Felvisning hastighetsmätare

34 inlägg 0 nya
Felvisning hastighetsmätare

Vet någon om det finns en sammanställning över olika bilars felvisning av hastigheten?
Jag lever i tron att de flesta bilisterna kör med nålen någorlunda pekande på max tillåten hastighet, men jag som ofta använder GPS-fart som riktmärke kommer ifatt olika märken olika frekvent.

Innan någon påpekar det så vet jag att man får åka långsammare än max tillåtet. Det är bara en fundering över om det är bekräftelsebias från min sida eller faktiskt stämmer.

Tror att alla bilar visar fel, mycket medvetet. Sedan så ändras felvisningen också beroende på däcken (slitna, nya, små skillnaden i omkrets mellan olika märken e.t.c.), och mätaren bara FÅR INTE visa för lite (så du kör snabbare än vad du tror).
Noterade en intressant sak på min Mazda 6:
Via OBDII fick jag reda på hastigheten.
Den stämde läskigt bra - knappt ens plus minus 1 km/h!
Men mätaren visade de klassiska runt 5% fel (ungefär 115 = 110 som exempel).
Det visar också att bilen faktiskt mäter jäkligt bra (så därför stämmer antagligen sträckan mycket väl på många) men att den fejkar värden till mätaren.

En snabb googling gav detta:

www.vmalardalen.se/gladjematare/Rapport%202006-101_2.doc

Inte precis dagsfärskt men...

Intressant rapport. Den känns en aningens vinklad, minst sagt, men ändock innehåller den många trovärdiga saker.
Har slögooglat lite efter onoggrannheten på laserhastighetsmätare. Den borde ju vara väldigt hög egentligen. Kan ju bara relatera nu till min laseravståndsmätare jag har men den har en onoggrannhet på avstånd på +-1 mm vid bra reflektion och +-2 mm vid dålig reflektion (svart matt yta till exempel). Testprotokollet som medföljer, där är det 0,1 mm onoggrannhet på samtliga testade avstånd.
Tekniken i dag är med andra ord jäkligt bra!
Angående GPS:ers felvisning:
Ingen här som råkar ha en DGPS-mottagare med hastighetsvisning och som kan testköra den parallellt med en GPs-mottagare?
Vore lite kul att se.
Min erfarenhet av GPS-mottagare i dag är att de är löjligt bra, så länge det är bra fri sikt mot himlen och man har rimligt antal satelliter med hyfsad mottagning och med stor vinkel emellan.
Jag geocachar en del och där kan jag konstatera att även om GPS-mottagaren säger att det är +-3 meter onoggrannhet vid en viss punkt under bra mottagning så är verkligheten bra mycket bättre än så. Jag kan träffa punkten med mindre än +-1 meter om jag repeterar positioneringen.
Gränderna i Gamla stan, där är det dock +-20-40 meter utan problem. Hitta en liten geocache på 2 x 1 cm då kräver sin erfarenhet. =)

Jag håller alltid skyltad hastighet, men blir alltid omkörd. Då måste det vara fel på min hastighetsmätare, eller??

40-talisten wrote:
Jag håller alltid skyltad hastighet, men blir alltid omkörd. Då måste det vara fel på min hastighetsmätare, eller??

Absolut! Du kan obehindrat öka så du hänger med de som kör om så länge det inte är utryckningsfordon. ;-)

Att de ska slå åt samma håll är klart, men det skulle kunna vara så att något fabrikat har större felvisning än andra. Precis som handledaren vid nedåtgående rulltrappor ska bilar gå lite långsammare än man tror.

Jaa du, frågan är svår. Felvisningen gentemot verklig hastighet ökar med hastigheten. Men lägger jag farthållaren på 130 km/h på passaten så kör jag i 121 km/h. Obs endast på 120 vägar..... eller?

Anthonberg wrote:
Jaa du, frågan är svår. Felvisningen gentemot verklig hastighet ökar med hastigheten. Men lägger jag farthållaren på 130 km/h på passaten så kör jag i 121 km/h. Obs endast på 120 vägar..... eller?

Nja. Att felvisningen ökar med hastigheten var sant när den mättes mekaniskt via wire, en gång i tiden. Nu mer kan man ha mer eller mindre samma felvisning över ett brett hastighetsområde. Inget ovanligt att det visar t.ex. 2 km/h för fort i 50km/h, men fortfarande 2 km/h skillnad i 100km/h.

Hur det är i dag är ju helt upp till programmeringen.
Som exmpel låt det vara 10 km/h oavsett eller låt det vara 10%.
Det sistnämnda känns mer logiskt ty i första exemplet skulle mätaren visa 10 km/h om du kryper i typ nästan 0. Man kan även tänka sig en anpassad skala som visar några km/h fel i lägre och sedan gradvis mer men aldrig mer än exempelvis 10 km/h.

Xanthopteryx wrote:

Noterade en intressant sak på min Mazda 6:
Via OBDII fick jag reda på hastigheten.
Den stämde läskigt bra - knappt ens plus minus 1 km/h!
Men mätaren visade de klassiska runt 5% fel (ungefär 115 = 110 som exempel).
Det visar också att bilen faktiskt mäter jäkligt bra (så därför stämmer antagligen sträckan mycket väl på många) men att den fejkar värden till mätaren.

Ja, vägsträckan ska vara så exakt som möjligt, men så klart påverkar däckval och skick.
Och hastighetsmätaren får som du skrev inte visa för lite, så där lägger man en liten marginal, vilket får
till följd att sträckan och hastigheten kommer att skilja sig åt lite.

På min V60cc visar mätaren ca 3-5km/h fel mot GPS på de flesta hastigheter från 50-120

*Robban

Jag skulle säga att 95% eller mer har en felvisning på 3-9 km/h jämfört med gps utifrån min erfarenhet.
Vi har diskuterat det på jobbet genom åren och jag tror precis alla 48 gubbarna någon gäng har kollat mot gps då man blivit medveten om det eftersom många kör 4-6 mil varje morrgon innan jobbet och är liiiite irriterade att veta att så många kör 55-65 vid varje kamera stolpe eller by där det är 70.
Sedan kanske någon vet om en ny telefon gps är lika exakt som en riktig gps.
Min bil felvisar 3-5 beroende på v-s däck.

Och oavsett att man får köra saktare så är det bra att vara medveten om hur mycket sin mätare felvisar och om väglaget är bra i möjligaste mån kompenserar det när det är mycket

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso, vi skall inte kompensera för hastighetsmätarens avvikelse så länge som det är den mätaren som vi utrustat alla bilar med.
Den dagen alla bilar har en GPS-mätare så skall vi använda detta.
Att vi vet om vad verklig fart är, är bra, men vi kan inte förvänta oss att alla skall ha den kollen och kommer därmed att köra 70 på sin mätare förbi den där fartkameran, när det i veklig fart är 66, men det måste få vara okej, för det är ju 70 som den mätaren visar...

*Robban

Nä Robban men det är bra att vara medveten om det och kanske kompensera det man vet.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nja, den här vetskapen har gjort att hastighetsskillnaderna känns som om de är större idag, eftersom de som gärna momsar lite momsar några km/h extra för att de har koll på den rätta farten, medan den som inte har koll åker som tidigare...

*Robban

Gjorde som X och kollade hastigheten via ODB-dongeln idag. Och mycket riktigt - den hastigheten överensstämde inom 1 km/t med GPS-hastigheten så det hastighetsmätaren sen visar, vilket var nån km/t mera, är alltså inte den tämligen exakta hastighet som faktiskt finns tillgänglig för systemet utan den är helt klart "modifierad" för att vi skall ha en aning marginal när vi kollar på mätaren.
Sen är det säkert som Robban skriver i inlägg #16.

Pi. Lite OT men vad har du för obd läsare för din vag och funkar den bra
Och kanske nåt tips på vad som är bra utan att kosta skjortan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Torque i telefonen och passande läsare till det. Jag kör en Kiwi, generation 2 tror jag att det är.

Jag har ett par stycken. Den som sitter i Golfen valde jag för att den var liten och smidig och alltid kan sitta på plats - dessutom var den billig. Om den är bra eller inte har jag ingen aning om men den fungerar för mitt enkla behov. Påminner utseendemässigt om denna - https://www.aliexpress.com/item/Super-MINI-ELM327-Bluetooth-OBD-OBD2-Latest-Version-V2-1-MINI-OBDII-ELM-327-For-Android/32697985196.html
Och liksom X så kör jag Torque i telefonen.

mso 1000 wrote:
Pi. Lite OT men vad har du för obd läsare för din vag och funkar den bra
Och kanske nåt tips på vad som är bra utan att kosta skjortan.

Jag har denna till min "VW-kopia".
https://www.runns.se/felkodslasare/obd2-wifi/icarsoft-i610-smartphone-obd2-eobd-adapter-wifi

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.