Kilometerskatt utreds

43 inlägg 0 nya
Kilometerskatt utreds

Quote:
Vi går mot en allt mer automatiserad och elektrifierad fordonsflotta, vilket i grunden är positivt, men när den fossildrivna biltrafiken minskar och vi tankar mindre bensin och diesel kan skatteintäkterna minska. Samtidigt finns också en risk att körsträckorna ökar, i takt med att självkörande fordon blir lättillgängliga och billiga, säger Anders Roth.

En optimal kilometerskatt ska alltså både sänka utsläppen och trängseln och kompensera för uteblivna skatter. Genom att modellera olika scenarier för hur ett kilometerbaserat avgiftssystem kan se ut ska forskarna ta fram en metod för hur man kan räkna på ett avståndsbaserat skattesystem på både för Sverige som helhet och för städer.

http://www.energinyheter.se/20170907/18336/framtida-kilometerskatt-personbilar-utreds

Det var väl ganska väntat. Ny teknik ger goda möjligheter att variera skatteuttaget utifrån olika parametrar som kan gälla trängsel, trafikbelastning, olycksfrekvens mm. Går det att få ut en hävstång som i fallet med bränsleskatten där moms läggs ovanpå andra skatter så är det ju positivt. För staten.

6.15

Och nya mygelmöjlighetrt.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Oavsett hur det jobbas på att bilar skall förbruka mindre bränsle, hybrider tas fram och elbilar börjas säljas så kommer staten inte att förlora en enda skattekrona, det kan vi vara säkra på. Bilisterna är statens bästa kassako och en sådan gör man inte av med.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

pinjong, nu försöker du styra debatten! ;)

Skatten är nr1 i ett högskattesamhälle, allt annat sekundärt.

Känns logiskt att skatt är högt prioriterat i ett högskattesamhälle.

Tycker det är bra att man utreder kilometerskatt, inte som enda skatt men som ett komplement då schabloner, som det är idag, kan slå lite fel.
Oavsett bränsle så sliter våra bilar på vägarna och påverkar både närmiljö och klimat.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Hackenbush wrote:
Oavsett hur det jobbas på att bilar skall förbruka mindre bränsle, hybrider tas fram och elbilar börjas säljas så kommer staten inte att förlora en enda skattekrona, det kan vi vara säkra på. Bilisterna är statens bästa kassako och en sådan gör man inte av med.

Bästa kassakon? Hurdå? Har dålig koll på hur mkt skatt vi bilister bidrar med men du verkar har koll Hacken, men det känns orimligt i min värld att det tas in mer pengar på bilar än på inkomstskatt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

mso 1000 wrote:
Och nya mygelmöjlighetrt.

Spot on mso 1000, kolla på Mexico, ett land med mkt lågt skattetryck, där myglas det inte alls.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Man har ju redan börjat fundera på hur kilometerskatten skall se ut på elbilar. Den kommer troligen bli i nivå med bränslepriset idag minus laddkostnad så att kostnaden för bilisten blir oförändrad.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det beror väl på hur man se på kostnad. I ett scenario där luften blir bättre i våra storstäder så kommer kostnad för t.ex. vård av luftsjukdomar orsakade bilars utsläpp minska samt att pengar vi idag betalar i böter till EU för vår dåliga luft på vissa ställen minskar.
Och du vet inte om kostnaden blir oförändrad, det kanske är så att den blir närmare verkligheten om du t.ex. inte nyttjar din bil på ett tag. Fossilfria bilar ska ju säljas för de tekniska, praktiska och miljömässiga fördelar, inte för att det är någon kassako som smiter undan skatt.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Med tanke på följande så hade nog inte vårt vägnät varit så förfallet om de pengar vi bilister betalar in till staten om alla dessa pengar verkligen gick till trafik och vägnät.

"De svenska bilisterna betalar varje år in omkring 60 miljarder kronor till staten i form av drivmedels- och fordonsskatter och så vidare. Av dessa 60 miljarder återgår endast omkring 25 miljarder kronor till investeringar och underhåll av det svenska vägnätet. Övriga 35 miljarder kronor, alltså mer än hälften av det bilisterna betalar i skatt, går till andra projekt som inte gagnar bilisternas vardag bakom ratten. Det är precis samma visa som med trängselskatten där de miljardtals kronor som alla passager genererar inte är öronmärkta för att investeras i vägprojekt utan går in i statskassan för att kunna användas till i stort sett vad som helst."

Vilket innebär att vi bilister betalar in dubbelt så mycket än vi behöver för att täcka våra kostnader.

"Som en liten intressant bisats kan vi nämna att Sverige står totalt för 0,12 procent av världens koldioxidutsläpp (2013 års siffror) och vägtransportsektorn (inkluderar bilar, lastbilar, motorcyklar, arbetsfordon mm) står för cirka 30 procent av utsläppen i vårt land. De svenska bilisterna står med andra ord för en väldigt liten andel av de totala utsläppen i världen."

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush wrote:
Med tanke på följande så hade nog inte vårt vägnät varit så förfallet om de pengar vi bilister betalar in till staten om alla dessa pengar verkligen gick till trafik och vägnät.
"De svenska bilisterna betalar varje år in omkring 60 miljarder kronor till staten i form av drivmedels- och fordonsskatter och så vidare. Av dessa 60 miljarder återgår endast omkring 25 miljarder kronor till investeringar och underhåll av det svenska vägnätet. Övriga 35 miljarder kronor, alltså mer än hälften av det bilisterna betalar i skatt, går till andra projekt som inte gagnar bilisternas vardag bakom ratten. Det är precis samma visa som med trängselskatten där de miljardtals kronor som alla passager genererar inte är öronmärkta för att investeras i vägprojekt utan går in i statskassan för att kunna användas till i stort sett vad som helst."
Vilket innebär att vi bilister betalar in dubbelt så mycket än vi behöver för att täcka våra kostnader.
"Som en liten intressant bisats kan vi nämna att Sverige står totalt för 0,12 procent av världens koldioxidutsläpp (2013 års siffror) och vägtransportsektorn (inkluderar bilar, lastbilar, motorcyklar, arbetsfordon mm) står för cirka 30 procent av utsläppen i vårt land. De svenska bilisterna står med andra ord för en väldigt liten andel av de totala utsläppen i världen."

Man kan tycka vad man vill om det där men det som retar mig var att trängselskatten var tänkt att finansiera bättre kollektivtrafik (för de som då faktiskt låter bli bilen på grund av bland annat trängselskatten). Men därav blev ju inget som vi ju vet.

Du får nog öppna ögonen Xanthopteryx. Det läggs mer räls, grävs mer tunnlar och planeras för nya tunnelbanelinjer än på länge, det är knappast gratis.
Sen så kostar tyvärr drift av trängselskatt en del vad jag hört.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:

Spot on mso 1000, kolla på Mexico, ett land med mkt lågt skattetryck, där myglas det inte alls.

Beror väl på skattenivå. Har du för höga skatter inom t.ex. service så ökar fusket, restaurangbranschen i Sverige är ju ökänd.

Vad man vill se är ju mer jämna skatter och rättvisa skatter. Mer konsekvent och logiskt. I Sverige har det blivit så att man istället maximerar skatterna där man kan, där det finns pengar.

Restaurangbranschen i Stockholm är inte unik. Ta en titt på hur pubbar och resturanger drivs i Dublin, där är det en sport att undvika skatt om man ska tro vänner som driver verksamhet, Irland anses ju av många vara ett "lågskattesamhälle". Skattemoralen i det landet, efter att ha bott där själv i några år, upplever jag är betydligt lägre än i Sverige.
Frågan är om skatten är mer rättvis i lågskattesamhällen? Och jag anser nog att kilometerskatt är precis tvärtom, mer rättvis.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, måste du jämföra med lågskattesamhällen? Jag pratade snarare om "lagom".

Reverend Benny wrote:
Du får nog öppna ögonen Xanthopteryx. Det läggs mer räls, grävs mer tunnlar och planeras för nya tunnelbanelinjer än på länge, det är knappast gratis.
Sen så kostar tyvärr drift av trängselskatt en del vad jag hört.

Förbifart stockholm:
"Finansiering: Ca 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm."

Från början lovades att pengarna skulle gå till kollektivtrafiken. Mig veterligen är läget fortsatt enligt ovan: Allt pumpas in i vägen...

Jag tänker att det är rätt med (nästan) alla riksdagspartiers mål att Sverige ska vara fossiloberoende om några decennier. Risken finns dock att kortsiktiga statsfinansiella skäl försvårar övergången till elbilar. Jag tror att det finns potential att bygga dem billigare än nuvarande fossilbilar men kan tänka mig att Maggan eller hennes efterträdare gärna skär emellan exempelvis genom en kilometerskatt så att vi bilkonsumenter inte hinner bli bortskämda.

6.15

Xanthopteryx wrote:

"Finansiering: Ca 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm."
Från början lovades att pengarna skulle gå till kollektivtrafiken. Mig veterligen är läget fortsatt enligt ovan: Allt pumpas in i vägen...

Det där stämmer inte helt, allt pumpas inte in i vägen. Intäkterna för den förändrade trängselskatten 2016 får till satsningar på tunnelbanan. Sen har inte citybanan och övriga kollektivtrafiksförbättringar varit gratis, där har trängselskatten spelat roll och spelar roll även framåt.
Men en del går även till förbifart Stockholm, det är sant. Och på ett sätt så tycker jag det är ok, de bilar som kör på Essingen kommer sannolikt använda förbifart Stockholm när det är klart och hjälper då till och finansierar den.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Xanthopteryx wrote:
"Finansiering: Ca 80 procent via trängselskatt och 20 procent från staten. Ingen trängselskatt planeras på Förbifart Stockholm."
Från början lovades att pengarna skulle gå till kollektivtrafiken. Mig veterligen är läget fortsatt enligt ovan: Allt pumpas in i vägen...
Det där stämmer inte helt, allt pumpas inte in i vägen. Intäkterna för den förändrade trängselskatten 2016 får till satsningar på tunnelbanan. Sen har inte citybanan och övriga kollektivtrafiksförbättringar varit gratis, där har trängselskatten spelat roll och spelar roll även framåt.
Men en del går även till förbifart Stockholm, det är sant. Och på ett sätt så tycker jag det är ok, de bilar som kör på Essingen kommer sannolikt använda förbifart Stockholm när det är klart och hjälper då till och finansierar den.

Visa gärna siffrorna för allt jag hittat är att det är Tänkt att finansieras delvis med avgifterna. Men inte att så sker redan.
Men det största felet är just att man redan innan 2006 sade att pengarna skulle till kollektivtrafiken och sedan används till vägar istället. Man kan inte bygga bort trafikinfarkter. Det kommer bli tjorv i nya vägen också eftersom fler kommer åka.

Xanthopteryx wrote:

.
Visa gärna siffrorna för allt jag hittat är att det är Tänkt att finansieras delvis med avgifterna.

https://www.trafikverket.se/contentassets/ce2ee134458e46e89d099f726978a196/fragor_svar_trangselskatt_stockholm.pdf

Vad jag förstår (röstade inte själv)så röstades trängselskatten igenom med motivering att bland annat finansiera infrastruktursatsningar.
Den avgift som tas ut efter 2016 (gissar att det är det som höjts) kommer gå till tunnelbanan.

Sen skadar det ju inte att fundera på hur mkt infrastruktursatsningar det faktiskt gjorts de senaste 10 åren, i Stockholm är det otroligt mkt jämfört med t.ex. Göteborg.
Tror inte dom lagt många meter ny räls i Göteborg sedan 70-talet.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Reverend Benny wrote:
Xanthopteryx wrote:
.
Visa gärna siffrorna för allt jag hittat är att det är Tänkt att finansieras delvis med avgifterna.
https://www.trafikverket.se/contentassets/ce2ee134458e46e89d099f726978a196/fragor_svar_trangselskatt_stockholm.pdf
Vad jag förstår (röstade inte själv)så röstades trängselskatten igenom med motivering att bland annat finansiera infrastruktursatsningar.
Den avgift som tas ut efter 2016 (gissar att det är det som höjts) kommer gå till tunnelbanan.
Sen skadar det ju inte att fundera på hur mkt infrastruktursatsningar det faktiskt gjorts de senaste 10 åren, i Stockholm är det otroligt mkt jämfört med t.ex. Göteborg.
Tror inte dom lagt många meter ny räls i Göteborg sedan 70-talet.

Då finns alltså inga siffror ännu utan det är åter igen bara en tanke.
Såhär stod det på valsedeln: "Miljöavgifter/trängselskatt innebär att avgifter tas ut i biltrafiken i syfte att minska köer och förbättra miljön. Intäkterna återförs till Stockholmsregionen för investeringar i kollektivtrafik och vägar."
Av kollektivtrafiksatsningen blev intet...
Det var ett väldigt stort argument just att visst, ni får betala men å andra sidan kommer det satsas på kollektivtrafiken.
Det som har hänt är att kollektivtrafiken i stället fått skäras ner sedan dess på grund av besparingar. Vi i ytterområdena har fortfarande bara pendeltåg en gång i halvtimmen och många bussar har antingen dragits in helt, minskat i antal turer eller så har hållplatser tagits bort.
Resultat: Man MÅSTE ta bilen tyvärr.
Och en halvtimme kanske inte låter som hela världen men skall det passas in med övrig trafik så kan halvtimmen lätt bli en timme extra i resväg ena hållet. Skall det dessutom försöka passas in med hämtning av barn så - omöjligt många gånger.
Praktiskt exempel:
Frugan skall till jobbet. Tur A = småspringa från stationen och framme i sista stund. Tur B = sitta på jobbet och häcka i 25 minuter.
Hem från jobbet: Hoppas att man kan sluta i tid och sedan springa eller sluta tre minuter sent och sitta på tågstationen och häcka i 25 minuter. Sedan tillkommer tågresan och gångtiden så, skall hon vara säkert i tid: Drygt en timmes resa.
Bil till jobbet tar mindre än 25 minuter utan större köer och med köer så kanske 45-50.
Ibland ställs tåg in och då är det ytterligare en halvtimme till nästa.
Jobbar hon kväll så tar hon ALLTID bilen om det går. Skulle tågen gå kvartstrafik skulle hon åka kollektivt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.