare så hinner folk lättare ställa om sig. Vi har kört med förbränningsmotorer i över hundra år. Inte mycket revolutionerande har egentligen hänt sedan starten. Att ställa om allt till nollutsläpp över en natt är mycket mycket svårt och kostar på tok för mycket för den enskilde och samhället.
I ditt exempel så - tja, har du en budfirma som klarar nollutsläpp lokalt?

Ja i en megastad med över 10 miljoner invånare är det rätt grundtaktik. I Sverige hade det bara varit ett sätt att straffa bilister ännu mer.

Apex wrote:
Ja i en megastad med över 10 miljoner invånare är det rätt grundtaktik. I Sverige hade det bara varit ett sätt att straffa bilister ännu mer.

Fast området som berörs har drygt 136,000 invånare. Ungefär samma som Södermalm i Stockholm. Det är mest affärer och arbetsplatser.

Xanthopteryx

Hur många människor är det som rör sig i det området per dag i London kontra Södermalm i Sthlm? Gissningsvis är det 5-10 ggr fler i London. Hur många bilar finns det i London? Ca 2.6 miljoner registrerade, alltså mer än invånarantalet i hela Stockholms län.

Apex wrote:
Xanthopteryx
Hur många människor är det som rör sig i det området per dag i London kontra Södermalm i Sthlm? Gissningsvis är det 5-10 ggr fler i London. Hur många bilar finns det i London? Ca 2.6 miljoner registrerade, alltså mer än invånarantalet i hela Stockholms län.

Självklart är det så, men de flesta behöver ju faktiskt inte röra sig där med bil. Likaså är det i störa delar av stockholm (inte alla tyvärr då vägdragningarna ibland gör det omöjligt att på ett vettigt sätt ta sig från A till B utan att passera de tjorviga delarna).
De enda gångerna jag åker bil in till stan är vid sjukhusbesök då vi inte kan ta oss dit medelst kollektivt eller om jag skall köpa något stort och tungt eller om jag tyvärr måste ta mig igenom till södra änden. Annars alltid kollektivt.
Skulle gladeligen betala om det då innebar att det faktiskt FLÖT! För att alla som inte Måste ta bilen åker på bättre sätt, eller samåker.

Xanthopteryx

Anledningen till att det inte flyter på är usel infrastruktur som beror på inkompetens bland de som bestämmer. Har kört bil i städer som är 10 gånger större än GBG(där jag bor)där trafiken flyter på jättefint. Hade också betalat för att få trafiken att flyta, men den enda skillnaden i GBG sedan man införde trängselskatten är att man nu får betala för att stå i kö.

Apex - då får du väl engagera dig själv politiskt i din hemstad om alla nuvarande politiker är "inkompetenta". Det är ju en möjlighet vi faktiskt har i vårt land.

Pi

Jag påstår inte att jag själv har den kompetensen, men den finns bevisligen i städer runtom i Europa där trängsel är ett verkligt problem och inte påhittat som i GBG med sina fjuttiga 600000 invånare.

En stor del av problemet med trafik som inte flyter i våra svenska "storstäder" handlar ju tyvärr om bristande förarkunskap, om för många stora klumpiga bilar i en miljö där småbilar passar bättre, samt mycket riktigt att man på gott och ont lappar och lagar det nödvändigaste i trafikmiljön i stället för att ta helhetsgrepp. Tror inte man ska tala om inkompetenta politiker, utan mera om att de får undermåliga beslutsunderlag.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.