Vi Bilägares forum

Dragkrok?

Dragkrok?

I Sverige vill vi ha bilar av kombimodell, för man kanske ska frakta ett kylskåp nån gång... Likaså är det krav på att dragkrok ska finnas, åtminstone som tillbehör på nya bilar. Många avstår tydligen från elbil, därför att denna absolut nödvändiga sak inte alltid finns att tillgå. Men hur ofta använder man dragkroken? Jag kan förstå, att för husvagnsfolket är den en nödvändighet. Men för vi andra? Behöver man drag på egna bilen för att man kör till återvinningen med trädgårdsskräp ett par gånger om året? Eller kanske drar upp och sjösätter motorbåten? Det vore intressant att få veta om denna vurm för dragkrok på egna bilen finns i andra länder också. Har de samma transportbehov som vi? Eller är vi unika med vårt behov att lasta och släpa med egna bilen?

 

Uppdaterat: 2021-11-23 13:30

Kommentarer

Jag tror att vi är lite unika så sett. När jag handlade med bilar från Tyskland så var det oftast fullmatade familjebilar med allt utom just drag.....det var ovanligt att man hittade där även på SUV. Köpte en gång en XC60 nere i Baden Baden bland annat och den hade allt som gick att knö in enligt Volvos prislista, utom just draget.
Jag har inte haft drag på mina 2 senaste bilar och klarat mig hur bra som helst utan. Det i form av trädgårdsskräp efter häckklippning och liknande jag kört iväg har jag lagt i grövre sopsäckar och kört i bagaget. Saker jag köpt har jag beställt hemkörning på, ofta för en kost som vart oväsentligt högre än om jag själv skulle hyrt släp och kört.

Uppdaterat: 2021-11-23 13:52

Jag har lite för många hobbies för att inte ha dragkrok. Det ska köras motorcyklar till endurospår eller nån motor eller växellåda behöver hit eller dit. Sen ska man frakta virke eller sopor ett antal gånger om året.

Mer udda är väl våra takboxar.

Uppdaterat: 2021-11-23 18:40
L. Mäkinen skrev:

Jag har lite för många hobbies för att inte ha dragkrok. Det ska köras motorcyklar till endurospår eller nån motor eller växellåda behöver hit eller dit. Sen ska man frakta virke eller sopor ett antal gånger om året.
Mer udda är väl våra takboxar.

+100

Uppdaterat: 2021-11-23 18:52

Har för första gången på många år ingen krok på min bil och saknar den.
Kör bla moped på hållare, drar båten. Mitt jobb genererar mycket prylar som ska till sopstationen, men jag får inte komma in där med firmabilen i min kommun, så jag får lasta om det till släpvagn och köra med en privat bil.
Draget är ju grymt när man ska bogsera eller dra upp nån ur diket.

Uppdaterat: 2021-11-23 22:55

Det där med dragkrok är ingen enkel historia. Jag skulle gärna vilja vara utan, finns ett bättre utbud med elbilar om jag skippar dragkroken. Visst kan man slänga in en sopsäck eller två i bagaget och köra till sop/återvinningsstationen. Men fritidsintresset skulle bli klart drabbat, med två st båtar i familjen(har skippat sommarbilen) skulle det aldrig funka utan dragkrok. Lägg därtill hus, tomt som vårdas ömt(läs pedant) så körs det prylar, växter, jord, kogödsel m.m. Det skulle jag inte vilja lasta i bagaget.
Men det är en intressant fråga, är vi unika gentemot andra länder.

Uppdaterat: 2021-11-23 22:57

På förra bilen hade jag ingen dragkrok men behövde en desperat.
Med nuvarande bil som jag haft i 2 år har jag inte använt dragkrok en enda gång.
Dock tror jag att även nästa bil blir med dragkrok även om den inte kommer användas. Varför? Betydligt lättare att få sålt då dragkrok efterfrågas av ”alla”.

Uppdaterat: 2021-11-24 08:26

Jag har haft 4 volvobilar utan dragkrok, de är troligen de enda fyra på den svenska marknaden utan ;-)
På passaten hade jag krok, på e-Golfen hade jag inte kork men på den kommande bilen blir det krok…
Inte ofta jag behöver det, men på elbil finns lite att spara om man istället hänger cyklar där bak än på taket så det får kanske bli en Thule plattformshållare…

Uppdaterat: 2021-11-25 10:17
*Robban

Ni som behöver dragkrok för att lasta cyklar på, ni har väl en extra regskylt att fästa utanpå cyklarna? Att köra med skymd regskylt bak är olagligt, och ger böter. Men det vet ni ju... :)

Uppdaterat: 2021-11-25 10:32
40-talisten skrev:

Ni som behöver dragkrok för att lasta cyklar på, ni har väl en extra regskylt att fästa utanpå cyklarna? Att köra med skymd regskylt bak är olagligt, och ger böter. Men det vet ni ju... :)

Självklart 40-talisten. Det är bara att beställa en extraskylt ifrån transportstyrelsen för 80 spänn. Har jag gjort till mina 4 senaste bilar.

Uppdaterat: 2021-11-25 11:12

I sak är det nog rätt tänkt, draget kanske inte används varje dag. Jag hyrde släp under första året jag renoverade vårt hus men jag lessnade för det tog sån tid att åka och hämta och lämna släpet. Slutade med att jag köpte mig ett eget släp och även om det faktiskt står mest så är det väldigt tidsbesparande och bekvämt att bara hänga på och köra. På senare tid används det inte alls på samma sätt men, det är väldigt smidigt att kunna välja och planera helt utifrån mina egna preferenser när det passar att göra en transport. Jag tycker jag sparat mycket tid att ha drag och eget släp och dyrt är det väl inte heller. Jag tror jag får igen pengarna när jag säljer det, bara det är besiktigat så finns det bruksvärde i även gamla släp. I min värld kan jag tycka det är konstigt att man inte köper en dragkrok, det borde vara standardutrustning på alla bilar men, det är ju min åsikt.

Jag letade länge efter bil förra gången jag skulle byta och ofta kunde man stöta på en bra bil men "ej dragkrok". Hopplöst. Nån sa att "det är bara att eftermontera" och, kanske är det så men inte alltid. En god vän till mig köpte en Kia suv. Utan drag. Han lämnade in den för dragmontage och fick tillbaka den i ett skick som inte var direkt roligt. De hade spräckt båda baklamporna, repat lacken på bagageluckan (hur då?) och sen kopplat in sig på elen på ett sätt som genererade felkoder i en aldrig sinande kavalkad. Ska poängteras att detta förstås inte på något sätt var en auktoriserad verkstad och de var kanske osedvanligt klantiga. Efter det hänt pratade jag med den auktoriserade VAG verkstaden i byhåla där jag bor och ställde frågan om det var ok att köpa en bil utan drag och de monterade en i efterhand. De kunde ju inte säga nej men, svaret var att "köp du en MED dragkrok"...
Det är väl ett svar som är ganska målande. Kan tänka mig att det är mycket som påverkar och ska samverka i en modern bil. Det är inte som på den gamla Volvo 164:an från 1969 där det tjuvades på baklamporna och sen funkade det... :-)

Uppdaterat: 2022-01-12 10:11
/Hilife

Flera här har framhållit det absolut nödvändiga att ha dragkrok på bilen, eller åtminstone "bra att ha." Men varför måste svenska bilister nästan alltid ha krok, medan den är sällsynt i andra länder? Finns kroken lika ofta på t.ex finska och norska bilar? Eller är vi unika med vårt behov att frakta allt på egen hand?

Uppdaterat: 2022-01-12 11:04

Är det ett stort problem för er som inte behöver dragkrok att det finns andra som, har behovet ? Är det andra funktioner/egenskaper som vi också skall ifrågasätta på andras bilar ?

Uppdaterat: 2022-01-12 11:26

Jag är glad att jag har dragkrok men inte används den många ggr i året. Nu fanns den ju monterad då jag köpte bilen och förra helgen uppstod en situation då det var guld värt att just jag hade dragkrok. Tror det var tredje gången på ett år den kom till användning...

Uppdaterat: 2022-01-12 12:04
Pi skrev:

Är det ett stort problem för er som inte behöver dragkrok att det finns andra som, har behovet ? Är det andra funktioner/egenskaper som vi också skall ifrågasätta på andras bilar ?

Jag är helt ointresserad av dragkrokens vara eller inte vara eller behov av densamma. Min filosofiska fråga var, varför den finns på svenska bilar, men inte utländska. Tyvärr fick jag inget svar på det. Bara försvar för den egna kroken, eller rent av känsla av kränkthet, typ Pi.

Uppdaterat: 2022-01-12 12:09

Jag kan förstå att en del vill ha dragkrok, men själv är det inget måste då allt i stort sett idag kommer med hemkörning antingen på köpet eller för en peng lägre än släpkostnad och drift dit och hem. Flyttar man så är det billigare idag med Rut att ta flyttfirma än att hyra lastbil mer eller mindre. Det jag behövt slänga på tippen har jag fått in i bilen de sista 10 åren tror jag iaf. Begagnade stora möbler jag bytt ut har jag sålt eller skänkt mot avhämtning.
Jag är inte självplågare så husvagn undviker jag, båt hade jag gärna haft men den storleken som är intressant hade jag ändå inte fått dra själv.
Men som sagt, jag förstår de som vill ha dragkrok om de har ett riktigt behov av det pga. fritidsintresse som kräver det. Men jag är övertygad om att väldigt många idag överdriver sitt reella behov.

Uppdaterat: 2022-01-12 12:14
40-talisten skrev:

Flera här har framhållit det absolut nödvändiga att ha dragkrok på bilen, eller åtminstone "bra att ha." Men varför måste svenska bilister nästan alltid ha krok, medan den är sällsynt i andra länder? Finns kroken lika ofta på t.ex finska och norska bilar? Eller är vi unika med vårt behov att frakta allt på egen hand?

Norska och finska bilar kan jag inte svara på om de har lägre eller samma frekvens av dragkrokar som hos oss, men det räcker med att blicka över Östersjön söderut för att se att det är helt annorlunda. Jag har köpt en del bilar i Tyskland förr och där var det iaf för 10-15 år sen otroligt ovanligt med dragkrokar även på större bilar med awd etc.

Uppdaterat: 2022-01-12 12:16

Sen finns det en ju hel massa infällbara osynliga dragkrokar...

Uppdaterat: 2022-01-12 12:19

Jo, på moderna bilar syns ju sällan kroken när den inte används så L West har helt rätt. Och eftersom så stora och globala företag som t ex VAG erbjuder det som standardmontering vid tillverkningen så är det nog inte bara vi svenskar som väljer det tillvalet gissar jag.

Uppdaterat: 2022-01-12 12:25
Pi skrev:

Jo, på moderna bilar syns ju sällan kroken när den inte används så L West har helt rätt. Och eftersom så stora och globala företag som t ex VAG erbjuder det som standardmontering vid tillverkningen så är det nog inte bara vi svenskar som väljer det tillvalet gissar jag.

Förvånansvärt nog var det iaf så förr när jag handlade i Tyskland. Både BMW och Mercedes hade ju otroligt snygga helt dolda lösningar då men knappt en enda begagnad större bil hade det. Troligtvis låg de före oss i detta med bra tjänsteutbud och låga priser på sådant.
Sen är det iaf inte för min egen del en fråga om huruvida dragkroken syns eller inte, jag tycker det är en onödig kostnad på en ny bil för nåt jag ändå inte använder. Idag kostar ju en demonterbar/fällbar dragkrok med snygg originalinstallation ofta mellan 10 och 15 000 kr. Säg att du får tillbaks hälften av det, då ser jag inte meningen med att betala mellan 5 och 7 500 kr för nåt jag inte har nytta av oavsett hur dolt eller snyggt det sitter.

Uppdaterat: 2022-01-12 12:30

Många nya tyska, svenska och vag bilar har det som fabriks optioner och ofta för 5-10000:- eller i nåt paket pris.

Att köpa en ny bil utan det valet och det första verkstaden gör på flagnya bilen är att montera bort kofångare och borra i plåten mm känns jäkligt B tycker jag.
Så många fula installationer man fått se genom åren från verkstäderna.

Och en eftermarknads krok levererat hem köper man ofta för en tusenlapp eller två.

Men som sagt behovet är ju varierande men att kunna nypa fast ett cyckelställ från biltema och skjutsa hem gummans cykel i stormen är ju inte fel 😑

Sedan har jag alltid förundrat mig i folk som kör halvstor bil utan nämnvärt bagage men med takboxen på i 9 eller 12 månader per år.
Har man inte lurat sig själv då😂

Uppdaterat: 2022-01-13 14:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Out of topics , men apropå dragkrok. Blocket anger felaktig släpvikt för bilarna som annonseras.
Deras Max släpvikt(BE-kort) är felaktig. Den ansvarige tycks inte fatta vad som menas med Totalvkt för släp.

Uppdaterat: 2022-11-14 14:57