Haptisk åtekoppling - eller vad ska man kalla det?

18 inlägg 0 nya
Haptisk åtekoppling - eller vad ska man kalla det?

Jag har ju träffat på återfjädrande reglage i mina senaste bilar och svurit förbannelse över detta ofog. Varför en växelspak ska vara återfjädrande är för mig en gåta, det är ju det mest naturliga i universum att man lägger en spak i ett visst läge och att den då stannar där (jmf med manuell växellåda och en blinkerspak). Så icke i förra DKW:n där växelväljaren var återfjädrande (således kan man inte känna vilken riktning man valt, utan måste titta på en display (eller för all del gasa lite och chansa). Samma sak med växelväljaren i min nya MB, men där känns det märkligt nog mer intuitivt.

Varför ska en växelväljare vara annorlunda än en blinkersspak. Ja, jag vet att bl.a. Ford har/hade en återfjädrande blinkers.

Har bestämt för mig att blinkersspaken på BMW är återfjädrande och så även växelväljaren.
Så detta är inte något jag reflekterat över, utan bara konstaterat att den fungerar så som avsett i MB:n

Jo BMW har haft det länge, hade det redan på min 525 -09. Kom med faceliften -08 tror jag....
Mercedes har haft det på rattspaken iaf sen -10.
Jag har det på min med och haft det på 2 Mercor. Stör mig inte, men håller med Audi att av nån anledning känns rattspaken mer logisk i det än golvspak med återfjädring....

Det vore intressant att se hur en manuellt växlad bil med återfjädrande växelspak skulle tas emot....

Audi A5 SB wrote:
Det vore intressant att se hur en manuellt växlad bil med återfjädrande växelspak skulle tas emot....

Haha, det hade varit nåt det! :) Nu är det väl iofs bara en tidsfråga innan den manuella lådan är en riktig marginalprodukt.

Finns väl sekventiella manuella lådor.
Speciellt vanliga på motorcyklar och rallybilar.
Verkar vara väl emottagna där.
Men så klart en H-låda med tillbakafjädrande växelspak, nja lite ovant skulle det nog vara.

Henrik M wrote:
Haha, det hade varit nåt det! :) Nu är det väl iofs bara en tidsfråga innan den manuella lådan är en riktig marginalprodukt.

Hoppas man slipper betala extra för nöjet att växla själv.

Greta seglar här --> https://tracker.borisherrmannracing.com/

pinjong wrote:
Henrik M wrote:Haha, det hade varit nåt det! :) Nu är det väl iofs bara en tidsfråga innan den manuella lådan är en riktig marginalprodukt.
Hoppas man slipper betala extra för nöjet att växla själv.

Redan idag är ju automat standard på fler och fler bilar så du slipper betala extra för den komfortdetaljen. Sen med intåget av elbilar så blir det ju automatiskt, (ursäkta ordvitsen), som så att det manuella försvinner.

Guran wrote:
Finns väl sekventiella manuella lådor.
Speciellt vanliga på motorcyklar och rallybilar.
Verkar vara väl emottagna där.

Jo, men där är det skillnad. Man hör/känner varvtalet och vet i vilken riktning man ska "spaka" för att få det man beställt. Men en återfjädrande växelväljare i parkeringsmanövrar får man ta mig f-n hålla koll på vad man flippat in. Därutöver behöver man en extra knapp för att få i neutralläget - eftersom det inte går via spakens rörelse. Vilket får mig att fundera på hur jag får i neutralläget på nya Märsan.... Det finns nämligen ingen knapp för detta... Får läsa bruxet och återkomma...

Ja du, det är avancerat värre att få neutral.
Starta bilen, drag växelreglaget antingen upp eller ner, men inte så det ”knäpper till”
Vipps neutral är i.
Samma om du lagt i läget så bilen ämnar åka bakåt, drag spaken nedåt, men inte genom så det knäpper till och vipps N är nu i. Manövern är tvärs om om bilen är inställd på att åka framåt.

Jag har Mercedesspaken i min med, en efterleva sen Daimler var delägare i Tesla, och fungerar med precis som du skriver Guran. Otroligt enkelt och logiskt. Och bara tryck längst ut för P.

Finns det något fabrikat som fortfarande har rattväxel? Jag tycker detta arrangemang är oslagbart både för manuella och automatiska växellådor. Lätt att hitta och minimalt med grejer på golvet där man kan utnyttja utrymmet till annat än en ofta överdimensionerad burk med en "pinne" i mitten.

Världens...: Mercedes har rattväxel på i stort sett alla sina Automatare. Bmw hade det iaf på 7-serien innan. Tesla har det på alla sina.

Världens vackra... wrote:
Finns det något fabrikat som fortfarande har rattväxel? Jag tycker detta arrangemang är oslagbart både för manuella och automatiska växellådor. Lätt att hitta och minimalt med grejer på golvet där man kan utnyttja utrymmet till annat än en ofta överdimensionerad burk med en "pinne" i mitten.

Dom tidigare två nämnda i alla fall
Mercedes automatiskt växlade modeller och tydligen även Tesla.

Där ser man. En elbil vill jag inte ha så Tesla går bort för mig. BMW. Jag tänker på den gamla gåtan: Vad är det för skillnad på en BMW och en snigel? Svar: Snigeln har slemmet på utsidan. Kul va? Mercedes kanske kan vara trevligt.

Världens vackra... wrote:
Där ser man. En elbil vill jag inte ha så Tesla går bort för mig. BMW. Jag tänker på den gamla gåtan: Vad är det för skillnad på en BMW och en snigel? Svar: Snigeln har slemmet på utsidan. Kul va? Mercedes kanske kan vara trevligt.

Ja och Audi 5SB har konstaterat att den kan framföras iförd hög hatt :)

Guran wrote:
Ja och Audi 5SB har konstaterat att den kan framföras iförd hög hatt :)

Garvar rätt rejält;-) Även min SLK kan framföras i hög hatt - bara taket är väck.

Audi A5 SB wrote:
Guran wrote:Ja och Audi 5SB har konstaterat att den kan framföras iförd hög hatt :)
Garvar rätt rejält;-) Även min SLK kan framföras i hög hatt - bara taket är väck.

Torrkörde en E300 coupé i går. Där var det svårt att få plats med huvudbonad eventuellt skulle en badmössa funka :)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.