Vi Bilägares forum

Har vi bilköpare krävt detta - eller...

Har vi bilköpare krävt detta - eller...

Var så sent som idag in i Volvos Bilpalats här i staden.
Man frapperas över de stora och rätt lyxiga byggnader som tydligen krävs numera för att få sälja vissa märken.
Antagligen är det väl generalagenterna som kräver denna standard på återförsäljarnas utställningslokaler men frågan är - gör vi kunder det också ? Ingen som funderar över vem det är som betalar dessa Palats ?
Sen dessutom rätt många försäljare som inte verkar överdrivet sysselsatta med kundkontakter.
Bara detta gör att man ställer sig tveksam till märken som tydligen har dessa krav. Det känns som att vi på många olika sätt får vara med och finansiera nåt som vi kanske inte behöver - trots allt. På nåt sätt blev plötsligt Teslas uttalanden om färre "utställningshallar" på nåt sätt lite mera realistiska.
Går mycket hellre in till en mindre ÅF med mera "intima" lokaler och med försäljare som känns mera "genuina" (och inte så många heller) än de som visar upp sig i Bilpalatset.
Men antagligen är det väl som vanligt att vi uppskattar olika...:)

Uppdaterat: 2019-03-17 13:49

Kommentarer

Inte jag, skulle gärna köpa bil i ett litet garage och att de hade några demobilar att testa. Inte gör min upplevelse av bilen bättre om det är i palats. Det mesta av mina bilaffärer gör jag ju digitalt, både i första "kvalomgång" sedan analog provkörning och resten sker åter igen digitalt i kontakt med säljaren.

Uppdaterat: 2019-03-17 13:55
*Robban

Kan tillägga att i ett "hörn" av Palatset huserade Renault och Dacia tillsammans där det var avsevärt flera "grundmodeller" som fick samsas i ett mera normalt utrymme - alltså relativt trångt med bil vid bil med 1 m mellanrum eller så.

Uppdaterat: 2019-03-17 14:06

Finns ju lite olika aspekter i det där......de handlare som håller till i nån lite mindre halvgammal lokal har sällan enligt min uppfattning nån större bredd i demobilar. Utan det är väldigt svårt att få prova rätt motor i rätt kaross om man säger så. Sen får man ju se kostnad för lokal/såld bil. Volvo säljer ju sjukt bra i Sverige och slår du ut kostnaden för deras "palats" som du kallar det per såld bil och jämför med kostnaden får "garaget" t.ex. Subaru använder på samma ort per såld bil där så kanske t.o.m. du får betala mer för lokalerna hos det märket som inte säljer så bra......
Så att de stora märkena har fina lokaler tror jag inte du behöver oroa dig att det kostar bilköparen så mycket mera.....
Sen andra aspekten är att med de hyfsat låga räntor som varit ett bra tag nu kontra de sjukt höga hyrorna som är på många håll på befintliga lokaler så har det ofta vart lägre kost per år att låna och bygga nytt fint än hyra en lika lite mindre befintlig lokal.

Uppdaterat: 2019-03-17 14:09

Allt detta är ett led i bilmärkets profilering. Inget konstigt med det. På samma vis som en konsumbutik, XXL, Stadium, HM, ”you name it” har krav på ett utseende på sina butiker.

Uppdaterat: 2019-03-17 14:12

Volvos försäljning idag i Sverige består till klar majoritet av s k tjänstebilar. I alla fall lite större företag har i regel avtal med några få märken och då kanske inte ens den lokala Volvo-ÅF får leverera bilen utan leveransen sker hos några få ÅF spridda över landet. Så var t ex fallet med min förra arbetsgivare så även om det rullade Volvo-bilar i närområdet så är det inte alls säkert att den lokala ÅF medverkat i affärerna. Så nog tror jag att kostnaden per försåld bil borde vara märkbar hos de märken som kräver "palats". Men jag medger att det bara är troende...:)

Uppdaterat: 2019-03-17 14:16

Tror ändå att det krävs ganska lite byggnadsmässigt för att få fram "palatsintrycket". Synar man lokalen så är nog det dyraste stora ljusinsläppande fönsterytor. I övrigt tycker jag inte att det känns så lyxigt i en modern bilutställning. Försäljarnas kyffen brukar vara byggda utmed en vägg och så små att man knappt får plats att sitta.

Uppdaterat: 2019-03-17 14:56
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag håller med dig Pi (chockerande?). Mycket har hänt sedan jag körde Volvo 2011 och var inne på Bilia och handlade delar. Idag är Mats Qviberg majoritetsägare både privat och genom sitt investmentbolag Öresund. Första tanken som slog mig när jag sisådär 8 år senare stövlade in på samma Bilia här i stan för att aktivera mitt VOC på nya bilen var, herrejösses vad har hänt här! Stora ekdörrar med guldfärgade handtag och det första man möts av innanför dörrarna liknar en hotellreception vid ett större hotell där man hälsas välkommen av människor bakom diskarna.

Bilarna i hallen ligger mestadels på 250-300 och uppåt. Vill man kika på något under där så hänvisas man till "gården" på utsidan. Så det har hänt en del sedan jag började kika på bilar på dåvarande Bil&Truck som det hette på 90-talet.

Uppdaterat: 2019-03-17 15:39

Men en liten handlare har få testbilar och en stor handlare har fler med olika motoralternativ.

När jag köpte sista bilen fick jag åka till uthyraren gratis och låna en bil med rätt motor ett dygn

Uppdaterat: 2019-03-17 15:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Samma i Kalmar, Liljas har flyttat in i gamla Volvo Kalmarverken (där alla 760 m.fl. byggdes). Det är en enorm anläggning, och i ena hörnet finns Renault och Dacia.
Självklart kostar dessa palats, även om en del inte inser det. Nånstans ska pengarna hämtas, och det blir självklart kunderna som står för kostnaden. 1-0 till försäljaren.

Uppdaterat: 2019-03-17 18:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är väl inget konstigt med att en dyr produkt säljs i fina lokaler

Uppdaterat: 2019-03-18 10:58