Första servicen för vår Renault Captur.

50 inlägg 0 nya
Första servicen för vår Renault Captur.

I morse (lördag) servades vår lilla Captur hos Domenelli Ford och Renault. Serviceverkstaden var mycket imponerande. Verkstaden var ren som en operationssal. På övervåningen fanns ett mycket fint väntrum för kunder med kaffe men inga kakor (skandal). Väntrummet hade ett stort glasfönster där man kunde se när bilen servades. En mycket trevlig idé tycker jag. Hur är det i Sverige nu för tiden? När jag bodde i Sverige så var bilverkstäderna mycket grå och trista med lite eller ingen omtanke om bilägarna.


Det blir mer och mer "salar" speciellt där man bygger nytt. Vi har en däcksfirma i Uppsala som har samma typ av upplägg, man sitter uppe och fikar medan vinterdäcken åker på och kan se att de hanterar ens juvel värdigt.

*Robban

Denna trend med glasväggar är en skamlig regression av verkstadspersonalens arbetsmiljö, folk ska kunna arbeta ifred utan att behöva bli uttittade som apor på zoo.

Vorwärts wrote:
Denna trend med glasväggar är en skamlig regression av verkstadspersonalens arbetsmiljö, folk ska kunna arbeta ifred utan att behöva bli uttittade som apor på zoo.

+1.

Det gäller ju att komma ihåg att dessa arenor kostar en hel del och det kommer ju på entre'biljetten!
Jag känner mig mer hemma på "min" serviceverkstad, den är förstås ganska grå, men inte så skitig och om jag vill kan jag ju prata med gubbarna.
Men det är klart att det blir billigare om man håller käften tills jobbet är klart!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.
Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.

Tvärnit wrote:
De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.
Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Xanthopteryx wrote:
Tvärnit wrote:De stora ÅF har så där men ej någon glasveranda åt VIP.
Vorwärts har rätt, dem är människor som gör sitt arbete och att deras integritet ska respekteras för det är ingen som tycker om att bli synad i sömmarna var minut medan att denne arbetar.
Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Och att det leks mycket! Vi svenskar tycker om att leka upp i hög ålder o allra roligast är det att leka med andras dyrbara saker...tyvärr att pengar hjälper inte i detta land utan gör ofta bara saken värre. Vi har en grannort som är beryktade med iq fiskmås..där kör de skiten ur kunders bilar så att tyvärr så servar vi fortsatt en bil där men jag lämnar alltid in bilen med väldigt lite bensin i tanken och att de har alltid glömt att åtgärda något på listan, så att ja faktisk att du har lite rätt!

Xanthopteryx wrote:

Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.

Anser du dig vara kompetent nog att du från åskådarplats kan avgöra om mekanikern gör ett korrekt jobb eller inte? Varför gör du inte själv servicen i så fall?

Är du inte nöjd med det utförda jobbet så tar du upp det med verkmästaren och kräver att de gör om jobbet gratis eller så begär du pengarna tillbaka och kör till en annan verkstad. Om en skurkverkstad fuskar och slarvar så mycket så kommer de garanterat på en metod att fuska och slarva precis lika mycket utan att kunden märker det, även om kunden ifråga skulle stå med näsan tryckt mot glasväggen och stirra tills ögonen trillar ut

Vorwärts wrote:
Xanthopteryx wrote:
Samtidigt kanske det kan göra att fusket och slarvet minskar. Kvalitet och svenska verkstäder är ju allt för sällan synonymt med varandra.
Anser du dig vara kompetent nog att du från åskådarplats kan avgöra om mekanikern gör ett korrekt jobb eller inte? Varför gör du inte själv servicen i så fall?
Är du inte nöjd med det utförda jobbet så tar du upp det med verkmästaren och kräver att de gör om jobbet gratis eller så begär du pengarna tillbaka och kör till en annan verkstad. Om en skurkverkstad fuskar och slarvar så mycket så kommer de garanterat på en metod att fuska och slarva precis lika mycket utan att kunden märker det, även om kunden ifråga skulle stå med näsan tryckt mot glasväggen och stirra tills ögonen trillar ut

Om man vet att ägarna tittar på en så kanske man anstränger sig lite mer och inte lämnar flottiga kladdavtryck på fönstrena, glömmer montera tillbaka inredningen, monterar tillbaka inredningen fel, skrapar den bortmonterade inredningen, har sönder clips för fästet till insynsskyddet e.t.c. (ja, samtliga saker har hänt mig vid olika tillfällen). Dessutom har man ju lättare ett ansikte på den som pillar med bilen och om man då dessutom ser till att bygga seriösa kundkontakter mellan verkare och kund så...
Det är liksom lite svårare att lura folk man träffat, som kan se hur man jobbar och som man har en relation till.
Garantier finns aldrig såklart, men det ökar ju chansen till att jobbet görs seriöst.

Tydligen många här som haft mycket problem med verkstädernas kvalitet på jobbet. Visst - för mig personligen skulle det kanske kännas bra att kunna kolla vad dom gör men vänder man på steken och tänker sig att ens egna kunder kunde sitta bakom en ruta och kolla på mig varje ögonblick jag jobbar så kanske man ändrar sin syn en aning...

Såhär ska en bilverkstad se ut
https://www.svtplay.se/video/13895276/macken/macken-sasong-1-avsnitt-1?start=auto

Ja den känner jag igen från "min verkstad" som jag skrev om i #5!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi wrote:
Tydligen många här som haft mycket problem med verkstädernas kvalitet på jobbet. Visst - för mig personligen skulle det kanske kännas bra att kunna kolla vad dom gör men vänder man på steken och tänker sig att ens egna kunder kunde sitta bakom en ruta och kolla på mig varje ögonblick jag jobbar så kanske man ändrar sin syn en aning...

Det är ju liksom ganska så självförvållat av verkstäderna. Om man VISSTE att jobbet skulle bli bra och korrekt utfört till rimliga priser så skulle ju detta inte behövas. Då lämnar man glatt sin bil och hämtar glatt sin bil och känner sig nöjd och trygg med det.
Men så ser det ju allt för ofta inte ut tyvärr. Det finns många som vittnar om och tester säger detsamma.
Kan nämna en felsökning av ABS jag gjort på en bil. 500 spänn skulle de ha och det de kom fram till var "Troligen ABS-enheten". En sådan kostar guld och gröna skogar...
Jag kände att, nää, det stämmer inte... Felsökte själv och hittade mycket snabbt att det var en sensor som var paj.
Krävde pengarna tillbaka för det där var fanemej ingen felsökning som hade utförts. På sin höjd har de kopplat in en dator och kollat. Inget mer.
Av någon anledning så försvann den sedan som märkesverkstad för Mazda......
En positiv sak var när jag bad de att INTE byta kupéfilter.
Självklart bytte de kupéfilter, och tog betalt för det (det stod klart och tydligt skrivet på arbetsordern att så INTE skulle ske).
Fick pengarna tillbaka och behålla filtret. =)

Lämnade in bilen för byte av xenonlampa till vänster halvljus eftersom det står i instruktionsboken att det måste utföras av märkesverkstad.
Killen kopplade OSBn och talade om att vänster halvljuslampa var trasig!
"Jag vet, det är därför jag är här!"
Han öppnade huven, tog bort batterikåpan, tog ut lampan och försvann.
Kom tillbaka efter tio minuter, satte fast lampan, monterade kåpan, stängde huven och skrev ut räkningen.
1600:- efter firmarabatt, bra betalt för några minuters jobb!
Nästa gång lampan pajade bytte jag själv, fyra minuter tog det!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Visst kan vi konstatera att det slarvas på bilverkstäder med det borde kunna åtgärdas till stor del utan ständig övervakning av bilmekarna av oss kunder. Så jag tycker nog att ironin i trastens senaste inlägg var rätt träffande.

Jag skulle kunna serva bilarna själv, men stämplarna påverkar andrahandsvärdet och så ogillar jag att bli oljig.
Å andra sidan steg inte värdet på min up av att Möller Bil mosade förardörren med avvikande lack som resultat.

Jag föredrar att göra något vettigare än att titta när en prylbytare arbetar.

trasten wrote:
Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.

Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.
Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?
Där de säger att de smort in vitala delar?
Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?
Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?
Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..

https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/

http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/

Kolla särskilt in bilden på inredningen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador

Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Jag tycker att det har underhållningsvärde att se när ens bil bli servad. Jag står alltså inte och kollar att de gör ett bra jobb. De flesta kunder har heller inte tid att stå och titta. De lämnar bilen på morgonen och hämtar den på eftermiddagen. Jag hade tid därför att det var lördag och hustrun traskade iväg till ett närbeläget köpcentrum. Jag pratade med meken och han sade sig inte ha några problem med att folk tittar på.

Xanthopteryx wrote:
trasten wrote:Jag tycker vi ska ha övervakning på alla arbetsplatser så man ser att folk verkligen jobbar. Om jag äter på restaurang så vill jag se att maten inte hamnar på golvet. Hur mycket tramsas det inte på kontor. Vad händer med ansökningar som man väntar på. Blir dom behandlade i tid? Alla lastbilschaufförer som porrsurfar bakom ratten, där kan det vara bra med övervakning.
Gällande restaurangen så vet du ju i allafall att får du in maten så är den gjord, på något sätt.
Men en verkstad där de säger att de bytt olja i växellådan men inte gjort det, eller bara bytt delvis... Hur vet du det?
Där de säger att de smort in vitala delar?
Där de säger att de satt in en ny givare men du fick en begagnad?
Där de säger att de felsökt och fakturerar för byte av en fungerande del, just för att de inte felsökt?
Och dessutom tar de många gånger fett betalt (som lampan i tidigare inlägg) där det ibland kan räknas till rena ockerpriserna..
https://www.motormannen.se/paverkan/ledare/ledare-2014/stoppa-fusket/
http://teknikensvarld.se/bilverkstader-slarvar-mycket-451093/
Kolla särskilt in bilden på inredningen:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-utbrett-slarv-med-forsakringsskador
Med andra ord: Om nu verkstäderna är så inihelvete dåliga och det knappt blir någon förbättring så är det nog kanske verkligen läge för både glasbur och videoövervakning där kunden får filmen efteråt.

Då två av länkarna gällde plåtreparationer så undrar jag hur många kunder som kommer att stå bakom en glasvägg i titta i flera veckor? Filmen man får efter den reparationen kan man ju i och för sig snabbspola, då blir den lite som Madonnas Ray of light video.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.