Hur fungerar Euroncap?

35 inlägg 0 nya
Hur fungerar Euroncap?

Kikar på testresultaten av Volvos modeller hos euroncap. Förundras lite hur lilla V40 får 98% på vuxenskyddet. Inte ens nyaste V90/S90 eller nya V60 når upp till detta. Baserar man poängsystemet i förhållande till storlek på bil eller är det totalt sett? Jag tycker en liten bil som V40 borde rimligtvis inte ha så mycket att sätta emot sina storasyskon som är betydligt tyngre, nyare och har längre motorhuv och bredare kupe’.

Har bestämt för mig att det är storleksbaserat.

Man kan inte jämföra betyget med andra storleksklasser, bara med samma. Testet är som en krock mot en likadan bil, mot sig själv liksom. Därmed kan man alltså INTE säga att V40 är säkrare än t.ex. S/V90.

Sen har kraven ökat och jag gissar att även metoderna har utvecklats så man kan nog egentligen bara jämföra tester gjorda samma år eller nåt liknande.

Man behöver inte gissa
Lättast är att läsa på Euro NCSP s hemsida
https://www.euroncap.com/sv/om-euro-ncap/hur-man-laeser-stjaernorna/

Fast jag hittar ingen info om det baseras på storlek på bilen.

Läs Rutgers inlägg ovan. F ö är det nog ingen skillnad i testförfarande mellan olika bilstorlekar.

Du kan även läsa här:
https://www.euroncap.com/sv/fordonssaekerhet/foerklaring-av-betygen/skydd-av-vuxna/del-av-front-mot-deformerbar-barriaer/

Där det bl.a. står: "Testet återskapar en krock mellan två bilar av samma storlek där båda rör sig med en hastighet av 50 km/h."

Tack Rutger.
Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Det är väl därför det är ett problem när folk köper 2-tonsbilar för att frakta sig själva. Hade de nöjt sig med mindre bilar och undvikit fortkörning hade de inte utsatt andra för samma risker.

FXX wrote:
Tack Rutger.
Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Självklart blir det mos av den lilla Fabian när den rammas av en V90. Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna i den andra måste man troligen skäras loss. Men Förhoppningsvis har Volvons hjälpsystem hunnit styra undan så att krocken uteblir eller blir lindrigare i alla fall.

Gissar att det är formuleringar a'la "Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna..." som får alltför många att tro att dom är mer eller mindre odödliga om dom sitter i en större bil. Frånsett risken för svåra skador även i den större bilen så dör faktiskt människor även i sådana bilar. Det finns t ex också lastbilar och andra fordon på våra vägar och dom är ännu större och tyngre... För att inte tala om hög hastighet...

Pi wrote:
Gissar att det är formuleringar a'la "Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna..." som får alltför många att tro att dom är mer eller mindre odödliga om dom sitter i en större bil. Frånsett risken för svåra skador även i den större bilen så dör faktiskt människor även i sådana bilar. Det finns t ex också lastbilar och andra fordon på våra vägar och dom är ännu större och tyngre... För att inte tala om hög hastighet...

Men nu var ju frågan FXX ställde om den lilla bilen blir mos vid en krock med en större. Och mig veterligen är en en lastbil, precis som du skriver, större och tyngre ön en V90. Men sannolikheten att skadas allvarligt minskar ju onekligen då du mosar alla småbilar med din Torslandakryssare men får bita under sura äpplet om du stöter på en 60 tons Grip från Södertälje, med 16l V8 under huven framfarandes i +80 km/tim. Då spelar nog inte bilmodellen nån större roll.
Och då krockvåldet, som alla förhoppningsvis vet, ökar med hastigheten i kvadrat så är ju fysiken ganska enkel. Och det är ju i dom situationerna som avancerade system som tar över för att undvika en frontalkollision är ganska så bra.

FXX wrote:
Tack Rutger.
Men då är frågan vad detta säger om bilens krockskydd egentligen? Det blir ju lite som en boxningsmatch. Samma viktklasser emot varandra endast. Vad händer om en mindre bil krockar med en större? Även om den lilla bilen är mästare i sin klass så kanske den blir mos mot en större?

Jag tänker att oftast är man väl ute efter en bil i en viss storlek och då fungerar ju detta test alldeles utmärkt för att jämföra konkurrenterna mot varandra. Sen är det ju som flera redan skrivit att en tyngre bil vinner över en lättare, förutsatt att dom är lika säkra. Vi har väl alla sett Youtubeklippet där en liten Renault Modus vinner över en Volvo 940...

Guran wrote:

Självklart blir det mos av den lilla Fabian när den rammas av en V90. Från den ena bilen kliver man ut å ruskar av sig krutröken från krockkuddarna i den andra måste man troligen skäras loss. Men Förhoppningsvis har Volvons hjälpsystem hunnit styra undan så att krocken uteblir eller blir lindrigare i alla fall.

Om man jämför två bilar i samma storleksklass, typ nya Skoda Fabia och Volvo V40. Båda har fått bra krockbetyg, så.
Tjänstevikt..
Skoda Fabia : 1259kg
Volvo V40 : 1582kg
Över 300kg extra att använda som ”murbräcka” måste väl ge ett visst övertag mot andra bilar vid en krock, eller?

Volvo V40 är en storleksklass större än Fabia. Golfklass mot Poloklass. Så, ja, Volvo vinner den kampen.

Sen hur stor skillnad just dessa 300kg gör är ju svårt att säga. Det man kan säga är väl att ju större viktskillnad det är, desto värre råkar den lättare bilen ut.

Okej, Octavia då. Den tillhör ju också C-segmentet, väger 1280kg.

FXX wrote:
Okej, Octavia då. Den tillhör ju också C-segmentet, väger 1280kg.

Eftersom dom tillhör samma storleksklass kan du jämföra dom i EuroNCAP.
https://www.euroncap.com/sv/results/skoda/octavia/8890

https://www.euroncap.com/sv/results/volvo/v40/10952

Som du ser är båda 5-stjärniga, men Octavia har 93% av vuxna, V40 98%. Däremot har Octavia bättre skydd av barn, 86% jämfört med V40 75%. Fotgängarskydd 66 resp. 88% ger Volvo segern där. Till sist får Octavia 66% för förarstödsystem och V40 får 100%. Segern går till V40 som jag ser det. Såvida man inte prioriterar barnskyddet...

Men nu är ju Octavia rymligare än V40, så här kan ju det vara en avgörande faktor vid valet av bil. Dom är ju inte direkt jämförbara på den punkten.. Men det var ju enbart säkerhet vi jämförde nu.

Som enbart egoistisk familjefar förare ser jag Octavia som vinnare 93% samt 86% jämfört med V40 98% samt 75%

Sköt dig själv skit i fotgängare *ler*

Patrik - Ja, så länge inga fotgängare bidrar till bilköpet så är det ingen punkt jag heller prioriterar. =) Jag förstår din prioritering av barnskyddet som familjefar. V40 är väl dessutom väl trång som familjebil... Fast jag tror knappast särskilt många står i valet mellan Octavia och V40 vid bilköpet. Dom är rätt olika...

V40 är dessutom den enda bil jag slagit i huvudet i taket vid vindrutan när jag böjt mig för att öppna handskfacket. Den har extremt liggande A-stolpar! I Octavia, som är rymligare, är det längre till islagspunkter. Man kan ju fundera över hur det påverkar vid en krock...

Nu var inte min mening att detta skulle bli nån jämförelseduell:) Jag var mest nyfiken på vad man baserar poängsystemet på. Och ja Rutger, V40 är ingen bil man som vuxen gärna åker i baksätet i. Jag är själv några cm under medellängd och jag hade typ 5cm till islagsytor i baksätet lade jag märke till igår när jag provkörde bilen som jag sedermera köpte.

I framsätet satt jag ypperligt, och det var säkerheten på denna plats som fick bestämma bilvalet då det är där jag ska sitta till 100%, ensam till 99,98%.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.