Inför förhandling med försäkringsbolaget

25 inlägg 0 nya
Inför förhandling med försäkringsbolaget

Sonens fina och väldigt problemfria Mitsubishi Galant V6 från 1999 har blivit påkörd.

Bilen var nybesiktigad, hade snygga aluminiumfälgar och hade kostats på nästan
nya vinterdäck.

Såvitt jag kan bedöma så måste motparten vara vållande då han stod stilla vid ett
övergångsställe och blev påkörd bakifrån.

Bilens bakre stötfångare, bakflyglar och bagageluckan blev intryckt och luckan går inte att
öppna längre, jag är rätt övertygad om att bilen kommer bli inlöst.

För att inte bli överkörd av försäkringsbolagets skadereglerare han sonen givit mig
fullmakt att föra hans talan i kontakt med försäkringsbolaget.

För att kunna hitta en någorlunda likvärdig bil tänkte jag framföra tre enkla och viktiga kriterier
som den nuvarande bilen uppfyllde och ersättaren också måste uppfylla för att
anses som likvärdig av ägaren:

1. Minst 160 hk
2. Max 15.000 mil
3. Japansk

Vad säger en skadereglerade om dessa krav?

Ingen erfarenhet av denna typ av regleringar men brukar man verkligen prata om ersättningsbil? En verkstad brukar göra en uppskattning av skadekostnaden sedan väger man väl detta mot bilvärdet som brukar vara schablonmässigt. Då avgör bolaget om bilen ska lagas eller lösas in. Jag har svårt att tänka mig att man lagar en 20 år gammal bil precis som du.

Jag formulerade mej otydligt, jag menade förstås vad en bil med motsvarande egenskaper kostar, dvs. vilken ersättning som kan bli aktuell för den inlösta bilen.

En Mitsubishi Galant från 1999 är förmodligen inte värd många kronor enligt någon bilhandlar-prislista, men en bil som uppfyller de tre kraven kostar förmodligen betydligt mer, varje krona räknas för en ung vuxen med begränsad ekonomi.

Vad bilen uppfyller för krav tittar dom inte på alls.
Utan villen modell, år och antal mil samt utrustning vid ditt köptillfälle.
Nya motor till vindrutetorkare, fälgar nya däck är ENDAST driftkostnader för dom.

Sedan skall du se vad som sägs först men troligtvis vill dom lösa in den. Du får en summa och då börjar förhandlingen. Självklart så skall du ha en bra och god ton hela tiden till dom, det lönar sig.
Ha kvitto på bilen när den är köpt och till vad, kvitto på pump och däck.
Ta upp detta och håll tummarna.
Sedan kan du själv välja att lösa ut bilen. Få en summa pengar och använda detta till reperations.

Sedan finns Svenska Handelskammaren för en opartisk bedömning av värdet.

Men att dom skall värdera utifrån dina krav blir omöjligt. Om jag totalkvaddar en lite volkswagen kan jag ju inte säga tysk och jämföra med Audi.
Utan tryck på bilen och hur "bra" den var.
Lycka till

Fick 5000 kr mer av Svenska Handelskammaren för en opartisk bedömning av värdet. Det lönar att överklaga nästan alltid. Rent generellt är dom inte speciellt generösa FB utan man brukar få ett skambud.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Enda gången jag fått en bil inlöst hade de tittat på Blockets historik och sett vad den var utannonserad för och gav mig ett bud efter det. Jag påpekade att jag hade fixat bilen och att ingen likadan fanns att få tag i (Fiesta Calypso). Däcken hade gått hundra mil så jag fick dubbla första budet och byta hjul till slitna. Sen fick min mamma nya däck...

Jag har svårt att tänka mig att det dräller av Galant V6 att jämföra priser med.

Det finns fyra Galant V6 på Blocket, ingen har gått mindre än 20.000 mil, samtliga ser väldigt buskiga ut eller är pimpade/kittade vilket borde dra ner värdet.

Samtliga är av nämnda skäl väldigt billiga, skulle han få så låg ersättning för bilen så blir det ett riktigt nerköp,
det var av den orsaken jag i stället funderade på de tre enkla parametrarna, då det breddar utbudet av jämförbara bilar som motsvarar de egenskaper som den nuvarande har och var vägledande när han köpte den.

Att få ersättning och försöka reparera bilen är jag tveksam till.

Alla synpunkter beaktas!

Har du läst om min dotters Mazda i min tråd, en ny chansning ??

För ca 10 år sedan satt jag i en VW Caddy Tdi som blev påkörd från sidan. Vi klarade oss utmärkt i bilen och fick dessutom ett jättefint bud från försäkringsbolaget Aktsam. De tittade på Blocketpriserna och bjöd i det högre prisspannet av motsvarande bilmodell. Val av försäkringsbolag är viktigt, tror jag.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Rikard - nej det hade jag inte sett, men nu har jag läst.

Mazdan är ett år nyare och har gått 1.000 mil mer än sonens Galant, ersättningen från försäkringsbolaget verkar rimlig, får sonen 18.000:- för Galanten så får det väl vara hyfsat OK, även om man inte hittar någon lågmilad japan med V6 för de pengarna.

Var bilen i fint skick? Har ni i så fall foton på bilen att visa upp så kan det höja värdet. Hörde om en som på så vis fick betydligt högre ersättning än första budet.

Annars kan ett samtal räcka, där man lugnt och sakligt framför varför man anser att bilen är värd mer än budet man fått. Gjorde så med en flickväns bil som skulle lösas in och fick ett sista högre bud på telefonen. Godtogs inte det fick vi överklaga. Men hon tog det budet.

Har man något monterat på bilen som är helt efter krocken, t.ex extraljus eller stereo, så kan man fråga om man får montera av det och behålla. Det är ju ytterligare ett sätt att få tillbaka lite mer. Vår skadereglerare godkände att vi fick hämta ett par saker från bilen, som stod uppställd på en firma.

Men Rutger, bilen är ju bara skadad i bakpartiet. Skall väl inte behövas foton och annat för att faktiskt se vilket skick bilen är i. Den har ju inte försvunnit eller brunnit upp.

Har du rätt i Guran. Tänkte inte på det. =) Om nu skaderegleraren bemödat sig att åka o titta på bilen? Misstänker att dom vid så billiga bilar nöjer sig med att kolla modell, mil och vad sådana är värda. Åker dom verkligen ut till varenda bil och synar dom? Vår bil bärgades till märkesfirman som gjorde en uppskattning av vad en reparation skulle kosta. Därefter tog försäkringsbolaget beslut om inlösen.

Här är en ersättare!
https://www.blocket.se/helsingborg/Kia_Opirus_3_5_V6_Automat_203hk_en_agare_82913450.htm?ca=16&w=3

Eller en koreansk amerikanare
https://www.blocket.se/sodermanland/Chrysler_Sebring_NY_BES_SERVAD_Automat_81801817.htm?ca=16&w=3

Tack för tipsen!

Att någon skadereglerare bemödar sig att titta på bilen låter osannolikt, detta är Stockholm...

Opirusen har ett tryne som bara en grismamma kan älska, den går nog inte.

Koreansk amerikanare? Nu hänger jag inte med riktigt, utveckla gärna.

Sorry blandade i hastigheten ihop chrysler med chevrolet.
Nä det är ingen koreanare.

Sebringen är en trevlig bil. Dock har V6:an ett grundmurat rykte som usel. Oil sludge får motorerna att skära. Chrysler ska ha fått ordning på motorerna men frågan är om bilen i den länkade annonsen är tillräckligt ny för att motorn ska vara pålitlig.

Jag har erfarenhet av inlösen av bil relativt nyligen. Vår bil blev påkörd av en lastbil på E6 utanför Gbg. Hela sidan på bilen blev intryckt. Bilen gick att köra men den bedömdes tyvärr att bli för dyr att laga upp. Bara tröskelplåtbiten skulle kosta över 10 tusen? Sen spelar det ju ingen roll vad du betalat för bilen. Ersättningen ska ju kunna köpa en likvärdig bil. Har du köpt bilen jättebilligt av vilken orsak som helst så kan du med stor säkerhet knappast köpa en till med samma pris så inköpspriset är ju egentligen ointressant.

Skaderegleraren värderar troligen utifrån vad det går att köpa en sådan bil på blocket för. Står det 4st av den modell det handlar om på blocket, då kommer du få ett bud på medlet av priserna på dessa troligen. Utifrån det får man väl diskutera. Som tidigare sagt i tråden så kommer man långt med att sakligt "säga emot" (om man anser att budet är felaktigt) och köra en vettig retorik mot sin motpart. En värdering ska vara rätt. Du ska inte ta ett bud som är lågt bara för att bolaget vill spara pengar och bolaget ska inte betala ut överpris bara för att man som bilägare inte har en överblick över vad ens egna bil, egentligen är värd. Man behöver mötas och båda parter ska helst känna att det slutits ett avtal som är ok.

Angående om de vet hur bilen ser ut, det gör skaderegleraren via alla foton som krävs in från verkstaden som räknar på jobbet. De tog nog lätt 20 bilder på hur skadan och övriga bilen såg ut så jag tror inte man behöver dokumentera MER än det verkstaden gör.

Jag har IF som bolag och det är som tidigare skrivet, man får ett bud och det jag fick var i princip rätt ok med undantag att han missat (?) att den modell vi hade var en specialutrustad serie som kostade mer ny. Jag påtalade det och det justerades upp några tusen och där var vi nöjda. Således låg deras värdering i rätt domän från början. Tyvärr var enda smolket i bägaren att de var helt omöjliga att nå och att ALDRIG svarar på mail. Jag mailade säkert 4-5 gånger, inget svar. Till slut, fick jag tag i rätt person på telefon och då var det hur smidigt som helst. Vet inte varför de sköter saker på det viset men hade inte jag legat på, hade ärendet varit öppet fortfarande känns det som.

Sen bryr sig inte bolaget rent värderingsmässigt ett skit om att bilen hade ny kamrem/vattenpump, servad eller nya vinterdäck. Det är ju självklara saker som ändå ska göras. Man har som bilägare bara rejäl otur om man hunnit göra detta och sen blir påkörd.

/Hilife

Har man gjort en storservice tex. med kamremsbyte som kan vara ganska så dyr och motparten är vållande i nästa kvarter så är min uppfattning att denna servicie är onödig och ska ersättas, om jag köper en likadan bil som inte är servad så uppstår denna kostnad 2 ggr om och därmed lidit en ekonomisk skada

Jo, men det handlar om att man har rätt till en likvärdig bil!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har tidigare fått två bilar och en mc inlösta och dom går helt på verkstadens bilder och dokumentation och tar ett snittpris på relevanta bilar på blocket.

Är det något utöver detta så brukar brukar dom vara resonabel och om du har rätt motivering och dokumentation.

Jag har varit riktigt nöjd med regleringen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.