Vi Bilägares forum

DSG lådan från 2013 (vågar man köpa gammal taxi?)

DSG lådan från 2013 (vågar man köpa gammal taxi?)

Har haft en Touran med ecofuel/DSG -10 nu ca: 1,5år. Köpte den vid 7000 mil och nu ligger den på 12000. Funkat bra i lådan men nu är den på verkstaden för att byta spridare, kostnad ca: 17000. INTE kul, J****a skit.

Kollar på en nyare Touran med 1,6 l diesel och bluemotion från 2013, den har nog gått som taxi innan men har bara drygt 4000mil på mätaren...frågan är: hur är det nu med DSG lådorna? Det var ju i just taxibilar de hade problem, men en från 2013 och med 4000mil, hur stort problem kan det vara med den? Jag kör mest landsväg.

Uppdaterat: 2015-02-25 22:47

Kommentarer

Första tanken som dyker upp hos mig är "varför säljer man en taxi med så låga mil på mätaren?"
Tror både biogas och 1,6 dieselmotorerna använder sig av torrlamell DSG7 lådan, och det är den som det rapporterats om mest i media.
Nu verkar det som om dom kommit tillrätta med problemen iochmed oljebyte till annan olja och lite andra åtgärder, om det håller i långa loppet återstår att se. Just den kombon du frågar om är ju rätt populär då det verkar som 1,6 TDI ihop med DSG7 är en lyckad kombo. Låg förbrukning ihop med att automaten låter dieseln jobba på det område där det finns mest vrid är det som ägare verkar uppskatta.

Har hört många som är nöjda med lådan men också några som gnällt på att den är lite "hoppig" när man tex ska fickparkera.
Min far hade den lådan i en A1 som såldes och han upplevde inga problem med lådan, dock var detta med 1,4 TFSI motorn och inte diesel som din fråga rör.

Uppdaterat: 2015-02-25 23:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Taxi brukar inte byta bort bilarna vid så få mil, så jag tror inte den gått som taxi. Men det var väl gasdrivna VW med DSG som taxi hade problem med och inte diesel. De hade den beryktade DQ200-lådan - 7 växlad torrlamellkoppling. Nu är ju detta en diesel och mig veterligen finns det inte nån diesel som har den lådan (?) och övriga DSG-lådor har inte detta problem. I varje fall inte i samma omfattning... Tror inte du behöver vara särskilt orolig. Speciellt inte som du kör mest landsväg.

Uppdaterat: 2015-02-25 23:49

Om du nu ska betala 17000 för byte av spridare, hur kommer det sig att du vill köpa en diesel igen?

Uppdaterat: 2015-02-26 00:14

Just 1,6 TDI har denna lådan då DQ200 klarar upp till 250NM.
Generellt så kan man säga att alla motorer från 1,8 TSI/TDI och nedåt har DQ200 lådan och allt över har DSG6 med våtlamell

Uppdaterat: 2015-02-26 00:16
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

@Simon no1: Jag har en Ecofuel nu (med DSG) som ska byta spridare, så det är ingen diesel. Jag har märkt att växellådan i den kan vara lite hoppig i låga farter precis som nån skrev här. När jag kollade bilen jag är intresserad av på fordonskollen på transportverkets hemsida står det så här på ett ställe under tekniska data::
"Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål: Taxi (06)
Slagvolym, cm3: 1598
Växellåda: AUTOMAT"

Så det var detta med "kaross särskilda ändamål: Taxi" som jag funderar på...ska kolla tidigare ägare på bilen idag. Grejen är den att jag gillar Touran som bil, storlek och utrymme osv och vill gärna ha automat så då är det inte mycket att göra, frågan är om de kommit tillrätta med DSG:n (eller hade gjort det 2012-13 när denna är byggd...

Uppdaterat: 2015-02-26 06:45

Kollar man globalt på vilka modeller som blev återkallade för oljebyte så verkar det vara VW tillverkade fram till 2011. Men har läst på utlänska forum att även folk som köpt bilar fram till 2013 fått brev att dom ska in på verkstad för oljebyte (syntetolja byts till mineralolja).
Läser man vidare så verkar det som Volkswagen använt sig av olika oljor beroende på land som bilen är såld i, så denna recall gäller inte alla.
Har ett exempel nedan om du vill botanisera lite mer i vad som görs, detta exemplet är en 2014 jetta, men det är samma låda.

http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/jaxrs/download/doc/UCM447515/RCMN-13V568-9034.pdf

Min logik säger att om dessa växellådor nu varit så dåliga så hade VW lagt ner att sälja dom för länge sedan.
Däremot så har ju alla dessa felrapporter skadad DSG lådans rykte och man kanske ska ta sig en funderare på hur det kan påverkar andrahandsvärdet.

Uppdaterat: 2015-02-26 09:29
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag håller med om den logiken, de kan inte vara såå dåliga och jag har ju haft generellt bra erfarenhet av den jag har nu, som är från 2010, så det är nog ingen större fara på så sätt....det var väl mest detta att om bilen nu körts som taxi (förvisso bara i 4500 mil) så kanske den slitits extra mycket...men ordet taxi behöver ju inte innebära dålig körning och kan ju ha använts t.o.m på ett sätt som motsvarar en "Svensson-bilist" egentligen....ska försöka klura på tidigare ägare, har mailat Transportstyrelsen om det.

Uppdaterat: 2015-02-26 09:36

m1g, Okej, sorry jag som missuppfattade din motor, är det inte lite dåligt att det ska kosta så mycket pengar redan vid 12000 mil?

Uppdaterat: 2015-02-26 10:05

Nu skall det bli förbjudet i hela Europa att skruva på hastighetsmätaren. Själv skulle jag möjligen tro på en mätare som man kan följa historien av körda kilometrar på besiktningshistoriken ,om bilen sålts i Sverige.
http://www.aftonbladet.se/bil/article20347852.ab

Uppdaterat: 2015-02-26 10:10
Elbil2

Ja Previa, nu kommer ALLA fuskare att sluta helt att skruva på mätare........

Uppdaterat: 2015-02-26 11:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo, det är riktigt dåligt, men vad ska man göra? Kan inte skrota bilen heller.. Har skrivit till VW om det, får väl se vad de säger.

Simon no1 skrev:

m1g, Okej, sorry jag som missuppfattade din motor, är det inte lite dåligt att det ska kosta så mycket pengar redan vid 12000 mil?

Uppdaterat: 2015-02-26 11:31
m1g skrev:

Jag har märkt att växellådan i den kan vara lite hoppig i låga farter precis som nån skrev här.

Det är nog tyvärr en egenskap som alla dubbelkopplingslådor har och inget unikt för just DSG. Min Powershift låda i Volvon är också hoppig vid krypkörning. Men väl uppe i fart fungerar dom utsökt!

Apropå din reparation för 17.000kr.. Har din maskinskadeförsäkring gått ut? Tänkte annars om det var en möjlig väg för dig komma billigare undan, men antar att du redan utrett den möjligheten...

Angående nuvarande köpobjekt så hade jag avstått, eftersom det tydligen är en DQ200. Köp hellre en större diesel om du vill ha automatlåda, så du får en DSG med våtlamellkoppling, eller välj en manuell så är det helt riskfritt. Kör du mest landsväg så blir det ju inte så mycket växlande ändå.

Tack Benny, för infon om DQ200 även i diesel. Man lär sig något nytt varje dag! ;-) Jag satt och "filade" på mitt inlägg medans du skrev ditt, så jag hade inte sett det när jag postade mitt igår...

Uppdaterat: 2015-02-26 11:59

Njaa, jag vill helst ha automat och frun vill absolut ha automat så det måste nästan bli det....Maskinskadeförsäkringen gick ut vid 10000mil...

Rutger Jönåker skrev:

Apropå din reparation för 17.000kr.. Har din maskinskadeförsäkring gått ut? Tänkte annars om det var en möjlig väg för dig komma billigare undan, men antar att du redan utrett den möjligheten...
Angående nuvarande köpobjekt så hade jag avstått, eftersom det tydligen är en DQ200. Köp hellre en större diesel om du vill ha automatlåda, så du får en DSG med våtlamellkoppling, eller välj en manuell så är det helt riskfritt.

Uppdaterat: 2015-02-26 13:32

Uppdatering: enligt säljaren på VW skulle det inte vara nån fara med växellådan i 1.6D från 2013, det skulle tydligen inte vara samma som de i ecofuel modellerna. Hur bra det stämmer vet jag inte.

Uppdaterat: 2015-02-26 21:52
m1g skrev:

...men ordet taxi behöver ju inte innebära dålig körning

Men hallå! Har du aldrig åkt taxi? De enda som kör sämre är möjligtvis förare av vita hantverksbilar.

Uppdaterat: 2015-02-27 08:11

Varför chansa? Får du den fruktansvärt billigt? Annars skulle jag leta efter en bil som inte gått som taxi (gäller alla märken och transimssionstyper).

Köper du av handlare eller privatperson? Kolla om de gjort något åt lådan sedan bilen byttes in. Det ska visst finnas någon slags "upgpradering" av DQ200 med andra lameller.

Uppdaterat: 2015-02-27 09:15

Visst är det lite märkligt, jag har haft en folkvagn som kostat mig skjortan, så nu funderar jag på att byta till en annan folkvagn som kan kostar mig skjortan ;)

Uppdaterat: 2015-02-27 10:21

@Simon no1,
m1g kanske är så pass mogen att han inser att alla bilar kan komma att kosta skjortan om man har otur?
Men när det gäller en Touran med DQ200 som gått som Taxi, så talar statistiken emot. När det gäller VW generellt så gör den inte det.

Uppdaterat: 2015-02-27 10:30

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en VAG, fina bilar med låg kvalité med dyra reparationer.. Det är såklart bara min åsikt.
De flesta VAG köpare är trots allt nöjda med sina bilar trots dyra reparationer just för att det är så fina bilar..
Jag rekommenderar att du reparerar din bil och fortsätter vara nöjd med den som alla andra VAG köpare.

Uppdaterat: 2015-02-27 10:35

För övrigt så kan du ju köpa begagnade spridare för ca 2.500:-, och låta en mindre verkstad göra jobbet.. skulle inte tro att dom kommer ta 14.500:- för jobbet..

Uppdaterat: 2015-02-27 10:40

Swemba, om det är så att man inte vill att bilen ska kosta skjortan så köper man nog en med garanti, fast sen är ju frågan om spridare är ett garantiärende eller om det räknas som slitage?

Uppdaterat: 2015-02-27 10:41

Alla bilar kostar för mycket, det är egentligen bara löjligt att lägga så mycket som man gör på bilar tycker jag på sätt och vis. Innan denna hade jag en S80 från -00 med automat. Gått 40000 mil utan större problem och drog ca: 0,82, bytte till denna för billigare driftskostnader plus miljöaspekten, det var kanske dumt gjort. Volvon hade troligen gått minst 10.000 till utan större mankemang, eller inte....

Att man har otur med en VW betyder inte att det blir så med en annan VW, det är inte logiskt. Jag vill byta från gasdrift till diesel också p.g.a att det är meckigt att hitta tankställen och jag kommer max ca: 50mil på en gastank. Jag pallar/hinner inte leta runt efter beg. spridare och ragga andra verkstäder, behöver bilen fixad med en gång. Men visst är det tråkigt.

Vill ha en Touran igen eftersom jag gillar bilen i sig, vill ha en MPV och tycker inte om t.e.x Scenic, Picasso eller Mazda 5...Funderar lite på att kolla på Ford C-max dock. Service på den Touran jag kollar på är gjord enligt bok och olja i lådan ska bytas vid nästa service - 6000 mil

Uppdaterat: 2015-02-27 11:37

mw73 - skulle definitivt inte vara nöjd med min VW om jag hade reparationer. Men f n är jag faktiskt väldigt nöjd så då kan du kanske räkna ut hur stort reparationskontot hittills varit... Och eftersom jag även haft Toyota så kan jag säga att dessa är inte heller reparationsfria - trots att mina bilar är nyköpta och sällan finns i min ägo längre än 3,5--4,5 år. Så - alla bilar kan drabbas av reparationer - det är nog mera frågan hur tur man har och hur man sköter bilen. Sen hur dom fungerar efter typ 10 år har jag inte så färskt erfarenhet av annat än för nån enstaka bil. Min "bästa" bil ur reparations/reklamationssynpunkt hittills är min f d Focus -07 som gick 10.000 mil och 4,5 år i min ägo utan vare sig vanliga reparationer eller garantireparationer. Gissar att jag aldrig får uppleva detta igen... Inte ens om jag köper en Toyota vilket är fullt möjligt trots allt... Har dom nåt som tilltalar mig vid nästa byta så är jag klart mottaglig...:)

Uppdaterat: 2015-02-27 11:38

Köp en Japansk/Koreansk bil,dessa behöver kanske aldrig repareras.
Lägg ut dit reg nr här så får VW lite goodwillkänslor.

Uppdaterat: 2015-02-27 14:53

Betvivlar att VW bryr sig om vad som står här... Tyvärr.

Uppdaterat: 2015-02-27 15:18

Betvivlar att VW bryr sig om vad som står här... Tyvärr.

Uppdaterat: 2015-02-27 15:18

m1g,lägg ut ditt reg nr,du kan ju spara 17000,vad har du att förlora?

Uppdaterat: 2015-02-27 16:12

Vet inte riktigt hur det ska hjälpa? Vore ju toppen såklart men hur?

ENTJ1 skrev:

m1g,lägg ut ditt reg nr,du kan ju spara 17000,vad har du att förlora?

Uppdaterat: 2015-02-27 17:48

Uno,dos,tres..
;-)

Uppdaterat: 2015-02-27 18:39

Ett tips inför framtiden, oavsett vad du köper, är att byta bil innan maskinskadeförsäkringen upphör, så du slipper fler dyra reparationer. Misstänker att ex ett DSG byte kostar betydligt mer än 17.000kr... Personligen lägger jag i alla fall hellre pengarna på en nyare bil, vilket känns roligare än reparationer och moderna bilar tenderar att ge dyra reparationer...
Ett annat tips är att jämföra olika försäkringsbolags gräns för maskinskadeförsäkringen! Inte alla har 10.000mil.

Uppdaterat: 2015-02-27 21:04

Håller med dig Rutger. Antingen det eller kanske hålla sig till betydligt billigare bilar...

Uppdaterat: 2015-02-28 01:31
brut 33 skrev:

Eller dyrare bilar med riktig kvalite tex LEXUS:)

Det blir lätt löjligt att komma med dylika påstående när en enkel googling avslöjar sanningen.

Uppdaterat: 2015-02-28 11:15

Lexus är säkert bra men tyvärr inget för mig i nuläget...

Uppdaterat: 2015-02-28 12:36

Mr:Wheeler, men men det är ju kontinuerligt efterhållna och servade bilar! :)

Uppdaterat: 2015-03-01 17:13