Hur är det med vingelfunktioner, krävs det inte friska väglinjer ??

22 inlägg 0 nya
Hur är det med vingelfunktioner, krävs det inte friska väglinjer ??

På öarna där jag bor målas det bara linjer när det läggs ny asfalt, och det verkar vara var 5e till var 10e år beroende på vägens slitage.
Innan privata aktörer tog över vägarna (gissningsvis 20-25 år sen) målades det ganska ofta som jag mins.
För några år sen skickade jag ett mail till kommunen, som hänvisade till trafikverket, som hänvisade till väghållaren, som inte svarade.
Förra hösten när jag åkte hem en dag blev jag glad när jag såg en varningsskylt med texten "Vägmålning 0-10 km" men när jag kom ikapp själva målandet blev jag besviken, man målade bara en ny mittlinje, och det är i min värd sidolinjen som gör mest nytta i mörker och väta.
Men nu kom jag tänka på bilars vingelfunktion, förarstöd som det väl kallas i säkerhetstänket. Nöjer de systemen sig med en mittlinje, eller är det bäst med 2 linjer att vingla mellan ??

Tänkte ta tag i det hela igen, och om jag då även kunde framföra att säkerhetssystemen inte fungerar, kanske det skulle ta bättre skruv, än att bara hänvisa till att man ser vägen bättre med sidosträck.

Jo dom enklare systemen kräver hyggliga linjer.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Som Mso skriver, de enklare systemen kräver väldigt bra målade linjer, en del mellansystem klarar halvtaskiga linjer, och de vassaste behöver inga linjer alls.

Det är inget system som slår en vass chaufför :)

Ställ bilen, köp dubbade skor och reflexer istället för linje assistansen *ler*

Guran wrote:
Det är inget system som slår en vass chaufför :)

Där kan vi nog enas om att vara oense....
När något händer, om du råkar slumra till, om du råkar ut för medicinskt tillstånd så istället för att bilen utan aktivt system så kraschar bilen, men med en bil med ett välfungerande AP-system så detekterar bilen att du inte längre har kontroll och stannar bilen på ett säkert sött vid kanten och slår på varningsblinkers.....
Vet inte om jag håller med om att en vass chaufför hanterar det bättre.....
Sen oavsett om du råkar vara en perfekt förare Guran så är absolut inte alla det. Jag har själv en gång touchat mitträcket för jag vinglade till och brast i min uppmärksamhet när jag tyckte jag behövde fixa en sak. Blev ingen olycka men en hyfsad repa över plastdetaljerna längst ner på min XC70. Det hade inte hänt om jag kört med aktiv filhållning.....men visst, då är jag inte lika perfekt som dig såklart....;)

Jag har inget vingelsystem, ville bara ha ett argument för att få de att börja bättra på linjerna med jämna mellanrum, de vägar som inte asfalterats på senaste året har inga linjer kvar.

När föraren vänjer sig vid extremt grymma system och en lite hacker till tonåring fjärrstyr och avaktiverar systemet så har vi glömt hur man kör en bil manuellt *ler*

Henrik M wrote:
Guran wrote:Det är inget system som slår en vass chaufför :)
Där kan vi nog enas om att vara oense....
När något händer, om du råkar slumra till, om du råkar ut för medicinskt tillstånd så istället för att bilen utan aktivt system så kraschar bilen, men med en bil med ett välfungerande AP-system så detekterar bilen att du inte längre har kontroll och stannar bilen på ett säkert sött vid kanten och slår på varningsblinkers.....
Vet inte om jag håller med om att en vass chaufför hanterar det bättre.....
Sen oavsett om du råkar vara en perfekt förare Guran så är absolut inte alla det. Jag har själv en gång touchat mitträcket för jag vinglade till och brast i min uppmärksamhet när jag tyckte jag behövde fixa en sak. Blev ingen olycka men en hyfsad repa över plastdetaljerna längst ner på min XC70. Det hade inte hänt om jag kört med aktiv filhållning.....men visst, då är jag inte lika perfekt som dig såklart....;)

Självklart inte, därför du måste hålla dig med bilar med, enligt dig, marknadens bästa system :) men självklart så kan väl en duktig chaufför även köra i avsvimmat tillstånd, i sömnen eller läsandes en längre e-post i telefonen.

Patrik Österberg wrote:
När föraren vänjer sig vid extremt grymma system och en lite hacker till tonåring fjärrstyr och avaktiverar systemet så har vi glömt hur man kör en bil manuellt *ler*

+10
Tror faktiskt att många av dessa system naturligtvis är bra. Men vissa fungerar bara bra i optimala situationer.

En artikel på ämnet: https://www.infrastrukturnyheter.se/20190803/20709/sjalvkorande-fordon-behover-battre-vagmarkeringar-att-minska-olycksrisken

Power to the people

Grosser wrote:
En artikel på ämnet: https://www.infrastrukturnyheter.se/20190803/20709/sjalvkorande-fordon-behover-battre-vagmarkeringar-att-minska-olycksrisken

Det var ”bättre förr” när inte driftsentreprenörer skulle tjäna pengar på vägarnas drift och underhåll. Då fick Vägverket medel till detta och skötte själva allt drift och underhållsarbete. Och den årliga budgeten skulle förbrukas. Fick vi pengar över ett år, på den tiden jag jobbade på ett Vägmastarområde, oftast pga mindre snö och halka än förutsatt i budget, så använde vi dom pengarna på att förbättra någon dålig vägsträcka. Nya diken och kanske lite beläggning på en grusväg.
Nu hamnar dessa pengar på entreprenörernas konton.
Målar man nya linjer så ersätts endast de som är helt utslitna. Dvs, lite duttande här och där med ”målarpenseln”
Är bara nybyggda eller omasfalterade vägar som får helt nya linjer.
Åter igen en degradering av standarden då det inte finns en enda entreprenör som gör mer än minstakravet i sitt kontrakt.

Men man borde ju även ta ett nappatag för att förhindra vintern. Dvs premiera höga CO2 utsläpp för att skynda på uppvärmningen och minska perioderna då linjerna inte syns pga. Vinterväglag med snö och is. Borde absolut ligga med som en åtgärd för att nå Nollvisionens mål.

Min KIA vill ha tydliga linjer på båda sidor för att fungera som tänkt. Ibland får den för sig att längsgående asfaltsskarvar är kanten. Väldigt sällsynt att den kör längs dem, men oftare får man en signal som talar om att jag är nära kanten.

L. Mäkinen wrote:
Min KIA vill ha tydliga linjer på båda sidor för att fungera som tänkt. Ibland får den för sig att längsgående asfaltsskarvar är kanten. Väldigt sällsynt att den kör längs dem, men oftare får man en signal som talar om att jag är nära kanten.

Så betedde sig även min förra Mazda CX-5:s mediokra system.

Jag har funktionen i min bil, men använder den ö.h.t. inte. Om jag aktiverar den, kan jag släppa ratten i några sekunder, men bilen vinglar då mellan de tydliga vägmarkeringarna så att efterföljande bilister nog misstänker att jag är berusad. DKW:n hade ett bättre system, men även där förblev det permanent urkopplat. På denna nivå som dessa system är konstruerade, så är de bara (enligt mig) en gimmick (noll funktion).

"Men man borde ju även ta ett nappatag för att förhindra vintern. Dvs premiera höga CO2 utsläpp för att skynda på uppvärmningen och minska perioderna då linjerna inte syns pga. Vinterväglag med snö och is. Borde absolut ligga med som en åtgärd för att nå Nollvisionens mål."
Tack Guran!
Trevligt förslag, jag blir tårögd när jag ser att det finns någon som avskyr vintern lika mycket som jag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En funktion jag hittills inte prioriterat som ett "måste" i mina bilar eftersom funktionen i de provkörningsbilar som jag testat inte gjort ett övertygande jobb. OK - Tesla är säkert bra men jag håller mig i en lite lägre prisklass...:)

Lite OT, men ändå.
I den före detta lågskattekommunen norr om Stockholm blir vägmarkeringarna bortnötta av dubbdäcken under vintern. Ingen förbättring av linjerna görs under vår och sommar. I oktober då dubbdäcken åter börjar rassla i trafiken, då målas nya linjer som är borta till våren. Hur tänkte man under upphandlingen av detta? Förmodligen enbart på lägsta pris och inget sunt förnuft.

Vet inte om vi är en låg eller hög skattekommun (31.33) men här målas inga sträck alls. Men kommunalskatten har väl inte med sträcken att göra, det är väl trafikverket som pysslar med det, och de får väl sina pengar från vägskatten mm.
Vi har väldigt få kommunala vägar, de 2 större samhällena har vägföreningar som nära nog sköter alla vägar utom de statliga genomfarterna/landsvägarna.

Hur som. Vägen ut på den andra större ön Ekerö/Munsö (jag bor få Färingsö) har vita plastpinnar med reflexer på, ett otroligt bra hjälpmedel i mörker och dåligt väder.

Pi wrote:
En funktion jag hittills inte prioriterat som ett "måste" i mina bilar eftersom funktionen i de provkörningsbilar som jag testat inte gjort ett övertygande jobb. OK - Tesla är säkert bra men jag håller mig i en lite lägre prisklass...:)

Pi: Volvos system är väldigt långt fram med, helt klart bättre än BMW, Audi och MB som jag med kört det i.

Rikard: I Stockholm med kranskommuner är det bara E4, E18 och några större genomfartsleder som underhålls av Trafikverket. Övriga är kommunernas ansvar.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.