Forumets egen tråd om skitgrisar (bilar som smutsar ner sig)

10 inlägg 0 nya
Forumets egen tråd om skitgrisar (bilar som smutsar ner sig)

Trådar på huvudsidan brukar försvinna ganska fort i mängden, så jag öppnar en fortsättning om smutsiga bilar.

Stänkskydd, var hjulen sitter mm spelar givetvis en stor roll, men det måste vara andra faktorer också, som tex aerodynamik.
Har ett exempel på mina 2 senaste firmabilar, Renault Trafic och Ford Transit.
Renaulten var riktigt renlig av sig, förutom bakstammen, men det är samma på alla skåpbilar, men sidorutorna och backspeglarna grodde igen direkt, vid varje slag av torkarna kom liksom en dusch av vatten runt A stolpen, och man såg hur vattnet med hjälp av vinden jobbade sig bortåt på rutan.

Forden är en riktig skitgris, varför ser ni på bilden nedan, stänkskyddet är ju inte riktigt optimalt.
Men sidorutor och backspeglar håller sig rena, jag har inte tvättat bilen på flera veckor, men inte rört speglar/rutor. Med Renaulten stannade jag dagligen på macken för att tvätta rutorna.
Nu kommer det konstiga. Renaulten hade nersänkt framruta, A stolpen fungerade som en ränna för att styra vattnet upp över taket, så där borde inte vattnet rinna runt hörnet.
Forden har rutan i nivå med A stolpen, vatten kan rinna fritt runt hörnet, men nått gör att det håller sig borta.

Nån som kan förklara det ??

Min helt ovetenskapliga gissning är att en "slät" framruta gör att fartvinden pressar vattnet enklare åt sidan så det flyger iväg utanför sidorutor och speglar. Aerodynamik kan vara knepigt att förstå. Stänkskyddet på bilden ser ut att ha drabbats av design.

Ja det stänkskyddet är ju ett bra bevis för att man låter design på före funktion.
En dödssynd för en seriös konstruktör, men som allt för ofta blir styrd av en snedtänd formgivare!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Design - det intressanta är att jag, om jag bara går på bilden, inte tycker det är särskilt snyggt designat alls. I mina ögon skulle jag kunnat få till en bättre funktion som var snyggare.

Frugan har nu kört 4500 mil i sin Sandero, en trevlig liten bil som överraskat enormt! Utvändigt är den medel för att vara en modern bil, hennes kantigare 242a hölls sig renare. Inte något extremt men jämfört med bilar vi haft tidigare verkar lite mer smuts leta sig in mellan dörrar och på trösklar. Kanske något som blivit vanligt på flera nyare bilar? Kan tilläggas att dammiga grusvägar är vardag för oss.

Dieselbilar och SUVar hör inte hemma på vägarna år 2017. Förbjud nu!!!

L West wrote:
Min helt ovetenskapliga gissning är att en "slät" framruta gör att fartvinden pressar vattnet enklare åt sidan så det flyger iväg utanför sidorutor och speglar. Aerodynamik kan vara knepigt att förstå. Stänkskyddet på bilden ser ut att ha drabbats av design.

Ja, det måste vara nått liknande. Jag kollade just på bilen när jag var ute, stolpen är randig av smuts, men ränderna fortsätter inte på rutan.

saabnisse wrote:
Ja det stänkskyddet är ju ett bra bevis för att man låter design på före funktion.
En dödssynd för en seriös konstruktör, men som allt för ofta blir styrd av en snedtänd formgivare!

I detta fall är det kanske inte design av själva stänkskyddet, utan att bilen saknar skärmkant (det är design) så det är svårt att utforma/fästa ett stänkskydd, men jag har en ide hur jag ska göra ett eget.
Den som tillverkade bilen trodde att dörrens tätningslist, som sitter öppen i hjulsprutet, skulle räcka till för att hålla tätt, men det gör den inte. Dörrens kant har man som tur är klätt med genomskinlig skyddsfilm.

morsnas kaffe wrote:
Frugan har nu kört 4500 mil i sin Sandero, en trevlig liten bil som överraskat enormt! Utvändigt är den medel för att vara en modern bil, hennes kantigare 242a hölls sig renare. Inte något extremt men jämfört med bilar vi haft tidigare verkar lite mer smuts leta sig in mellan dörrar och på trösklar. Kanske något som blivit vanligt på flera nyare bilar? Kan tilläggas att dammiga grusvägar är vardag för oss.

Min gissning är att det på dagens bilar är öppet i bakkant av framskärmen, man ser in bakom skärmen när dörren är öppen, man har det för att lufta utrymmet mellan skärm/innerskärm, ett ställe där bilar tidigare gärna rostade.
Smutsen som tidigare samlades under skärmen och bildade rost, hamnar nu i dörröppningen.

Rikard wrote:
morsnas kaffe wrote:Frugan har nu kört 4500 mil i sin Sandero, en trevlig liten bil som överraskat enormt! Utvändigt är den medel för att vara en modern bil, hennes kantigare 242a hölls sig renare. Inte något extremt men jämfört med bilar vi haft tidigare verkar lite mer smuts leta sig in mellan dörrar och på trösklar. Kanske något som blivit vanligt på flera nyare bilar? Kan tilläggas att dammiga grusvägar är vardag för oss.
Min gissning är att det på dagens bilar är öppet i bakkant av framskärmen, man ser in bakom skärmen när dörren är öppen, man har det för att lufta utrymmet mellan skärm/innerskärm, ett ställe där bilar tidigare gärna rostade.
Smutsen som tidigare samlades under skärmen och bildade rost, hamnar nu i dörröppningen.

Så kan det nog vara!

Tog upp denna diskussion ikväll med polaren som köpt ny bil, samma sak där. En större och betydligt dyrare sådan. Fast det roligaste var ju att sådant som är standard på min till exempel gasdämpare till motorhuven, dubbla backljus, snyggt och säkert och hydralisk servostyrning för bättre känsla och hållbarhet saknas på hans bil :)

Dieselbilar och SUVar hör inte hemma på vägarna år 2017. Förbjud nu!!!

Tror inte jag ägt någon kombi som inte slår tät bakluckan med skit.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.