FCA - PSA

52 inlägg 0 nya
FCA - PSA

Så är det klart att FCA och PSA går samman, med 13 varumärken om man räknar Vauxhall. Jag tror att det kan bli riktigt bra detta, där FCAs styrka i Nordamerika kombineras med PSAs styrka i Europa.

Fokus kommer att ligga på två plattformar, en för mindre bilar och en för kompakt till medel. Det är troligt att man kommer att utgå från PSAs CMP (småbilar) och EMP (kompakt till medelstora).

FCA har fler plattformar, men PSAs är flexibla och modulära vilket FCAs inte är. Så PSAs är mer kostnadseffektiva.

Möjligen kommer Alfa - Maserati fortsätta dela samma bakhjulsdrivna då de är nischbilar.

Nu gäller det att undvika intern konkurrens och jag ser absolut att Fiat kan fortsätta som livsstilsbilar i de mindre segmenten. Men Tipon får vi räkna med försvinner nu.

Och PSA får en inbrytning på den nordamerikanska marknaden för Peugeot och DS.

FCA har varit sena på elektrifiering, här ligger PSA före. Nu kan FCA äntligen trycka e-pedalen i golvet och öka spänningen. Jag ser fram emot en e-500 X inom en nära framtid, byggd på PSAs e-CMP plattform.

Jeep kan se fram emot en elektrisk utveckling med elmotorer både fram och bak. Både e-CMP och EMP klarar det.

Alla märken inom gruppen har sin position. Fiat kommer säkert fortsätta som nischat volymmärke för småbilar, som inte är helt praktiska. Men med sportig touch.

Peugeot - Opel - Citroën finns i alla storlekar från småbil till medel. Citroën blir ännu mer utpräglat på komfort.

Chrysler behövs för den amerikanska marknaden och blir kvar.

DS - Alfa - Maserati kommer ta hand om premiumkunderna, men med olika fokus. DS mer komfort, som en lyxversion av Citroën, Alfa som en billigare Maserati, och Maserati goes lyxpremium

Jeep har sin unika profil.

Chrysler finns kvar som märke i nuläget, absolut, men de har endast tre modeller (Pacifica, 300, Voyager). Det kan komma att läggas ned. Alternativt användas för name branding av PSA-produkter om PSA inte vill försöka introducera de franska varumärkena i USA.

Raphael har för detta forum unika insikter i PSA-.gruppens strategi och utveckling. Förmodligen därför att han kan franska, och kan ta del av bilrelaterade media på detta språk. Hur många andra här kan läsa och förstå ett världsspråk? Och jag menar inte engelska då...

Det där blir spännande att se om de ror i land.
För mig känns det som att alla märken som av historiska skäl har en aura av opålitlighet samlas under ett tak. Möjligen skulle Dacia/Renault kunna klämmas in för att göra paketerandet fullständigt.

Tvivlar på att detta blir lyckat. Inget märke är känt för hög kvalitet/pålitlighet hittills. Verkar som man samlat de sämsta märkena på samma ställe. Iof kan det bara bli bättre......

Det är offentlig information att FCA - PSA kommer att fokusera på två plattformar och de räknar med att varje plattform ska sälja ungefär 3 miljoner så det blir 6 miljoner då. Detta släpptes i samband med handskakningen idag.

Spekulation är att det blir just PSAs, men det är en mycket rimlig spekulation därför att de är moduluppbyggda och förberedda för elektrifiering. Vi ser ju detta redan idag med de senaste PSA bilarna.

Här mer om detta:

https://europe.autonews.com/automakers/fca-passenger-cars-move-psa-platforms

När det gäller Chrysler så behövs varumärket för den amerikanska marknaden. Även om Chrysler har reducerat sitt modellutbud så är det ett välkänt varumärke framförallt i Nordamerika. Jag tror knappast att amerikanska kunder skulle köpa en Peugeot med Chrysler-emblem.

Då är det en bättre strategi att behålla Chrysler och låta Peugeot vara Peugeot i USA. De har olika köpargrupper.

Och gällande mina språkkunskaper, ja jag talar och läser franska. Gör inte alla det? Och jag har redan sagt flera gånger tidigare att jag läser fransk media, de har flera bilmagasin och är även aktiva på Youtube.

T ex L’Argus tycker jag är en trevlig kanal/tidning.

https://www.youtube.com/channel/UCgWMXFq6DWRx6I3yfdrvrlQ

Auto Plus är en annan trevlig kanal/tidning.
https://www.youtube.com/user/AutoPlusMagazine

För att nämna några.

När jag gick i högstadier på 80-talet så fick vi välja mellan tyska och franska utöver engelskan, och jag valde franska... och sen har jag fortsatt med det. Har varit i Frankrike flera gånger och jag har vänner där, men nu var det ett par år sedan sist jag var där.

12 bilmärken, 13 med Vauxhall, hur i hela fridens namn skall de lyckas att fortsätta med dessa. De som är bevandrade i affärsmodellering m.h.a av sk business canvas(finns att kolla på nätet) kan ju direkt se att här finns uppenbara utmaningar att hålla dessa 12 märken flytande på marknaden. Det första man gör i en business canvas är att fråga sig hur värdeerbjudandet ser ut till marknaden. Här finns det flera märken och till och med modeller som mer eller mindre vänder sig till exakt samma kundsegment.
Skall bli intressant att se hur de tänker forma sig framöver, men det skulle inte förvåna mig om ett antal modeller slaktas.
Jag satsar på att de kommer gå in för en renodling.

Det kommer att slaktas ett antal fabrikat.
Säkert som amen i franska kyrkan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Instämmer med "40-talisten"; Raphael är en av få (mig inräknad) som faktiskt tillför trådarna något nytt. Hans kunskaper om den franska bilvärlden verkar vida överstiga t o m redaktionens.

Jag ser att det egentligen bara är Peugeot och Opel som direkt konkurrerar med varandra, och nu går Opel med vinst under PSA så det verkar inte vara några problem. De har ju olika stil, Opel är stramare och mer konservativ och gjord för autobahn. Peugeot mer progressiv, extrovert och gjord för kurviga landsvägar. De är helt olika att köra.

Citroën sticker ut genom sin satsning på komfort. Nästa C4 kommer som elbil och görs på e-CMP plattformen, den blir mindre än nästa Astra/308 som görs på EMP och växer i storlek så ingen direkt konkurrent.

Fiat kommer bara göra varianter på Panda och 500. Tipon läggs ner, det var klart innan samgåendet med PSA.
500 är ju en livstilsbil i olika utföranden, det är en liten 3-dörrars kombi på gång. 500X är för liten för att konkurrera med PSAs modeller, den är mer ett alternativ till Nissan Juke. PSAs crossovers/mini SUVar är större och rymligare, mer för familjer.

Jeep har ingen konkurrent hos PSA.
Chrysler inte heller.
Alfa och Maserati - nej.

DS är PSAs lyxpremium, fokus på komfort. FCAs märken är ju sport.

FCA har Lancia men de gör bara lilla Ypsilon och bara för Sydeuropa. Räkna med att den läggs ner snart.

Man räknar med att det kommer ta 12-15 månader att genomföra processen. De ska bilda ett nytt bolag som kommer samägas av FCA och PSA.

Nya produkter av samarbetet kommer ligga flera år fram. Det går inte att jämföra med när PSA köpte Opel, där köpte ju PSA Opel. I fallet FCA - PSA är det två stora företag som går samman och blir ett. Det är inte FCA som köper PSA och det är inte PSA som köper FCA, utan de ska genomföra en fusion, slås ihop.

Lite kuriosa är att Carlos Tavares (CEO PSA) och Mike Manley (CEO FCA) är nära kompisar sedan över 10 år tillbaks, det hade säkert betydelse i att få ihop detta.

Jag får lite British leyland vibbar av detta samarbete. FCA är verkligen en koncern som är på dekis.

Man kan absolut säga att FCA tjänar på detta genom att de får tillgång till nya effektiva modulära bottenplattor som klarar elektrifiering. FCAs bottenplattor är idag för tunga, vilket gör att deras bilar har högre förbrukning och utsläpp än konkurrenterna. FCAs bilar är inte mainstream utan nischade och de matchar in i PSA väl. Och PSA får större resurser på den Nordamerikanska marknaden där de är svaga idag.

Brittish Leyland gjorde olika varianter av Mini som såldes under olika varumärken. Chrysler har gjort liknande tidigare etc.

Dagens PSA gör bilar som i design och körkänsla skiljer sig mer åt än VAG-koncernens, trots att de delar plattform och drivlinor.

L’Argus råkar vara en av mina favoriter också (de har intresserat sig för Opel långt innan PSA affären).

Men i övrigt är det verkligen för tidigt att göra tvärsäkra uttalanden om framtiden i detta ämne.
Att de officiella PR-kanalerna från de inblandade företagen pumpar ut hur fantastiskt allt kommer att bli är inte så oväntat.

Sedan är det nog historia att Peugeot skulle vara "gjord för kurviga landsvägar.", samtliga som kört 508 och Insignia respektive 208 och Corsa är överens om att det gör Opel snäppet bättre, trots att "utseendet" antyder det motsatta förhållandet.

Även 3008-Grandland har samma förhållande, Opelversionen är lite vassare på vägen både på motorväg och i kurvor, så där tycks PSA ha ändrat sig om man hänger med i den senaste utvecklingen av märkenas utmärkande egenskaper.

Peugeot ser snarare ut att numera utmärkas av en kompromiss av lyx och komfort medan DS och Citroen är den ensidiga specialisten på vardera.

Opel förefaller ha varit tänkt som en billigare och enklare utförd BMW-typ.
Inte så mycket dyra lyxgrejor, inga alls faktiskt.

Det är nog snarare Alfa Romeo och Opel som krockar i denna grupp, (Opels design har också traditionellt, italienska influenser i stilen) där det just nu är svårt att se att det inte blir Opel som förlorar pga. varumärke.

Möjligen två sportiga bilar då, en dyrare och lyxigare och en billigare och enklare.

Ska man få alla varumärken att fungera kan man nog inte förvänta sig mer dramatiska skillnader än så.

Jag kan nämna Cardisiac också som är en stor kanal.

Well, att likna Opel och Alfa mot varandra och se de som konkurrenter. Det är ju lite väl magstarkt. De har verkligen inget med varandra att göra.

Opel har hårdare fjädring och en trögare och mindre responsiv styrning än Peugeot vilket gör dem stabilare på Autobahn i högre farter men tråkigare i kurvor. Den lilla ratten, lättare och snabbare styrningen i Peugeot innebär onekligen fördelar i kurvorna.

Positioneringen av Opel är mot Tyskland och de nordiska marknaderna där tanken är att den mer konservativa och nedtonade designen ska gå hem bättre.

Peugeot blandar komfort och sport, de har alltid lyckats göra både komfortabla och sportiga bilar, det finns i generna. Men de satsar mer på premium än tidigare, även för vardagsbilarna och inte bara för de större bilarna.

En historisk klassiker i sammanhanget är Peugeot 505 Turbo som verkligen förenade sport och komfort på ett synnerligen förtjänsfullt sätt.

Vi bör förstå att den här fusionen var rätt oundviklig. Världens bilförsäljning går ner samtidigt som det pågår ett kostsamt teknikskifte. Carlos Tavares (CEO PSA) har rätt strategi i detta med fokus på att tjäna pengar framför marknadsandelar och volym.

Den globala bilmarknaden minskar, det köps allt färre bilar, allt färre unga vuxna skaffar körkort. Intresset för bilar minskar. För att möta detta behövs nya produkter och affärsmodeller. Leasing och prenumerationer är på stark frammarsch. Internethandel istället för bilsalonger och den traditionella bilhandeln.

Att göra fler modeller på färre plattformar för att få ner kostnader, dela teknik men i olika nischade utföranden, det är enda möjligheten till överlevnad.

FCA och PSA har länge samarbetat om transportfordon, men även bilar. T ex Citroën Evasion/C8 - Peugeot 806/807 - Fiat Ulysses - Lancia Zeta/Phedra. Och Fiat har samarbetat med Opel tidigare och byggt bilar på en Opel plattform medan Opel har köpt dieslar av Fiat.

Så de har en längre historia av kontakt och samarbeten. De känner redan varandra. Jag ser en del ”Hur ska de kunna samarbeta med varandra?” på internet om detta, men eftersom de redan samarbetar och har samarbetat tidigare, så ser jag inte detta som ett problem.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.