Hur fungerar en automatlåda?

44 inlägg 0 nya
Hur fungerar en automatlåda?

Jag har länge undrat om det här med manuella växlar och automatväxlar.
Med en manuell när man står still med bilen, t.ex. vid ett rödljus så trampar man antingen ner kopplingen eller lägger ut växeln om det ser ut att bli ett längre stopp.

Men på en automat när man kommer till ett rödljus så trycker man ju bara ner bromsen. Vad händer då på en automat? Står den och slirar på "kopplingen" tills att man åker iväg? Sliter inte det väldigt?

Eller ska man helst lägga i neutral vid ett rödljus om man kör automat?

Och vad håller längst, en manuell låda och koppling som körs av en medelsvensson eller en automatlåda?

- Peugeot 308 SW GT -2019

En momentomvandlar-automat har en turbin som leder olja mellan två "skovlar" vilket gör att det är olja som blir varm om man står still. För att minska förlusterna i turbinen så låser man ihop skovlarna för man sedan kör.
En DSG-automat har kopplingar som en manuell fast när du står still så sköter automatiken att kopplingen är frilagd och därmed inte slirar.
Vad håller längst? En automat rent teoretiskt, men både kopplingar och automater går sönder så...

*Robban

Robban har förklarat enkelt och bra.

Men jag tror efter ett 50 tal bilar och ca 40 år med körkort att sanolikheten är större att få problem med en automatlåda än en rent manuellt växlad bil när milen kommer över 15- 30000 mil.
Dsg lådor har haft barnsjukdomar väldigt många år kring typ 2008-14 men allt talar för att dom blivit stabilare

Vad det gäller alla lådor och speciellt då manuell och dsg med koppling och lamell så skall dom inte misshandlas och sliras på i onödan vilket kan minska livslängden med 50-79%.

Men åter igen allt som har med automatik och elektronisk styrning med givare och ventiler finns det uppenbara risker med.
Och att beakta att en konversonell automatlåda med oljeconwerter ofta drar 5-15% mer bränsle.
Det är min erfarenhet.
Men ack så härligt med automatlåda eller dsg.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack, vad DSG betyder och vilka märken som använder det har ja ingen aning om, men jag vet att jag sett benämningen DSG när jag kollade på ny bil i höstas. Kan det vara Volkswagen som har DSG?

I alla fall, det blev ju till slut en Peugeot 308... vad för typ av automatlåda har dom? Dom kallar den EAT8, alltså en 8 växlad automat, men hur den fungerar har jag ingen aning om.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Kan tillägga att när jag bytte bil innan denna, d.v.s. för 3 år sedan så kollade jag också på Peugeot och Automat, men hade inte då mycket pengar att röra mig med, så försökte köpa en billig ny bil. Därmed blev det en 208 manuell. MEN, jag testade en annan 208 med nån slags robot-automat. (tror dom kallade den så).

Alltså det var i princip en manuell låda, men den växlades manuell. Man hörde det också när man körde att det lät precis som att köra en manuellt växlad bil. Men känslan var så dålig, riktigt värdelös automatlåda, så jag ville inte ha skiten.

- Peugeot 308 SW GT -2019

.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Beror ju på vilken typ av automatlåda det är.
Din bil har en 8 växlad Aisin låda EAT8. En konventionell planetväxellåda med converter.
Den behöver du inte oroa dig för att stå i D läge vid rödljus oljan i convertern lär inte bli varm av det.

Guran wrote:
Beror ju på vilken typ av automatlåda det är.
Din bil har en 8 växlad Aisin låda EAT8. En konventionell planetväxellåda med converter.
Den behöver du inte oroa dig för att stå i D läge vid rödljus oljan i convertern lär inte bli varm av det.

Så den kommer inte slira och slita när man står i drive med bromsen nedtryckt?

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Guran wrote:Beror ju på vilken typ av automatlåda det är.
Din bil har en 8 växlad Aisin låda EAT8. En konventionell planetväxellåda med converter.
Den behöver du inte oroa dig för att stå i D läge vid rödljus oljan i convertern lär inte bli varm av det.
Så den kommer inte slira och slita när man står i drive med bromsen nedtryckt?

Finns inget som slirar, bara oljan som far runt i convertern. Sök på nätet om hur det fungerar, finns informativa filmer på youtube både hur en converter fungerar och en automatlåda.
Här en film om hur en moden converter med lock up fungerar.
https://youtu.be/z5G2zQ_3xTc

Kan inte säga att jag blev så mycket smartare av att se videon, men som jag förstår det så blir det i all fall inget slitage utöver det vanliga av att stå med bromsen nedtryckt på en modern automat.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Det som händer är att man vispar runt olja och den rörelsen gör oljan något varmare och så går det åt lite mer energi än på en manuell bil som står still med kopplingen nere. Bilen är gjord för det och det är inget som blir utslitet. Har bilen start-stoppfunktion så sparar man in de mikrolitrarna.

Vad jag förstår så sliter det dock en del på en automatlåda att lägga den i neutral vid varje rödljus, så det ska man undvika. Kopplingarna inuti själva automatlådan slits visst om man växlar mellan neutral och drive för ofta. Med en DSG-låda är det dock viktigt att bromspedalen verkligen är nertryckt ordentligt vid rödljuset, eftersom den börjar slira på kopplingen när man släpper bromsen.

Fast vid rödljuset så får gärna S/S systemet ta över för mig.

*Robban

Gissar att en av anledningarna till att VW införde el-handbroms med autohold på Golf 7 redan när den introducerades sent 2012 var att detta skulle minska problemen med felhantering (av föraren) vid stillastående och med DSG-låda.

Att en dsg skulle dra 10-15% mindre bränsle än en konverterlåda idag är fel. En konverterlåda har lockup på i princip alla växlar utan ettan. Tvåan läggs i ganska omedelbart efter start så efter 10km/h så försvinner dsg’ns fördel ur den synpunkten. Samma sak gäller struntpratet om att oljan i en konverterlåda och kallt väder skulle påverka förbrukningen, när lådan är låst med lockup så försvinner den aspekten också.

Jag skulle nog våga påstå att en konverterlåda är väldigt hållbar. I den finns ju inget mekaniskt som sliter direkt. Oljan behöver man aldrig byta i dom flesta. Till skillnad från torrlådan dsg DQ200 i vissa VAG-bilar med småmotorer där man har två vanliga manuella lamellkopplingar som kan ge upp fortare än kvickt. ViB’s testbil Oktavia så fick man byta koppling redan vid 2400 mil så den lådan ska man nog undvika om man vill slippa problem. Iaf. om man inte nöter 5000 mil motorväg per år, då kan det kvitta kanske.

FFX

Bmw anger ofta till och med lägre förbrukning med deras automatlåda.

Fxx. Om vi inte tittar exakt i dag med den absolut sista modellen av automat utan tex bilar kring 2016-17 så var det många konverionella automater som i fabrikanternas brochyrer deklarerade 10-15% ökad förbrukning mot en manuell låda.
Undrar varför man skrev så.
Det var många fler än Ford och Opel som deklarerade så på automatlådorna.

Men absolut att konverterlådor är mycket hållbara men en något högre risk för problem över tid mot en manuell kan man nog säga utan att ljuga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX, att man inte skulle behöva byta olja i en konverterlåda är en myt och det är bara Volvo som har hållit fast vid den, men de föreslår ändå att taxibilar byter vid 8000 mil.
Aisin rekommenderar oljebyte var 8000e mil och det bör man hålla sig till om man vill att lådan ska hålla länge och det finns Aisinlådor på taxi som går 80000 mil!
Men naturligtvis behöver man inte byta olja om man byter bil före 20000 mil, så länge håller säkert lådan ändå, men jag garanterar att den är betydligt trevligare efter ett par oljebyten under de milen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
FXX, att man inte skulle behöva byta olja i en konverterlåda är en myt och det är bara Volvo som har hållit fast vid den, men de föreslår ändå att taxibilar byter vid 8000 mil.
Aisin rekommenderar oljebyte var 8000e mil och det bör man hålla sig till om man vill att lådan ska hålla länge och det finns Aisinlådor på taxi som går 80000 mil!
Men naturligtvis behöver man inte byta olja om man byter bil före 20000 mil, så länge håller säkert lådan ändå, men jag garanterar att den är betydligt trevligare efter ett par oljebyten under de milen.

Bmw hävdar också att oljan inte behöver bytas i automaterna och finns inte i service programmet, men ZF som levererar lådorna till BMW rekommenderar 10.000mil. Och därav byter många entusiastiska BMW-ägare olja med detta intervall.

mso 1000 wrote:
Fxx. Om vi inte tittar exakt i dag med den absolut sista modellen av automat utan tex bilar kring 2016-17 så var det många konverionella automater som i fabrikanternas brochyrer deklarerade 10-15% ökad förbrukning mot en manuell låda.
Undrar varför man skrev så.
Det var många fler än Ford och Opel som deklarerade så på automatlådorna.
Men absolut att konverterlådor är mycket hållbara men en något högre risk för problem över tid mot en manuell kan man nog säga utan att ljuga.

Jag skrev ”idag”, nu ska du komma dragandes med 3-4 år gamla bilar. Känns som att du greppar efter halmstrån här. Kan vi plocka in ViB’s Octavia där man fick byta koppling efter 2400 mil på samma låda som du har? Eller den gills inte, din är så mycket uppdaterad idag?
Kom igen nu!

Men helt riktigt blir det dyrare med oljebyten i dsg än i konverterlådor så de mynt som event. sparas med lägre förbrukning äts nog upp.
Konverterlådor har ju ett rykte om högre bränsleförbrukning, men det gällde ju före lock-up, det hänger dock envist kvar.
En viss sanning finns, men skillnaden mot en manuell är liten.
När det gäller livslängd tror jag den är bättre än dsg och den kan vara bättre än en manuell, där kan ju en dålig förare slita ut kopplingen på 1000 mil!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.