Fundering kring bredd på bilar, vägar och parkeringsplatser.

34 inlägg 0 nya
Fundering kring bredd på bilar, vägar och parkeringsplatser.

Bilarna har ju blivit lite bredare med tiden men har kraven på vägars bredd ökat genom åren?

Satt och googlade lite på ämnet och kom fram till följande.

Max tillåten bredd på en personbil är 2.60meter.
Minimikrav på körfält på huvudgata eller lokalkörbana är 2,75 meter.

Men, minimikrav på en parkeringsplats är 2,3 x 5 meter.

XC90 är med backspeglarna medräknat 2.14 meter
Kommer ni ihåg den EXTREMA Hummer H1, den var ju superbred tyckte vi då, men är faktiskt inte bredare än 2.19meter (osäker om det är med eller utan backspeglarna medräknade).

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bara nya v90 med en barnfamilj i parkeringshuset ser inte roligt ut.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Jo fast bredden på en V90 eller Skoda Octavia är diffar inte så stort.

V90 1,879 meter om man inte tar med backspeglarna och 2.019 med speglarna inräknat.
Octavia 1.814 meter om man inte tar med backspeglarna och 2.017 med speglarna inräknat.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Har, som jag nämnt i en annan tråd, kört en MB GLS i några dagar och den är på gränsen till för bred för svenska parkeringsrutor. Den är 1.98 m bred utan backspeglar och det gäller verkligen att ställa sig mitt i rutan för att man ska kunna komma ut på båda sidor.

V90 är inga problem alls! Den ser bredare ut än den är men såklart mso måste få in nåt negativt....
Min Tesla är dock lite bred får jag erkänna för vissa rutor. Kan dock fjärrköra ut den om jag blivit inparkerad....men man vill ju gärna undvika dörruppslag så försöker fickparkera eller ställa där det är bredare rutor. Ofta idag är det ju dubbellinjer mellan rutorna

Enda nackdelen med V90 är att man sitter rätt lågt och sidorna är lite höga. Känns lite som att ratta en Finlandsfärja (ja, XC90 är så klart värre).
Men man kan ta bort den känslan med 360 graders-kameror.

Power to the people

Grosser wrote:
Enda nackdelen med V90 är att man sitter rätt lågt och sidorna är lite höga. Känns lite som att ratta en Finlandsfärja (ja, XC90 är så klart värre).
Men man kan ta bort den känslan med 360 graders-kameror.

Helt ärligt är XC90 bättre än V90 på det, man sitter lågt i V90 med dålig koll på hörnen, den är inte roligast i trånga garage.....XC90 känns som att köra ett växthus med mycket bättre sikt o känsla för hörnen.

Henrik M wrote:
Grosser wrote:Enda nackdelen med V90 är att man sitter rätt lågt och sidorna är lite höga. Känns lite som att ratta en Finlandsfärja (ja, XC90 är så klart värre).
Men man kan ta bort den känslan med 360 graders-kameror.
Helt ärligt är XC90 bättre än V90 på det, man sitter lågt i V90 med dålig koll på hörnen, den är inte roligast i trånga garage.....XC90 känns som att köra ett växthus med mycket bättre sikt o känsla för hörnen.
Sant! +1
För länge sedan jag körde en XC90 nu märker jag... :-)

Power to the people

Henrik M wrote:

Helt ärligt är XC90 bättre än V90 på det, man sitter lågt i V90 med dålig koll på hörnen, den är inte roligast i trånga garage.....XC90 känns som att köra ett växthus med mycket bättre sikt o känsla för hörnen.

+1 på det. Även min X3:a är mycket lättare att överblicka i trånga utrymmen än en 3- eller 5-serie. Men när jag försöker förklara detta för anti-SUV maffian på forumet så talar man för döva öron :-)

De mindre SUV;arna upplever jag är bättre då man inte behöver öppna dörren lika mkt på en parkeringsplats, samtidigt är dom inte så höga.
Men visst är det fascinerande att man upplever V90 som en svulstig Finlandsfärja, det var inte förrän idag då jag kollade upp måtten som jag insåg hur mkt design påverkar hur man upplever storleken på en bil.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Intressant om man tar och kollar på olika typer av bilar historiskt sett.

Kollar man Golf MK1 så har den måtten.
Bredd 1,610 meter
Längd 3,705 meter

Seat Ibiza (ungefär samma storlek som VW Polo)
Bredd 1,780 meter (1,942 med backspeglar)
Längd 4.059 meter

En liten bil som Seat Ibiza är inte mkt "smalare" än en Skoda Octavia eller V90 fast man upplever den som väldigt mkt mindre.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Håller med om att en Volvo V90 ser bred ut och den är alltså 1890 mm bred. Min Mondeo är 1886 så det skiljer 4 mm i bredd. Nya V60 mäter "bara" 1850 mm.

Källa: Car.info

Greta seglar här --> https://tracker.borisherrmannracing.com/

pinjong wrote:
Håller med om att en Volvo V90 ser bred ut och den är alltså 1890 mm bred. Min Mondeo är 1886 så det skiljer 4 mm i bredd. Nya V60 mäter "bara" 1850 mm.
Källa: Car.info

https://se.automobiledimension.com/modeller/ford/mondeo-2019

Fast det verkar som Mondeon går emot trenden och blivit lite "smalare" med åren. Den nya generationen är några cm smalare.
Men Mondeon verkar å andra sidan ha jordens största backspeglar.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Rent generellt är det väl så att rutorna inte blivit bredare sen 60-talet, eller? Men, bilarna har blivit det.
Det även stor skillnad mellan 2- och 4-dörrars bilar. Dörrarna på min cabbe är väldigt långa, och det är byngligt att ta sig i/ur på parkeringsplatserna. På lilla C3 är dörrarna korta (och höga) och det är en skitsak att ta sig i/ur.
På en del parkeringar har man dubbla linjer, som gör att bilarna inte trängs ihop, mycket bra!

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo men visst gör man bredare rutor idag än på 60-talet. Dock finns ju såklart många kvar med samma bredd sedan dess.

Och för att inte tala om garage. Försök få in en V90 i ett 50-talsgarage...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

På 40- och 50 talet byggdes villor med garage under husen, och det var status, även om man som de flesta inte ägde en bil. Dessa källargarage är skrattretande smala och låga, dessutom med en brant uppfart. Tvivlar på att de ens med dåtidens bilar hade fungerat som garage. F.ö verkar nutidens villagarage sällan användas som bilhus, de blir istället ofta fyllda med trädgårdsredskap, verktyg etc, och bilen får vackert stå utomhus året om. Hur använder ni era garage?

Jag har en bil och några motorcyklar i garaget. Till det kommer verktyg och diverse delar till olika fordon som nån Chevrolet 350 och Saab turbomotor. Noll trädgårdsredskap om man inte räknar fyrhjulingen.

Hultarn, kom vi inte till slutsatsen att just en V90 inte var så bred, mest en illusion av designen?

40-talisten, jag försöker hålla mitt garage rent från allt förutom mc, cyklar (sommarhalvåret) och tillräckligt med plats för att få in nån av bilarna om något behöver göras och vädret är kasst. Mitt garage är dock hopplöst litet, 5.8 x 3.2. Med hojen längst in på kortsidan så är det precis att en bil får plats och att det går att komma runt överallt. Har av platsbesparande skäl satt upp såna där självuppsnurrande vindor för el, vatten och tryckluft. Jag har verktyg, kompressor och sånt i ett angränsande rum. Nu till vintern så kommer pojkens båt att flytta in i garaget, men den är inte tyngre än att den går att rulla ut för handkraft om jag behöver komma in med nån av bilarna.
Mina 4 grannar på gatan har precis som du skriver garaget fyllt till bredden med sånt som egentligen hör hemma i ett förråd, gräsklippare, färgburkar, utemöbler och allt möjligt diverse. Jag har lyckligtvis 100m2 biyta utöver garaget som jag får plats med sånt på:)

40-talisten wrote:
På 40- och 50 talet byggdes villor med garage under husen, och det var status, även om man som de flesta inte ägde en bil. Dessa källargarage är skrattretande smala och låga, dessutom med en brant uppfart. Tvivlar på att de ens med dåtidens bilar hade fungerat som garage. F.ö verkar nutidens villagarage sällan användas som bilhus, de blir istället ofta fyllda med trädgårdsredskap, verktyg etc, och bilen får vackert stå utomhus året om. Hur använder ni era garage?

I mitt garage i källaren i huset från 1946 står i dag Astran parkerad, den ryms mer än väl. Takhöjden är 2,1m och man tar sig enkelt i och ur bilen trotts massa annan bråte i garaget.
GLC:n ryms också och har varit nere på besök åtskilliga gånger. Går till och med att få ner vikporten även om jag kör ner bilen. BMW 520 touringen fick man backa ner om porten inte skulle slå i taket vid stängning. Så 5m sedanbil är maximalmåttet för bilen om den skall rymmas. Brant backe ner ör det självfallet men har sett värre. Men går fint att ta sig upp även utan att skotta bort snön. Extra enkelt med 4wd.

Själv så försöker jag baxa in min Leon i ett parkeringslänga från 80 talet varje dag, det är på håret att det går med sidospeglarna utvikta.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.