Fuskskinn - åsikter

28 inlägg 0 nya
Fuskskinn - åsikter

Min DKW har ju kossa här och där i stolarna - och naturligtvis i ratten. Men nu har jag beställt en MB där man har fejkat kossan i stolarna. Detsamma har jag upplevt i bl.a. Volvo som taxi. Men frågan är - behöver vi kossor som leverantörer av material till stolar i bilar?

I min nuvarande DKW är själva sittytan s.k. "Alcantara" - vilket ska jämställas med äkta läders "mocka" (läders baksida) men är likafullt syntetiskt. Valkarna som håller den fluffiga kroppen på plats är sydd i äkta kossas skinn.

Nåväl, vad ska man tycka om fuskskinnet i andra bilar (läs MB och Volvo)? Följdfrågan blir då; hur klär vi ratten?

Summa summarum: hur betraktar vi "läder" i en bil som är mer eller mindre miljöovänlig och hur gör vi med ratten och växelspaksdamasken?

Och för att förtydliga: Galon är inte ett alternativ;-)

Veganskinn verkar ju fungera som ett bra alternativ. Har det i min nya bil både på säten, instrumentpanel och ratt.......fråga mig inte vad det består av och hur det tas fram dock, försökt googla lite men inte fått några bra svar.
Kan dock säga jag inte märker någon som helst skillnad mot äkta skinn, mer än att det är mjukare, nästan som riktigt fin skinnklädsel man kan få som tillval på en del märken. Ska bli intressant och se hur slittåligt det är i längden. Mercedes fuskskinn är ju i det närmsta outslitligt om de fortfarande kör samma de hade i Taxi tidigare.....

Det där är lite intressant - min hobbybil är kossa i hela stolen. Jag upplever det som helt OK och normalt. Vintertid skulle jag nog tycka att det där var "kallt" värre. Men "äkta" skinn ska ju andas....

Är det idag en icke-fråga med "äkta skinn"?

Det känns inte som att den där frågan om skinn m.m. är så het längre, ett tag så blev det ju ett jäkla liv om nån råkade köpa skinnjacka för de stackars djurens skull.....
Volvo t.ex. gör ju ett stort nummer i sina bilar att det är fint svensk skinn i bilen med flagga på stolen och allt. Tror inte de hade gjort det om det vart en känslig fråga...

Henrik M wrote:
Veganskinn verkar ju fungera som ett bra alternativ. Har det i min nya bil både på säten, instrumentpanel och ratt.......fråga mig inte vad det består av och hur det tas fram dock, försökt googla lite men inte fått några bra svar.
Kan dock säga jag inte märker någon som helst skillnad mot äkta skinn, mer än att det är mjukare, nästan som riktigt fin skinnklädsel man kan få som tillval på en del märken. Ska bli intressant och se hur slittåligt det är i längden. Mercedes fuskskinn är ju i det närmsta outslitligt om de fortfarande kör samma de hade i Taxi tidigare.....

Veganskinn måste väl komma från en ko som bara äter vegansk mat, dvs en helt vanlig ko som lever på gräs :)

Audi A5 SB wrote:
Det där är lite intressant - min hobbybil är kossa i hela stolen. Jag upplever det som helt OK och normalt. Vintertid skulle jag nog tycka att det där var "kallt" värre. Men "äkta" skinn ska ju andas....
Är det idag en icke-fråga med "äkta skinn"?

Äkta nappaskinn kan du ju köpa till som ett tillbehör för en ohemul summa pengar. Finns till. BMW och tror säkert du kan få det til Große Mercedesen

Personligen föredrar jag tygklädsel framför skinnklädsel, jag tycker att det är behagligare att sitta i under både vinter- och sommarhalvåret.

Har heller inga problem med plastratt, bara den inte är alltför glatt.

Det finns alldeles säkert "veganska" material att tillgå både till klädsel och ratt/växelspak som är alldeles ypperliga och likställda med läder, men vi är så djupt rotade med att premium är likställt med läder i klädsel, ratt och övrig inredning så att nå en förändring i den frågan är nog svårt.

Växelspaksdamasken håller nog dock på att bortrationalisera sig själv genom att ersättas av en knapp eller dylikt.

Jag tar gärna kossa på ratten och växelspaksdamasken, men på stolarnas sittytor väljer jag hellre alcantara. Fast alcantara funkar säkert bra även på ratten... Men lite kossa här o där gör ju att det luktar gott i bilen också.

Prestigelös wrote:
Personligen föredrar jag tygklädsel framför skinnklädsel, jag tycker att det är behagligare att sitta i under både vinter- och sommarhalvåret.
Har heller inga problem med plastratt, bara den inte är alltför glatt.
Det finns alldeles säkert "veganska" material att tillgå både till klädsel och ratt/växelspak som är alldeles ypperliga och likställda med läder, men vi är så djupt rotade med att premium är likställt med läder i klädsel, ratt och övrig inredning så att nå en förändring i den frågan är nog svårt.
Växelspaksdamasken håller nog dock på att bortrationalisera sig själv genom att ersättas av en knapp eller dylikt.

Ja varför en modern elektriskt styrd automatlåda skall ha en spak är mig en gåta.
Har en spak vid raten på Mercan och har vant mig vid det.. Kunde lika gärna funkat med en knapp som på elbilarna. Framåt - Bakåt - Plats. Mer behövs inte, och ingen ko behöver dö för nån damask :)
Men vad är veganskt skinn gjort av?????

Rutger Jönåker wrote:
Jag tar gärna kossa på ratten och växelspaksdamasken, men på stolarnas sittytor väljer jag hellre alcantara. Fast alcantara funkar säkert bra även på ratten... Men lite kossa här o där gör ju att det luktar gott i bilen också.

En extra sportig ratt har ju inte kossaskinn, och inte backelit.
Men wunderbaum har väl nån gran som luktar kossa.

Mocka förekommer väl på extra sportiga rattar, eller är det alcantara? Apropå att ingen kossa behöver dö, om vi ändå äter köttet är det väl bra om även skinnet kommer till nytta. ;) Då behövs ingen syntetisk doft från en wunderbaum som ger huvudvärk och skymmer sikten.

Apropå knappreglerad automat - så här enkelt var det på 1:a generationens C4 Cactus...
Hur den nya generationen ser ut kommer jag faktiskt inte ihåg trots att jag kört en...:)

Fuskskinn - åsikter

Rutger Jönåker wrote:
Mocka förekommer väl på extra sportiga rattar, eller är det alcantara? Apropå att ingen kossa behöver dö, om vi ändå äter köttet är det väl bra om även skinnet kommer till nytta. ;) Då behövs ingen syntetisk doft från en wunderbaum som ger huvudvärk och skymmer sikten.

Men vi kan väl göra HVO av förhuden, utsäkta kohuden menade jag :)

Guran - OK då, det kan vi göra. :)

När man haft någon typ fuskskinn på ratten oavsett rattvärme eller inte känns det riktigt c och otrevligt med något annat som plast på ratten.

Vad det gäller växelspak på automatlådan känns det konstigt med ett vred lågt plaserat som på nya focus som man skall ner med armen och vrida en knapp/ratt.
Jag har ofta handen vilande på spaken som en förlängning av armstödet emellanåt.
Och visst får det gärna vara skinn på spakknoppen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det lär bli knappar för växlar framöver.
En spak som i praktiken inte har ngn funktion kostar betydligt mer.

mso 1000 - då får du väl köpa en Cittra med en redigt stor kloss till handbromsspak som du kan vila handen på...:)

Nja junkers trender kommer och går.
Se på nya corollan, ingen prius knapp utan en rak quickshift typ Vag spak ;)

Och se på Citroën.
Ena modellen eller året så byter dom det enda vettiga enligt vissa till en annan tvärtemot lösning.

Pi, Citroën kom på att folk vill ha möjlighet att ha en eller tillochmed passageraren vill ha en kopp kaffe så dom har tagit bort flygplans handbroms greppet och satt dit två mugghållare istället.

Och den enorma dolda ”smarta” farthållarspaken som var svår att komma igång med är ersatt med rattknappar mod Kia.

Trender kommer och går med på Citroën är det ofta.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nackdelen med ratt i alcantara är att fettet från händerna påverkar materialet. Man bör köra med handskar för att inte förstöra ratten.
Det är dock betydligt skönare än en skumvinylratt från Grant's.
https://dalhems.com/sv/p/fa39f55aadd045fd99e7a45a007f6521/ratt-Classic-Foam-Steering-Wheels-10

Guran wrote:
Prestigelös wrote:Personligen föredrar jag tygklädsel framför skinnklädsel, jag tycker att det är behagligare att sitta i under både vinter- och sommarhalvåret.
Har heller inga problem med plastratt, bara den inte är alltför glatt.
Det finns alldeles säkert "veganska" material att tillgå både till klädsel och ratt/växelspak som är alldeles ypperliga och likställda med läder, men vi är så djupt rotade med att premium är likställt med läder i klädsel, ratt och övrig inredning så att nå en förändring i den frågan är nog svårt.
Växelspaksdamasken håller nog dock på att bortrationalisera sig själv genom att ersättas av en knapp eller dylikt.
Ja varför en modern elektriskt styrd automatlåda skall ha en spak är mig en gåta.
Har en spak vid raten på Mercan och har vant mig vid det.. Kunde lika gärna funkat med en knapp som på elbilarna. Framåt - Bakåt - Plats. Mer behövs inte, och ingen ko behöver dö för nån damask :)
Men vad är veganskt skinn gjort av?????

Nya Honda Crv hybrid har knappar för manövrering av cvtlådan, fungerade utmärkt.

I övrigt föredrar jag skinnklädsel, gärna Lexus anilinskinn, mycket skönt och med fläkt i stolarna för svalka och blåsa bort de värsta odörerna då och då.....;o)

På Mazda 6an i Optimum (dyraste)har skinn eller såkallade läderratten blivit anmärkningsvärt blank och hal, undrar om den verkligen är gjord i äkta skinn.....tror inte det....

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.