Kan folk lära sig köra i en rondell?

43 inlägg 0 nya
Kan folk lära sig köra i en rondell?

Något jag stört mig på så länge jag haft körkort, vilket är ca 18 år, är att folk inte kan köra i rondeller/cirkulationsplatser trots att de har körkort.

För att upplysa alla om vad som gäller vid en cirkulationsplats enligt trafikverket är att det är lag på att blinka höger när du ska lämna rondellen, något som väldigt många ignorerar. Något som är valfritt är att blinka vänster om du ska vidare i rondellen, det är däremot många fler som gör, men skiter då att blinka ut trots att vänsterblinken inte är ett krav.

Vet inte hur många ggr jag stått och väntat på att få köra in i rondellen, men sett att en person inte blinkar höger, så man antar att dom ska fortsätta i rondellen, men icke, dom åker ut till höger strax innan mig så jag hade haft min chans att köra in, men missade den p.g.a. en idiot. Varför ska det vara så svårt att förstå för folk?

Jag har granskat detta många ggr och kommit fram till detta. De flesta som vägrar att blinka höger när de ska ut gör det ändå om de ska ut till första avfarten till höger, men skiter i att blinka höger om de ska rakt fram eller ut till vänster från ingångspunkten. De hanterar alltså rondellen som om det vore en vanlig 4 vägs korsning vilket är totalt fel.

Sen kan jag tycka att det är fel att trafikskolorna och trafikverket rekommenderar att man blinkar vänster när man ska vidare i rondellen, men inte har det som krav. Det innebär att folk gör olika vilket i sin tur gör att man inte har en aning om om folk ska vidare i rondellen eller inte.

Hade alla följt lagkraven och inte gjort på något annat sätt så hade INGEN blinkat vänster i en rondell, men ALLA hade blinkat höger när det ska ut. Då hade man alltid haft koll på var folk ska, men som det är idag har man ingen koll alls.

Så vad säger ni om problemet?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Håller helt med om detta mycket utbredda slarv att blinka höger när man skall lämna cirkulations-platsen. Utfarten ifrån vårt bostadsområde innebär att man skall genom en cirkulations-plats och det är en mycket trafikerad sådan där den allra minsta trafiken sker ifrån vårt bostadsområde och den mesta ifrån tillfarten före vår tillfart. Så ibland kan man få vänta rätt länge och då blir man givetvis väldigt irriterad på sådana som svänger av i avfarten före vår tillfart men struntar i att blinka. Hade dom blinkat så hade jag utan problem hunnit ut men inte när dom skiter i detta - och speciellt struligt är det på vintern med halka. Sen kan jag tycka att vänsterblink i cirkulations-plats när man skall åka igenom den typ 270 grader är helt OK och nåt jag själv tillämpar men jag ger ju också högerblink när jag skall lämna eller byta fil i cirkulations-platsen.

Pi wrote:
Håller helt med om detta mycket utbredda slarv att blinka höger när man skall lämna cirkulations-platsen. Utfarten ifrån vårt bostadsområde innebär att man skall genom en cirkulations-plats och det är en mycket trafikerad sådan där den allra minsta trafiken sker ifrån vårt bostadsområde och den mesta ifrån tillfarten före vår tillfart. Så ibland kan man få vänta rätt länge och då blir man givetvis väldigt irriterad på sådana som svänger av i avfarten före vår tillfart men struntar i att blinka. Hade dom blinkat så hade jag utan problem hunnit ut men inte när dom skiter i detta - och speciellt struligt är det på vintern med halka. Sen kan jag tycka att vänsterblink i cirkulations-plats när man skall åka igenom den typ 270 grader är helt OK och nåt jag själv tillämpar men jag ger ju också högerblink när jag skall lämna eller byta fil i cirkulations-platsen.

Jag själv blinkar aldrig vänster för att jag fick lära mig för 18-19 år sedan att man bara blinkar höger. Dock är jag ingen som låter bli att uppdatera sig om trafikregler, utan jag håller koll. Så jag vet att det rekommenderas att blinka vänster, men det finns inget krav. Det är ju en del av problemet vilket innebär att dom som följer regler till punkt och pricka som mig gör på ett sätt och de som följer rekommendationer gör på ett annat sätt.

Det måste till en lagstiftning på detta som jag set det. Antingen blinkar alla vänster eller så gör ingen det, men det viktigaste är att alla blinkar höger.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Kan också tillägga att det finns ett flertal rondeller/cirkulationsplatser med två filer där man konstigt nog får köra rakt fram i både vänster och högerfilen trots att utgången bara har en fil. Så är det nära Ikea där jag bor. Det har många ggr skapat nära krock situationer för mig som ligger i högerfil samtidigt som en i vänsterfil också ska rakt fram. Jag som ligger i högerfil har ju företräde, men de som ligger i vänsterfil har ju inte alltid koll på det och krock har varit nära flera gånger.

Det dom då inte följer är att om man ska byta fil i en rondell så ska man så klart blinka motsvarande, men att den som ligger i filen man vill byta till alltid går före.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Fast lagstiftning finns ju redan och den påbjuder högerblink när man byter fil eller i detta fall skall lämna cirkulations-platsen. Jag är fullt nöjd om bilisterna skulle följa den lagen - ev vänsterblink vid ingång är bara lite av en extra bonus som jag ser det.

Sen är det en del som har svårt hålla koll på vad som är rondell och vad som är en vanlig korsning men utformad som en rondell....och i de korsningar som är utformade som en rondell men inte är en cirkulationsplats ska man ju enligt lag blinka som i en vanlig korsning....och där är en del som blinkar höger och ställer till det fast de inte ska höger....
Ja en djungel det där......jag har väl tur som tog körkort i Växjö på 90-talet, staden som typ uppfann "minirondellen" och strösslade ut dem.....

Ett av problemen är att reglerna ändrades just när du tog körkort (år 2000) och många har inte en aning om den saken.
Många kallar det för "Nya reglerna" hur nu nått 19 år gammalt kan vara nytt.
Tidigare skulle man alltid ligga i vänster fil in i rondellen om man inte skulle ut vid första avfarten, och sen byta till höger innan den avfart man skulle ut på.
Har ett sånt ställe där jag ofta åker, där det är 2 filer in, och en ut, minst 90% åker som man gjorde förr, och när man ska av tutar man på de bilar som kommer på höger sida, och fattar inte varför det kommer bilar där.
Med de gamla reglerna skulle det i princip aldrig komma en bil i höger fil när man skulle av från vänsterfilen.

Jag har blivit påkörd i rondell både före och efter 2000, första gången på höger sida, då dömdes motparten som vållande, just av den anledning jag skrev ovan. Senare på vänster sida, även då blev motparten vållande, men enligt de nya reglerna.

Rikard wrote:
Ett av problemen är att reglerna ändrades just när du tog körkort (år 2000) och många har inte en aning om den saken.
Många kallar det för "Nya reglerna" hur nu nått 19 år gammalt kan vara nytt.
Tidigare skulle man alltid ligga i vänster fil in i rondellen om man inte skulle ut vid första avfarten, och sen byta till höger innan den avfart man skulle ut på.
Har ett sånt ställe där jag ofta åker, där det är 2 filer in, och en ut, minst 90% åker som man gjorde förr, och när man ska av tutar man på de bilar som kommer på höger sida, och fattar inte varför det kommer bilar där.
Med de gamla reglerna skulle det i princip aldrig komma en bil i höger fil när man skulle av från vänsterfilen.
Jag har blivit påkörd i rondell både före och efter 2000, första gången på höger sida, då dömdes motparten som vållande, just av den anledning jag skrev ovan. Senare på vänster sida, även då blev motparten vållande, men enligt de nya reglerna.

Så enligt din mening är det mest folk som haft körkort i 19 år eller mer som gör fel? Då kan man undra, varför läser inte eller ens försöker de personerna att uppdatera sig om dagens regler?

Jag har "turen" eller vad man ska säga att jag har en 7 år äldre fru som faktiskt inte har körkort, men vi har övningskört en del så hon har pluggat teori också. Jag har så klart försökt hjälpa henne och har lärt mig en hel del nya skyltat och regler på vägen.

Dock så har inget direkt ändrats gällande cirkulationsplatser de senaste åren.
Jo möjligen kan det vara något jag är osäker så... de "ryktas" att det är olika regler gällande övergångställen i rondeller beroende på om man är på väg in i rondellen eller om man är på väg ut. Tänker på cyklister t.ex. Någon som har insight om det? Det jag har lärt mig för 18 år sedan är samma som för vanliga övergångsställen, att de som går har företråde och de som cyklar har inte det, men det jag har hört är att nya regler skiljer på företrädet för cyklister beroende på om man kommer in i rondellen eller kommer ut. Ni får gärna uppdatera mig om ni vet mer för jag älskar att köra rätt :)

- Peugeot 308 SW GT -2019

Det var lite kul när jag blev påkörd. Motparten skrek o gapade att jag var en idiot mm, och borde lära mig trafikreglerna.
3 dagar senare fick jag ett brev av motpartens försäkringsbolag att dom betalade skadorna på min bil.

Har hört om det där med övergångsställen och cyklar, men inte satt mig in i det.

Det där med när cyklar har företräde är egentligen ganska enkelt. Det finns många myter om olika krångliga regler som att exempelvis cyklister har företräde om ett övergångsställe är upphöjt. Reglerna är att om det är en cykelöverfart ska bilisten lämna företräde till cyklister och moped klass 2. Cykelöverfart är skyltad med en "här-går-man-skylt" med en bild av en cykel istället för gubben. Annars har cyklister och mopedister ALLTID väjningsplikt om inte bilisten just svängt in på gatan där cyklisten vill korsa vägen. Detta gäller även i cirkulationsplatser då det räknas som att man svänger in på en ny gata då man lämnar rondellen. Därför har cyklisten väjningsplikt gentemot bilarna som vill in i cirkulationsplatsen och bilisterna har väjningsplikt mot cyklisterna när bilen ska ut ur cirkulationsplatsen. Vanligt övergångsställe kombinerat med cykelbana heter cykelpassage. Där har cyklisterna inga särskilda rättigheter. Alla har en skyldighet att hålla så låg hastighet att man inte kör på de klantar som inte kan reglerna.

Världens vackra... wrote:
Det där med när cyklar har företräde är egentligen ganska enkelt. Det finns många myter om olika krångliga regler som att exempelvis cyklister har företräde om ett övergångsställe är upphöjt. Reglerna är att om det är en cykelöverfart ska bilisten lämna företräde till cyklister och moped klass 2. Cykelöverfart är skyltad med en "här-går-man-skylt" med en bild av en cykel istället för gubben. Annars har cyklister och mopedister ALLTID väjningsplikt om inte bilisten just svängt in på gatan där cyklisten vill korsa vägen. Detta gäller även i cirkulationsplatser då det räknas som att man svänger in på en ny gata då man lämnar rondellen. Därför har cyklisten väjningsplikt gentemot bilarna som vill in i cirkulationsplatsen och bilisterna har väjningsplikt mot cyklisterna när bilen ska ut ur cirkulationsplatsen. Vanligt övergångsställe kombinerat med cykelbana heter cykelpassage. Där har cyklisterna inga särskilda rättigheter. Alla har en skyldighet att hålla så låg hastighet att man inte kör på de klantar som inte kan reglerna.

Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.
Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.

Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?

- Peugeot 308 SW GT -2019

I tillägg till regler som ändrats så tror jag att ett problem i den dåliga regelefterlevnaden i rondeller har att göra med att de kan se så olika ut.

1-2 filer in/ut, små så att endast skylten avslöjar att det är en rondell eller stora så att man inte ser andra sidan. I de minsta går knappt att följa lagen om blinka höger före utfart utan att det misstolkas.

Vissa måste man ligga i vänsterfil för att svänga "vänster", andra är det ok med båda filerna till vänster etc. "svänga vänster" är ju också lite flytande när utfarterna kan ligga var som i förhållande till infarten, typ 181 grader från infart, är det en rekommenderad vänsterblink?

En märklig företeelse är den skylt som ofta står vid infarten till en cirkulationsplats med texten "Stanna inte i cirkulationsplatsen!" och omedelbart efter utfarten har man placerat en överfart för cyklister och gående!
Kommer man som nr 2 vid utfart är det omöjligt att inte bryta mot uppmaningen att inte stanna.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om vi ändå bortser ifrån diverse småproblem så är ju ändå det stora problemet att alldeles för många förare struntar i att blinka när man skall lämna cirkulationsplatsen och hur det skall åtgärdas har jag ingen aning om. Gissar att det enda som eventuellt skulle kunna bita är stor risk att råka ut för saftiga böter men som det ser ut idag är ju den risken närmast obefintlig, tyvärr.

Både vänster och höger när det är tät trafik är nog lämpligast och jag har för vana att blinka redan innan jag kör in i rondellen för att ge alla möjlighet att i förväg veta vart man ska.

Inte alls för att de ska slipa vänta i onödan utan uteslutande av själviska orsaker, det minskar risken för incidenter och det har man allt att vinna på.

Sedan hur blinkers syns på olika bilar skiljer sig enormt, många bilar har värdelös blinkers som syns dåligt i vinkel för att inte tala om från sidan nu när alla blinkers - med 2-4 undantag - sitter i backspegeln och ibland inte ens rakt bakifrån eller framifrån ens.
Eller så syns de inte alls i skarpt solsken.

Någon kanske blinkar med det missar man helt.

Enda gången jag blinkar på väg in i en cirkulationsplats är när jag ska av vid första utfarten och den ligger precis där jag kör in. I de större varianterna finns det ingen som helst rimlighet att blinka vänster för vem vet var bilen kom in i trafikplatsen?

Jag kör så gott som dagligen genom den bifogade ansamlingen av vägar och när jag ska från X (längst ner) till Y (högst upp) blir det högerblink tre gånger och inget annat.

Kan folk lära sig köra i en rondell?

Helt rätt, men du är ju en av få som begriper det här!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

bejje wrote:

Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.
Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.
Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?

Jag tycker att reglerna är föredömligt enkla. När en bil svänger in på ny gata/väg ska cyklisterna släppas fram. Annars inte. Hur många som kan reglerna.... Inte tillräckligt många, det är helt klart. Dock är körkortsinnehavare skyldiga att uppdatera sig när nya regler börjar gälla. Om det inte var på det viset skulle en hel del seniorer fortfarande kunna köra vänstertrafik och skylla på att de inte hört talas om några regeländringar de senaste 52 åren.

Världens vackra... wrote:
bejje wrote:
Tack, det låter ungefär som jag minns det. Tykcer dock det är dumma regler som är gjorda för att skapa missförstånd.
Hur många % utav Sveriges bilister tror du vet om denna regel, att man ska stoppa för cyklister på väg ut ur rondellen men inte på väg in? Hade ju varit smart om man höll samma regler överallt, men nu har man alltså valt det sämsta utav alla alternativ och gjort det olika beroende på väg in eller ut ur rondell d.v.s. folk kommer missa och göra fel.
Jag som gillar att uppdatera mig på lagar kommer följa det, men hur många kommer göra det som tagit körkort innan nya lagen om det?
Jag tycker att reglerna är föredömligt enkla. När en bil svänger in på ny gata/väg ska cyklisterna släppas fram. Annars inte. Hur många som kan reglerna.... Inte tillräckligt många, det är helt klart. Dock är körkortsinnehavare skyldiga att uppdatera sig när nya regler börjar gälla. Om det inte var på det viset skulle en hel del seniorer fortfarande kunna köra vänstertrafik och skylla på att de inte hört talas om några regeländringar de senaste 52 åren.

Men man kan ju ändå undra varför lagen har satts på det sättet? Varför tror du att det är bara att köra på väg in i rondellen men inte på väg ut? Vad är syftet bakom det hela? Många cyklister har inte körkort och kan därför inte dessa regler. Vissa tror därför kanske att det är fritt fram att cykla över, andra tror att man inte får cykla över och båda har i så fall fel då det beror på vart bilen är på väg.

Det jag menar är att regler måste vara så enkla som möjligt för att inte skapa missförstånd och en regel som varierar beroende på om någon är på väg in eller ut ur rondellen gör inte saken bättre. I mina ögon hade det varit mycket bättre att ha samma regler för in och ut ur rondellen vid övergångsställen.

Detta är ju något som har ändrats med åren. När jag tog körkort så fick aldrig cyklister företräde i rondeller. Sedan kom något smart ass på att det kanske är bra om cyklister ändå får företräde, men bara om bilen ska ut ur rondellen. Jag kan för mitt liv inte förstå hur den personen eller gruppen tänkte. Kan ni?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Visst låter idiotiskt, krångliga underligheter leder garanterat till fel.
Så många plåtskador som kunde undvikas om högerregeln avskaffades.
Den som kör in på en väg eller gata ska alltid lämna företräde åt trafiken på den vägen, misstag uteslutna, men nejdå så enkelt får det förstås inte va.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.