Fusk i motorsport

7 inlägg 0 nya
Fusk i motorsport

Jag har ett ganska stort intresse av motorsport och slås då och då av förvåning när stora team fuskar och därmed skapar dålig PR för sig själva. Alla som följt rally-VM länge minns Toyotas förbikoppling av restriktorn som fick dem uteslutna ur VM. Under den gångna helgen fick Toyota båda bilarna strukna ur resultatlistan i WEC pga delar som rör sig för mycket. Förvånande med tanke på att de är enda riktiga fabriksteamet i klassen och var fyra varv före närmsta konkurrent i mål.

I STCC hade den snabbaste bilen ett icke godkänt avgassystem. Som jag förstår det är det en komponent som de förses med av biltillverkaren, men de måste väl ändå kontrollera att den följer regelboken?

Innovativa regeltolkningar kan jag förstå, men inte fusk.

Vore intressant att se hur mycket som är slarv på grund av tidsbrist, nedskärningar och annat liknande som även händer i den vanliga industrin och hur mycket som är planerat fusk på hög nivå samt fusk från enskild.

LM, jag har också varit inom motorsporten i stora delar av mitt liv och även varit med och "tolkat" regler så frikostigt som möjligt.

Att det fuskats genom åren är ju helt klart, både på det tekniska men även med massa annat.
För att ta helgens aktuella fall så finns ju intressanta frågetecken, på Toyotas LMP1 var "plankan" för tunn, enligt utsago så har de kört med samma planka i alla år, men vad skall de säga... Varför skulle de fuska och i så fall på båda bilarna när de bara tävlar mot sig själva? De ville påstå att den blivit sliten genom att Kerbsen var så pass elaka på Silverstone...

När det kommer till avgassystemet på SEAT i STCC så verkar det konstigt, då det är samma som används och har används på SEAT i alla länder, likväl samma som används på AUDI och VW inom xTCC i Europa. Nu vet jag inte om det var utifrån att inte klara av dB-kravet eller om det var något annat, men de hade tydligen gjort om det på alla bilar utom på Mikaelas till andra heatet om jag förstod det rätt.

Toyotas rallybil historiskt var ju ett uppenbart fusk med luft som gick utanför restriktorn för att kunna få in mer och därmed högre effekt. Innovativ svensk ingenjörskonst signerad i Njurunda... ;-)

När vi började åka SLC långlopp så blev det ganska snabbt VM i tolkning, "Tankning från Jeep-dunk" blev snabbt ett stallage med 4 jeep-dunkar upphissat och snabbventiler som ett snabbtankningssystem al´a Endurance Racing.
Man fick inte förstora tanken men man fick bygga om och flytta tankpåfyllningsröret, men det stod inte att det inte fick vara 12" grovt och därmed 20 liter större tank... Inte heller stod det att man inte fick "blåsa ut" nedsänkningen i tanken som är under baksätet och plötsligt blev en Golf I tank 60 liter istället för 40...
Det var en kul och galen tid där varje helg skapade nya uppslag, antingen hade man hittat på något som andra kopierade eller så kopierade man andra...

*Robban

Älskar kreativitet! Den som kom på det där med slang, dunkar e.t.c. hoppas jag blev rikligt belönad! =)

Jag har en kompis som körde SLC-serien med allehanda bilar (sist Opel Speedster) och det var mycket tolkningar som behövde göras.

Vist skulle Toyotas planka kunna ha blivit sliten, men det borde rimligen finnas väl tilltaget för slitage på en långloppa så det håller för enstaka irrfärder. Man undrar ju om de testade ordentligt efter Le Mans.

X, de blev i alla fall riktigt kopierade... Dessutom så togs det fram regler för hur dunklösningen skulle se ut för att det skulle bli säkert, med både tankningsslang, returluftslang och jordning. På så sätt blev det ett slutet system och luften i tanken hamnade i dunkarna när soppan från dunkarna hamnade i tanken...

LM, jag var med och körde SLC från start och sedan tre år, innan utvecklingen skenade iväg till att bli onödigt dyrt, något som det inte skulle bli enligt grundtanken... men det är kul med 24-timmarslopp, även om man inte kör LMP1...

*Robban

Ferrari fuskar i F1 med sin turbo är jag ganska säker på. Enligt Mercedes tar det cirka 2 år att få fram 50 hk mer i en motor som ska hålla i 6 lopp och inte 2 månader som i Ferraris fall. Spelar ju ingen roll att Hamilton tar pole när han blir rundad direkt i starten av Vettel. Eftersom FIA fått upp ögonen på Ferrari efter protester från främst Mercedes hoppas jag att dom hittar och avslöjar fusket.

Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.